Gedrag van vrachtwagenchauffeurs t.o.v. ruiters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Gedrag van vrachtwagenchauffeurs t.o.v. ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:38

Dat had ik gelezen ellen Verdrietig
Gelukkig en afkloppen heb ik ze hier nog niet gehad

Dat is zo natasja Ja
Maar met die volle lading kunnen ze wel zachtjes voorbij gaan, dan is er niets aan de hand Lachen
Hoeven ze ook niet in de berm

Een paard in de berm betekend niet direct weg vrij en doorgassen (wat idd graag de gastjes in de gepimte golf gti uit het jaar 0 doen)

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:13

Het punt is dat niet-paardenmensen zich hier helemaal niet van bewust zijn dat een paard ergens van kan schrikken.. sommige hebben nog wel door dat je rustig moet en beetje ruimte moet laten.. maarjah sommige hebben echt geen flauw benul..

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 14:21

@draumpje: als je mijn andere posts had gelezen had je gezien dat ik er ook zo over denk Knipoog . Veel weten idd niet wat hun daden voor gevolgen hebben. ('pubers van 18 tot 65'... Nagelbijten / Gniffelen Huilen van het lachen )

Ook ik moet over smalle polderwegen om een beetje buiten te kunnen rijden. En ook ik zoek de inritten en dammetjes op om te wachten op voorbijkomend grootverkeer. Maar soms is er geen uitweg. Dan gebaar ook ik of de vrachtwagen/tractor e.d. wil afremmen. En ik heb eigenlijk nog geen horken meegemaakt op dat gebied. Enige trauma dateert van ruim 10 jaar geleden toen een vrachtwagen mij en paard passeerde, paard in paniek, steigeren en klap tegen vrachtwagen, bok, bok, ik lag eraf. De vrachtwagen stopte gelijk en probeerde tervergeefs mijn paard (toen zonder ruiter, want die lag op de straat) tegen te houden, omdat die er in blinde paniek vandoor stoof. En hij gebaarde dat ik bij hem in kon stappen, maar ik had al aanbod van andere automobilist gekregen. De vrachtwagen reed vervolgens rustig achter mijn paard aan om deze niet nog meer de stuipen op het lijf te jagen. Uiteindelijk is alles goed afgelopen, paard had niets, ik alleen een blauwe bil (en lesje geleerd om nooit meer zonder cap te rijden, had ook anders af kunnen lopen). Vrachtwagen vervolgde zijn weg. Hij was heel vriendelijk en begripvol (denk ik, is ver in geheugen weggestopt).

Pas een scooter die met volle vaart (en meer geluid dan volgens mij wettelijk is toegestaan) op ons af kwam racen. Wij liepen op smal fietspad met enerzijds een drukke weg met oprit naar snelweg, anderzijds diepe afgrond naar sloot met amper een berm. Is maar klein stukje gelukkig, maar net op dat moment was alles teveel. Normaal is m'n paardje redelijk tot goed verkeersmak (is pas 5 jaar, we werken eraan), maar combi van druk verkeer en naderende scooter, was iets teveel en we dreigden in de sloot te belanden. Dus ik paard dwars over fietspad gezet om scooter tot stilstaan te dwingen. En ik moet zeggen, de reactie was super. Het was echt zo'n puber, maar hij stak vriendelijk z'n hand op en snapte de situatie en zette z'n scoot uit. Hij reed pas verder toen wij al een stuk verderop waren. Echt super! Ze bestaan dus!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:51

Ik heb al een reactie gezet in het vorige topic maar hier gaat de discussie dus verder.
Ik rij zelf aangespannen en zal dus op bepaalde dingen een andere kijk hebben dan mensen die OHZ rijden.
We wonen op het platteland van Drenthe waar de meeste mensen allemaal wel iets verstand hebben van paarden.
(even wat achtergrondinfo ter verduidelijking Knipoog )

Jammer dat de goeden het altijd weer met de kwaden moeten vergelden.
Er zijn veel mensen die echt wel rekening houden met jouw aanspanning.
Helaas zijn er ook mensen die dat niet doen. en dat zijn niet altijd vrachtwagens en tractoren.

Mijn pony heeft nog steeds een hekel aan tractoren. Vrachtauto's geeft hij helemaal niet om maar als er eentje heel hard aankomt scheuren dan "vraag" ik wel of het wat langzamer kan en als dat niet gebeurd dan neem ik mijn ruimte op de weg. Tenslotte ben ik ook een weggebruiker en mag ik als bestuurder niet op het fietspad of in de berm (wat in mijn ogen gevaarlijker is dan op de weg, de berm heb ik het dan over)
Bij tractoren is het een beetje een ander verhaal. Jorrit vind dat nog steeds niet prettig en op een smal weggetje moet ik alle zeilen bijzetten om hem er bij langs te krijgen.
Nu heeft mijn vader zelf een loon- en grondverzetbedrijf dus hebben we het geluk te kunnen oefenen op het erf als we dat willen.
En komen we dus ook vaak een van de jongens van het bedrijf tegen, die vaak wel weten wat te doen.
Maar ook een aantal jonge boeren uit het dorp die soms de motor uitzetten. Echt super..

Als ik iemand tegen kom die idioot hard rijd, dan ga ik midden op de weg rijden dus. Ook niet volgens de regels maar vaak helpt het wel. Ik denk dat het OHZ wat moeilijker is te doen maar met een aanspanning ben je dus wat breeder.

Ik kan me voorstellen dat beroepschauffeurs helemaal gek worden van al die ruiters die ze om de haverklap tegenkomen met een paard die helemaal doordraait. Je moet/mag geen gevaar zijn op de weg en anderen in gevaar brengen.
Aan de andere kant is het verkeersmak maken van een paard alleen maar te doen op de openbare weg.
Ik denk dat het nog steeds een zaak is van geven en nemen. Van beide kanten.
Wij zwaaien ook altijd even vriendelijk als iemand vaart mindert of op een andere manier rekening met ons houdt.
En als wij een voetganger oid tegenkomen dan gaan we daar in stap bij langs. Wij moeten als beoefenaars van de paardensprot ervoor zorgen dat we een beetje goodwill kweken en dus niet eisen dat iedereen voor ons aan de kant gaat.

Mijn verhaal is misschien een beetje dubbel maar het hele verkeersverhaal heeft natuurlijk ook 2 kanten.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:57

ELpatcho schreef:
Het punt is dat niet-paardenmensen zich hier helemaal niet van bewust zijn dat een paard ergens van kan schrikken.. sommige hebben nog wel door dat je rustig moet en beetje ruimte moet laten.. maarjah sommige hebben echt geen flauw benul..

helemaal mee eens.

waar ik het echter niet mee eens ben dat het allen de vrachtwagen chauffeurs zijn beetje jammer dit

litteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 17:01

Vanaf de stal tot aan de manege is ongeveer 1 km voor mij, met daarin 3 loonwerkers.
Dat is altijd erg leuk als het mais van het land afgehaald moet worden, die dingen zijn zó ontzettend groot.
De meeste van die loonwerkers houden zich netjes in, nemen op tijd hun gas terug en blijven dan in een constant tempo doorrijden, of als ze merken dat je paard het eng vind, gaan ze zelfs voor je stilstaan.
En zo hoort het! Maar we hebben er ook 2 bij die gewoon zo hard mogelijk doorscheuren en express even gas geven om het special effect te bereiken.
Soms bedoelen de chauffeurs het goed, en laten hun gas los, alleen dát vinden de paarden vaak juist eng. Ik ben van mening dat alle chaufeurs, en andere weggebruikers beter moeten worden ingelicht over wat ze moeten doen als ze een paard tegenkomen op de weg.
Sommige rijden zo hard mogelijk door, andere gaan stapvoets verder zodat je paard er zenuwachtig voor wordt (natuurlijk goed bedoeld, maar ze weten gewoon niet hoe ze moeten handelen)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 17:04

ik ging met de vrachtwagen altijd stilstaan en als ik zag dat de paarden het geluid eng vonden (varkenswagen,veel aluminium en dat rammelde nogal als de motor liep) dan zette ik de motor af.

chauffeurs remmen meestal netjes af, idd die sukkels met hun zogenaamd stoere auto's , dat zijn de ergste ... want het is oh zo stoer om een paard te laten schrikken

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 17:09

Jaja maar jij heet wel crossmonster Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen
*vond het wel een grappige tegenstelling*

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 17:11

dat crossmonster heeft niks met mijn rijsteil in de auto te maken Knipoog

maar met mijn sgw-verleden Knipoog

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 23:27

Dat vermoeden had ik al maar vond het wel grappig...

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 23:32

Onze manege is notabene tegenover een transportbedrijf, maar de meeste chauffeurs zijn vaste 'rijders' en sommige komen nog wel eens gezellig een biertje drinken in de kantine. Zo zijn ze dus te weten gekomen wat die vrachtwagens met paarden doen.
Sindsdien remmen ze altijd af, eigenlijk als ze van verre al een paard zien die richting manege gaat, remmen ze al af en blijven er enkele tientallen meters heeeeeeel rustig achter rijden zodat de paarden er eigenlijk geen schrik van hebben.

Ideaal! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 00:17

En wat Roane zegt is weer de oplossing voor dit 'probleem' in het algemeen Lachen Communicatie, uitleg en verduidelijking. Pas als de andere partij weet wat er aan de hand is, wat de gevolgen kunnen zijn en het waarom, dan zal hij in 9 van de 10 keer daarop ageren, maar hij moet het wel even weten. Die ene is dan net de rotte appel, die je helaas altijd houdt.

Ik heb er werkelijk waar nooit problemen mee, landbouwverkeer, vrachtwagenverkeer, no problemo. Die stoere gasten met hun gepimpte auto en een aftershave walm die je op km's kan ruiken of een motor die qua geluid door de barrière vliegt? Houden allemaal keurig rekening met mij / mijn paard als ik daarom vraag. Juist die mensen tonen heel veel begrip, soms zelfs iets teveel, dat ik moet gaan seinen dat ze gerust door mogen rijden Clown Haha!

Wat wel een probleem is? Toeristen, stadsmensen die er gewoon niks vanaf wezen. Die moeten altijd even stoer en ruig wezen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 13:24

Maya schreef:
Wat wel een probleem is? Toeristen, stadsmensen die er gewoon niks vanaf weten.

...en dan hier in de omgeving op een gehuurd paard 'stationaire trektochten' op een 'andalusische hengst' komen maken Vork

Ruím voorrang geven, breed lachend met de hoed groeten en wégwezen Pling
Kan ik dan met de loonwerkers in de buurtkroeg weer een borrel op nemen Knipoog

hc

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 13:25

Lijkt me een goed plan HC Knipoog

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:56

Haha, leuk topic dit!
Rij zelf wel eens op een vrachtwagen en t geluid waar paarden t meest van schrikken is het afblazen van de lucht die teveel is.
Daar heb je weinig invloed op, als chauffeur. Gebeurd gewoon als de druk te hoog wordt.
Bij het loslaten van de remmen ontsnapt er ook lucht maar dat maakt minder/ander lawaai en is onvermijdelijk. (of moet die chauffeur dan maar niet remmen? Haha! )
Verder gaat t schakelen meestal op lucht maar dat maakt nog minder lawaai.

Ik weet zeker dat de meeste weggebruikers geen idee hebben en dus moet jij dáár juist rekening mee houden!
Als jij (nog) niet zeker bent of je paard is dat niet, moet je niet daar gaan rijden waar je t gevaar tegen kan komen!
(als je niet kan autorijden, mag je de weg immers ook niet op! Pling )

Ik rij veel buiten en mijn paarden schrikken ook wel eens. Moeten 't ook leren en is dus niks mis mee.
Maar ik zorg wel dat ik enigszins voorbereid ben en weet hoe ze reageren. Daardoor kan ik t in zoverre sturen dat ik die tractor,- of vrachtwagenchauffeur niet in de problemen breng.
Kun,- of weet je dat niet, moet je daar niet gaan rijden!

N_geesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:16

Ze kunnen niet bewust een knopjen indrukken hoor,
het gebeurt als ze remmen of de rem loslaten...

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:58

sflj schreef:
Haha, leuk topic dit!
Rij zelf wel eens op een vrachtwagen en t geluid waar paarden t meest van schrikken is het afblazen van de lucht die teveel is.
Daar heb je weinig invloed op, als chauffeur. Gebeurd gewoon als de druk te hoog wordt.
Bij het loslaten van de remmen ontsnapt er ook lucht maar dat maakt minder/ander lawaai en is onvermijdelijk. (of moet die chauffeur dan maar niet remmen? Haha! )
Verder gaat t schakelen meestal op lucht maar dat maakt nog minder lawaai.

Ik weet zeker dat de meeste weggebruikers geen idee hebben en dus moet jij dáár juist rekening mee houden!
Als jij (nog) niet zeker bent of je paard is dat niet, moet je niet daar gaan rijden waar je t gevaar tegen kan komen!
(als je niet kan autorijden, mag je de weg immers ook niet op! Pling )
Ik rij veel buiten en mijn paarden schrikken ook wel eens. Moeten 't ook leren en is dus niks mis mee.
Maar ik zorg wel dat ik enigszins voorbereid ben en weet hoe ze reageren. Daardoor kan ik t in zoverre sturen dat ik die tractor,- of vrachtwagenchauffeur niet in de problemen breng.
Kun,- of weet je dat niet, moet je daar niet gaan rijden!

Daar ben ik het niet mee eens, als je niet kunt autorijden, ga je juist wel de weg op, in een lesauto !!
Om een jong paard verkeersmak te maken, moet je dus ook de weg op, anders lukt het nooit. Echter paard blijft een dier, wat onvoorspelbaar kan reageren, hoe goed een ruiter zijn paard ook kent...

Ik wil best met een jong paard met een L op gaan rijden, zodat het overige verkeer weet dat het een "les-dier" betreft, maar of het enig nut zal hebben???

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:05

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-11-07 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spatie gezet, link is dan aanklikbaar.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 17:37

Donja schreef:
Daar ben ik het niet mee eens, als je niet kunt autorijden, ga je juist wel de weg op, in een lesauto !!
Om een jong paard verkeersmak te maken, moet je dus ook de weg op, anders lukt het nooit. Echter paard blijft een dier, wat onvoorspelbaar kan reageren, hoe goed een ruiter zijn paard ook kent...

Ik wil best met een jong paard met een L op gaan rijden, zodat het overige verkeer weet dat het een "les-dier" betreft, maar of het enig nut zal hebben???

In die lesauto heb je deskundige begeleiding en bovendien een extra stel pedalen bij die begeleiding om in te grijpen. Vergelijk dat dan wel eerlijk met een jong paard dat onder begeleiding naar buiten gaat (bijvoorbeeld met iemand ernaast die het paard aan een lijn vast heeft).
Als jij alleen met een jong, onervaren en niet-verkeersmak paard onder het zadel de weg op gaat ben je gewoon problemen aan het opzoeken. Zorg voor een goede opleiding met correcte begeleiding.

Die L vind ik zeker geen verkeerd idee, de meeste weggebruikers zijn best van goede wil en zullen extra rekening met je houden.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 17:45

Ik ben ruiter en mijn man is chauffeur.
Om te beginnen kunnen ze niet hun remmen laten ontluchten op commando.
Dus dat doen ze niet expres.
Daarnaast zijn ruiters ook een nachtmerrie voor chauffeurs.
Mijn man heeft ook altijd de angst dat een paard schrikt en hij een paard met ruiter onder zn wagen heeft liggen.
Er gaan namelijk ook genoeg mensen naar buiten waarvan het paard niet verkeersmak is en die vormen uberhaupt voor alles en iedereen een gevaar op de weg.
Denk jij nou echt dat chauffeurs het leuk vinden om een meisje met paard te zien verongelukken door een actie van hun?
Nee kom op,op deze manier is het wel erg makkelijk een chauffeur de schuld te geven.
Misschien is het een goed plan om eerst te zorgen dat een paard goed verkeersmak is en daarna pas de weg op te gaan Knipoog

litteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 19:36

Maar hoe krijg je het paard verkeersmak? Wij hebben niet even thuis een vrachtwagen staan om te oefenen Nagelbijten / Gniffelen
Ik weet niet of mijn pony verkeersmak is voor vrachtwagens, ben er nog nooit 1 tegengekomen. (vandaar dat we ook altijd met de trailer gaan)
Maar zoals zondag zijn we over de weg naar de manege gegaan.. Als ik toen een tractor/vrachtwagen tegen was gekomen dan was ik op een inrit gaan staan, en me moeder 'm laten vasthouden. Meer kun je niet doen als ruiter.. Je pony zal het ooit moeten leren.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 20:16

litteltje schreef:
Maar hoe krijg je het paard verkeersmak? Wij hebben niet even thuis een vrachtwagen staan om te oefenen Nagelbijten / Gniffelen
Ik weet niet of mijn pony verkeersmak is voor vrachtwagens, ben er nog nooit 1 tegengekomen. (vandaar dat we ook altijd met de trailer gaan)
Maar zoals zondag zijn we over de weg naar de manege gegaan.. Als ik toen een tractor/vrachtwagen tegen was gekomen dan was ik op een inrit gaan staan, en me moeder 'm laten vasthouden. Meer kun je niet doen als ruiter.. Je pony zal het ooit moeten leren.

Om een paard aan groot verkeer zoals tractors en vrachtwagens te laten wennen moet je em niet in een keer confronteren met zo'n joekel.
Een paard is natuurlijk nog steeds een vluchtdier Knipoog
Ga gewoon eens rustig met een goed verkeersmak paard samen langs de weg rijden en dan niet zo'n weg dat er maar 3 meter tussen het paard en de vrachtwagen is.
Herhaal dit diverse malen,want een paard is niet binnen een week goed verkeersmak.
Als ik een uurtje met een van mijn paardjes buiten ga rijden ben ik zeker 5 vrachtwagens en tractors tegen gekomen,over snelle motoren nog niet te spreken.
Het is een kwestie van rustig blijven en tevens altijd op je hoede blijven.
En goede hulp bij verkeersmak maken is nooit verkeerd Knipoog

Als ik mijn vorige paarden verkeersmak maakte begon ik altijd te zingen als er iets engs voorbij kwam.
Zo kon ik ze afleiden en was een groot object snel geen eng ding meer.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:20

Of probeer t als ze nog klein zijn bijvoorbeeld eerst aan de hand!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:41

Op de manege waar ik rijd, hebben (of hadden want de binnenbak zou ergens deze week klaar zijn) we alleen een buitenbak, vlak langs een vrij drukke weg. Als de bus daar langskomt kijken de paarden nog niet eens op en ook toen vorige week een strooiwagen met gele zwaailichten langskwam, werden ze niet onrustig.

Verder is er de afgelopen weken flink gebouwd aan de binnenbak. Om van de buitenbak naar de stal te komen moesten de paarden (aan de hand) langs graafmachines e.d. lopen. Ook daarmee eigenlijk geen problemen gehad. Natuurlijk is het wel handig om even aan te geven aan de bestuurder dat je erlangs wilt. Zeker 's avonds weet je dan zeker dat hij je gezien heeft en niet zomaar over jou of je paard heen rijdt.

Daarnaast komt er regelmatig een vrachtwagen met stro het erf op, wederom vlak langs de buitenbak.

Volgens mij kun je paarden op deze manier, door ze op eigen terrein kennis te laten maken met "enge" voertuigen, redelijk verkeersmak krijgen zonder dat je nog maar een stap op de openbare weg hebt gezet en dus zonder ook maar één verkeersdeelnemer in gevaar te brengen.

Ik snap wel dat niet iedereen in dezelfde situatie rijdt (en dus de bak langs de weg heeft liggen of zoveel bedrijvigheid op het erf heeft), maar ik denk wel dat iedereen door een beetje creatief te zijn, zijn paard in ieder geval gedeeltelijk verkeersmak kan krijgen voordat hij de weg op gaat.