Steentje in achterhoef, en dan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Steentje in achterhoef, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:55

Ik zou ook mijn teugel aan één kant losmaken en ik denk mijn voet er op zetten.Over het algemeen blijft mijn paard ook staan,maar zeker weten doe je het nooit.Er kan ineens een straaljager door de geluidsbarriere breken een crosmotor uit het niets op komen dagen,een hond.Het isniet alleen je paard waarmee je te maken hebt maar ook je omgeving.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:59

op de teugel gaan staan zou ik ook nooit doen.
stel hij schrikt wil weg rennen en jij valt ook op de grond doordat de teugel onder je voet vandaan wordt getrokken, je weet nooit hoe ongelukkig je daarmee ook kunt vallen en misschien ook wel wat paarden benen van dicht bij kunt zien.
maar ik geef puur mijn mening, kan uiteraard ook goed gaan. je hebt nooit ergens zekerheid van

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:02

Ik heb het ook wel eens, maar ben gezegend met een stel heel brave Groningers Lachen

De merrie blijft braaf staan als ik in het midden van nergens een steentje uit haar hoef pulk met m`n sleutelhanger (van de Eiffeltoren: die punt is echt handig! Haha!) en de ruin is ook heel geschikt. Bij het jonge grut heeft de situatie zich nog niet voorgedaan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:37

Fleury schreef:
Maar dat het kan wil toch nog niet zeggen dat het niet riskant is? En ik heb denk ik een andere betekenis aan dat riskant hangen dan jij hebt.

Als jij het gevoel hebt dat het riskant is, dan is het voor jou en dat paard ook riskant. Dat zegt niets over andere combinaties, zegt niets over jou, niets over het paard, maar WEL over jullie als combi.
Ken je paard en weet wat er wel of niet kan met dat paard.
Maarre, je geeft ook aan dat het paard niet aan de hand langs koeien kan worden geleid, dat klinkt alsof je toch nog wat werk te doen hebt in je relatie met dat paard. Wat als je paard kreupel was geworden van dat steentje? Had je toch echt moeten gaan lopen.....

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:27

Ik ken Fleur en Brenda al heel erg lang en ik weet dus dat ze absoluut een veilige combinatie vormen om naar buiten te gaan! Ik snap ook dat je zeker bij een verzorgpaard daar voorzichtiger mee bent. Ik vind het dan ook een beetje flauw hoe sommigen hier reageren, want ze vraagt inderdaad gewoon om een oplossing en niet om een discussie over haar en haar paard. Ik had zelf ook al bedacht dat je de teugel kon losmaken Ja

Daarnaast weet ik ook 100% zeker dat mijn eigen paard zou blijven staan maar er kan áltijd iets gebeuren waardoor je paard schrikt. Het is inderdaad geen fiets, maar een vluchtdier. Daarom zal ik mijn paard nooit ergens laten staan, ook al vertrouw ik erop dat ze dat wel doet. Dát vind ik pas risicovol!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 17:16

dondeyne schreef:
Het is inderdaad geen fiets, maar een vluchtdier.

Ah, daar is het alweer, het ´onvoorspelbare vluchtdier´ ROFL

Denk éven na over wat je hier eigenlijk schrijft.
Wederom geef je de ruiterij een brevet van onvermogen en wederom een onomstotelijk argument deze van de openbare weg te bannen.
Een potentieel ongeleid projectiel van 500 kilo hoort niet op de openbare weg.

Verbeter je paard, begin bij jezelf.

Veel succes.

hc

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 17:20

Maar waarom rij jij dan wel met je paard buiten? Jouw paard is toch ook een vluchtdier? En ik zie wel dat jij een goede band hebt met je paarden maar toch het blijft altijd een vluchtdier en ook jouw paard kan weglopen net zo goed als mijn paard.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:48

Lang niet alle paarden zijn "vluchtdieren", hangt voor een deel af van het karakter van het paard en voor een deel van de ervaring van het paard. Er zijn paarden die eerder in de aanval zullen gaan dan op de vlucht gaan, er zijn redelijk wat paarden die bij schrik hoogstens een paar passen verplaatsen, maar al lang weten dat meer niet nodig is en er zijn een aantal paarden die bij schrik meteen maar gaan lopen. En zelfs dan valt de afstand die ze gaan lopen vaak wel mee.
En als jij als ruiter voldoende leider bent voor je paard, zal het paard bij jou blijven, omdat jij als kuddeleider aangeeft dat er niet gelopen wordt. Aan jou dus om in te schatten of je dat bent voor je paard en daar je conclusies uit te trekken.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 00:00

hoi! ze vroeg om advies volgens mij, niet om de grond ingeboord te worden! en sommige mensen zijn qua uitspraken niet echt te volgen, moet even een woordenboek erbij komen geloof ik..het is te leuk om blijkbaar om ipv goed advies of goed bedoelde andere dingen ,iemand even goed te laten voelen dat ze nooit zo'n begift paardenpersoon zullen worden als sommige superieure ECHTE paardemensen ....jammer Ach gut groetjes vooral naar het buitenland,deess

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 09:37

@HC: Ik vraag me echt af of jou paard nog nóóit een onverwachte stap heeft gezet? En zowel mijn paard als Brenda van Fleur zijn geen ongeleide projectielen, anders bedachten we zelf wel dat het niet slim was om het bos in te gaan. Er zit gewoon een groot verschil tussen je paard vertrouwen en het zekere voor het onzekere nemen. Fleur heeft niet gezegd dat ze haar paard niet vertrouwt, ze wil gewoon (zeker omdat het niet haar eigen paard is) helemaal zeker spelen.

@Deess: Haha!! Ik vind het inderdaad ook jammer dat een gewone vraag hiervoor gebruikt wordt!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:06

Sluit me helemaal aan bij de 2 bovenstaande berichten Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:12

ik heb het wel es gehad Haha!
ik maak de teugel dan aan 1 kant los, zodat ik een heel eind over heb. dan lukt het vrij goed om met 1 hand paard/teugel vast te houden en met andere voetje te vragen.
of houd ik het overige stuk teugel tussen mijn benen en parkeer ik de pony in een stuk gras zodat hij kan grazen en afleiding heeft.
en dan met een takje of iets dergelijks de hoef uit peuteren.

heel gedoe, en heb ook ooit es een heel eind moeten lopen met een paard om naar een huis te lopen en daar te vragen of men mijn dier wilde vasthouden zodat ik het steentje los kon peuteren..
was wel een trip van 2km,maar ja,,,kon even niet anders Knipoog

wat je ook kunt doen:
teugels losmaken, en 1 teugel vastmaken aan de neusriem van je paard
dan zoek je een hek of boom op en bind je je dier daar aan vast, wel met een losse knoop natuurlijk!!
dan heb je beide handen vrij om steentjes te gaan peuteren Haha!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:25

Ik zie dat de tip van je teugel aan één kan losmaken al gegeven is. Ik ben trouwens wel benieuwd waar je aan het rijden was, want een van de dingen waar ik me in NL zo aan erger is dat er elke zoveel meter wel een paaltje staat met een bordje waar je heen moet of wat je allemaal wel en niet mag. En anders staat er altijd wel ergens een boom/struik of hek.

Beter is het nog, om je paard gewoon goed te laten stil staan. Of je er nu op zit, vanaf wilt of naast staat, ho is ho. Zo heb ik het die van mij tenminste geleerd. Als ik ho zeg, staat mijn pony stil. Of dat nou is voor een stoplicht, een zebrapad, een hoefonderzoekje of een langsmarcherende drumband..

Er wordt hier nogal fel op Kugger/HC gereageerd. De toon van de berichten is misschien niet altijd even aardig, , maar ik vind wel dat zij gelijk hebben. In je beginpost omschrijf je het zelf als een risicovolle situatie. En je hebt het opgelost, maar je zegt zelf dat je niet wist of je paard zou blijven staan of niet. Dus zeg ik, nogmaals, gewoon daar op gaan oefenen en als je er niet zeker van bent niet in je eentje op pad gaan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:29

Teugel aan 1 kant losmaken zodat je goed aan bij de achterbenen kunt komen!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:33

joy76 schreef:
Beter is het nog, om je paard gewoon goed te laten stil staan. Of je er nu op zit, vanaf wilt of naast staat, ho is ho. Zo heb ik het die van mij tenminste geleerd. Als ik ho zeg, staat mijn pony stil. Of dat nou is voor een stoplicht, een zebrapad, een hoefonderzoekje of een langsmarcherende drumband..

En jij hebt hem bij die drumband stil leren staan in een veilige binnenbak, of deed ie het gewoon in 1x?
Volgens mij is het spreekwoord "al doende leert men" en zul je jezelf en je paard dus confronteren met situaties waar ie misschien in het begin geen raad mee weet. Maar nee, dan heb je meteen "een brevet van onvermogen" te pakken. Hoe leer jij je paard iets zonder hem ermee te confronteren?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:38

Weet je, ik vind het principiele zo overdreven. Je kunt niet alles perfect doen, en dat is ook nergens voor nodig. Bovendien is de grote vraag natuurlijk hoe je iets moet leren, als je niet kunt oefenen en fouten kunt maken.

Er worden nogal onvriendelijke dingen geuit naar Fleury, en da's natuurlijk niet zo netjes. Bovendien worden er allerlei conclusies getrokken over of ze al dan niet verantwoord bezig is, en dat ZONDER dat jullie haar kennen of haar bezig hebben gezien, zonder dat jullie het paard kennen, etc.

Dat Fleury het omschrijft als een risicovolle situatie, is juist om dat zij erg voorzichtig en verantwoordelijk is in dit soort situaties. NIET omdat het risicovol is in de zin van: de kans was groot dat het paard volkomen geflipt gaat doen.

Ik vraag me trouwens af hoe jullie dat oefenen, dat stilstaan als je geknield bij de achterbenen bezig bent op onbekend terrein terwijl er iets onverwachts gebeurt. Lijkt me echt heel moeilijk in een training uit te proberen!

De wereld is niet perfect, het verkeer is niet perfect, en je hoeft ook niet perfect te zijn om daar verantwoord aan deel te kunnen nemen. En oh ja: de mensen die menen dat zij wel perfect handelen in zulke situaties, overschatten zich nogal eens op gevaarlijke wijze.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:44

IKbenEllen schreef:
En jij hebt hem bij die drumband stil leren staan in een veilige binnenbak, of deed ie het gewoon in 1x?
Volgens mij is het spreekwoord "al doende leert men" en zul je jezelf en je paard dus confronteren met situaties waar ie misschien in het begin geen raad mee weet. Maar nee, dan heb je meteen "een brevet van onvermogen" te pakken. Hoe leer jij je paard iets zonder hem ermee te confronteren?

Wij hebben het geluk van het bloemencorso voor de deur Clown
Maar het was een beetje als bij wijze van spreken bedoeld. Ik vind een brevet van onvermogen ook wat ver gaan, maar ik vind wel dat als TS zich daadwerkelijk zo onzeker voelde dat ze de behoefte had hier een topic over te openen, ze er iets aan moet gaan doen. Zowel voor haar eigen veiligheid als die van het paard als die van de mede weggebruikers.
Er zijn meer dan genoeg manieren om je paard te leren stilstaan, het lijkt me niet nodig hier alle grondwerk/NH/opvoed/rijtechnische en obstakeltrainingstopcis te herhalen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:48

Ze vroeg gewoon tips hoe ze een specifiek probleem op kon lossen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:49

Krab je uit voor dat je gaat rijden? En is er geen voor bij ganger die je paard even beet wil houden?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:49

joy76 schreef:
Ik vind een brevet van onvermogen ook wat ver gaan, maar ik vind wel dat als TS zich daadwerkelijk zo onzeker voelde dat ze de behoefte had hier een topic over te openen, ze er iets aan moet gaan doen.

Ik heb het opgevat als een tamelijk neutrale vraag: hebben mensen nog nuttige tips? Nou, die hebben ze: de teugel aan 1 kant losmaken, dan heb je een langere teugel en kun je contact houden.
Meer dan dat is het niet.

Er wordt naar mijn mening veel meer in gelezen dan dat het is.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:56

Sjuust Shadow0 Knipoog

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 12:05

Ik hoef Brenda niet meer te leren om stil te staan, dat doet ze al Haha! (natuurlijk kan het altijd beter maar terwijl ik nu de benen optilde heeft ze echt 0 passen verzet) Waarom ik deze vraag stel is omdat ik me afvroeg hoe andere mensen dit oplossen. Ik had er namelijk niet aan gedacht om de teugel los maken.
Waarom ik het "risicovol" (ik zal hetmaar tussen haakjes zetten want ik heb hier een ander beeld van dan andere mensen dan blijkbaar) vond is niet omdat ik verwachtdat Brenda wegrent maar omdat het niet mijn paard is en dat ALS ze wegrent het wel mijn schuld is.
Ik had trouwens van te voren wel de hoeven gekrabt en er was echt niemand in de buurt toen.
Ik vind het gewoon een beetje jammer dat er hier wordt gezegd dat ik niet buiten hoor te rijden. Het gaat echt goed op t moment en ben zaterdag ook weer 4,5 uur weggeweest met haar en echt 0,0 problemen ofzo.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:34

Fleury schreef:
Ik hoef Brenda niet meer te leren om stil te staan, dat doet ze al Haha! (natuurlijk kan het altijd beter maar terwijl ik nu de benen optilde heeft ze echt 0 passen verzet) Waarom ik deze vraag stel is omdat ik me afvroeg hoe andere mensen dit oplossen. Ik had er namelijk niet aan gedacht om de teugel los maken.
Waarom ik het "risicovol" (ik zal hetmaar tussen haakjes zetten want ik heb hier een ander beeld van dan andere mensen dan blijkbaar) vond is niet omdat ik verwachtdat Brenda wegrent maar omdat het niet mijn paard is en dat ALS ze wegrent het wel mijn schuld is.
Ik had trouwens van te voren wel de hoeven gekrabt en er was echt niemand in de buurt toen.
Ik vind het gewoon een beetje jammer dat er hier wordt gezegd dat ik niet buiten hoor te rijden. Het gaat echt goed op t moment en ben zaterdag ook weer 4,5 uur weggeweest met haar en echt 0,0 problemen ofzo.

Je hebt op dat moment gehandeld zoals je dacht dat toen juist was, later op heb je bedacht goh dit had kunnen gebeuren, hoe kan ik dat in de toekomst voorkomen. Je weet nu een tip en daar zal je vast gebruik van maken. Helaas is het op bokt zo dat je dan veel andere dingen naar je hoofd krijgt!

max_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:07

lang halstertouw meenemen!! Greetz max

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 22:56

In dat geval hoop ik mijn dat ik mijn touwhalster + touw niet ben vergeten, en knoop ik het halstertouw los, hou ik haar daarmee vast, en haal het steentje met mijn ruitermes eruit. Mocht ik net mijn korte halstertouw om de hals hebben hangen, dan ga ik mutsen met de teugels, of laat ik haar 2 tellen even los al doe ik dat liever niet.

Doorrijden doe ik echt niet met zoiets, want dat kan behoorlijk naar zijn voor het paard. Als je paard absoluut niet 2 tellen stil kan staan, moet je eigenlijk niet buitenrijden. Geduld is in het verkeer wel belangrijk.