Poep in Petten, ruiters ruim de poep van je knol op!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rozanne

Re: Poep in Petten, ruiters ruim de poep van je knol op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:28

kirri schreef:
ik had al eerder een plaatje gezien van poepzak voor ruiters :/ nu heb ik hier de link, ik zie mezelf dus niet met zo'n ding rijden lijkt me tevens ook erg oncomfortabel voor het paard

http://www.stablemaid.com.au/main.htm

Ik zie niemand daar mee rijden hoor Clown

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:16

Rozanne schreef:
kirri schreef:
ik had al eerder een plaatje gezien van poepzak voor ruiters :/ nu heb ik hier de link, ik zie mezelf dus niet met zo'n ding rijden lijkt me tevens ook erg oncomfortabel voor het paard

http://www.stablemaid.com.au/main.htm

Ik zie niemand daar mee rijden hoor Clown

Gewoon een karretje er kort achter: mestkarretje Haha!

hc

Reneetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 21:11

Als we gewoon met zn alle in de berm rijden is er niks aan de hand!
mocht je paard toch even op het fietspad gepoept hebben, kun je dat gewoon even aan de kant schuiven, heel netjes Lachen

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 21:19

hahahahahahahaha (visualiseer mezelf al rijdend met die zak...)en ik neem volgende keer de wc pot onder mijn armen mee......ach ja,zolang je het niet voor iemands deur legt kan ik er wel mee leven, hier in dit boerendorp baan ik me ook iedere dag een weg tussen de klei van de landbouwers...dat ene hoopje slipgevaar kan er dan wel bij.

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 21:19

Ik krijg regelmatig commentaar, ook als mijn paard in de berm of op de rijbaan poept. Dus volgens mij kun je nooit iedereen tevreden houden. Ik ben het echter eens met de TS dat je wel zoveel mogelijk kunt doen om niet-ruiters/menners enz. zo min mogelijk in de weg te zitten. Ik probeer dan ook zoveel mogelijk de mest weg te schuiven in de berm.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 21:20

Reneetja schreef:
Als we gewoon met zn alle in de berm rijden is er niks aan de hand!
mocht je paard toch even op het fietspad gepoept hebben, kun je dat gewoon even aan de kant schuiven, heel netjes Lachen

´Fokop met die rotknol!´ hoor ik de fietsers al TERECHT roepen als jij bezig bent met poepschoppen, laarzen schoonvegen...
Kan jij weer een ander janktopic op Bokt openen over aso fietsers die er geeneens begrip laat staan jouw zo verdíende waardering voor hadden dat jij éven sociaal poep stond te vegen van een plek waar je niet hoort te rijden Vork

hc

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 21:40

Huertecilla.
Het was gewoon een belangstellende vraag hoor. Maar als je je beledigd voelt ofzo biedt ik je bij deze mijn excuses aan want dat was echt niet mijn bedoeling Bloos .

Nu weer onn topic. Ik heb het er toevallig een tijdje geleden met een politie agent over gehad en die vondt dat je wel compleet gek moest zijn om met je paard over een 80 kilometerweg te gaan rijden. Dan blijft het fietspad dus over. En dan gaat het nog niet eens alleen over een schrikkachtig paard, het tempoverschil is gewoon te groot.
Het is wel een feit dat er steeds meer ruiters komen en dat dus mest op bepaalde stukken weg of fietspad een groeiend probleem is. Het even opzij gooien vindt ik wel een mooie oplossing Ja. Voor diegene die niet af kunnen stappen is wordt die poepzak mischien een goeie optie.
Maar ik denk dat de beste oplossing zou zijn dat er vooral op drukke gedeeltes waar veel paarden komen ruiterpaden oid komen. Het kan immers nooit de bedoeling zijn dat ruiters niet op een zo veilig mogelijke manier mogen genieten van hun hobby vanwege het simpele feit dat paarden poepen.
Nu ik er over nadenk, een ruiterpad, was is dat ook laweer Verward. Oh ja, dat is dat pad waarvoor ik een half uur voor over een smal landweggetje moet rijden, en als ik er dan eenmaal ben doe ik maar liefst 10 minuten over het hele ruiterpad (moet ik wel mijn paard heel langzaam laten stappen hoor) En als ik dan geluk heb wordt mijn paard op dat ruiterpad niet raakgereden door een vriendelijke meneer op een atb fiets. En aan hat einde van dat ruiterpad vindt ik, jawel een smal landweggetje.
Dat is dus alles wat er hier in de buurt voor de vele recreatieruiters te vinden is.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 18:17

Citaat:
Ik heb het er toevallig een tijdje geleden met een politie agent over gehad en die vondt dat je wel compleet gek moest zijn om met je paard over een 80 kilometerweg te gaan rijden. Dan blijft het fietspad dus over.

NEE!
Daar mag je als ruiter nog steeds niet komen.

Maar als de rijbaan te onveilig is mag je WEL in de BERM

Citaat:
en dat dus mest op bepaalde stukken weg of fietspad een groeiend probleem is.

Dat poepen mag geen argument zijn op plaatsen waar je als ruiter mag komen. Mest is daar NIETS anders dan de uitlaatgassen van willekeurig wat voor ander voertuig, namelijk de normale uitstoot die bij dat voertuig hoort. Dit mag geen reden zijn om paarden op die plaatsen te verbieden. De wegbeheerder (gemeente, provincie of rijk) heeft de plicht tot onderhoud van het wegennet en als de mest overlast veroorzaakt dus ook de plicht die op te ruimen.

Anders is het wanneer ruiters op plaatsen komen waar ze niet mogen komen. Iedere overlast die iemand zou kunnen hebben van ruiters op die plaatsen (van stankoverlast door de mest tot een op hol geslagen paard door de voorruit) is een TERECHTE reden tot klagen. Bovendien krijgt de ruiterij als geheel hierdoor een slechte naam, waardoor het maatschappelijk draagvlak voor allerlei verboden, verplichtingen en andere beperkingen alleen maar groeit.

Heb je bovendien wel eens gedacht aan de consequenties van het zomaar overal opruimen van je mest? Midden op de rijbaan van een drukke weg stil houden, afstijgen (= als combinatie sowieso 2 keer zo breed worden), je paard en het verkeer in de gaten houden. Dan breng je dus jezelf, je paard en bovenal je medemensen in gevaar voor iets wat de taak van de wegbeheerder is.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 18:22

Citaat:
Ik heb het er toevallig een tijdje geleden met een politie agent over gehad en die vondt dat je wel compleet gek moest zijn om met je paard over een 80 kilometerweg te gaan rijden.

Gestoord

En dan vindt men het gek dat mensen zelf maar naar eigen inzicht (of gebrek daaraan) de wet invullen. Als men de wet niet vindt deugen moet die aangepast worden, maar de regels en het handhavingsbeleid haaks op elkaar zetten veroorzaakt alleen maar veel onbegrip, blijkbaar zelfs bij de gemiddelde politieagent.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:20

Oomens.
Op dit moment is de berm ook niet echt optie. Het heeft veel geregend en de berm is nat en glad. Stappen gaat wel, draven is op de meeste stukken vragen om een glijpartij. Iig als je paard op ijzers staat.
Het staat zwart op wit in de wet dat een paard niet op het fietspad hoort, dat klopt. Het staat ook zwart op wit in de wet dat je op straat geen joint mag roken. (over overlast gesproken, ik wordt altijd misselijk als ik dat ruik). Ik zie genoeg mensen op straat met zo een ding in hun mond, en agenten die er langs lopen zonder er wat van te zeggen. Het staat ook in de wet dat je geen ambtenaar in functie mag beledigen. Als het al een keer zo ver komt dat ze iemand aanklagen wordt die persoon zeer waarschijnlijk vrijgesproken want daar moet oom agent maar tegen kunnen.
De wet is zwart wit, het leven niet.
Wat het onderhoud van het wegennet aangaat. Zou je dat aub hier aan de gemeent reimerswaal en provincie zeeland uit kunnen leggen Knipoog . Veel bermen worden door de boeren zelf gemaaid omdat het anders niet wordt gedaan. Bij mij voor de deur ook niet en ik woon nb in de bebouwde kom. Dus laat staan dat ze er hier aan gaan denken om mest op te ruimen.
En het is idd niet verstandig om op een drukke weg mest op te ruimen, maar op een 80 km weg rijden doorgaans niet zoveel fietsers en brommers. En vormt de mest over het algemeen gesproken niet zo een probleem. Behalve dan voor bv die personen die net hun nieuwe auto hebben gewassen Haha! .
ps Ik snap nog niks van dat citeren, dus doe ik het maar zo

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 23:45

Citaat:
Op dit moment is de berm ook niet echt optie. Het heeft veel geregend en de berm is nat en glad. Stappen gaat wel, draven is op de meeste stukken vragen om een glijpartij.

Dan kun je langs dit stuk weg op dit moment alleen in stap Pling

Citaat:
Het staat ook zwart op wit in de wet dat je op straat geen joint mag roken. (over overlast gesproken, ik wordt altijd misselijk als ik dat ruik).

Nu geef je zelf aan waarom het goed is dat dit in de wet staat.

Citaat:
De wet is zwart wit, het leven niet.

Het probleem is juist dat iedereen net de dingen die zwart-wit zíjn (zoals wetgeving) grijs gaat uitleggen en omgekeerd grijze dingen (zoals de eigen keuze wel of geen cap te dragen) zwart of wit noemt

Citaat:
...En vormt de mest over het algemeen gesproken niet zo een probleem.

Dat schreef ik ook al en zelfs als het dat wel vormt zou het dat niet mogen doen. Als het dat wel doet moeten klagers bij de betreffende overheid aankloppen en niet bij de ruiterij

P.S. Citeren doe je door in je bericht op alt+q drukken en dan de tekst die je wilt citeren tussen quote en /quote plakken (waar de cursor dan ook al staat)

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 23:52

Huertecilla schreef:
Fietspad, berm..... daar mogen ruiters toch helemaal niet kómen?! NÚ AL NIET!

Ik wil jou op je knol wel eens zien op een Nederlandse "80" km weg, durf met zekerheid te zeggen dat ie dan vast veel schijten moet Tong uitsteken

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 23:56

Ik heb een jaar bij een gehandicapten manege gewerkt als vrijwilliger. Als het mooi weer was gingen wij ook altijd naar buiten met de paarden. Wij liepen zo veel mogelijk in de berm en als er een paard ging poepen moest de hele rij paarden (waren er 9) stil staan en de begeleider van het paard moest de poep met zijn schoen/laars in de berm drukken. Het klopt dat mensen er soms problemen over maken. Maar als iedere ruiter nou gewoon op zijn eigen strond let..dan word het waarschijnlijk als een stuk minder..Ik woonde op een industrieterrein en mijn pony poepte soms ook bij ons in de berm of op straat. Ik ging dan verder met rijden maar als ik terug kwam pakte ik de kruiwagen en greep en ruimde het op. (als het te ver van huis lag stapte ik ook af en zorgde dat niemand er last van had) Je hebt zelf het genot van paardrijden..zorg dan niet dat anderen er de last van onder vinden. En tjah de wetten zijn gewoon krom in NL..daarom zijn wij dus weg gegaan. Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 00:38

Schimmelig schreef:
Huertecilla schreef:
Fietspad, berm..... daar mogen ruiters toch helemaal niet kómen?! NÚ AL NIET!

Ik wil jou op je knol wel eens zien op een Nederlandse "80" km weg, durf met zekerheid te zeggen dat ie dan vast veel schijten moet Tong uitsteken

Off-topic, persoonlijk en een illustratie van gebrek aan referentiekader en -voorstellingsvermogen.

Je hoort op de rijbaan, mag niet op het fietspad en alleen in berm als direct gevaar daar aanleiding toe geeft.
Hou je daaraan dan is poep geen probleem.
Als jij dat niet weet of niet wil, hoor je niet op de openbare weg.

De ts ageert terecht doch tegen het verkeerde. De niet-ruiterij ageert terecht tegen beide punten: een fietser heeft gelijk als deze kwaad wordt over een paard op het fietspad dat daar óók nog poept.

Bedenk dat je een bestuurder van een voertuig bent. Je hebt de plícht de wegenverkeerswet te kennen en je daaraan te houden. Wat een ander fout doet is ..... fout en daarom heb je een ontsnappingsmogelijkheid naar de berm.
Wat willen de fiets- en voetpadrijders nu eigenlijk? Anarchie? Ieder voor zich? Wel een tegenstelling met het oh zo correct cap opzetten verplicht willen zien ROFL

hc

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 00:46

Ik kan mij anders heel goed voorstellen hoe een plat gereden paard eruit ziet hoor HC en dat vind ik persoonlijk geen prettig plaatje Tong uitsteken Wat betreft het voorstellingsvermogen zit dat dus wel goed, whatever you may think of it.

Paarden worden op het fietspad gedoogd, of het nu wettelijk bepaald is dat dit wel mag of niet. Ik blijf dus op het fietspad rijden maar schop net zo als de TS de poep aan de kant en zie graag dat andere ruiters dit ook doen, zodat wij de komende jaren veilig op het fietspad kunnen blijven door toeren Knipoog

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 00:57

Citaat:
Je hoort op de rijbaan, mag niet op het fietspad en alleen in berm als direct gevaar daar aanleiding toe geeft.

Letterlijk uit het reglement verkeersregels en verkeerstekens http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/sessioned/browsercheck/continuation=12005-002/session=034355171842265/action=javascript-result/javascript=yes:

Citaat:
Artikel 8
1. Ruiters gebruiken het ruiterpad.

2. Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad ontbreekt.

Over direct gevaar staat niets genoemd en de berm is dus net zo toegestaan als de rijbaan.
Citaat:
Je hebt de plícht de wegenverkeerswet te kennen en je daaraan te houden.

Sorry, kon het niet laten. Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 00:58

Schimmelig schreef:
Ik kan mij anders heel goed voorstellen hoe een plat gereden paard eruit ziet hoor HC en dat vind ik persoonlijk geen prettig plaatje Tong uitsteken Wat betreft het voorstellingsvermogen zit dat dus wel goed, whatever you may think of it.

Ach ik ríj dagelijks tussen de vrachtwagens op een drukke provinciale weg. Geen berm, geen wat-ook, zelfs geen optoming.
Ik vind dat jullie mutsen en je gewoon aan de regels moet houden. Kán je dat niet? Wat doe je daar dan?

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 01:00

oomens schreef:
Over direct gevaar staat niets genoemd en de berm is dus net zo toegestaan als de rijbaan.
Citaat:
Je hebt de plícht de wegenverkeerswet te kennen en je daaraan te houden.

Sorry, kon het niet laten. Haha!

Je hebt gelijk en het zal me een worst zijn. Hier is er geen probleem met de niet-ruiterij. Veel plezier Haha!

hc

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 01:06

Huertecilla schreef:
Waarmee weer helder is dat ´de ruiterij´ doet wat haar goeddunkt.....

Er is ook nog zoiets als defensief weggedrag. Wat in Nederlands bij iedereen naar binnen gegoten word die rijles neemt. Als jij moet kiezen tussen de regels volgen, of veilig rijden in een bepaalde situatie, dan word jij geacht de te kiezen voor veiligheid. Doe je dit niet, dan kun je hiervoor beboet of veroordeeld worden...

En dat geld dus ook voor de keuze, 80km weg vs. fietspad

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 01:11

Schimmelig schreef:
Paarden worden op het fietspad gedoogd, of het nu wettelijk bepaald is dat dit wel mag of niet. Ik blijf dus op het fietspad rijden maar schop net zo als de TS de poep aan de kant en zie graag dat andere ruiters dit ook doen, zodat wij de komende jaren veilig op het fietspad kunnen blijven door toeren Knipoog

Het feit dat het gedoogd wordt neemt niet weg dat iedere klacht van fietsers/voetgangers over ruiters op een fietspad/voetpad GEGROND is en een reden tot het opleggen van regels en verboden aan de gehele ruiterij, dus ook de ruiters die zich altijd wel aan de wet gehouden hebben.
Let wel: IEDERE klacht. Als een fietser zo'n paard groot en eng vindt en zich ongemakkelijk voelt met van die dieren op "zijn" fietspad is dit een terechte klacht, hoe onterecht dit gevoel soms ook kan zijn. Het opruimen van mest achter je paard verandert niets aan dit recht op klagen en vermindert hooguit de hoeveelheid klachten over mest op een fiets-/voetpad. (en verhoogt het aantal klachten over mensen die met hun knol midden op het fiets-/voetpad stil gaan staan en de boel blokkeren om poep te gaan scheppen)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 01:23

Vjestagirl schreef:
Als jij moet kiezen tussen de regels volgen, of veilig rijden in een bepaalde situatie, dan word jij geacht de te kiezen voor veiligheid. Doe je dit niet, dan kun je hiervoor beboet of veroordeeld worden...
En dat geld dus ook voor de keuze, 80km weg vs. fietspad

Volgens mij probeert HC al een paar keer te zeggen dat het goed mogelijk is om veilig te rijden op drukke provinciale wegen met grote vrachtwagens en landbouwvoertuigen of crossmotoren, zonder berm of andere uitwijkmogelijkheid ernaast omdat daar een rotswand of afgrond is en dan zelfs zonder optoming.

Kun je een welles-nietes verhaal van maken maar hij doet het dus het is mogelijk.

Als een 80-km. weg in Nederland ineens een probleem of onveilig blijkt, ligt dit probleem misschien wel bij de ruitercombinatie. (Paard en/of ruiter)
Als deze niet in staat is (zijn) veilig de weg op te gaan, dan word jij geacht te kiezen voor de veiligheid (om bij je eigen woorden te blijven) én je aan de regels te houden door niet de weg op te gaan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 01:28

Ik nodig je bij deze uit. voor een 2 daagse vakantie bij mij in de buurt. Ik regel dat je paard gratis bij mij op de stalling kan staan. Ik regel dat je slaapt in een goed hotel. Ik regel dat je eet bij het beste restaurant uit de buurt.

Máár op een voorwaarde. We gaan samen buiten rijden, jij op de provinciale weg, en ik op het fietspad ernaast. Kijken wie er veiliger rijd... Als jij het voor elkaar krijgt om op de provinciale weg veiliger te rijden dan ik op het fietspad ernaast. of uberhoubt, om er veilig te rijden, krijg je t gratis van mij, anders mag je t zelf betalen.

Wat zeg je ervan.

Mereltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:29

Ik heb nu een verzorgpony met wie ik ook buitenrijd, maar ik ga écht de weg niet op. Niet dat ik hem niet vertrouw, maar ik rijd nu dertien jaar paard en in alle jaren zie ik toch voornamelijk ruiters die op het fietspad en in de berm rijden. En op de weg alleen maar als dat een heel rustige weg is. Ik sluit me bij Vjestagirl aan wat betreft het feit dat, als je voor regels en veiligheid moet gaan, je dan voor de veiligheid moet gaan. Misschien kan je in de heel rustige gebieden in Nederland en in Spanje wel op de weg rijden, maar waar ik woon is dat over het algemeen géén goed idee... Zoals ik al zei zie ik dat dus ook niemand doen en je kan mij niet wijsmaken dat dan íedereen in deze omgeving die buiten rijdt fout bezig is...

Wat betreft het idee van Arabesk om de poep op te ruimen/aan de kant te schuiven: dat is naar mijn mening gewoon netjes.

En de poepzak: ik ben daar niet gecharmeerd van, zou die alleen gebruiken als het VERPLICHT is Vork

x_Eefje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:28

Persoonlijk vind ik het wel asociaal dat mensen met hun paard midden op het fietspad rijden. Meestal rijd ik zelf in de berm

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:49

Ik heb jaren tegenover een manege gewoont waar de stad langzaam omheen is gegroeit. Iedereen van de manege moet eerst een stuk over het fietspad voordat ze bij het ruiterpad zijn, dit kan niet anders want alles is daar volgebouwd. De gemeente heeft de regel dat de ruiters over het fietspad mogen rijden zolang ze de mest maar opruimen. Als je paard niet netjes kan stilstaan als je afstapt kan je natuurlijk na je rit even met een schep op de fiets oid stappen om de mest alsnog op te ruimen.
Ik erger me er ook aan als er overal paardenpoep op de weg/fietspad ligt. Maargoed ik heb dan ook jaren lang een paard gereden die niet op de stenen meste, lekker makkelijk Lachen