gem. snelheid van draf?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Re: gem. snelheid van draf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:29

Mijn pony's (shetlanders) draven in arbeidsdraf tuusen de 10-12 km per uur en in een wat snellere, voorwaartse draf tussen de 15-18 km/u
(kilometerteller op de kar)

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 20:09

ik heb mijn vriendin (op fiets, met kilometerteller) wel eens meegenomen op buitenritje,
hier kwam het volgende uit:
uitgestrekte draf (voluit) 20-25 km/h
(extra info: uitgestrekte galop (voluit) 40 km/h (harder kon fietser niet) maar ik ging haar nog wel voor!)
dit is dan mijn hafje, ik neem aan dat er mensen zijn die nog veel harder kunnen draven Dromen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:22

Volgens het gps systeem dat we laatst mee hadden op buitenrit was het staptempo tussen de 4 en 7 km per uur. Het draftempo tussen de 11 en 17 km per uur met topsnelheid (ging erg snel in elk geval) van 22km per uur (maar dat si natuurlijk niet zo lang vol te houden) en in galop was onze max. snelheid 34 km per uur maar toen gingen ze nog niet voluit. De paarden waren rond de 1,60 stokmaat.
Tempo verschilt natuurlijk van paard tot paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:24

Wij draafden een poos terug voorbij zo'n meter die laat zien hoe hard mensen in de kom rijden.
Hij gaf toen 17/18 km en we draafden gewoon Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:22

Hoe hard een paard in ontspannen, verzameld, kruisend, aangezet of gestrekt draaft is wel grappig te weten doch het heeft weinig informatieve waarde.
Voor het plannen van een tocht of trektocht is het zinvoller om te weten hoe lang je doet over een representatief stuk route. Bochten en ondergrond maken veel uit.
Als je in geaccidenteerd terrein gaat rijden is de afstand op de káárt, dus horizontaal, niet vergelijkbaar met die over de weg. De afgelegde afstand is namlijk inclusief het overbrugde hoogteverschil.
Ga je over 20 kilometer 20 keer 100 meter omhoog en naar beneden, dan is dat 2 kilometer meer, dus 22 kilometer.
Als je 50 kilometer wil rijden is die 5 kilometer niet alleen 10% verder maar ook veel zwaarder. Een normaal haalbaar tempo van 12 km/uur wordt dat zomaar 9 of 10, waardoor je niet alleen 10% verder maar ook 20% langzamer gaat dus de ritduur zomaar 30% langer wordt....
De schijnbaar haalbare 50 kilometer worden dan ineens wel érg ver ook al doet jouw paard in draf makkelijk zeg 15 of 17 km/uur.

hc

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:32

bovendien zakt je gemiddelde tempo heel snel als je tussendoor gaat stappen of zelfs even stilstaat. Wij hadden over die rit van 12 km ergens tussen de anderhalf en 2 uur gereden. gemiddelde snelheid over die rit was dus gezakt naar zo'n 7 km per uur.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 19:44

het gaat me niet om de 'duur' snelheid maar om de 'piek' snelheid

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:48

Mijn shetlandertje draaft mijn vader op z'n mountainbike voorbij Haha!

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 08:34

Toch even een oud topic omhooghalen.
Gisteravond voor het eerst met mijn merrie weer een heerlijke buitenrit kunnen maken.
Voor alle longproblemen had ze echt turbodraf en moesten andere paarden in galop om haar draf bij te houden (ze is overigens gewoon kwpn). Nu kon ze lange tijd alleen rustig draven, maar gisteravond gooide ze korte tijd haar turbo er weer in, ze genoot ervan. Mijn man was mee op de fiets en die kon lekker doortrappen Haha!.

Zijn er meer die een paard hebben met zo'n snelle draf dat andere paarden moeten gaan galopperen om het bij te houden?
Las al van 1 die 30km per uur draaft. Moet toch eens iemand met een teller meenemen geloof ik.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 12:13

Poohbeer schreef:
Toch even een oud topic omhooghalen.
Gisteravond voor het eerst met mijn merrie weer een heerlijke buitenrit kunnen maken.
Voor alle longproblemen had ze echt turbodraf en moesten andere paarden in galop om haar draf bij te houden (ze is overigens gewoon kwpn). Nu kon ze lange tijd alleen rustig draven, maar gisteravond gooide ze korte tijd haar turbo er weer in, ze genoot ervan. Mijn man was mee op de fiets en die kon lekker doortrappen Haha!.

Zijn er meer die een paard hebben met zo'n snelle draf dat andere paarden moeten gaan galopperen om het bij te houden?
Las al van 1 die 30km per uur draaft. Moet toch eens iemand met een teller meenemen geloof ik.

mijn poownie dus Haha!

Paard van 1.70 moet een vlotte arbeidsgallop inzetten om zijn draf bij te houden

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:19

Mijn paard is ook maar 1.62, en iedereen moet dus in galop Haha!
Ben zeer benieuwd hoe hard ze loopt.

lis1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:40

12 km per uur Haha! egt geen idee

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:58

Die van mij draaft in een lekker dat-houden-we-wel-een-tijdje-vol-tempootje zo'n 16 km/uur. Top ligt tegen de 24 km/u (maar dat stelt echt niet veel voor, neem maar eens een draver, die gaan veeel harder). Voordat hij in de gaten had dat draven ook leuk was, haalde hij die 16 nog niet eens, ging hij al veel eerder in galop. Ik merk als mensen met mij buiten gaan rijden, dat paarden die nooit hoeven door te draven buiten, met een erg ingehouden drafje van die van mij al niet uit de voeten kunnen. Dan probeer ik er rekening mee te houden en ben ik hem aan het inhouden en zitten zij al lang en breed in galop Haha!. Kwestie van oefenen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 08:31

Judith_ schreef:
Mijn draver kan ook aardig hard draven. (goh Haha!) Hij houdt een paard in rengalop bij in draf en haalt die ook met gemak ik. Dan gaan we hard echt. Maar hoe hard dat weet ik eigenlijk niet precies.

Jack van Frans (die ja, van Paard Natuurlijk) is ooit met de GPS geklokt op 62km/h!!! Leuk hoor, maar comfortabel, nou nee, niet echt.
Een efficiënt basistempo is sterk afhankelijk van het paard (sorry HC, link doet het hier niet). Tijdens een test bij een NVVR endurance trainingsweekend lag dat tussen 10 en 16km/h, waarbij afmeting van het paard niet evenredig was met de snelheid. Deze meting was op een vlakke, rechte zandweg, over 250mtr. Doel was inzicht in snelheid. De ruiter moest tevoren schatten hoe hard het paard zou gaan en dat werd vergeleken met de meting.