Veluweroute --> Welke optie aan te raden???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sandrina

Re: Veluweroute --> Welke optie aan te raden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 11:38

AdemoJoey schreef:
Ahaaaaa, jij zit ook op die site OK dan! Staan enorm goede tips op; wel dure lichtgewicht slaapzakken trouwens Wow! (topic net gelezen Tong uitsteken ) *Gaat nu weer even verder lezen*

Je hoeft die dure slaapzakken niet te kopen, het zijn maar aanraders en aangevers dat ze er wel zijn.
Wat bedoel je met ' Epe is voor ons geen optie i.v.m. de afstand'? Je gaat dan toch lekker camperen daar vlakbij? Weet nog een prima camping met goede sfeer en de beste verzorging voor de paarden op 150 meter van het startterrein. Wat wil een mens nog meer (als ie meedoet aan de Eperpaardenvierdaagse)?

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 12:16

Sandrina schreef:
Je hoeft die dure slaapzakken niet te kopen, het zijn maar aanraders en aangevers dat ze er wel zijn.

Snap ik Knipoog Zat me er alleen over te verbazen, aangezien lichtgewicht wel aan te raden is ben ik me wat aan het orienteren en ja als je voor goede kwaliteit gaat en ook nog eens specifiek bent (warm, maar licht) kun je dit soort prijzen wel verwachten. Ondanks dat: Wow! Knipoog

Wat betreft Epe; zelf heb ik geen rijbewijs dus met de paarden ernaartoe wordt al lastig. Dat we deze Veluwetrail kunnen doen is al een hele grote uitzondering! Daarvoor is mijn moeder namelijk in touw (logisch Clown), maar ook mijn vader! We hebben maar een éénpaardstrailer, dus huren we er nog één bij. We hebben ons afgevraagd of een tweepaardstrailer niet iets is, maar die kan onze auto niet trekken; een "nieuwe" auto die dat wel kan is geen optie helaas. "Even" naar de paardenvierdaagse is voor ons dus niet echt een optie...

*Edit*: Een bijkomstigheid; stiekem vind ik het heel erg leuk en lief dat mijn vader dit voor ons wil doen en op deze manier erbij betrokken is, idem dito wat betreft mijn broertje.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 12:48

AdemoJoey: Ja vervoer is altijd een probleem. Maar je weet vast wel: 'Als er een wil is................. wordt het vervoersprobleem ook opgelost' Mijn eigen interpretatie van dat gezegde.
Ingeval van hoge nood zijn er ook nog paardentaxi's. En als je echt wilt en het van te voren aangeeft op het gastenboek van de 4-daagse dan is er vast wel iemand die en plaatsje voor je heeft.
Hoe dan ook veel plezier met de hele familie uitpuzzelen hoe jullie de Veluwetrail gaan ervaren.
Zeg even iets heel anders, waar je wellicht nog niet aan hebt gedacht; waarom niet vanuit Drachten de Veluwetrail 'oppikken', hem rijden ~met inachtnememing van voldoende rustdagen~ en na 30 dagen weer in Drachten verschijnen?
Neem per dag 20 kilometer (maximaal) en zoek rust-en slaaplaatsen op die afstand. Pak de kaart erbij en reken uit wanneer je in dat gebied bent. Kost je hooguit 2 dagen!
Met hoeveel paarden en mensen gaan jullie? twee paarden twee mensen? Denk er eens aan om een pakkepaard (nr 3) mee te nemen, die 'alle' bagage draagt.Tentje, krachtvoer, kleding etc. Kom je nog in de (paarden?)krant ook als je dit flikt.
Ik zie de koppen al: Moeder en dochter op trektocht in Nederland'
Als je het te gek vindt mag je me ook PB-en

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 15:29

AdemoJoey schreef:
Wat betreft Epe; zelf heb ik geen rijbewijs dus met de paarden ernaartoe wordt al lastig. Dat we deze Veluwetrail kunnen doen is al een hele grote uitzondering! Daarvoor is mijn moeder namelijk in touw (logisch Clown), maar ook mijn vader! We hebben maar een éénpaardstrailer, dus huren we er nog één bij. We hebben ons afgevraagd of een tweepaardstrailer niet iets is, maar die kan onze auto niet trekken; een "nieuwe" auto die dat wel kan is geen optie helaas. "Even" naar de paardenvierdaagse is voor ons dus niet echt een optie...

Je kunt ook voor de gelegenheid een bus huren om voor die tweepaardstrailer te zetten. Is voor een enkele gelegenheid heel goed te doen.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:30

30 dagen veluwe is wel heel erg lang denk ik. Persoonlijk zou ik vanaf de veluwe richting achterhoek (en eventeel een deel duitsland) rijden. De Veluwe-trail bij apeldoorn in de buurt is in ieder geval heel erg mooi, ik rijd hem vaak een stukje.
Posbank bij Arnhem is erg mooi, net zoals het deel bij Laagsoeren.
Succes met plannen!

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 21:28

Wat denken jullie allemaal mee! Echt fantastisch!

@ Sandrina: Ik ga het met mijn moeder zeker even over de Vierdaagse hebben, is namelijk wel een hele goede voorbereiding! Dit naar aanleiding van je motto Knipoog Ik ben benieuwd!
Het leek ons inderdaad wel heel gaaf om vanaf Drachten de VeluweTrail te gaan rijden. Hadden hier al eerder over nagedacht, maar hebben het idee om de één of andere manier toch weer laten varen. We hebben zoiets eerder gedaan, dat was de trektocht naar Wateren zoals ik in mijn eerste stukje schreef. Helaas hebben we het toen destijds tótáál onderschat; 40 km (ruim!) in een hittegolf... Gestoord Het was geweldig, maar vergt wel betere voorbereiding; we hebben er een boel van geleerd, dat is zeker! Overigens gingen we de terugweg niet terugrijden, maar met de trailer, dat leek ons bij het voorbereiden ervan al wel verstandig. Van Drachten naar Epe (is dichtsbijzijnde punt) is 105 km met de auto. 20 km (niet meer!) per dag lijkt me verstandig, dan ben je dus 5 à 6 dagen echt aan het rijden + 1 rustdag ergens middenin. Je bent dan een week "zoet". Is zeker een superstoere ervaring! Mijn moeder loopt er ook warm voor, maar dan kunnen we niet de hele VeluweTrail rijden. Aangezien het bij 30 dagen toch echt wel op moet houden. Keuzes genoeg dus Haha!
Een pakpaard hebben we niet, ik ken geen mensen die graag hun paard zouden uitlenen. Ik vind ons met 2 paarden al luxe *LOL*

@ Waratje; wist van het bestaan geeneens af. Net zoals die paardentaxi die Sandrina noemde! Zo ontdek je nog eens wat! Clown

@ Marina: De Veluwe is ons totaal onbekend; vervelen zal ons (denk ik) niet gauw overkomen. Wij vermaken ons nog steeds geregeld in Drenthe, waar we in vergelijking toch veel minder van zullen zien en veel vaker hetzelfde gedeelte. Maar over de achterhoek; daar ga ik even naar kijken!! Schijnt daar idd erg mooi te zijn. Verdiepen kan nooit kwaad Haha!

Maar mensen, aankomende week kan ik niet antwoorden op eventuele reacties/PM's, want morgen vertrek ik met Ademo voor een week naar Drenthe! Gaan we daar weer even die geweldige zandpaden onveilig maken Haha! Haha! Maar reageer gerust! Ik lees mezelf bij op het moment dat mijn computer weer aanstaat! Bedankt tot nu toe in ieder geval!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 10:38

Fijne vakantie en tot hoors.
Een weekje Drenthe, meid maar dan krijg je prachtig weer. Ik ga zò met je mee.

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 18:04

@ Sandrina: Het was inderdaad prachtig weer!! De herfstkleuren waren ook zo mooi!! We hebben er ontzettend van genoten! Ik moet eerlijk zeggen dat het best lastig is om me nu weer op alles te concentreren; ik ben echt met 101 dingen tegelijk bezig! Onder andere met het zoeken naar een ander zadel!

Over de invulling van de Trail zijn we hard aan het denken! Iemand nog ideeen?

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 19:44

Ademojoey: welkom terug meid. je hebt vast een parchtige week gehad. Ik houd heel veel van dit rustige weer. Ahum foto's kan je kwijt hier hoor, hinthinthint. Bloos
Hoe komt het dat je met 101 dingen bezig bent, en waarvoor heb je een ander zadel nodig? Is je huidige niet goed (genoeg voor lange ritten)?

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 08:04

Ja? Zou ik hier foto's mogen plaatsen denk je? Misschien onder het mom van oefenen voor de Trail Knipoog

Mijn zadel past inderdaad niet meer... Echt enorm zonde, want hij zat mij ontzettend goed! Ik ben me al flink aan het orienteren en heb er al 10 zadels opgehad; hij heeft stijle schouders, een zéér hoge schoft en een lange rug. Kortom geen enkel zadel paste Clown Behalve één, maar die was aardig kostbaar, ik ga eerst verder kijken of er niet nog een ander zadel is die hem past Bloos

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 10:45

Foto's plaatsen mag altijd dacht ik. Niet meer dan twee dan zien wat er scheelt. Ga je maar eerst oriënteren op een ander zadel; anders komt er van de trail helemaal niets terecht.

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 08:33

@ Sandrina: Klopt, dat heeft ook zeker voorrang nu! Daarnaast ga ik een tentamenweek tegemoet en moet er héél veel voor doen, ondanks dat ik het steeds heb geprobeerd bij te houden Bloos Ik doe mijn best! Ja Wie weet open ik er na de tentamenweek nog wel een fototopic over, heb trouwens ook filmpjes van tijdens de rit Haha! Kun je zien hoe braaf hij is!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 09:12

AdemoJoey schreef:
Ja? Zou ik hier foto's mogen plaatsen denk je? Misschien onder het mom van oefenen voor de Trail Knipoog

Mijn zadel past inderdaad niet meer... Echt enorm zonde, want hij zat mij ontzettend goed! Ik ben me al flink aan het orienteren en heb er al 10 zadels opgehad; hij heeft stijle schouders, een zéér hoge schoft en een lange rug. Kortom geen enkel zadel paste Clown Behalve één, maar die was aardig kostbaar, ik ga eerst verder kijken of er niet nog een ander zadel is die hem past Bloos

Rijdt je wedstrijden, danwel heb je wedstrijdambities? Indien dat niet het geval is, zoek dan een zadel wat past en voldoet aan jouw wensen, maar gooi in ieder geval het idee overboord dat het een bepaald type zadel zou moeten zijn. Een zadel moet passen voor ruiter en paard, de rest is bullsh*t.

oh, enne foto's mogen altijd, desnoods met een link naar ITP Haha! Haha!

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 10:28

ikke schreef:
Een zadel moet passen voor ruiter en paard, de rest is bullsh*t.

Helemaal mee eens, dat is ook waar ik voor ga, maar met zijn bouw zorgt hij wel wat voor weinig keus Clown Ik ben wel een wedstrijdruiter, maar ga niet voor een zadel met allemaal tierelatijntjes. Simpel is prima, maar veilig en goed voor ons beiden is gewoon de eis die ik aan het zadel stel. Daarnaast zou het toch stiekem wel handig zijn als er al de nodige ringetjes aan het zadel zitten ivm de Trail Bloos maar is dit niet het geval, dan bedenk ik daar wel wat op (met in mijn achterhoofd houdende dat een zadel die je aanpast, niet meer het origineel is en je er bij verkoop minder voor kunt vragen) Haha!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 10:55

Ik weet niet wat je wilt en wat voor budget je hebt, maar je zou een skunnen kijken naar deze zadels. En dat zeg ik niet omdat ik er neen heb waar ik heel erg blij mee ben. Er zitten al weer ringetjes en handigheidjes op dit zadel voor veel en lange uren. Bijv. 2 mogelijkheden om je beugelriemen vast te maken om maar iets te noemen.
www.startrekk.de of www.buitenzinnig.nl
ik heb de comfort van deze lijn. maar ik vind de dressuurversie ook erg mooi. maar nogmaals het moet bij jou passen bij je paard, bij jebudget en wat je ermee wilt doen.
succes!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:37

Bedenk wel dat je met Startrekk zadels je bagagemogelijkheden flink beperkt. Met een boomloos zadel is gewichtsverdeling een stuk moeilijker dan met een boomzadel, maar voor een trektocht met kampeerambities zou het zeker niet mijn eerste keuze zijn.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 18:19

Waratje schreef:
Bedenk wel dat je met Startrekk zadels je bagagemogelijkheden flink beperkt. Met een boomloos zadel is gewichtsverdeling een stuk moeilijker dan met een boomzadel, maar voor een trektocht met kampeerambities zou het zeker niet mijn eerste keuze zijn.

Het is maar een aanrader, ieder moet dat voorzichzelf uitmaken. Zadel ZIT wel heel erg lekker.
Natuurlijk is Startrekk niet zaligmakend.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:23

Denk je er sobieso aan dat een deelk van de veluwe trail niet zonder ruiterbewijs betreden mag worden ik weet niet of je er een hebt.. maar train eerst jezelf want het is best zwaar ik en mijn vader rijden soms wel is een dagtocht en wij doen er twee op een dag in 7 a 8 uur en dat is lkang ik hoop niet dat je dat van plan bent..

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:44

[quote="Sandrina
Veluwezoom is prachtig, maar daar heb je weer een vergunning nodig van Natuurmonumenten.
Carolinahoeve is een afrader.[/quote]

Absoluut eens met het eerste! Ik heb inmiddels aardig wat stukken van de Veluwe gezien, maar de Veluwezoom blijft echt favoriet: afwisselend, met prachtige heidevelden, oude beukenlanen, zandverstuivingen, en de Posbank met z'n gekke heuvels (net uitvergrote molshopen) en mooie vergezichten. Bedenk wel dat het terrein nogal zwaar is vanwege de (voor Nederlandse begrippen) steile heuvels, en dat je een koeienmak paard moet hebben vanwege de Schotse Hooglanders die er lopen.

Niet eens met het tweede: wat is er mis met de Carolinahoeve? Prachtig gelegen, knus, lekkere appeltaart Vingers aflikken .

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 08:54

VeerenAshley schreef:
[quote="Sandrina
Veluwezoom is prachtig, maar daar heb je weer een vergunning nodig van Natuurmonumenten.
Carolinahoeve is een afrader.

Absoluut eens met het eerste! Ik heb inmiddels aardig wat stukken van de Veluwe gezien, maar de Veluwezoom blijft echt favoriet: afwisselend, met prachtige heidevelden, oude beukenlanen, zandverstuivingen, en de Posbank met z'n gekke heuvels (net uitvergrote molshopen) en mooie vergezichten. Bedenk wel dat het terrein nogal zwaar is vanwege de (voor Nederlandse begrippen) steile heuvels, en dat je een koeienmak paard moet hebben vanwege de Schotse Hooglanders die er lopen.

Niet eens met het tweede: wat is er mis met de Carolinahoeve? Prachtig gelegen, knus, lekkere appeltaart Vingers aflikken .[/quote]

Fijn dat je eerste beaamt; ik heb er ook genoten en ik weet zeker; Wendy ook. De paden waren af en toe best rul en daardoor zwaar.
En over de Carolinahoeve; wat een graftent en een afgrijselijke bediening! Koud en ongezellig! Heb er geen goed woord voor over! Geen vriendelijk woord kon er van af en de kaart was abominabel. Hoop dat die bedienende juffrouw over haar ongesteldheid heen is! Of we hebben het gewoon slecht getroffen. Konden hem niet eens goed vinden door slechte bewegwijzering. En toen we er waren hoopten dat we het nooit gevonden hadden!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 09:04

Sandrina schreef:
En over de Carolinahoeve; wat een graftent en een afgrijselijke bediening! Koud en ongezellig! Heb er geen goed woord voor over! Geen vriendelijk woord kon er van af en de kaart was abominabel. Hoop dat die bedienende juffrouw over haar ongesteldheid heen is! Of we hebben het gewoon slecht getroffen. Konden hem niet eens goed vinden door slechte bewegwijzering. En toen we er waren hoopten dat we het nooit gevonden hadden!

Dan dek ik dat je het inderdaad slecht hebt getroffen, pech! Ik kom er nl. al mijn hele leven, en vind het erg leuk. Maar misschien dat er ook een stuk jeugdsentiment in meespeelt? Het is in ieder geval een mooi plekje.

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 09:19

@ Sandrina: Bedankt voor de link! Ik heb even gekeken naar de site, maar eigenlijk gaat mijn voorkeur wel uit naar een boomzadel. Sowieso is de drukverdeling qua bepakken inderdaad een punt (zoals Waratje ook noemde) en rijd ik graag licht waardoor de druk bij de stijgbeugels misschien te groot wordt ondanks dat ik niet echt zwaar ben, daarnaast zijn er bij ons op stal verschillende mensen die schuif-, klapper- en glijproblemen ervaren en daarom het zadel niet gekocht hebben. Natuurlijk kan dat bij boomzadels ook, maar ik vond het wel erg opvallend. Op dit moment heb ik een zadel op het oog waar ik ergens deze week met mijn paard naartoe ga om te passen en uit te proberen. Ik vind het enorm spannend!!! Het zit in mijn prijsklasse! Duimen jullie mee? Clown

@ xElsjeeh: Dat de Trail zwaar is heb ik begrepen inderdaad, vandaar dat ik ook zorgvuldig informeer Knipoog 2 Dagroutes op één dag gaan we ook niet redden Haha! In mijn eerste stukje heb ik beschreven wat voor ons opties zouden kunnen zijn. Ow, en die heuvels die je beschreef: Jippiiiieee, mijn paard vindt dat geweldig!! Natuurlijk heb ik het dan wel over de Drenthse heuveltjes Knipoog Mijn moeder heeft een ruiterbewijs, er hoeft toch maar één iemand te zijn die dat heeft?

@ VeerenAshley: Leuk dat je de omgeving even hebt beschreven! Nu krijg ik daar een beetje een beeld van; krijg er zo'n zin in! Mijn paardje is wel koeienmak; echt superstoer! ik was banger voor die grote beesten met grote horens dan hij (ze hadden "kleintjes" erbij en het moedergevoel kan best gevaarlijk zijn als je het mij vraagt Tong uitsteken), we moesten er dan ook vlak langs... Bloos

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 09:41

Zal je ze gauw mogelijk een link geven van mijn vakantie op de Veluwezoom, maar de database wilde nog niet wakker worden. Daar staan leuke foto's op.
Ik weet niets van schuif-klapper- en glijproblemen van een Startrekkzadel. Ik heb er een HAFdek onder. Ik kan zelfs zonder 'tegenhanger' opstijgen.
Naar wat voor zadel ga je kijken?
Twee dagritten op een dag is echt niet mogelijk. Moet je ook niet willen, je moet wel blijven genieten van de omgeving.
Mijn paardje is zich echt rot geschrokken van die koebeesten e dan staat ze nogwel op een boerderij met koeien, maar die zijn zwart/wit en niet gecamoufleerd met een pruik op! Ze stond te trillen als een rietje!
Hadden eerder die week ook al een halfdozijn everzwijnen gezien waar ze helemaal van begon te stomen en te stampen. Eenmaal geschrokken van een fietser die met duizelingwekkende vaart van en heuvel afstormde (op haar af dacht ze) en eenmaal geschrokken van een omgevallen boom. Tot twee maal heb ik in het zand gelegen. Dus het was het weekje wel voor haar en mij.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:55

Hoi, leuk dat je een trektocht wilt gaan houden over de veluwe!
30 dagen lijkt me ook wel erg lang, ik heb deze zomer een trecktocht op de veluwe gemaakt van 8 dagen, we hebben de halve route gereden.
We zijn in Nunspeet begonnen en van daar uit richting Epe, Vaassen Kootwijkerbroek,Uddel en weer terug.
Wij hadden bij elk adres waar we logeerden de mogelijkheid om onze bagage naar het volgende overnachtingsadres te brengen tegen een kleine vergoeding van de benzine kosten.
Ik denk dat dat makkelijker is dan elke keer van te voren overal voer neer te gaan zetten, en voer hebben ze toch meestal overal zelf wel.
We hoefden zo alleen met kleine zadeltassen te rijden met daarin wat eten voor onderweg en geld en mobiele telefoon.
We reden ongeveer 30 kilometer per dag, mar een keer waren we goed verdwaald en hadden we 9 uur lang in het zadel gezeten, dat kon je wel goed voelen aan je kont en benen en rug!
We hebben een dag een rustdag gehouden, maar we moesten toen wel met de paarden boodschappen gaan doen omdat we geen ander vervoer hadden, we hebben in totaal ongeveer 160 kilometer gereden in 8 dagen.
De paarden waren allemaal best wel moe aan het einde van de tocht, ik vond 8 dagen ook percies goed.
Succes met de voorbereiding van je tocht.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 19:08

Een erg mooi stuk Veluwe is trouwens ook het gebied ten zuiden van Harderwijk en Nunspeet (de Leuvenumse bossen), vooral het Hulsthorster zand is echt heel indrukwekkend (ik vind het zelfs mooier dan het Kootwijkerzand, omdat het veel kleine, met hei begroeide duintjes heeft). En als je wat afwisseling wilt met landbouwgebied, moet je gaan rijden in de omgeving van Elspeet, ook erg leuk.