Vanaf wanneer kun je met een paard dat je beleerd buitenrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Re: Vanaf wanneer kun je met een paard dat je beleerd buitenrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 15:50

Vlinder32 schreef:
Ik laat mijn paarden ook natuurlijk bekappen, en rij ook wel op verharde wegen (ook in draf), maar hoefijzers zijn hierdoor echt overbodig geworden!

Ja dacht ik ook al... Ik wil mijn paard echt niet graag op ijzers. 1 offtopic vraagje aan jou: heeft jouw paard ook grip op nat gras en modder ed.?

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 17:21

Ik rij ook met nat weer zowel op zand/modder en gras. Ik heb (afkloppen) nog nooit een sliding gemaakt. We gaan zelfs in galop over zandpaden met scherpe bochten. Had ik liever even net iets anders, maar mijn paard is gewoon een crosspaard Lachen
Ik ben met natuurlijk bekappen begonnen, omdat ik goede ervaringen hoorde over deze man in omgang met paarden. Nu ik weet dat de hoeven ook nog zo sterk worden wil ik niet anders meer. Ik geloof echter niet dat alle natuurlijk bekappers goed zijn, ik heb mazzel daarmee, gewoon goed meekijken en je ogen open houden !

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 20:17

Vlinder32 schreef:
Ik rij ook met nat weer zowel op zand/modder en gras. Ik heb (afkloppen) nog nooit een sliding gemaakt. We gaan zelfs in galop over zandpaden met scherpe bochten. Had ik liever even net iets anders, maar mijn paard is gewoon een crosspaard Lachen
Ik ben met natuurlijk bekappen begonnen, omdat ik goede ervaringen hoorde over deze man in omgang met paarden. Nu ik weet dat de hoeven ook nog zo sterk worden wil ik niet anders meer. Ik geloof echter niet dat alle natuurlijk bekappers goed zijn, ik heb mazzel daarmee, gewoon goed meekijken en je ogen open houden !

Ik wil zelf die cursus in Odoorneveen gaan doen. Kan ik het zelf bijhouden.
We raken wel wat offtopic Knipoog

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:33

Ja, als je meer vragen hebt pm je maar Knipoog anders is het wel heel offtopic !

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 20:38

Kee Pling

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:12

Ik ging na een maand. Tussen het rijden door ook eens een wandelingetje maken door het bos, vond ie leuk. Eerste keer dat we naar buiten gingen ging meteen helemaal top.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:15

Toen het gas, de rem en het stuur werkten ben ik met Zafira naar buiten gegaan en sindsdien maken we lekker buitenritten Ja

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:51

Het zou het mooiste zijn als alle paarden de kans krijgen om buiten te rijden. Ze vinden het zo leuk, je ziet ze echt opleven! Er zullen uitzonderingen zijn....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:54

Niet iedereen zit in een veilige omgeving om het te doen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 08:51

Ik heb wat dat betreft gelluk dat ik in overijsel woon: Dicht bij de holterberg en lemeleberg. Daarnaast is het evertsbergbos en het doktersbos zo goed als in mijn achtertuin. Ik kan hier heerlijk rijden! Pling

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:08

idd zo snel mogelijk. Ik heb er zelfs een stal op uitgezocht, waar ik direct het bos in kan rijden zonder een weg over te moeten (en mocht ik er een keer afkletteren buiten en ze rent terug naar huis, hoeft ze iig niet een weg over). Wandelen kan goed helpen als voorbereiding ja.. gewoon niet teveel drukte om maken. Het ligt een beetje aan het paard, als ze nuchter genoeg zijn ga ik liever zonder andere paarden op stap omdat ze anders nogal eens de neiging hebben om niet meer alleen weg te willen. Ik leer het ze liever andersom aan Lachen. Gewoon veel wandelen, en dan na het rijdens eens het bospad op en af stappen (evt. met de eerste keren iemand te voet ernaast) en dan zo uitbouwen tot je alleen weg kan. Als dat goed gaat, samen met andere paarden écht op buitenrit (dus ook wat lastigere situaties). Maargoed, daar moet je dan wel de mogelijkheid tot hebben, anders staan er hier in het topic al een heleboel nuttige tips Lachen

veerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:36

heej,
ik heb zelf op dit moment 2 jonge haflingers en heb van veulen af aan met ze buiten gewandeld. toen ze ongeveer 3 jaar waren heb ik ze zadelmak gemaakt en ben toen meteen met een ander paard naar buiten gegaan. ik had nog geen rem en stuur maar na 3 keer buiten rijden wisten ze wel wat de bedoeling was. ik zou persoonlijk liever een paard van een jaar of 3 onder het zadel mee naar buiten nemen dan aan de hand want onder het zadel heb je toch meer controle. en zeker met bit! maar dit is natuurlijk mijn mening.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 12:23

Bit of bitloos, het is maar net wat je gewend bent. Een bit geeft je geen extra controle, maar je kan wat subtieler hulpen geven. Als ik hem bitloos rijd in de bak, gaat hij ook bitloos naar buiten.

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:44

Ik ben begonnen met wandelen langs de weg om alle "enge" dingen vast eens een keer te zien.
Daarna wat rondjes in de bak zodat hij een beetje wist wat de bedoeling was, rem en stuur enz. Daarna zijn we direct naar buiten gegaan met mijn zusje op de fiets, zodat hij iets had om zich aan op te trekken. Dit hebben we een keer of drie gedaan en daarna ben ik alleen met hem verder gegaan. Een grappig effect was wel dat hij in het begin achter elke fietser aan liep Bloos Haha! ...

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:51

waar mijn paarden staan worden de grote pony's zelfs op straat ingereden. wij rijden dan wel op een autoloos stuk en s'ochtends vroeg in het begin zodat we niemand tegen komen. zodra ze de rem en het gas snappen worden ze ook niet meer vast gehouden.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 21:31

voor inrijden ga ik voor de zekerheid van een bak. Maar wat ik hieruit begrijp is dat je niet vroeg genoeg kunt beginnen met het buitenrijden Lachen. Ik denk dat ik naar buiten ga zodra er een gas en rem opzit, en enigzins een stuur zal ook wel handig zijn Knipoog