Ze moesten zich schamen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pradaatje

Re: Ze moesten zich schamen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:59

Heb ik ook gehad! Ik viel er juist af door verschillende mensen die met takken gooide ( kinderen) En die ouders zeiden niks, Prada rende de bossen in en ik? Ik lag daar in een kuil. Niemand kwam helpen! Het enigste wat ik op de terug weg hoorde was : Is die weer een beetje rustig? Zo en toen ben ik uitelkaar gespat Clown

Sterkte met je sleutelbeen iig! Ach gut

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:10

Een paar jaar geleden waren mijn vriendin en ik buiten aan het rijden en mijn vriendin ging onderuit met haar paard. Dit kwam omdat een automobilist het erg leuk vond haar af te snijden en de toeteren. Normaal schrikt haar paard bijna nooit maar dit keer wel en kwam heel ongelukkig terecht en viel. Mijn vriendin lag er in eerste instantie onder (PAARD VAN 1,75M!). Ik stapte meteen af om haar te helpen maar kon daarbij mijn paard en haar paard ook niet tegelijk vasthouden (Raar maar waar, en kies dan toch voor mijn vriendin die in de kreukels onder het paard lag)

Mijn paard en die van haar draafde geschrokken een eindje een fietspad op en gingen in de berm staan grazen. Terwijl wij beide helemaal over de zeik waren en ik mijn vriendin probeerde te helpen opstaan komt er een man en vrouw na ons toe die tegen ons uit beginnen te vallen. Ze hadden alles gezien (DUS OOK DIE ENORME VAL) en waren erg geschrokken toen onze paarden lang hun op kwamen draven terwijl zij op de fiets zaten. Zijn vrouw was BIJNA gevallen.

Geen hulp en nog een grote mond toe krijgen !!!!!

Ik kon die man op dat moment echt wel iets aan doen.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:11

En natuurlijk sterkte met je sleutelbeen!!!!! Haha!
Laatst bijgewerkt door Salsa op 25-09-07 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:11

goh.. Ikke ikke ikke en de rest kan stikken
Sterkte met je sleutelbeen Ach gut

ik heb zoiets gelukkig nog nooit meegemaakt..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:16

DublinJ schreef:
Een paar jaar geleden waren mijn vriendin en ik buiten aan het rijden en mijn vriendin ging onderuit met haar paard. Dit kwam omdat een automobilist het erg leuk vond haar af te snijden en de toeteren. Normaal schrikt haar paard bijna nooit maar dit keer wel en kwam heel ongelukkig terecht en viel. Mijn vriendin lag er in eerste instantie onder (PAARD VAN 1,75M!). Ik stapte meteen af om haar te helpen maar kon daarbij mijn paard en haar paard ook niet tegelijk vasthouden (Raar maar waar, en kies dan toch voor mijn vriendin die in de kreukels onder het paard lag)

Mijn paard en die van haar draafde geschrokken een eindje een fietspad op en gingen in de berm staan grazen. Terwijl wij beide helemaal over de zeik waren en ik mijn vriendin probeerde te helpen opstaan komt er een man en vrouw na ons toe die tegen ons uit beginnen te vallen. Ze hadden alles gezien (DUS OOK DIE ENORME VAL) en waren erg geschrokken toen onze paarden lang hun op kwamen draven terwijl zij op de fiets zaten. Zijn vrouw was BIJNA gevallen.

Ik kon die man op dat moment echt wel iets aan doen.

Ik snap wel dat je je vriendin wou helpen. Maar wat als 1 van die paarden tegen een auto aan gelopen was? Ik snap ergens wel het punt van die voorbijgangers. Maar als ik er zo over nadenk, ik heb ook geen suggesties om het beter te doen...

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:19

Zometeen raakt het paard in paniek en rent nog eens over de vriendin heen. Ik zou hetzelfde gedaan hebben. Nagelbijten / Gniffelen

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:19

Het was geen drukke autoweg maar een straatje die vanuit een woonwijk naar het bos toe gaat. Ze konden vrij weinig aanrichten. Toch kies ik dan ten alle tijden voor de persoon die onder een paard ligt en niet beweegt. Ik kende de paarden daarbij wel goed genoeg te weten dat ze wel ergens zouden gaan staan.

Ik zal niet precies herhalen wat die man zei maar het was echt niet mild. Geen enkele vraag of wij uberhaupt wel in orde waren. Alleen of wij niet uit konden kijken .......... en een aantal scheldwoorden daarachter. Dat terwijl hij ook had gezien dat die auto gewoon hartstikke fout zat.

Die auto was uiteraard inmiddels allang weg. Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:21

DublinJ schreef:

Gaat fijn in NL zeg!

Helm verplicht door alle verenigingen en maneges, idem entingen, blote armen verboden op gronden van imago/fatsoen in maneges en bij endurance, maar als er (feitelijk verplicht!!!) hulp geboden moet worden is er niemand thuis in die politiek correcte samenleving.

Geef mij die ´stierenbeulen´volgens diezelfde moraalridders hier maar Haha!

hc

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:37

gelukkig word ik wel altijd gehoplen!!!ben in het voorjaar erg hard van mn paard getetterd en wab buiten bewustzijn.......,mn paard was hem gesmeerd,maar toen ik bij kwam waren er al meerdere mensen naar mij op zoek!!
dat is wel een fijn idee.

ik heb trouwens zelf wel vaker mensen geholpen,die met een rit van hun paard waren gevallen en waarbij de groep gewoon was doorgereden,we brachten die ruiter terug naar de stal waar ze weg kwamen en daar werd gewoon gezecht,ja moet je maar kunnen rijden!!!
nou ja zeg!!

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:40

nee, eerder andersom. Zit je even lekker op een bankje te "picknicken" tijdens een lange rit en paard staat braaf naast je te grazen, word je aangesproken "kan ik helpen, je bent toch niet gevallen ofzo?"
"nee hoor, we picknicken even saampjes Vork Haha! "
Ik ben 1 keer echt gevallen en brak toen gelijk mijn rug en toen ben ik netjes geholpen door een stel heel aardige mensen die bij me bleven totdat de ambulance kwam. Gelukkig is zoiets daarna nooit meer voor gekomen maar ik heb geen slechte ervaringen met mensen om me heen.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:45

Ik onderschrijf je verhaal: veel sterkte met je sleutelbeen! Ben zelf vorige week nog van mijn hafje gevallen doordat ze zich ROTSCHROK van een van de helling afroetsjende fietser. Midden in de prachtige bossen van de Veluwezoom. Zij wijkt weg van het 'gevaar', tolt rond als een idioot en ik lig ernaast. Gelukkig niet ín de plas, maar er keurig naast. De drie ruiters die ons passeerden (hebben niets met mijn val te maken) stopten gelukkig om te vragen of alles goed met mij was, maar de fietser die de aanleiding was, wilde zeker geen vaart minderen, roetjste verder de berg af. Fijne vent ben je!!!!
Mijn mederuiter vertelde het drietal dat het mij goed was en ze zijn rustig doorgereden. Dank je wel ruiters voor het wachten tot ik mijn paard en mijzelf weer onder controle had (twee friezen en een ??? Sorry)
Ze hadden weliswaar niets met mijn val te maken, maar ze wachtten toch netjes, om te zorgen dat mijn paard niet met hun mee zou gaan. Fatsoen bestaat dus nog wel!

Alocasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:47

Haha, bij mij oko andersom Lachen. Ik reed vroeger wel eens in een klein bosje en ik lag er wel eens naast. Altijd kwam er iemand mij helpen en mee helpen mijn paard zoeken. En elke keer had iemand mijn paard vast Lachen Ook toen ik er wel eens naast ging lopen (of door spierpijn, of omdat hij wild was) vroegen ook mensen of ik er af was gevallen en of ze konden helpen. Lachen Ook traktoren die langskomen gaan extra voorzichtig rijden.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 18:01

Toch kan er in een paar seconden dat je niet op je mede ruiter let, een hoop gebeuren. Je kan bijvoorbeeld zelf heel druk zijn om de situatie onder controle te krijgen.
Ook is asocialiteit nou niet bepaald aan een grens gebonden, heb ik het idee.

Niet hetzelfde, maar wel hetzelfde idee:
had trap gehad van paard vriendin en lag in de berm met gebroken knie.
Gelukkig waren zus en zwager direct in de buurt om mij, paard en vriendin op te vangen. Het was nog geen 2 minuten geleden gebeurt en ik lag bij te komen na het flauwvallen Bloos , of 3 amazones vroeger heel vriendelijk of mijn vriendin even 'op wou rotten' met d'r paard, omdat ze erlangs wouden, zondar ook maar enige aandacht te schenken aan iemand die in de berm ligt met een bloedend been die in een rare kronkel ligt.. Afbeelding
Niet met diezelfde woorden, maar zo onvriendelijk kwam het wel over.
Helemaaaaaaaaaal fraai vond ik toen de ambulance er stond, midden op de weg, zo dicht mogelijk bij mij, om zo min mogelijk te hoeven dragen.
Kwam een koets aan van de andere kant: of ze die ambulance niet even weg konden zetten, konden ze ook verder..
Nou jaaaaa...............
Moest ook wel lachen om de reactie van de broeder: euh, NEE!
Dat je paard ongeduldig kan worden, oke, maar alsnog moet ie fatsoenlijk kunnen blijven staan als je hem dat vraagt (zoals bijvoorbeeld ook bij het oversteken van een weg), anders moet je er niet mee de weg op gaan.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 18:10

He bah.. wat naar voor je! Hoe is het nu?

Ik heb iets vergelijkbaas meegemaakt. We reden op het strand, en ik kreeg een schop tegen mijn scheenbeen van een paard (met ijzers). Omdat ik dreigde flauw te vallen, ben ik van m'n paard afgegleden en in zee gaan staan. Er zat een enorm gat in m'n been.
Terug bij mijn paard, bleken er al zo'n 40 mensen omheen te staan. Niemand wilde iets doen om te helpen. Ik vroeg of ze me weer op het paard wilden tillen, want te paard zou ik het snelst terug op stal zijn. Het duurde denk ik wel 10 minuten, voordat er een jongen die honderden meters verderop lag te zonnen kwam helpen. Hij heeft zelfs z'n T-shirt nog stukgescheurd en om m'n been geknoopt.. Afgod
Eén ding heb ik er wel van geleerd. Als ik iemand zie vallen, of het nou met de fiets is of van een paard, vraag ik altijd of ik iets kan doen om te helpen.

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 20:46

Ik zou ook geen moment twijfelen als ik iemand zie liggen of iets dergelijks. En ja dat ramptoerisme.. je gaat toch niet kijken hoe iemand daar pijn ligt te lijden? en dat terwijl je ook nog hulp kunt bieden op watt voor manier dan ook

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 20:50

Ik zou ook meteen gaan helpen als er nog niemand bij je was, of in het geval dat er 1 ruiter met 2 paarden stond ook meteen helpen.

Zijn er al heel veel mensen loop, rij of fiets ik wel door. Ik ben geen ramp-tourist en ik ga er vanuit dat er een hele hoop mensen zijn die dan de situatie onder controle hebben. Ik heb ook geen EHBO dus daar kan ik ook niet mee helpen !

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 21:05

mijn moeder had vroeger trouwens ook last van een soort hartklopping ofzo.. naja als dat eenmaal begon kon ze beter eventjes gaan liggen. lag ze bv even in een bushokje. de "beschaafde" mensen liepen allemaal met een mega boog om haar heen, en meestal waren het van die straatjongens die even kwamen vragen of ze ergens mee konden helpen, of iemand voor dr konden bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:47

Ik sta echt van deze verhalen te kijken, dat mensen niet willen helpen. Gelukkig zelf nog nooit hulp nodig gehad, maar ik zou zelf geen moment aarzelen hulp te bieden indien nodig, misschien omdat bv ik iets met paarden heb, en dat andere mensen paarden eng vinden dat ze niets ondernemen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:32

Ik rij pas de laatste paar jaar geen motorfiets meer en wellicht omdat je daarop niet in een metalen doos in je eigen wereld zit, ben je snel gemotiveerd hulp te bieden. Dat is mij nu ´eigen´, maar.....

- Stoppen om een vrouw met pech onderweg te helpen heb ik 30 jaar geleden afgeleerd. Ik heb geen behoefte aan angstige reacties. Het is mij een worst of daar wel/geen grond voor is, maar voor míj is het een aantasting van mijn integriteit.
- Ik ben verder geen medicus dus als er iemand op apegapen ligt kan ik daar niets zinvols aan bijdragen en ramptoerist ben ik evenmin.
- Als ik geen handschoenen heb zal ik niet snel bloederige problemen aanpakken. Dat risico vind ik groter dan geen cap opzetten Knipoog
- Te paard komt daar de verantwoordelijkheid voor mijn eígen paard als element bij.
- Ik vind dat mijn behoefte om motor of paard te rijden, of zeg berg te klimmen, niet de plicht van een ander om mij uit de poep te halen.
- Ik had tot een paar weken terug nooit een mobiel bij me, kón dus nooit om hulp bellen voor een ander en verwachtte dat ook van een ander voor mij niet.

Ja, ik wil HEEL graag helpen en zál helpen als dat verantwoord kan. Ergens wandelend is dat een heel andere situatie dan te paard in het verkeer. Bijvoorbeeld.

hc

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:05

Uiteraard, maar dat is gewoon een kwestie van het toepassen van de regels van EHBO.
Het gaat om het fatsoen óm uberhaupt te willen helpen bij een ongeval.
Als er al mensen zijn die hulp verlenen, oke, maar ga niet vragen of die hulpverleners aub even op willen donderen, zodat ze erlangs kunnen.
Daarnaast vind ik een motor en een paard nou niet echt te vergelijken, behalve dat het beide vervoersmiddel is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:20

HC ik heb een keer heeeel erg lang moeten wachten totdat er iemand eindelijk de moeite nam mij te helpen. Boos! Jammer dat er kennelijk meer zijn die zo denken als jij. En volgens mij ben jij niet zo eng dat vrouwen over de emmer raken als jij komt helpen. Clown Clown

Helpen kun je al door te stoppen en te vragen of je even voor ze iemand kunnen bellen, eventueel de politie of een ambulance. Bloederige zaken zijn idd niet fijn en het is beter om een slachtoffer niet te vervoeren als ze ernstig gewond zijn, maar ademweg vrijmaken zou eventueel wel wenselijk zijn, dan gewoon 112 bellen en afwachten tot de hulpverlening er is.

Overigens is het hier strafbaar om geen hulp te bieden aan een weerloos slachtoffer. Let wel, alleen al een 06 belletje is al hulp.

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 13:28

Zoiets bedacht ik me later ook, dat het eigenlijk strafbaar is geen hulp te bieden. Maar hoe kan iemand daar nou voor gestraft worden? Als je in een verlaten gebied ligt of iets dergelijks, en mensen lopen voorbij zou ik niet kunnen herrineren hoe ze eruit zagen en ze zo aangeven. Of misschien snap ik het niet Clown

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:32

Zelf van de week ook zoiets meegemaakt, alleen dan niet te paard. Ik gleed met mijn brommer onderuit en kwam met mijn hoofd tegen de stoep aan. Had gelukkig een helm op Nagelbijten / Gniffelen

Maar goed, nog geen 5sec. nadat ik was gevallen (en nog op de grond lag/zat) fietste er iemand langs op hetzelfde smalle fietspad als waar ik op was gevallen. Ze kwam van voren, maar fietste met een stalen gezicht door. Eveneens de mensen die om me heen liepen en stonden keken wel, maar even helpen of vragen of het gaat, nee hoor

Ik heb gelukkig niks gebroken oid (alleen beurse wang en knie open), maar voor hetzelfde geldt had ik wel wat gebroken oid. Lekker sociaal Scheve mond

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:34

Idd niet normaal. Vandaag ook zo'n geval. In rotterdam hebben we poortjes om met een chipkaart te openen om naar de metro te kunnen. Dit werkt nog niet optimaal en een moeder werd van een kind gescheiden door dat poortje. Maarja mam kan niet zomaar door een ander portje terug want dan raakte dat kind hysterisch. Ik heb toen zelf het kindje naar een ander poortje gebracht (aangezien die ene niet meer deed) en daar ervoor gezorgd dat een poortje openging en het kindje naar haar moeder toe kon. Moeder was me heel dankbaar, maar de rest van de mensen liepen idd gewoon door zonder er naar om te kijken. Echt walgelijk gewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:39

Prada_07 schreef:
Zoiets bedacht ik me later ook, dat het eigenlijk strafbaar is geen hulp te bieden. Maar hoe kan iemand daar nou voor gestraft worden? Als je in een verlaten gebied ligt of iets dergelijks, en mensen lopen voorbij zou ik niet kunnen herrineren hoe ze eruit zagen en ze zo aangeven. Of misschien snap ik het niet Clown

Dat is ook moeilijk, maar het kan altijd gebeuren dat het op straat gebeurd en er camera's staan. Stel er is een steekpartij geweest en er staat een camera op gericht en later worden die beelden in beslag genomen. Altijd mogelijk dat je gezicht er op staat of een kenteken, maar ik denk alleen in bijzondere gevallen zal er op getreden worden. Het is meer een morele kwestie, maar om het zwaarwegend te maken, is er een wetsartikel en maar goed ook.