Huertecilla schreef:Ik doe dat eerst onbelast en dan met ´dode-man´.
edit: ik vergeet nog een fase. Met hengstlief doen we het spel met ´de haas´.
Haha leuke namen

Maar dit zijn allemaal wel leuke spelletjes/oefeningen, maar die keren dat je alleen gaat, wat dan?
Ik spreek uit ervaring dat het altijd wel spannend is als je alleen iets tegenkomt, en dat je vaak met het begrip 'vertrouwen' heel ver komt. Tja, dat stuiteren enzo, dat is voor mij ook geen probleem, paarden leren door kilometers te maken! Maar het is dan wel heel lief als je met een jong paardje alleen op pad bent en dat dan de kraan die 5 meter naast je aan het werk is, stopt met werken en wacht tot ik 100 m verder ben.

(ze zijn hier de nieuwe A4 aan het maken). Het paardje dat ik nu rijd is een half jaar ingereden door mij en heeft best veel 'schrik' in zich en heeft best wat pit, ook al is het dan een fries. Ze heeft vaak de neiging om te stuiteren en weg te rennen maar ik houd haar wel in (in een diameter van enkele meters dan wel haha). Ze leert ervan en leert mij zo kennen en te vertrouwen.
meestal rijden we zondags met zijn 2en en is het heel rustig maar vorige week maandag alleen een ritje gemaakt en dus HEEL veel enge dingen tegengekomen. Spannend en heftig ritje maar ze leert wel om op mij te bouwen. En als ik iets zie in de verte waarvan ik denk dat het niet goed gaat komen of te gevaarlijk is (bv weinig ruimte/kinderen/autos plus het ingredient een nieuw eng ding) kies ik voor een andere route. Zodat we niet daar aan komen - zij bang is en ik toegeef om te draaien. Met die kraan ook bv, eerst ging ie door en draaide mn paard 2 keer om. Toen eerst rustig verder gestapt en om de 5 meter laten kijken, daar werd ze rustig van. Toen stopte de kraan met werken en toen ben ik doorgestapt ook al vond ze het eng. Niet laten merken dat je zelf ook wel enige spanning hebt.
Iedereen heeft zo zijn methode en ik ben iemand die al snel erop stapt met iemand ernaast en de volgende keer de meeloper tepaard mee laat gaan. Dan heeft het paard ook een goed voorbeeld. En stuiteren maar
:D:D Meestal gaat dat wel goed hoor.Edit: haha door heel mijn verhaal ben ik mijn clou vergeten...
Wat doe je ook al heb je zolang getraint met de haas en dodeman, als je alleen op pad gaat, en je paard iets ziet? Want dan is ie wel de aanwezigheid van anderen gewend.
Wil maar zeggen, paarden blijven paarden en gelukkig gaan ze ons vertrouwen naarmate de km vorderen, maar er kan altijd iets engs op het pad komen.

de weg versperren om te voorkomen dat je wordt aangereden? Afgezien van dat ik de logica niet zie vind ík dit preventief ´eigen rechteren´van een ongelóóflijke lompheid en domme arrogantie getuigen waar ik HEEL boos van zou worden. Je paard niet kunnen sturen is erg genoeg, expres de boel blokkeren is ONACCEPTABEL.
Mijn paardje bleef gewoon rustig doorstappen onder mijn aansporingen van 'er is niks aan de hand'. WAUWIE!!!