Ben jij wel eens (hard) gevallen tijdens een buitenrit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Ben jij wel eens (hard) gevallen tijdens een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:41

SparklingApp schreef:
Ik heb ook nog wel een grappig verhaal... mag dat ook? Clown

Dát is de geest!
Hoeveel wil je er?! Nagenoeg elk van mijn stuiters is eigenlijk hilarisch. De breuken, hechtingen etc. zijn al weer genezen.
De laatste stuiter was een dubbelsmak. Eerst van mijn merrie letterlijk keíhard op mijn rechterheup en een week later van mijn hengst op mijn rug en linkerheup op een betonnen helling. Beiden in galop en beiden uitsluitend een foutieve ruiterbeslissing. Ik moest en moet er zelf nog steeds om lachen hoe dat ging en dat wás me in het begin toch pijnlijk....
Ik heb na de tweede wel een helm met gezichtbescherming besteld Haha!

hc

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 22:27

Huertecilla schreef:

hc

Ehh, word je daar niet veel te onvoorzichtig van HC? Knipoog

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 08:56

Ik ben 1 keer van mijn paard gevallen tijdens buitenrit, een jaar geleden.

En vorige week ben ik mét paard gevallen in de polder.
Dat is toch iets minder...
Paardlief heeft flinke wonden op de knieën. Gelukkig komt het allemaal goed, maar dacht vorige week toch echt even dat het heel lang zou duren voordat het goed zou komen... Nagelbijten / Gniffelen
Inmiddels stappen we weer, buiten uiteraard Haha!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:00

ik ben weleens meer gevallen omdat het paard toen struikelde.
Kwam gelukkig goed terecht.

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:19

Jeetje zeg wat hebben jullie allemaal rare dingen mee gemaakt!:P
Ik ben zelf nog nooit van een paard afgevallen:S Wel elke keer bijna, ik ga nu ook naar een kamp waar je alleen maar buiten rijd dus ik zal der nog wel een keer een harde smak makewn denk ik! Clown

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:21

paard struikeld in tolt, kan zichzelf niet meer opvangen en valt voorover, ik dus ook voorover eraf.
paard rolt door boven op mn benen en rolt gelukkig nog weer verder!
alleen zadel beschadigt en ik had een dikke bloedblaar op mn duim en grote schrik... we waren alleen in het bos aan het rijden niemand om ons heen. moet er niet aan denken als er wat fout was gegaan... brrr..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:26

Kuggur schreef:
Huertecilla schreef:

hc

Ehh, word je daar niet veel te onvoorzichtig van HC? Knipoog

Dat is een kwestie van eens niet opzetten en Murphy regelt dan wel dat je met je neus op een kei van een feit gedrukt wordt Pling

Ook kan je bewust van dit fenomeen gebruik maken trouwens.
Soms trek ik bewust mijn complete motorcross-harnas aan om mezelf over een onzekerheidsdrempel heen te helpen in het terrein.
Elk voordeel... én omgekeerd Pling
Daar is verder geen goed/slecht of beter/slechter aan, doch je kan er veel baat bij hebben het te begíjpen.

hc

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:29

ja ik laatst, mijn paard zag koeien en die koeien renden op hem af (wist hij veel dat ze achter een hek zaten) hij begint te stuiteren en rent de andere kant op, maar daar was een brug (ook heel eng) voor koeien, achter een brug dan maar opzij. hij ging een stijl heuveltje af en rende een wei in. maar daar was een ijzer schokdraadje en daar liep hij dwars door heen. Verdrietig Verdrietig toen hij dat voelde sloeg hij helemaal op hol bokken bokken stijgeren, ik viel er af en hij rende maar door.

gelukkig kreeg hij het draad dat aan zijn been zat los en hij was een andere wei in gerend dus hij kon nergens anders heen. maar helaas had hij wel een blessure aan zijn been

dat is nu weer goed gekomen en er is niks meer van te zien Party!! Party!!

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:35

ik ben er niet bang door geworden ook al is mijn paard zo'n stresskip buiten we zijn hem aan het leren dat hij zich buiten ook kan ontspannen (gaat nogal moeizaam) maar gaat steeds beter

gelukkig kan ik op mijn andere paard wel lekker ontspannen buitenrijden:D Haha!

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:45

Ik ben er meerdere malen afgevallen buiten.

De eerste keer was lomp. Paard dat voor mij reed stond uit het niks stil waardoor het paard waar ik op reed ook een noodstop maakte.. met als gevolg dat we er allebei afvielen. Niet echt hard.. maar wel het begin van mijn buitenrit angst.

Tweede keer begon (hetzelfde) paard tijdens de galop te bokken waardoor ik mijn evenwicht verloor en met mijn rug door het riet gleed rakelings langs een aantal ijzeren dwanghekken. Deed pijn ja... maar ook niet echt ernstig. (had mazzel dat ik niet tegen de hekken aan gekomen was!)

andere keer reed ik achteraan met een paard. Paard begon te bokken ik viel voorover van hem af waardoor ik onder het paard terecht kwam. Paard heeft mij gelukkig alleen aangetikt... resultaat: door de klap van zowel de val als de hoef op mijn rug kon ik 3 dagen niet lopen van de pijn. (echt spierpijn waar je niet wist dat je spierpijn kon hebben).

Doordat de eerste twee vallen mijn angst hebben opgewekt ben ik onbewust erg gespannen op het paard gaan zitten. Sommigep aarden reageren hierop door zelf ook gespannen te gaan rijden en te gaan bokken. Door mijn gespannen zit lag ik er veel sneller af dan dat je normaal zou zijn.

Ik ben zo een 5 keer buiten er afgevallen in een periode van 2 jaar. Alle keren gingen wij in een zeer vlotte galop.

Ben nog steeds angstig maar heb het grote deel van mijn afgezet. Ik kan er alleen niet tegen als er tijdens het rijden wordt ingehaald... (ja dat gebeurd in onze groep) of als mijn paard te schrikkerig is. (zoals twee weken geleden en vorige week het geval is), i krijd tegenwoordig op een paard dat erg hoog opgooit en als ze opzij springt etc. dan springt ze hoog en raar waardoor ik al een paar keer bijna erafgekiepert ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:45

Ik ben 3x buiten gevallen (voor zover ik mij herinner op dit moment Nagelbijten / Gniffelen)

1x samen met paard, konden we beiden dus niks aan doen. Was met een manègepaard en die wilde stukje bijdraven en schoof uit in wat modder ofzo. Snap het nog steeds niet maar ineens lagen we op de grond, plat op de zij. Beiden niks aan overgehouden (niemand snapte hoe ik het kon presteren om niet met mijn been onder dat paard terecht te komen Clown).

1x van een andere manègepony. Het jaar daarvoor had ik er de hele tijd mee buitengereden (doen we alleen in de lente/zomer omdat de lessen 's avonds zijn en anders is het te vroeg donker Knipoog ) en echt vanalles mee uitgespookt (zonder teugels, met ogen dicht in galop enzo Clown) en dat ging echt geweldig. Jaar daarna de eerste buitenrit dacht van: ik pak gewoon die leuke pony mee .. Dat heb ik me wel beklaagd. Ze waren allemaal fris en bij de eerste draf waren er al bokpartijen, maar iedereen bleef zitten (sommigen al beter dan anderen Tong uitsteken). Even daarna weer draf en toen kwamen we in een bocht en mijn pony bokt (1x, maar gewoon goed Tong uitsteken) en ik voel me gelanceerd worden. Ik wil steun zoeken met mijn handen op de nek, maar om de 1 of andere reden was die daar niet op dat moment (door de bocht dus) en ik duik gewoon langs mijn pony de grond op Clown Haha! Nu kan ik erom lachen, toen niet.. Zag in mijn ooghoek dat er nog iemand vanaf veel dus ik was wel niet alleen Tong uitsteken Had overal pijn maar dat heb je altijd het eerste moment. Toen de pony vangen, dat was nog het ergste ... Pony stond gezellig tussen de anderen wat blaadjes te plukken dus ik wil daar gewoon rustig naartoe gaan om die te vangen, draait die zich om en bokt mijn richting uit .. Toen die andere persoon die gevallen was geprobeerd (dat paard was ondertussen al gevangen) maar die had ook geen succes. En toen .. ging de pony er vandoor. Gewoon de groep achterlatend. En toen stonden we daar ... Clown Er is dan iemand die met haar eigen paard meereed er achteraan gegaan en nog 2 mensen te voet dacht ik. Ik stond dan met 2 paarden in mijn hand (was niet meegegaan want was nog wat versufd van de val). 5 of 10 minuten later zien we ineens die pony weer afkomen, in volle galop, helemaal van de andere richting. Had gewoon even een rondje bos gedaan Haha! Toen is die weer de groep ingedoken en na een paar bokjes had toch iemand die kunnen vangen. Heb toen wel besloten de instructeur maar erop te laten op de terugweg want ik zag het op dat moment allemaal even niet meer zitten...

De laatste keer is in maart dit jaar geweest. Met 1 van mijn verzorgpaardjes. Waren gewoon aan het rijden op een zandpad en er lag een lint, maar dat stak half in de grond en had dezelfde kleur als het zand. Ik had dat lint niet gezien en mijn paard ook niet, en natuurlijk begint dat net te waaien als wij daar vlakbij stappen. Dus paard verschiet en springt opzij, ik verschiet en verlies mijn evenwicht maar hing er nog op. Wilde me terug rechtzetten maar toen gebeurde er nog iets (weet niet wat) en toen begon het paardje rond te springen enzo dus toen viel ik eraf, recht op mijn heup (voor de 2e keer al op diezelfde heup, de eerste keer kon ik een week amper lopen). Dat heb ik geweten .. Paardje gewoon gevangen, heeft wat lieve woordjes gekost want ze wist niet goed wat er aan de hand was (maar ik ook niet, dus ja Clown) en dan even er langs gelopen omdat het toch best wel pijn deed. Even daarna weer erop en de dag erna een heidetocht gedaan met dat paardje. Iets van 30/40 km met allemaal vreemde paarden en koetsen (waar ze schrik van had, is nu al veel verbeterd) en dat ging allemaal goed.

Je kan dus stellen dat ik er geen schrik aan overgehouden heb Clown Toch zeker niet na die laatste val (en die eerste ook niet want dat was gewoon een gebeurtenis, die 2e was wat anders maar dat was ook omdat ik daarvoor nog 2x hard gevallen was in de bak dus dat zat zoal niet zo goed meer Knipoog Had daarna even tijdelijk problemen met alle paarden Clown ).

marit34

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:00

Ongeveer een jaar geleden ben ik hard gevallen tijdens een buitenrit. We waren op het strand geweest en de pony die ik reed stapte in een konijnenhol (denken we) hij struikelde en viel, ik dus ook... Head first.. Ziek Ik schaafde met m'n hoofd over het beton en m'n nek heeft toen een flinke klap gehad. Gelukkig had ik wel mn cap op! Ik heb sinds toen ook van van alles last en nu denken we aan een whiplash... Huilen
Sindsdien ben ik banger geworden op buitenritten, lang niet naar buiten geweest maar ik ben sinds een poosje weer naar buiten aan het gaan omdat ik het altijd zo fijn heb gevonden dus van mezelf de stap weer moest gaan zetten! Gewoon eerst lekker stapritjes en nu ook stukken draven. Galopperen durf ik nog niet zo goed aan want ik weet dat mn pony dan hele hoge vreugdebokken gaat geven en het lijkt me niet zon goed idee als ik er weer naast ligt... Maar het buitenrijden vind ik weer helemaal leuk, gelukkig! Haha!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:19

Ik ben ontelbare keren van mijn paard afgevallen. Mijn paard heeft een keer op mijn been gestaan, de littekens ervan zal ik levenslang nog meedragen, heb eenmalig een ei op mijn hoofd gehad omdat daar net een dikke tak lag en sommige van mijn vingers zijn wel eens ontwricht of gebroken geweest. Ben nog steeds niet zo hard gevallen dat ik mij geroepen voel een cap te dragen (eigenwijs, ik weet het). Sinds ik een boomloos zadel heb met hieronder dikke panelen, is mijn valpercentage bijna tot nihil gekelderd.

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:25

Pff zondag nog. Gelukkig geen pijn gedaan maar ik schrok wel ff heftig. Ik reed een heuvel op, waar we altijd galopperen. En er was een andere pony mee, die buiten meestal al opgefokt is, dus Amigo was al wat alerter dan normaal. Toen we boven waren sprong er opeens een paard achter de bosjes in het weiland ernaast vandaan, en Amigo maakte een zijsprong en wilde omdraaien. Maar omdat hij zo snel draaide gleed hij uit of hij struikelde ofzo, dus vlogen we tegen de grond. Ik kwam met mijn hoofd vlak voor zijn hoeven, waarmee die omhoogsprong, dus ik probeerde nog snel weg te draaien, maar Amigo (de schat) sprong zelf ook al opzij. Ik was wel blij dat ik een cap op had zeg! Maar ondanks een groen/bruine broek verder niks opgelopen. En ik ga binnenkort gewoon weer naar buiten. Haha!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:49

Huertecilla schreef:
Daar is verder geen goed/slecht of beter/slechter aan, doch je kan er veel baat bij hebben het te begíjpen.

hc

Ik begrijp je prima HC; ben het zelfs grotendeels met je eens...Het knipoogje was bedoelt als indicatie van onschuldig grapje, mijn opmerking was uiteraard een verwijzing naar je relativeiligheidstheorie.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 12:47

Och ja, ben diverse keren met een buitenrit gevallen, slechts één keer met mijn eigen paard, maar toen deed zij suf en gleed uit met als resultaat dat we samen tegen de vlakte gingen. Resultaat daarvan was een enkele schaafplek en vooral even knikkende knietjes. Ben daarna wat voorzichtiger geworden met glad wegdek Clown

Een erg komische was op vakantie in Engeland, daar zat ik een week op een ponykamp net voordat de vakanties losbarsten. Ik was de enige gast en mocht 's ochtends met een vrij jonge ruin rijden, die moest leren om voorop te lopen. Leverde af en toe hele toestanden op met bokken, draaien en de hele mikmak. En dan reed ik 's middags op een schaapmakke merrie een ontspannen rit. En ja, van die merrie ben ik dus afgevallen, tot groot amusement van de eigenaresse van het bedrijf. Het geval wil dat deze schaapmakke (en bloedsnelle) merrie ten enen male weigerde om te springen. Dat wist ik ook, vond ik ook geen probleem totdat zij tijdens een volle rengalop vol in de ankers ging, want daar was een greppeltje (20 cm diep, 50 cm breed of zoiets, ging echt nergens over) en dat sprong ze toch echt NIET. Tja, dan lig je, daar doe je helemaal niets aan. Leverde een blauwe plek op, maar vooral een gedeukt ego Clown
En nee, het heeft me geen moment aan het twijfelen gezet of ik het wel weer zou durven

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:15

Ik val niet veel buiten. Een keer ben ik wel hard gevallen buiten. Maar dat was omdat mijn paard geen zin had naar stal(hij bleef liever op het land:P) te gaan en ik zat zonder zadel en van mijn halstertje had ik een hoofdstelletje gefabriceerd. dus meneer steigeren en klieren ik dreeef hem naar voren en hij loopt, en na een tijdje draait hij om gaat in volle galop richting wei. Maar onderweg kwamen we nog een mannetje tegen die het eng vondt dus half de sloot in sprongXD in plaats van even helpen maar dta is ook wel beetje te begrijpen. en toen ging meneer op het fietspad galopperen dus ik denk laat ik er maar afspringen voordat hij valt of zijn benen bezeerd. Dus ik springen. Maar doorrennen. Maar ik paard vatshouden waardoor hij ineens stilstond en hij mijm op de grondtrok. ik dus vol op mijn achterhoofd en rug gevallen. Gelukkig had i kwel cap op! Anders had mischien wel mijn schedel in tweeën gelegen. Ik heb nog wel paar dagen hoofdpijn gehad. Maar ik ben niet bang ik rijd gewoon overal!

Woukelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:28

een half jaar geleden reed ik buiten en me moeder liep mee met de hond, ik had de heletijd gewoon rustig gestapt en toen kwamen we op een weggetje en begon hij ineens heel hard te galoperen,ik weet nou nog steeds niet waarom Boos! maar toen ging dat weggetje weer het bos in en ik was allebei me beugels kwijtgeraakt, en in een bocht in het bos viel ik eraf, op m'n rug Huilen
ik kreeg eerst helemaal geen lucht enzo en heb later nog een paar weken last van m'n ribben gehad.. met m'n paard is verder niks gebeurt, die is naar huis gerend.

Sienie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:51

Van de drie jaar dat ik nu toch wekelijks ga wandelen ben ik nog maar 1 keer gevallen en dan nog redelijk zacht... *gelukkig*
We waren in een bos waar we een helling moesten op galopperen nu waren we nog niet zo lang onderweg en was dit dus de eerste galop. Roks wou haar benen wel eens strekken en bokt op de helling, ik verlies m'n evenwicht maar blijf zitten wanneer we dan uiteindelijk boven komen begint ze weer te bokken maar nu hoger... Ik val er nogal dom af recht in de bladeren+zand.
Daarna gedroeg ze zich keurig...

Ostar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 15:31

ik ben een paar jaar geleden na een flinke storm met ostar het bos in gegaan. vaak stap ik totaan het bos, mar deze keer vond ik dat ik wel kon draven,want hij was zo rustig. Je komt het bos in en daar was een denneboom omgewaaid. hij draait enorm snel om en ik hang rechts van zijn nek en val er later af, sleep nog een stukje mee door de stijgbeugel en daar lig ik dan. Ostar gaat in galop met het zadel flapperend richting huis. Het enige wat ik toen kon doen is rennen. Toen ik het bos uit was kwam ik een automobilist tegen die ostar had gezien. gelukkig was hij naar zijn vorige eigenaar gerend en niet naar mijn huis, want dan moest hij de drukke weg over. uiteindelijk heb ik nog met hem in de gereden en ben ik de volgende dag weer het bos ingegaan, met iemand op de fiets erbij uiteraard.

Grejanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:52

ik heb nu nog last van mijn heup maar dat zal wel weer overgaan,
het was gistermiddag

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 00:09

2 keer op de manege (heeel lang terug Haha! )
En ook vrij hard nog ook Haha!
Verder gelukkig niet, vind het niet erg om te vallen, maar niet tijdens een buitenrit Nagelbijten / Gniffelen

DametjAnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 00:22

Ik ben hard gevallen ja.. Clown

ik stap net de weg over schrik die grote fries (toen mijn verzorgpaard) van een paard dat hij aan de overkant ziet.. hij rent terug over de weg, en ja hoor toen kwam er net een auto aan.. ik knalde er boven op, zonder cap! mijn hele gezicht blauw,paars,geel, noem het maar op, ik had 2 gebroken ellebogen en een zwaar gekneusde pols.. kon 4 weken lang niks.. maar daardoor heb ik nu wel mijn eigen ondeugend haffie Yentle (L) het paard had niks, behalve geestelijk en is na 2 jaar verkocht, want er was niks meer mee te beginnen, een gevaar voor iedereen.. echt heel zielig want zonder zadel was het een schat.. en de auto was helemaal total loss..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 10:26

DametjAnn schreef:
mijn hele gezicht blauw,paars,geel, noem het maar op...

Helpt een helm daar tegen?
Begrijp jíj waarom ik niet begrijp dat er voor paardrijden geen helmen (op een polo extra na) met beugel voor je snuit langs zijn?!

Ik heb me ingeschreven voor een pittige bergraid en gebruik daarvoor een helm met beugel. Deze is echter niet gehomogeerd voor paardrijden. Simpelweg niet voor die dure testen aangeboden door fabrikant. Strikt genomen mag ik reglementair met deze juist veiliger helm niet meedoen doch de organisator geeft blijkt van gezond verstand.

hc

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 10:37

zo vaak! 2 week geleden nog, had een flink rengallopje er in zitten toen mijn paard plotseling schrok en vol op de noodrem ging. Ik zat voor over gebogen en viel er zo met een halve salto vanaf. Op mn rug terrecht gekomen, was behoorlijk pijnlijk en heb er nog steeds last van, maar voor mij geen reden om bang te worden. Ik zit vrij los in het zadel waardoor ik er gewoon snel af lig, het is ook een kwestie van wennen volgens mij. Vroeger viel ik er bijna nooit af en was ik banner om er af te vallen dan nu, terwijl ik er nu veel vaker naast lig. Meestal stap ik gewoon meteen weer op en is er niks aan de hand.
De meest pijnlijke was ook meteen de meest domme val. Ik reed met mijn paard zonder zadel omdat ik op een nieuw zadel zat te wachten. En ik reed met mijn paard langs een weg, paard schrok plotseling van wat afval, niet heel heftig ofzo maar omdat ik zonder zadel reed lag ik er zo naast. Ik viel op de stenen weg en kwam met mijn rug in een uitstekend stuk steen. Heb er niks aan over gehouden en heb geluk gehad dat ik niet met al te veel kracht ben gevallen (waren aan het stappen) maar heb me wel ontzettend zeer gedaan toen. En dan terwijl we gewoon rustig aan het stappen waren, twee week geleden klapte ik er af vanuit rengallop maar dat deed niet half zo zeer dan deze val.