[BRT] Paard 'aan de teugel' of met los teugeltje rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Animal_ABC

Re: [BRT] Paard 'aan de teugel' of met los teugeltje rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:07

Tja, als "los" betekent dat je paard helemaal uit elkaar mag vallen, dan kan een rit van 4 à 5 uur heel wat training en correcte spieropbouw ongedaan maken vind ik. Op de wei kan mijn paard genoeg wandelen zonder verzameling, de uren dat ik er op zit verwacht ik toch wel iets meer prestatie dan alleen de kilometers.
Te meer omdat het met een ruitir op de rug zo belangrijk is dat ze echt dragen en niet als een hangbrug hun kilometers afleggen. Dat wil niet zeggen dat ik mijn kilometers in piaffe afleg ofzo, maar geregeld de achter hand stimuleren, nagefelijkheid controleren...

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:08

Het rondje dat mijn paard het prettigfst vindt is door een dorp heen, daar moet maak ik de teugels dus voor de veiligheid op maat en dan loopt Nick meestal vanzelf aan de teugel. Buiten de dorpen laat ik hem meestal aan een lang teugeltje stappen

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:47

Ik reed vroeger altijd een haflingertje gewoon met een los teugeltje. Die wist geeneens wat aan de teugel lopen was Clown Zolang ze goed op de hulpen reageren en voorwaarts zijn zie ik daar geen problemen in
Mijn huidige paard moet ik wel wat meer aan het werk zetten buiten, maar dat is vooral omdat ze anders gaat lopen klieren. Het liefst rijd ik gewoon met een los teugeltje lekker ontspannen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:45

snuffelhues schreef:
, nagefelijkheid controleren...

Dat hoef ik niet. Dat ís wat ik doe. Als ik niet élke méter de aandacht van mijn paard weerstandsloos op mijn bewegen hou loop ik ogenblikkelijk achter de feiten aan. Mijn hengst heeft een knipogende merrie in het veld echt áchter een voor ons liggende glooïing al in de peiling en ik uiteraard niet.
Ook ben ik achter de feiten aan als mijn merrie ontwijkt-anticipeert voor een greppel.
Op een provinciale weg met mega-vrachtwagens van de steengroeve en door snélverkeer ingehaald landbouwverkeer idem. Ik hoef dan niet ineens wel met paard bij de les te rijden.
Idem op een dromerig landweggetje waar ineens een erfhond blaffend van de wal naast je naar beneden stort. Dan ben je te laat.
Als ik na 3 uur crossen, rustoge dravend, mijn kuit éénzijdig naar achter leg en synchroom daarmee met focus (hele lichaam coherent) de halsring 'raak-de-haar' in dezelfde richting verdraai staat mijn rijdier 180 graden om de as andersom voor het één pas verder is.
Los maar NOOIT losjes. Onspannen maar NOOIT slordig.

Kijk, ALLE paardrijden is dressuur, dresseren, het afspraken maken over welk gedrag op welk signaal.
Het is maar wat je doel is doch nogmaals, ringdressuur is de básis voor buitenrijden. Niet meer en niet minder. Buitenrijden is de 'proof-of-the-pudding' voor wat ruiter en paard geleerd hebben.

hc

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:14

Meestal rijd ik gewoon lekker ontspannen met een los teugeltje maar tussendoor vraag ik haar weleens even nageeflijk. Gewoon dat ze weer even lekker met haar aandacht erbij is en toch even in de goede houding loopt.
Ik heb de teugels nooit helemaal los, houd altijd contact want het is en blijven dieren en die kunnen schrikken, mijn paard kennende. Knipoog

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:18

teugels helemaal los doe ik nooit, ze kunnen altijd schrikken!! En nee ik gebruik heus niet alleen de teugels als rem...
Enigszins nageeflijk om de controle te waarborgen Lachen
Bovendien is een flink eind stappen 'aan de teugel' een goede oefening voor conditie en spieren!
Niks mis mee hoor.Bovendien als ik licht contact maak en voorwaarts rij wordt mijn paard vanzelf nageeflijk.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:21

In het bos rijd ik met losse teugel.
Als ik gewoon gewoon een rondje over straat ga, ga ik met een halster en een loshangend touwtje.

In de wei rijd ik vaak gewoon helemaal 'kaal', dus hij kent de beenhulpen goed.
Dan heb ik in principe geen teugels meer nodig, maar meestal voor dat laatste hulpje aangezien het me nog niet lukt mn pony 100% goed op het been te sturen.
Zeker niet met invloeden van buitenaf die hij niet allemaal kent.

Vanny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 19:33

Beetje losjes & ontspannen, maar wel zodat ik nog contact heb. Ligt eraan hoe het paard is en waar ik rij. Tijdens stappen heb ik meestal wel de teugels losjes. Mijn verzorgpony gaat als hij ontspant of moe wordt vanzelf zakken.

xMariellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:11

Het ligt aan waar ik rijd.. Gewoon een rondje buiten stappen gaat aan de lange teugel, kom ik iets tegen waarvan ik denk; uhuh, gaan ze weer even korter Knipoog In draf gaan ze meestal eerst even op maat, als ik zelf zoiets heb van; Het is oké, geef ik hem de ruimte Knipoog

lavke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 22:08

stappen altijd bijna met losse teugel, ze wil niet anders.
Anders komt ze meestal vanzelf naar beneden...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 23:59

Ik heb mijn paard nog niet zo lang, en heb in de bak ook nog moeite haar fijn nagevelijk te krijgen. Als ik dan voor de afwisseling en ontspanning buiten ga rijden, doe ik dat zoveel mogelijk aan een "losse" of "lange" teugel. Licht contact als dat nodig is voor de veiligheid of omdat er even niet op mijn zit/hulpen gereageerd wordt, verder alles zo veel mogelijk met teugels in een boogje en in 1 hand Tong uitsteken en het liefst met lage, ontspannen halshouding voor haar rug...
Gewoon lekker ontspannen genieten van de omgeving!

Als ik vaker zou buitenrijden dan zou trainen in de bak zou ik onderweg meer dressuurmatigs doen. Dat deed ik met Andrew in elk geval wel want daarmee kon ik bijna niet in de bak rijden.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 08:47

snuffelhues schreef:
Tja, als "los" betekent dat je paard helemaal uit elkaar mag vallen, dan kan een rit van 4 à 5 uur heel wat training en correcte spieropbouw ongedaan maken vind ik. Op de wei kan mijn paard genoeg wandelen zonder verzameling, de uren dat ik er op zit verwacht ik toch wel iets meer prestatie dan alleen de kilometers.
Te meer omdat het met een ruitir op de rug zo belangrijk is dat ze echt dragen en niet als een hangbrug hun kilometers afleggen. Dat wil niet zeggen dat ik mijn kilometers in piaffe afleg ofzo, maar geregeld de achter hand stimuleren, nagefelijkheid controleren...

Ik denk dat de kilometers die ik met een losse teugel en in stap afleg ( 4 á 5 uur) mijn paard echt wel de bespiering geeft die ze nodig heeft. Ik hoor nooit anders dan dat de stap dat het beste is om bespiering op te bouwen en te behouden, anders dan andere tempi. Dat is wel heel wat anders dan het stappen dat ze in de wei doet van polletje naar polletje. En dat 'losse' teugeltje is nog steeds een waakzaam oog houden op het geheel. Los, maar met direct contact. Na 5 uur heeft ze voor mij voldoende prestatie geleverd.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:15

Vaak rijdt ik gewoon lekker ontspannen met een losse teugel.
Ik vind dat afwisselen op een rit ook geen kwaad kan, dus bepaalde stukken 'aan de teugel' en andere stukken gewoon weer ontspannen.

JdBZadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 20:19

Gewoon met een losse teugel ze loopt toch wel en aan de teugel rijden vind ik meer voor in wedstrijden enzo

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 20:21

Ligt eraan waarom ik het bos in ga, om te ontspannen dan niet (behalve de galop maar dat komt omdat ze anders niet te houden is).

Of om de achterhand te trainen bijv. dan wel.

arabierlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 20:22

los teugeltje
heeft je paard lekker de ruimte om zn hals te strekken.
veel beter dan in de krul Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 09:10

Sandrina schreef:
Ik hoor nooit anders dan dat de stap dat het beste is om bespiering op te bouwen en te behouden, anders dan andere tempi.

..en dat is een uit het verband gerukte uitspraak die op déze manier ingevuld fout is.
In stap is verder de bloedsomloop zeer traag en kan je een paard niet warmrijden, niet afkoelen en geen spieropbouwen.
Ja, en tot slot gebruikt het paard in stap niet dezelfde spiergroepen dan in galop. Bijvoorbeeld.....

Stap is uitstekend voor het óprekken en soepel hoúden doch wel met beperkingen.
Stap is uitstekend om cues aan te bieden. Die kan je dan verankeren en naadloos meenemen naar andere gangen. Uiteraard doe je dat aanbieden niet in het zadel.

Waar het verhaal vandáán komt is dat in stap de beweging in alle richtingen veel 'uitslag' heeft en het paar relatief veel spiergroepen gebruikt. Stap is daarom ook de meest informatieve gang om de pasvorm van een zadel te beoordelen.
De valkuil is dat de bloedsomloop onvoldoende is.

Met het topic heeft het echter niets van doen. Dát leidt onder de verwarring over wat 'aan-de-teugel' eigenlijk is. Ernest van Loon heeft daar twee boeken nota bene voor de hoofdstroomruiterij over volgeschreven en blijkbaar met bar weinig effect.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 09:16

laartjuh schreef:
behalve de galop maar dat komt omdat ze anders niet te houden is

In 'welke' galop rij je dan? Verzamelde-, onderhouds- of rengalop? Bij het goed beleren kan je allen 'aan-de-hulpen' doch met 'losse' teugel rijden. De rengalop is uiteraard de moeilijkste omdat die dicht tegen de vlucht aanligt en er endorfines bij vrijkomen. De valkuil van meer teugeldruk is dat hierdoor méér endorfinevrijgave gestimuleert wordt.

hc

Rox_Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:32

Ik rijd altijd met een los teugeltje

horse_spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 06:56

Hai

Vrijheid ... blijheid

Mijn paard hoeft nooit aan de teugel en heeft ook geen bit in.
Ik rij hem vanuit mijn zit en (h)echt contact.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 07:11

Als ik naar buiten ga heeft mijn pony een halstertje om, daar reageert ze vele malen beter op dan op een hoofdstel.
Mn halstertouw hangt vrijwel de hele rit los, terugkomen doet ze op mijn stem en sturen doe ik dmv het hastertouw tegen haar nek te leggen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 07:14

Losse teugel en sturen met gewicht en hulpen.
Het is dat meneer zo gek op gras is en zo nu en dan de teugel nodig heb om hem er uit te trekken, anders was een halsring voldoende geweest. Haha!

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:17

Om te beginnen blijft het begrip aan de teugel een lastige.
Het aan de teugel gaan betekent voor mij,een op mij gericht dier (dus fijn op de gewichts/kuithulp),dat netjes actief de achterhand eronder stapt,zijn rug lekker los gebruikt en daardoor zijn buikspieren aanspant waardoor die het ruitergewicht mooi kan dragen en als gevolg daarvan zijn hals laat zakken en lekker het bitje voor opzoekt.

Dus hoe rij ik buiten?
Op deze manier natuurlijk,heb geleerd dat dit het behoud van je dier is.Gebruikt zo zijn spieren optimaal,krijg geen extra belasting voor en voor de ruiter zit het geweldig.
Ik doe buiten dus niets anders dan in de bak Haha! .
Tja,ik dacht dat dat voor iedereen logisch was.
Denk dat er verschillende zienswijzes zijn door de term aan de teugel.
Dit heeft niets te maken met trekken aan de nek,naar beneden dwingen of zoiets maar gewoon een fijn ontspannen dier die zo kilometers kan maken,met een geweldig ruggebruik.

Agnessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:19

Ik zou gewoon lekker los rijden...dat is minder werk voor jullie beiden en zo kunnen jullie beter genieten van de omgeving enzow...lekker ontspannen dus!
Drukke paarden die wegsprinten kun je evt. wel aan de teugel rijden.

merrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:20

annebe schreef:
Losse teugel en sturen met gewicht en hulpen.
Het is dat meneer zo gek op gras is en zo nu en dan de teugel nodig heb om hem er uit te trekken, anders was een halsring voldoende geweest. Haha!

Dat is ook het geval met mijn verzorgpony Haha!