[BRT] Veiligheidshesje te paard, altijd aan hebben of..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Coconut

Re: [BRT] Veiligheidshesje te paard, altijd aan hebben of..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 20:01

@ annebe, stoer hoor! Haha! veilig de weg op Knipoog

_Fan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 12:11

zo een veiligheishesje is natuurlijk hartstikke veilig ! maar die draag je toch alleen voor in het donker of met slecht weer ? Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 14:22

Hier is bij motorfietsen gedegen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan omdat het overgrote deel (60%) van de dodelijke ongevallen met motorfietsen een directe oorzaak vindt in 'ik heb het niet gezien' door de automobilist.

Er is een fundamenteel en cruciaal verschil tussen zien en waarnemen. Het probleem ligt in het niet bewust waarnemen van wat wel degelijk gezien wordt. Hesjes, groot licht, zelfs zwaailicht helpen dan niet want het object wórdt al gezien.

Een opvallend resultaat wat uit het onderzoek naar voren kwam was dat méér reflectoren tot verwarring en sléchtere waarneming leiden. De andere weggebruiker heeft dan blijkbaar meer tijd nodig om te registreren wát die nu eigenlijk ziet.

Je kan hieruit concluderen dat het alleen zinvol is een hesje te dragen onder omstandigheden van slecht zicht. Dus in mist, schemering of in het donker. Overdag ís een ruiter al goed zichtbaar en voegt het niets toe.
Het is beter om geen kerstboom van je paard te maken.
Bij matig zicht een hesje en daarbij de in het donker verplichte verlichting (en dat is het enige wat verplicht is!) zijn voldoende.

Stap NIET in de valkuil van 'de relativeiligheidstheorie van HC' om met reflecterend vest aan te denken dat je goed zichtbaar bent. Dat is namelijk de kritische factor niet. BLIJF ervan uit gaan dat je niet WAARGENOMEN wordt.

hc

Spetterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 14:27

in het donker wel maar in het licht eingelijk niet

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 10:58

@ Annebe: Ik rij 's avonds of 's nachts met precies dezelfde outfit Lachen
Ik heb 's winters ook wel eens in mijn reflectie-werfkleding van mijn werk gereden. Gewoon omdat die jas heel waterdicht en heel warm is, en hij onderaan helemaal open te ritsen is. Voorbijgangers dachten dat ik bij de politie te paard was. Vork En dat is handig hoor! Zijn ze gelijk een stuk voorzichtiger als ze je voorbij rijden en zo Tong uitsteken

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 12:48

Ik zou hem alleen aanhebben als je 's avonds buitenrijd

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:31

Citaat:
Zijn ze gelijk een stuk voorzichtiger als ze je voorbij rijden en zo

Dat merk ik zeker!
Maar ook als ik overdags rijd, minderen auto's, scooters en motoren toch hun vaart.

Een kerstboom van je paard maken, heeft niks te maken duidelijk zichtbaar zijn voor het verkeer.
Zo'n hesje valt gewoon sneller op en maakt mensen attent dat daar iets loopt. (mensen die aan de kant van de weg staan, oversteek mensen, politie, wegwerkers ... ze vallen allemaal sneller op door zo'n hesje)

Ene die kerstboom maken 'savonds en swinters wel, dan gaan de reflectie peesbeschermers om, rood lampje in zijn staart, wit lampje aan mijn jas, knipperlampjes aan mijn armen en om mijn cap.
Dan kunnen ze helemaal niet meer om ons heen Haha!

Sienie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 17:43

Ik draag alleen zo'n fluovestje bij schemerweer. Ga wel eens kijken om reflecterende getten op de kop te kunnen tikken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 17:44

annebe schreef:
Ene die kerstboom maken 'savonds en swinters wel, dan gaan de reflectie peesbeschermers om, rood lampje in zijn staart, wit lampje aan mijn jas, knipperlampjes aan mijn armen en om mijn cap
Dan kunnen ze helemaal niet meer om ons heen Haha!

Dat is de valkuil die ik bedoel. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat dit niet klopt. Zien is niet wáárnemen en verwaaring maakt dit nog erger.

1. Jouw gevoel van zichtbaarheid is potentieel gevaarlijk.
2. Een kerstboom wordt later waargenomen als ruiter te paard.

Niet slim en valse veiligheid. Ook in dit geval is overdrijven contraproductief.

Víndt wat je wil, maar neem liever contact op met de ANWB of KNVB waar de wetenschappelijk onderzoeken bekend zullen zijn.

hc

p.s. knipperlampjes zijn én niet toegestaan én verwarrend (dus ONveiliger). Gewoon continue wit naar voren en rood naar achter is het beste.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 19:17

Knipperlamjes zijn wel degelijk toegestaan voor ruiters.
En persoonlijk vind ik dat als iets rustig knipperd beter opvalt dan iets van continue brand.
(Denk hierbij aan gevaren worden, stoplichten die op orangje knipperen enz enz.)

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 20:48

klopt ja, vind ik ook beter dan iets wat steeds aanstaat. Valt toch iets meer op.

Begrijp dat jullie altijd een hesje aanhebben als het schemerig is/wordt.

Lisa_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 05:29

Ik denk dat het handig is als je het altijd aan hebt. Je bent toch wat beter te zien in het verkeer. Ik heb alleen een hestje aangehad in de schemering en eentje met zo'n knipperlichtje in het donker.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 08:09

annebe schreef:
Knipperlamjes zijn wel degelijk toegestaan voor ruiters.
En persoonlijk vind ik dat als iets rustig knipperd beter opvalt dan iets van continue brand.
(Denk hierbij aan gevaren worden, stoplichten die op orangje knipperen enz enz.)

Daar gáán we weer.....

Je 'vind' maar heen. Dat is een valkuil waarvan 99% van de ruiterij op de bodem zit.

hc

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 08:58

Eigenlijk vallen die reflectoren om de benen niet zo erg op, vind ik zelf. Heb het getest met vriendlief zijn auto. Die scheen en wat viel eerder op? Precies mijn hesje!

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:16

Overdag rijd ik nooit met veiligheidshesje. In de avond of als het vroeger donker is doe ik er wel eentje aan, maar eigenlijk ga ik als het wat donkerder word nooit meer buitenrijden maar blijf ik gewoon in de bak. Lachen

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:17

Ik rij buiten vrijwel nooit in de buurt van een weg, dus lijkt me een beetje onnodig dan...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 18:10

_Skess_ schreef:
Eigenlijk vallen die reflectoren om de benen niet zo erg op, vind ik zelf. Heb het getest met vriendlief zijn auto. Die scheen en wat viel eerder op? Precies mijn hesje!

Ik reed eens een stalgenoot achterop, in het pikkedonker. Zij droeg zo'n hesje maar had geen (verplichte!) verlichting. Ik merkte haar op omdat de hoefijzers vonkjes uit de straat sloegen!!!! Het vestje zag ik pas toen ik groot licht opzette!!
Alles wat boven 1,5 meter zit valt in het donker alleen op bij groot licht, niet bij dimlicht!
Niet geloven?? Kom maar eens langs, zal ik het je laten ervaren..............

Verder is het punt van HC iets voor iedereen om over na te denken. ik doe dat niet, ik wist dat al en probeer me daar ook van bewust te zijn bij het autorijden.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 11:42

ik vind het overdag minder belangrijk.. als het donkerder is vind het het wel, ik rijd nu nooit in het donker dus ik heb eigelijk nog geen veiligheidsmatrialen, maar ik wil dalijka ls ik naar school ga en het weer eerder donker word wel deze dingen aanschaffen, ik moet iedere keer als ik naar de bak rij langs de weg dus het is heel vervelened als mn paard schrikt en we op de weg belanden dat er dan een auto ons niet ziet!! brr, moet er niet aan denken! ik ben er eigelijk wel voor!!

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 11:42

Hoeveel mensen zijn er wel niet met een hesje, wandelaars, motorrijders...en als mensen er rekening mee willen houden, dan zien je ze ook wel zonder je vestje..En mensen die asociaal door willen scheuren, doen dat toch wel..Daar helpt een vestje echt niet aan..In het donker en in de schemer vind ik het wel een aanrader, dan rij ik er zelf ook altijd mee!

en je kunt er niet vanuit gaan, dat mensen je dan wel herkennen als ruiter..blijf altijd op je hoede...Lachen

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 11:47

Precies, altijd op je hoede blijven moet zowiezo. Of je nou op een paard zit, op de fiets of gewoon loopt.

@ ikke, ik heb altijd reflectoren om bij mijn paard met slecht weer of schemering. Valt wel op opzich en een bandage voor in haar staart (maar die gaat kapot helaas)

Aniita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 20:56

Vind dat het overdag niet echt nodig is, fietsers hebben toch ook geen vest aan, en die zie je net zo goed als een ruiter ter paard. Wel vind ik dat als je dan een reflecterende vest aan doet dat je toch de aandacht nog even vestig dat een ruiter ter paard voorzichtig passeert moet worden, en een paard anders is dat een fiets Clown Zelf heb ik eigelijk met buitenrijden als het licht is nooit een hesje aan. Zodra het begint te schemeren of als ik s'avonds in het donker ga rijden heb ik altijd mijn reflecterende setje aan. Vind het zelf ook wel stoer staan Tong uitsteken Heb een fel gele reflecterende uitrijdeken, 4 banden om de benen met reflectiestroken, een reflecterende borstuig, reflecterende vesje, en doe meestal om neusriem/frontriem nog een reflecterend bandje, en nam ook wel eens lichtjes mee. Rood achter aan het zadel en het witte lichtje aan mijn jas geklikt. Een hele set, maar dan weet je zeker dat je zichtbaar bent!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 22:43

Aniita schreef:
Een hele set, maar dan weet je zeker dat je zichtbaar bent!

Lees het topic een beetje beter door Anita, je staat met paard en al op de bodem van de valkuil van de relativeiligheidstheorie van hc....

hc

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 00:05

Nee, alleen wanneer het donker/schemerig word/is
maar dat lijkt me logisch Ja
Maar gewoon op een zonnige dag ga ik niet met een veiligheidshesje rijden, is imo overbodig Ja

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 07:37

_Skess_ schreef:
Precies, altijd op je hoede blijven moet zowiezo. Of je nou op een paard zit, op de fiets of gewoon loopt.

@ ikke, ik heb altijd reflectoren om bij mijn paard met slecht weer of schemering. Valt wel op opzich en een bandage voor in haar staart (maar die gaat kapot helaas)

Reflectoren om de benen hebben zin. Die kun je als automobilist zien, ook met je dimlicht aan. Staartbandage wordt twijfelachtig. Zeker voor grote paarden zal dat weinig toevoegen omdat het boven de lichtbaan zit.
Waar ik echter niemand over hoor en wat wel degelijk een factor is, is de kleur van je paard. Een schimmel valt gewoon op in de autolampen; een zwart paard mis je volledig, zeker als er weinig aftekeningen op de benen zijn.
En voor degenen die HC niet willen begrijpen; al die zichtbaarheid voegt niks toe aan veiligheid. Zelfs lampjes geven geen veiligheid. JIJ bent ALTIJD verantwoordelijk voor je eigen veiligheid. Door alle hulpmiddelen verhoog je je zichtbaarheid, waardoor automobilisten minder snel verrast worden door een plotseling obstakel op de weg. Een obstakel blijf je echter wel en juist het verminderen van dat "obstakel zijn" door niet op maar naast de weg te rijden, draagt bij aan je feitelijke veiligheid.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 08:45

goed gezegt ikke, mijn staartbandage zit niet zo hoog op een ijslander van 1.43, maar snap dat het op een paard van 1.80 amper opvalt. Reflectoren doe ik om de peesbeschermers heen. Zelf een hesje aan en heb ook lampjes voor om mijn benen.

maar dan nog moet je uitkijken! In het donker rijd ik eigenlijk niet, vind ik toch een te groot risico. Je valt te weinig op, je kunt ook moeilijk een bouwlamp op je paard bouwen als het donker is Clown