Mobiele telefonie en paardrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

polly2

Re: Mobiele telefonie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 15:40

Ruudjw schreef:
Gaat altijd mee, maar goed ik ben freelancer en dus is de telefoon een deel van je werk. Bel ook gerust in draf en galop.
Weet ik het van te voren, dan doe ik zelfs m'n "oortje" in. Zo zijn werk en ontspanning zelfs nog een beetje te combineren.

Ja, dat doe ik ook. Ook in het bos. Kom ik net op een stuk waar ik lekker kan draven. Dan bel ik gewoon door. Met oortje uiteraard.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 15:49

polly2 schreef:
Ruudjw schreef:
Weet ik het van te voren, dan doe ik zelfs m'n "oortje" in. Zo zijn werk en ontspanning zelfs nog een beetje te combineren.

Ja, dat doe ik ook. Ook in het bos. Kom ik net op een stuk waar ik lekker kan draven. Dan bel ik gewoon door. Met oortje uiteraard.

Of dit voor de wet wel/geen handsfree is weten jullie hopelijk wel?!

Persoonlijk vind ik dit een enorme verarming van jullie beleving van jullie omgeving en het rijden. Ook zou ík me niet op het rijden kunnen concentreren doch rijden heeft voor mij wellicht een ander invulling.
Voor de omgeving lijkt me dit het equivalent van een brommer met de stereo aan. Loop/rij je in het bos komt er een luid hoorbaar telefoongesprek langs Cool
Maar goed, wat de wet betreft weet ik het niet.

hc

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 15:59

Nou ja ik rij in die omgeving praktisch dagelijks, dus de omgeving krijg ik tijdens trainingsrondes evenwel niet echt mee.
En diep in het bos zie ik weinig wandelaars of anders volk dat wordt gestoord door mij sporadische gesprek.
Gelukkig is bij de meeste van mijn gesprekspartners bekend dat ik wel eens op een paard zit, dus ik hoef eventuele vreemde geluiden niet te verklaren.

Voor de wet is dit netjes handsfree.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:01

Ik heb tijdens het rijden altijd mijn gsm in mijn zak van mijn broek zitten, zowel als 'k in de piste rij, als wanneer ik naar buiten ga...

Als ik aan het stappen ben met m'n paard in het bos en 'k wordt gebeld neem 'k wel op, en vraag 'k of het ok is dat ik later terug bel... Ik wil nl niet een héél gesprek gaan voeren als 'k ok op m'n paard zit. Ben dan meestal ook héél kortaf... Zeker als m'n ouders bellen, want ze weten dat 'k bij m'n paard zit...

Ik heb m'n gsm al eens nodig gehad in een noodgeval. Ik was van m'n paard gevallen en m'n paard was gaan lopen... Daardoor zijn mijn ouders en zussen onmiddelijk naar het natuurgebied gereden waar ze mijn paard al konden gaan opvangen als ze haar tegen kwamen.... Dus gsm aan, maar uitsluitend voor noodgevallen.

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:05

Wisselt heel erg, op buitenrit probeer ik hem toch altijd wel mee te nemen. Straks gebeurt er iets onderweg en je kunt niemand contacten... Verder als ik in de bak aan het rijden ben heb ik hem meestal nog in de auto liggen.. Maar soms gebruik ik de tijd van het uitstappen toch wel om ff nog snel een belletje te plegen...

Beauty_yana0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:36

Huertecilla schreef:
Ok.
De jouwe staat 'stil' en je belt alleen voor noodhulp.

Beauty_yana0 schreef:
En als er gebelt word pak ik de ene keer wel op en de andere keer niet, ligt eraan waar ik mee bezig ben.

Als je draaft wel en als je galopeert niet, of op de weg wel en ruiterpad niet of? Stop je, stap je af?

hc

Als ik draaf of gallopeer neem ik nooit op. Alleen met stappen
En rijd ik buiten dan rijd ik eerst na een plekje toe waar het wat rustiger is en dan zet ik het paard stil en neem ik op.
Afstappen ligt eraan hoe het paard is, is die nogal springerig stap ik met bellen buiten af.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 16:40

Ruudjw schreef:
Voor de wet is dit netjes handsfree.

Dan is dat helder en kan jij rijdend bellen.

hc

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:43

In de tijd dat ik nog wel eens paardjes voor de manege reedt of bijreedt voor andere mensen (geen les dus), had ik me telefoon altijd op de stoel langs de bakrand gelegt, ging die af dan reedt ik er na toe, stapte af en nam op.

Op buitenrit als begeleiding van ponykamp nam ik hem wel mee, maar heb hem daar nog nooit hoeven te gebruiken Knipoog

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:44

Ik heb m altijd bij me, in een neopreen dingetje aan mijn zadel. Ben ik aan t stappen neem ik op of kijk ik wie er zit te sms-en, ga ik een versnelling hoger doe ik dat niet.

Op dit moment ben ik me aan het oriënteren op een gsm met GPS waarmee ik dan hoop niet meer te verdwalen dus dan krijgt de gsm een nevenfunctie.....

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:49

Huertecilla schreef:

Of dit voor de wet wel/geen handsfree is weten jullie hopelijk wel?!

Persoonlijk vind ik dit een enorme verarming van jullie beleving van jullie omgeving en het rijden. Ook zou ík me niet op het rijden kunnen concentreren doch rijden heeft voor mij wellicht een ander invulling.
Voor de omgeving lijkt me dit het equivalent van een brommer met de stereo aan. Loop/rij je in het bos komt er een luid hoorbaar telefoongesprek langs Cool
Maar goed, wat de wet betreft weet ik het niet.

hc[/quote]

Ik denk idd dat de beleving anders is. Ik rijd meerdere paarden en ben in het bos vaak aan het beweging geven. Intervaltraining, duurtraining etc.. En dan voer ik wel eens een telefoongesprek, aangezien ik dan dezelfde route (met aangeduide km bordjes) volg, voor het opbouwen van mijn schema. Dat gaat op de automatische piloot.
Soms maak ik een bosrit en neem ik andere routes en geniet ik bewust van de omgeving. Dan telefoneer ik niet en heb ik 'm op stil staan. Het is ook niet dat ik anders voortdurend zit te bellen of zo. Maar het is wel eens zo dat ik het paardrijden gebruik om iemand te bellen, wat overdag ivm mijn werk niet lukt. Zou ik wachten tot na het rijden, dan is het weer te laat om iemand lastig te vallen.

Ik heb er nooit aan gedacht dat anderen zich wellicht hieraan kunnen storen (voorbijgangers). Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Maar...daar staat tegenover dat ik meestal geen sterveling tegenkom hier in het bos.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:56

Ik heb hem altijd mee, en hij staat altijd aan (geluid aan). Mijn paard schrikt er niet van, zo hard staat hij niet. Als ik wordt gebeld zet ik mevrouw in de berm als die breed zat is, en ga ik stilstaand snel een belletje plegen. Als ik niet echt uit de weg kan en een rustig ruim plekje op kan zoeken (bv op een weg zonder berm) neem ik hem a) niet op, of b) ga ik eraf om snel even te bellen.

Als ik op een drukke weg ben of in een hogere gang dan stap, laat ik hem lekker gaan. Ik heb sinds kort een oortje, die gaat voortaan wel mee op buitenrit. Lijkt me een stuk fijner, kan je lekker door blijven hobbelen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 16:57

daffodil schreef:
Op dit moment ben ik me aan het oriënteren op een gsm met GPS waarmee ik dan hoop niet meer te verdwalen dus dan krijgt de gsm een nevenfunctie.....

Verdwalen vond ik veel te lastig dus doe ik niet meer aan Knipoog

Wel overwegen we om een set wallekietallekies met hoofdsetje voor in de helm te kopen. Niet om gesprekken te voeren, maar op bergritten is het soms erg lastig om kontakt te houden of de route c.q. moeilijke punten aan te geven.

hc

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:58

ik heb hem altijd bij me, en in de winter met headsetje (in de zomer niet, want dat gaat mis, het draadje naar mn broekzak).

In de winter neem ik dus gewoon op (door op het knopje op het microfoontje te drukken) en hou ik de gesprekken erg kort.

Zelf bel ik alleen als er iets aan de hand is (paard kreupel/ziek) laatst was ik met een vriendin gaan rijden. Haar paard ging aan de kletter. Gelukkig ahd ze een gsm bij zich, en kon ik haar bereiken om te vregen hoe het ging en waar ze wwas zodat ik naar haar toe kon komen.

Meestal neem ik mn gsm niet op in de zomer, tenzij ik een zeer dringend telefoontje verwacht of ik er naast sta/loop .
Zowiezo neem ik mijn telefoon neit op als mijn paard druk is, alleen als hij heel rustig is zou ik hem opnemen.

Carretje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:00

ik heb meestal me mobiel niet bij me, maar als me mobiel afgaat neem ik gewoon op,
dan maak ik bijvoorbeeld de contragalop af en ga ik ff stappen Tong uitsteken

Alleen wat ik wel beetje erg vind dat sommige op een paard zitten te roken (is mijn mening hoor,niet iedereen is het daar misschien mee eens)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 17:04

Loves_Sjakie schreef:
ik heb meestal me mobiel niet bij me, maar als me mobiel afgaat neem ik gewoon op,
dan maak ik bijvoorbeeld de contragalop af en ga ik ff stappen Tong uitsteken

Alleen wat ik wel beetje erg vind dat sommige op een paard zitten te roken (is mijn mening hoor,niet iedereen is het daar misschien mee eens)

Dat laatste is wettelijk geen onderwerp als je niet in een brandgevaarlijk gebied rijdt. Mobiel telefoneren wel.
Je mag niet met een gsm aan je oor rijden, wel met een peuk in je praatapparaat én het is off-topic.

hc
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 07-08-07 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:05

ik neem wel m´n telefoon over mee, want stel ik ben achter hiet huis (dus niet in het zicht van andere mensen) in de bak aan het rijden en word er afgemikt, ouders en broertje weer niet thuis (zoals vaak gebeurt), en ik zou m´n been maar breken. als ik dan geen telefoon bij me heb, dan kan ik daar wel uren liggen en als ik telefoon bij me heb, dan kan ik naar de buurman bellen om te helpen.
Dus ja ik neem hem altijd mee voor het geval er wat is met mij of het paard of ander mensen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:09

Ik heb mijn telefoon altijd bij me, ik moet er niet aan denken dat er iets gebeurd zonder telefoon

Bellen tijdens het rijden doe ik nooit, ze bellen later maar terug als het echt zo nodig is.

Tijdens de groepsles op de rijvereniging stond er weleens een meisje midden op de hoefslag stil omdat ze het blijkbaar nodig vind om te bellen.
Ga dan alsjeblieft aan de kant, en stoor je medelessers niet.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:18

Huertecilla schreef:
Híer zie ik ruiters met een dingus aan hun oor door het dorp rijden. Afgelopen weekeinde nog, compleet in vaquero-uitmonstering, miep in stippeljurk achterop ....

hc

Dergelijke beschrijvingen maken mijn dag weer goed. Prachtig equivalent voor onze hollandse jongens in een gepimpte cabriolet op de Scheveningse boulevard, miep ernaast met een veel te blonde coupe en te weinig kleding aan, stereo op volume knetterhard én dingus aan het oor. En dan vraag ik me altijd af hoe je het dingus nog kunt horen. Dit zelfde beeld valt overigens ook waar te nemen op de Leidse grachten. De cabrio is dan vervangen door een veel te groot (gehuurd) jacht met een geblondeerde miep languit op het voordek, en de bestuurder probeert met een dingus aan zijn oor, niet gehinderd door enige kennis van de scheepvaart, onder een brug door te komen.

En ja, ook ik heb op buitenritten mijn telefoon bij me. Wel op stil en ik neem niet op. Vraag me overigens niet waarom ik hem bij me heb. De enige keer dat ik hem nodig dacht te hebben was toen paard en ik een koprol hadden gemaakt door een konijnenholletje op het ruiterpad, en paard vertrokken was zonder op mij te wachten. Degene die ik probeerde te bellen om paard op stal op te vangen nam niet op, en na een half uur lopen vond ik paardlief op het gladgemaaide gazon van een Wassenaarse villa, heerlijk ontspannen aan het avondmaal... Maar ergens geeft zo'n ding me blijkbaar een gevoel van veiligheid.

En opnemen tijdens het rijden? Ik ben de hele dag al bereikbaar en online. Als ik in de natuur ben, ben ik even van de aardbodem verdwenen....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 17:20

Pikeur schreef:
Tijdens de groepsles op de rijvereniging stond er weleens een meisje midden op de hoefslag stil omdat ze het blijkbaar nodig vind om te bellen.
Ga dan alsjeblieft aan de kant, en stoor je medelessers niet.

Dat is een kwestie van normaal fatsoen. Dat ding hoort tijdens de les uit te staan of in de kleedkamer/zadelkamer/-kast te blijven.
Is die persoon niet uit de les gestuurd?????
Het wordt namelijk kritisch wanneer er een ongeval gebeurt waarbij de bellende persoon betrokken is. Of het lesgeefmens of de beller ervoor verantwoordelijk zullen worden gesteld is dan even lastig.
Alleen dat al zou voldoende reden moeten zijn om die dingen buiten de les te houden.

Dit is echter op eigen terrein in de bak en de wegenverkeerswet is daar niet van toepassing. Die geldt wel bij buitenrijden.

hc

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:21

Als ik in de bak rijd, ligt ie altijd op slot in mijn zadelkast. Zit onhandig in je rijbroek! En kan hem wel op de bakrand liggen, maar is daar NERGENS veilig helaas..

Als ik buitenrijd neem ik hem wel meestal mee, heb een handig dekje met zakjes aan beide kanten. Hij staat dan normaal gesproken gewoon aan (het geluid), trilfunctie meestal niet Tong uitsteken Misschien schrikt ie daar wel van ofzo haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:23

Ik heb mijn mobiel wel altijd mee. Weet maar nooit wat er gebeurt. Tot nu toe nog nooit nodig geweest, ga ook bijna nooit alleen verder dan een uurtje weg veelste saai. Maar voor het zelfde geldt ligt het paard straks in de sloot, of ik of vind ik iets of iemand die hulp nodig heeft. Verder is het voor het thuisfront wel fijn om te weten waarom ik langer weg blijf ect.

Ik heb hem op trilstaan, heb ik altijd. Maar ik neem niet op. Die uurtjes bij mijn paard zijn van mij en daar heb ik niks of niemand anders bij nodig. Als ik aan het paardrijden ben, ben ik gewoon niet bereikbaar klaar uit.
Zelfs niet als ik met mijn paard wandel of in de bak aan het uit stappen ben. Als het echt zo nodig is bellen ze maar nog een keer.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:25

heb altijd bij me, geluid gewoon aan
als iemand mij lbelt ligt het er geheel aan waar ik ben, en welk paard ik rijd, of ik opneem of niet
meestal zeg ik ook even, zit op paard, bel straks terug
1 keer wel half uur gebeld, kon even niet anders ( problemen op werk) en heb ik gewoon doorgestapt achter een ander paard ( waren met 2en aan rijden en zij hobbelt er dan gewoon achteraan)

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:26

Even off topic: uiteraard is bellen te paard in een vaquero- uitrusting met een miep in stippeljurk achterop veel stijlvoller dan bellen in een gepimpte golf met een hand aan het stuur. Feit blijft natuurlijk dat het beide niet mag....Al weet ik niet wat de wegenverkeerswet bij jullie daarover zegt.

Carretje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:27

ThaGirl schreef:
ik neem wel m´n telefoon over mee, want stel ik ben achter hiet huis (dus niet in het zicht van andere mensen) in de bak aan het rijden en word er afgemikt, ouders en broertje weer niet thuis (zoals vaak gebeurt), en ik zou m´n been maar breken. als ik dan geen telefoon bij me heb, dan kan ik daar wel uren liggen en als ik telefoon bij me heb, dan kan ik naar de buurman bellen om te helpen.
Dus ja ik neem hem altijd mee voor het geval er wat is met mij of het paard of ander mensen.

Maar als ik rij is er altijd wel iemand bij

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 17:28

pairadice schreef:
Maar ergens geeft zo'n ding me blijkbaar een gevoel van veiligheid.

...en zoals jij treffend beschrijft doorgaans válse veiligheid.
Een beteje vergelijkbaar als met een helm. De káns op een val blijft hetzelfde.
De telefoon is alleen zinvol áls het ding niet stukgevallen is, áls je bereik hebt, áls het probleem telefonisch opgelost kan worden, áls de hulp bereikbaar is.
Idem helm alleen áls je daarmee de grond raakt.
Beiden zijn zonder meer nuttig doch als mógelijk hulpmiddel ná een voorkomend geval.

Mbt de telefoon is erg belangrijk dat je het ding niet gevaarlijk gebruikt en daardoor niet alleen met een vals gevoel van veiligheid rijdt maar zelf risico toévoegt.

hc