Hond mee tijdens buitenrit / tips gevraagd

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Pistasche

Re: Hond mee tijdens buitenrit / tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 10:58

Wel leuk om te lezen dit topic Ja

Houden jullie honden het ook altijd goed vol ? Lachen

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 14:00

mijn eerste hond heb ik toen der tijd naast het paard leren meelopen.

dat was een rottweiler.

eerst heb ik haar heel goed leren luisteren aan de lijn,lopend,en haar afgeleerd naar andere honden toe te gaan,daarnaast trainde ik toen fanatiek politiehond I met haar,dus het appel lag erg hoog.

de eerste tijd heb ik haar aangelijnt naast het paard meegenomen,let wel,ik woonde toen omgeving rotterdam,en daar reed ik over dijkjes,en daar raasden de auto's langs je heen.

als ik in de polder kwam ging ze los,en deed ik appel oefeningen te paard...

heel langzaam leerde ze zo naast het paard lopen,en beter te luisteren,en kon ze ook langs de weg los mee.

als ze aan de kant moest riepen we altijd "KIM ,aan de kant" en dan ging ze netjes in het gras lopen Haha!

ze liep uren mee,soms 4 a 5 uur op een dag,ging prima,in de winter was het natuurlijk donker,en dan had ik een halster op zijn kop aangedaan (als tuigje) met daarop zo'n knipperlamp,zodat ze goed te zien was.

nu heb ik 6 honden, en nu lopen er geen honden meer mee (alleen in de bak rent er 1 altijd mee),er gaat best,zeker in het begin heel veel energie inzitten,en je moet echt heeeeeel consequent zijn...als ze naast het paard liep,mocht ze niet naar andere honden rennen,dus ook niet als ik haar gewoon uitliet.

ik zal eens kijken of ik een foto kan inscannen waar ze naast mijn paard meeloopt Lachen

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:07

Mijn hond gaat wel eens mee, alleen dan met partner en fiets. Op de heide (losloop gebied) kan de hond los naast het paard. Op andere paden niet omdat het niet mag.

Hond vindt het prachtig, maar kan in het bos zijn jachtinstinct niet onderdrukken en denkt overal konijnen en ander wild te ruiken en is dan niet meer goed te corrigeren.

Het smerigste moment is als het paard lekker gaat kakken, dan weet de hond niet hoe snel ie bij de verse hoop moet komen om eens lekker te gaan dineren??

pinkyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 18:47

Citaat:
Mijn bordercollie neem ik vaak mee met een buitenrit. Zelfs door het dorp langs drukke plaatsen. Deze hond is goed getraind, ik doe aan schapendrijven met hem en alle commando's daaruit gebruik ik ook langs de weg. Vooral links, rechts, aan de kant en blijf zijn handig.
Mijn New Foundlander neem ik nooit mee. Die luistert gewoon een stuk minder goed.
Het hangt voor mij dus gewoon van de hond af.

Jah ik heb dus ook een border collie, maar er is alleen een klein probleempje... Bloos
Ze blaft, gromt,... naar paarden. Ze is ze duidelijk nog niet gewoon. Als klein puppje heeft ze niet zoveel paarden gezien, in contact gekomen met hen en daar draag ik nu dus de gevolgen van... Ook al probeer ik samen met haar rustig naar het paard te gaan, doet ze dit nog steeds en de paarden worden er zenuwachtig van... Daarom moet ik mijn acties altijd stopzetten... Ik weet niet of ik haar dit nog kan afleren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 18:55

ik nam mijn rottweiler ook altijd mee Lachen ik reed toendertijd wat jong spul in Monster, ik hoefde alleen maar de weg over te steken om op het strand te komen... hond ging altijd mee, als ik stilstond om over te steken dan ging hij uit zichzelf zitten. Als ik zei ga maar, dan kwam ik hem altijd op het eindpunt weer tegen Lachen

eigenlijk een kwestie van het op de grond goed voor elkaar hebben Lachen

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 19:23

pinkyhorse schreef:
Citaat:
Mijn bordercollie neem ik vaak mee met een buitenrit. Zelfs door het dorp langs drukke plaatsen. Deze hond is goed getraind, ik doe aan schapendrijven met hem en alle commando's daaruit gebruik ik ook langs de weg. Vooral links, rechts, aan de kant en blijf zijn handig.
Mijn New Foundlander neem ik nooit mee. Die luistert gewoon een stuk minder goed.
Het hangt voor mij dus gewoon van de hond af.

Jah ik heb dus ook een border collie, maar er is alleen een klein probleempje... Bloos
Ze blaft, gromt,... naar paarden. Ze is ze duidelijk nog niet gewoon. Als klein puppje heeft ze niet zoveel paarden gezien, in contact gekomen met hen en daar draag ik nu dus de gevolgen van... Ook al probeer ik samen met haar rustig naar het paard te gaan, doet ze dit nog steeds en de paarden worden er zenuwachtig van... Daarom moet ik mijn acties altijd stopzetten... Ik weet niet of ik haar dit nog kan afleren.

Dit lijkt me juist ook een soort drijfgedrag van je hond. Hij wil de paarden opdrijven.
Mede om die reden ben ik ook gaan trainen met schapen drijven. Thuis dreef hij paarden, fietsen, auto's en mensen op. Nu mag hij alleen nog drijven als ik dat zeg.

pinkyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:45

Citaat:
Dit lijkt me juist ook een soort drijfgedrag van je hond. Hij wil de paarden opdrijven.

ja indd, dat deed ze in het begin met mensen, auto's, ... maar nu doet ze dat al véél minder.
Maar gewoon als een paard in zijn stal staat, of als ze er eentje ziet begint ze te blaffen.
Ik denk niet dat het het feit is dat mijn hond ze bijeen wil drijven, maar haar gewoon wil groter laten lijken voor die "reuzen".
Of heb ik het mis..
Ja sry.. ik ben hier weer of toppic aan het gaan Bloos

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 10:28

Hoi Pinkyhorse, ik denk inderdaad dat jou Border collie een beetje onzeker is. Veel border collies zijn wel wat angstig ingesteld. Het zijn hele gevoelige honden. Gewoon veel bij de paarden betrekken en spelender wijs je hond leren dat paarden geen bedreiging zijn. Mijn hond blafte ook naar paarden, maar dat is helemaal over. Ik speel ook met de hond bij het paard met een stok of bal. Meestal helpt het als je de hond afleidt.

Mijn hond houdt het best lang vol als ze los mee loopt (zeker een uur). Dan kan ze haar eigen tempo bepalen en af en toe afkoelen in een sloot Knipoog

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 10:42

Onze hond ging enkele jaren geleden vaak mee, paard was toen nog niet ingereden dus we wandelden veel door de polder.

Daarna verhuisde paard naar een manege waar geen honden mee naartoe mochten, helaas.

Sinds een week staat mijn paard op een stal waar de hond wel mee heen mag, ideaal! We zijn nu aan het opbouwen (ook ivm de conditie van de hond, die is bijna 9): nu wandelen we (vriend en ik) met hond en paard (aan de hand). Binnenkort gaat paard o.h.z. mee en zorgt mijn vriend (lopend) dat er niets met de hond gebeurt. En dan willen we dat uitbouwen, zodat ik straks de hond zo mee kan nemen, of dat mijn vriend kan gaan hardlopen of fietsen naast het paard en de hond los.

Hond luistert gelukkig wel heel redelijk. Een en ander is nog wel voor verbetering vatbaar, maar dat komt wel goed. De tip van het aanleren tegen de schouder op te springen is super! Ga daar zéker deze week mee aan de slag..

pinkyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 20:07

Citaat:
Hoi Pinkyhorse, ik denk inderdaad dat jou Border collie een beetje onzeker is. Veel border collies zijn wel wat angstig ingesteld. Het zijn hele gevoelige honden. Gewoon veel bij de paarden betrekken en spelender wijs je hond leren dat paarden geen bedreiging zijn. Mijn hond blafte ook naar paarden, maar dat is helemaal over. Ik speel ook met de hond bij het paard met een stok of bal. Meestal helpt het als je de hond afleidt.

ja, thnx, dat zal ik dan maar eens proberen! Knipoog

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 22:15

ik neem mn hond ook altijd mee met t paard, maar er is bij mij een probleem.. mn hond luisterd echt super, ik hoef maar naar dr te kijken en ze snapt me al.. maaar het probleem: als ik het tegen mn paard heb voelt mn hond zich aangesproken... erg lastig dus! iemand tips?

Randypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:19

Vlinder32 schreef:
wie neemt zijn hond mee tijdens een buitenrit? Mijn hond (Golden) gaat eigelijk altijd mee, maar ik moet ook wel eens weggetjes over, dan vertrouw ik het eigelijk toch niet. Op deze stukken zou ik wel mijn hond willen aanlijnen. Iemand ervaring hiermee ? tips? Ben heel benieuwd hoe andere mensen dit hebben als ze samen uit rijden gaan met paard en hond ! Mijn paard en hond zijn erg gehecht aan elkaar, sterker nog zonder hond, dus alleen, is mijn paard onzekerder. Mijn hond vindt het geweldig om mee te gaan en moet ook uit, dus heb ik direct 2 vliegen in 1 klap Clown

Ik heb ervaring met hond mee met paard..... mijn vorige hond was een rhodesian ridgeback. Die ging altijd mee. Alleen zorgde ik idd dat ik zoveel mogelijk niet bij verkeer kwam. Verder kende ze het commando "in het gras" en dat deed ze braaf. Ook "fietser" als er een fietser aan kwam.
Maar ik zat nooit relaxed als we op de verharde weg reden.

toevallig heb ik ook een topic geplaatst hierover, ik heb nu een nieuwe situatie, nl een puppy australian shepherd. Hij gaat al hele kleine stukjes mee (uitstappen). Hem wil ik leren om toch achterop bij Randy te springen. Als we dan op de verharde weg zijn kan hij mooi achterop. in de bossen mag hij wat mij betreft lekker zn gang gaan.

een lijn tussen paard en hond.... kweenie, heb ik nooit gedaan.

Randypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:24

pinkyhorse schreef:
Citaat:

ja, thnx, dat zal ik dan maar eens proberen! Knipoog

Ik heb nu super veel voordeel. Toen ik mijn aussiepuppy ophaalde was ik nog met mn paard op vakantie in de Veluwe. Teruggekomen op de camping heb ik puppy meteen mee het weiland in genomen. Hebben we daar lekker in het zonnetje in de wei gezeten. Mijn paard kwam ff kijken, toen weer door gelopen... zo lekker laten wennen, nooit geforceerd. Nu is Buddy (puppy) 4 maanden en hij loopt mee bij het uitstappen. Hij geeft Randy (paard) "kusjes" als ik haar borstel... Moet ik wel zeggen dat Randy ook een heel braaf dier is.
Hoe jonger je er mee begint, hoe meer je ze alles kunt leren

whoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 19:53

Ik neem mijn hondje ook vaak mee op rit. Zit in de luxe positie dat ik de straat oversteek en na 50 meter in het bos ben, dus vaak loop ik een stukje en dan gooi ik haar los. Joy (hond) vindt het helemaal geweldig, vooral op de zandvlakte gaat ze helemaal los als een gek rondjes rennen en op en neer stuiteren, echt heerlijk om te zien. Als je uit je hum bent is het zo over!! Ik ga er vanuit dat ze zelf oplet en meeloopt, een heel enkele keer gaat dit wel eens mis wanneer er ergens een stukje brood ligt dan blijft ze daar rondhangen en vergeet ze alles.

Over het algemeen kan ze het goed volhouden, in de zomer is het soms te warm hoewel ik dan vaak wel water voor haar meeneem in een flesje met zo,n bakje eraan dan kan ik haar vanaf het paard even wat laten drinken. Moet je paard even aan wennen. Langs de straat heb ik haar altijd aangelijnt of ik til haar voor mij op het zadel.
Hiervoor heb ik op 3 andere paarden gereden,ze hadden geen moeite met haar en deden nooit vervelend, Joy loopt ook vaak achter de staart van een paard vooral als ze een beetje moe is.
Alleen mijn huidige paard doet soms erg lelijk tegen haar, is jammer daardoor kan ik haar bv niet optillen wanneer ik op paard zit mijn paard bijt dan richting haar.

Ik blijf het geweldig vinden,soms gaat het ook wel eens bijna fout, paar weken terug leek mijn paard op haar pootje te gaan staan!! Dikke paniek, het viel gelukkig mee was meer goed geschampt!

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:37

Dat lijkt me echt super. Ik durf het alleen niet aan. Onze hond, een beagle,
(de mops doen we dat maar niet aan) gaat vaak mee, maar dan gaat mijn man
ook mee op de fiets. Een beagle is een jachthond en die gaan het neusje achterna.
Zodra hij iets ziet of ruikt, dan neemt zijn instinct het over van zijn 2 diploma's die mijn
man met hem gehaald heeft..en dan is ie foetsie. Als mijn man erbij is op de fiets is het
echt supergaaf. De hond geniet van het rennen naast mijn fjord, als deze laatste het er
niet altijd mee eens... Ze legt dan als hij te dicht bij is,
haar oren zo plat mogelijk in haar nek en slaat of bijt naar de hond. Dat terwijl ze thuis in de wei
of op stal dikke maatjes zijn. Ik denk dat ze die rondjes om haar heen niet echt plezierig vind..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:52

Ook mijn hond gaat tegenwoordig vaak mee. Het heeft zo'n zeven jaar geduurd voor ik hem heb kunnen overtuigen dat het leuk zou zijn. Pas toen hij ontdekte dat ik dan ZONDER HEM naar het bos ging... ging de knop om.
Hij reageert perfect ook al moeten we een stukje langs de weg. Hij is ook een windhond en het blijft oppassen dat hij niet toevallig het wild eerder spot dan ik. Als ik op tijd ben kan ik hem makkelijk onder controle houden, en ik ben eigenlijk altijd op tijd.
Het enige wat ik lastig vind is dat het honden-los gebied in de Drunense Duinen niet bedoelt is voor paarden. Dus ik ben altijd ergens in overtreding. Risico van het vak zullen we maar zeggen. Aan de lijn durf ik hem niet mee te nemen, dat vind ik zo gevaarlijk. Hij kan dan niet uit de weg gaan als er iets raars gebeurt.
Als we draven of gallopperen dan loopt hij een meter of tien achter ons. Als we stappen dan zeg ik: "ga maar vooruit" en dan gaat hij een meter of tien voor ons lopen. Op die manier kan ik hem steeds in de gaten houden en hij mij...
Hij reageert op nog veel meer commando's die handig zijn. Ik vind dat je hond goed opgevoed moet zijn wil hij los mee kunnen. Ik vertrouw hem volkomen en hij mij.

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:30

Vroeger toen mijn hondje nog leefde (jaar of 8 terug) ging hij ook altijd mee met mijn buitenritjes. Het enige nadeel was dat ik toen voor endurance trainde en de ritten met hond niet zo lang kon maken. De hond was al wat op leeftijd maar nog wel kiplekker.

Ik nam altijd een handjevol kleine steentjes (grind) van de oprit mee en een handvol kleine koekjes. Als ik hem dan riep en hij kwam niet, dan gooide ik een klein steentje hetzij vlak voor hem neer of zachtjes tegen hem aan. Hij kwam dan altijd direct omdat hij niet snapte waar dat steentje vandaan kwam en dan was zijn aandacht direct bij mij.... als hij dan kwam gooide ik natuurlijk een klein koekje op de grond. Hij had het heel snel door. Bij de oversteek moest hij gaan zitten, deed hij dat niet dan kwam er weer zo'n steentje... elke keer weer schrok hij een beetje van dat steentje en wilde hij snel naar mij toe als veilige haven...... laat dat nou net de bedoeling zijn!

Helaas zijn mijn hond van toen en mijn paard van toen er niet meer, beide overleden doordat ze oud werden/geworden zijn.

Veel plezier gewenst, ik had er altijd enorm veel plezier van!

Susan

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 13:36

Hebben jullie het wel eens meegemaakt dat paard over hond loopt? Mijn hond is nogal enthousiast en beseft, vrees ik, niet hoe hard paardenvoeten aankomen als je eronder loopt..

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 13:46

Er is ook iemand hier op bokt die moeilijk ter been is geloof ik en haar hond ook tegen de schouder van het paard laat aanspringen om hem aan te lijnen. Heeft ooit een foto van op bokt gestaan. Heel lang geleden dus en ik weet niet meer wie dat was helaas

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 14:37

Chubby schreef:
Hebben jullie het wel eens meegemaakt dat paard over hond loopt? Mijn hond is nogal enthousiast en beseft, vrees ik, niet hoe hard paardenvoeten aankomen als je eronder loopt..

Een keer gebeurt en gelukkig zonder schade, sindsdien kijkt hij wel beter uit zijn doppies.
't was ook echt een ongelukje geen gerichte trap of zo van paard, want dan kun je het wel schudden.

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:01

Hoe houden jullie je hond aan één kant naast het paard als deze aangelijnd is? En heeft dit nooit voor vervelende situaties gezorgd, met paaltjes etc????
Ik zou namelijk erg graag onze border mee willen nemen, maar deze moet dit dan wel nog leren. Reageert verder wel goed op commando's als ie los loopt.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 18:07

Gewoon lopend begonnen met dat hij altijd rechts van me moet lopen. Het commandao dan is niet naast op iets dergelijks maar " Rechts"
Uiteindelijk ook links maar geleerd. Best handig.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 19:22

Aan de riem is echt noodzaak, want los is eigelijk veel gemakkelijker en veiliger denk ik. Ook het leukst voor de hond. Ik heb 1 keer gehad dat mijn hond ineens bleef stilstaan voor het paard die in galop was, maar mijn paard sprong over de hond heen;-). Een paard wil echt niet een hond bewust iets aan doen denk ik, ze passen heel goed op elkaar hoor! Ze moeten het beiden wel even leren natuurlijk, maar ik zit er helemaal niet meer over in. Speelse paarden kunnen wel eens even dollen, net als paarden onderling, even opjagen, maar dan geef ik mijn paard een ophouding, het moet ook veilig zijn voor mijn hond natuurlijk!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 16:26

Ik zou eerst zorgen dat je paard bomproof is, stel je voor,
paard schrikt, gaat rennen, hond denkt ''jippie, leuk, spelen'' en gaat het paard nog verder opjagen.
Of iemand meenemen.
Leuk topic, vooral dat over die cursussen in duitsland, lijkt me leuk om te doen!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:19

Vlinder32 schreef:
Aan de riem is echt noodzaak, want los is eigelijk veel gemakkelijker en veiliger denk ik.

??
Wat bedoel je nou vlinder? Je geeft geen argument waarom aan de riem noodzaak is, eerder het tegendeel.