Nadya schreef:Ik denk ook dat als je op je paard zo bang bent voor een ongeluk, je misschien helemaal niet naar buiten moet gaan met dat paard (althans, niet in je eentje, want nooit naar buiten gaan lijkt mij niet leuk voor het paard, ..
en... moet je dan wel een paard rijden?
Zoals ík het uit ruime ervaring beleef is een paard een inherent veilig voertuig.
Net als met íeder voertuig moet je ermee overweg kunnen. Eraf kunnen voor je erop stapt, kunnen stoppen voor je vertrekt, etc.
Dan is het vervolgens een voertuig met gevoel voor zelfbehoud. Als er wat raars is gaat er een alarmbel bij jou af en kan jij beslissen.
Als ik met mijn terreinmotorfiets een helling af dender, is dat éne rotsblok of dat éne gat als een sterke magneet. Een paard loopt daar zelf wel omheen.
Als ik tegen mijn motorfiets zeg 'en dáár wil ik weer naar boven' kom ik nergens zonder gas te geven of te sturen, mijn paard laat mij dáárheen rustig een fles leegdrinken.
Natuurlijk, poep gebeurt. Net als met alles. Zorg dat je zelf, samen met je paard, vaardig bent.
Het gevaar, het risico, zit niet in het páárdrijden, maar in het paardríjden. Niet in het voertuig, maar in de voertuigbeheersing. Wie niet goed kan rijden is een gevaar op de weg en het maakt niet uit met welk voertuig.
hc