Hoe was jouw allereerste buitenrit met je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Speedster

Re: Hoe was jouw allereerste buitenrit met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 18:19

Ik had mijn vorige paard net verkocht en zou mijn inmiddels huidige paard huren van de manege totdat ik een andere gevonden had. Ik had er 1 keer op gereden in de bak, maar het voelde zo vertrouwd dat ik de dag erna op hem naar buiten gegaan ben, meteen alleen, gewoon langs het verkeer. Ik kon alles met hem wat ik met mijn vorige paard niet kon (die kreeg ik op een gegeven moment het erf niet eens meer af). Er konden vrachtwagens langs denderen en hij schrok nog niet. Wat een vertrouwen en vrijheid, de klik was er direct! Meteen na die rit ben ik naar de manege-eigenaar gestapt en heb gezegd dat ik hem wilde kopen (hij ging gelukkig akkoord).

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:15

Hij was iets te enthousiast maar ondanks dat kon ik hem redelijk in de hand houden! Haha!

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 19:46

Zondag voor het eerst een buitenritje gemaakt. Men bijrijder heeft hem vast gehouden aan een halster touw voor de zekerheid. Het was zijn 3de keer buiten en de 1ste keer alleen dus was even afwachten. Hij deed het erg goed, de auto deden hem niet veel, de vijver was iets spannender en hij ging ook zo over het spoor Haha! In het bos gingen zijn neusgaten wijd open en werd hij een stukje drukker, hij vond het iig erg leuk Lachen

pinkyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 20:40

Toen had ik juist mijn a-brevet behaald (om op wandeling te gaan moest je er eentje hebben in die manege),
en ik moet toegeven, ik was een beetje zenuwachtig. Bloos Maar na een kwartiertje ontspande ik terug Clown
en alles ging pikobello

anikabos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 20:42

twee weken terug voor het eerst een buitenrit gemaakt op manege Zeisterbos, ging nog rustig aan.. alleen gestapt en gedraaft. Maar vorige week de tweede keer was echt super! lekker in galop over de bospaden.. héérlijk!!

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 20:43

geweldig ik was 7 jaar oud met mijn mama erbij zo dat is echt leuk eerste buitenrit ik wou alleen maar harder en mijn ma maar rennnen Tong uitsteken

Glimworm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 20:53

Mijn eerste buitenrit op mijn eigen pony? Tijdens de rit dacht ik op en gegeven moment of het wel zo'n goed idee was om hem te kopen. Maar van begin af aan:
Hij was manegepaard en ik had al een paar keer op hem gelest. Als hij te koop stond heb ik het dan gedaan. Ik wou graag buiten rijden en had geen ambities om wedstrijden te rijden. We waren al een paar keer in het Sauerland gewezd om wat trektochten te maken. De paarden da waren allemaal perfekt braaf en betrouwbaar. En ik nog steeds een beginner.
Simon was vaak ook op buitenritjes, hij kende dus al van alles. Ik had hem gekocht en een paar dagen later dan m'n eerste buitenrit met iemand anders zamen gemaakt. In begin was alles prima en hartstikke onspannend.
Toen kwamen we langs een sloot met erin een griselijk plastikzakje. Het was een perfekte Rollback met galop een de verkeerde richting. Gelukkig ben ik erbij niet eraf gekugelt en de andere ruiter is ook niet achter ons aan gegaan. Schrikken dat het was voor mij. Maar ja hij stopte naar enkele meters omdat het andere paard niet mee kwam. Ik kon gewoon weer omdraaien en de goede richting weer volgen langs de plastikzak.

Het is alles goed gekomen. Nu 6 jaar later bestaat bijna niks meer waar hij niet langsduurft. Als andere paarden ergens niet langs duurven gaan wij vooruit. Hij kijkt wel maar ik zeg dan: "Geen gezeur, gewoon doorlopen". Een beetje been erbij en alles is prima. Ik wordt nu zelfs gevraagt of ik met m'n "gekke" Simon mee ga bij de eerste buitenrit van een vers ingereden paard. Want hij is ondertussen gewoon de coolste en rustigste op stal. Ik ben zo blij met m'n gekki ... Cool Haha! Bloos

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 20:56

mijn allereerste buitenrit was geweldig.ik was een jaar of 9 had nt wat lesjes gehad op de manege en ree al 2 jaar op mn verzorgpony. moesten met de auto een kwartier rijden voro we bij de pony waren. heb 15 min zitten stuiteren. pa mee met de fiets en lekker in hetbos gestapt en klein drafje. vond het heerlijk. nu heb ik iniddels 1000 ritten achter de rug. heb 1,5 jaar tegenover het bo gestaan dus was 1 a 2x per dag naar het bos(heb 2 paarden) nu minimaal 1 x per week.

amorlover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:34

toen ik amor net had en mijn eerste buitenrit met haar maakte verliep alles heel goed ze was rustig.Ik was toen 11 en vond het helemaal geweldig Haha!

Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:57

Is een verzorgpaard en de eigenaresse was vergeten te vertellen dat ik juist haar renpad opreed. Kon haar nog net onder controle houden, arme paard snapte er niks van natuurlijk.
Daarom hou ik niet van vaste renpaden.

MeligeKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 19:51

Ik was toen 8 jaar en de vorige eigenaar had me erop gezet en ging met me lopen, (en hun nieuwe paard) en toen gingen ze langs de weg in draf, had nog maar 1 of 2 keer erop gezeten. had ook geen rijervaring omdat ik nooit op een manege heb gereden. ik heb die 'rit' voor zover je dat kunt noemen niet echt als een 'geweldige rit' ervaren!!

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:43

geweldig:D, we hebben heel hard door het bos gegallopeerd en hebben later nog gepicknicked

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 18:56

Mijn allereerste buitenrit was ook de allereerste keer dat ik op een paard zat. Op een weekend in Duitsland toen ik 6 jaar was op een, voor de lengte van mijn beentjes toen Bloos , wel erg rond paardje. Gestapt, gedraaft en zelfs gegaloppeerd, hing er meer aan als een indiaan op oorlogspad Clown maar sindsdien echt gebeten door die microbe!

De allereerste keer met mijn paardje was eigenlijk erg onbezonnen en dom maar wel super! Nog maar net zadelmak en al samen met een ander paard mee de bossen in. Geweldig!! OK dan! Al zou ik het nu niet meer durven denk ik, toen dacht ik nog niet echt na! Bloos

Thefrodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 22:59

Mijn eerste buitenrit is 16 september!!! 2uur lekker rijden in de bossen, ik kan niet wachten. Ik zal hier nog eens schrijven hoe het geweest is.

Op......naar een goeie galop Lachen

Jitss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:18

De eerste keer een buitenrit was op een manegepaard.. het was hardstikke leuk.. behalve toen we midden in het bos waren.. het begon te stortregenen Bloos!

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:21

Ik ben met een ander paard met ruiter voor het eerst naar buiten gegaan. Hij vond het allemaal reuze spannend maar heeft eigenlijk geen stap verkeerd gezet.

Thefrodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:40

Hallo allemaal,

Anders dan gepland heb ik ipv de 16de gisteren mijn eerste buitenrit gehad. Hyper!

Ik vind het overigens wel leuk om te zeggen dat ik als man van 29 mijn eerste buitenrit heb gehad, ik denk dat ik een van de weinigen ben op dit forum Vork

Het was heerlijk, ik merkte al meteen dat de "bos-ondergrond" al veel anders (ik vind fijner) rijdt dan gewoon in de bak.

Het was wel een beetje scary op een gegeven moment (voor ons de nog niet zo ervarene) omdat een iemand mee reed met zijn eigen paard en het paard op een gegeven moment er vandoor wilde. Later in de manege bleek wel dat het gewoon zijn humeur was die dag, het paard stond tijdens het wassen van de voeten ook constant te stampen. Frusty

Verder was het een heerlijke ervaring om samen met Charlie (heel lief paard hoor Ach gut ) door het bos te rijden. Zo nu en dan eens door een plas modder en een kuil, dan krijg je pas echt het gevoel dat je op een paard rijdt.

Groeten Doei!

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 09:59

euh, dat was met mijn ouders ernaast Nagelbijten / Gniffelen ging niet echt zo als ik verwacht had.
Destiny schrok overal van, en begon te stijgeren en te bokken. Ben er toen afgegaan(bijna gevallen) en me vader pakte haar, en ze begon weer te stijgeren, tegen hem aan. Maar is gelukkig goed afgelopen. Paar maand erna heb ik het nog is geprobeert met een vriendin op haar verzorgpaard erbij. Toen ging het super, alleen in galop bokte ze de hele tijd. Dat doet ze nu nog steeds, maar als ik vooraan galoppeer niet.

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 10:03

Mijn allereerste buitenrit was op kamp
De pony waar ik op zat was echt heel lief!
En heb er ook echt van genoten!! =D

xarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:10

mijn 1e was in een rijles..kon net een beetje rijden,om mijn kleine shetje:P en toen gingen we naar buiten op mijn dappere kleine vriend,gelukkig was het een braaf beestje,want ik zat totaal niet op te letten wat ik deed,zat overal van te genieten,ag jaa ik was ook pas 8;)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:12

tijdje geleden, maar ik weet nog dat ik het heel leuk vond Lachen

Hoorde achteraf dat Tess nog niet zo ervaren was... Maar ik had niks gemerkt gelukkig.

Nu rijden we wekelijks buiten Haha! en het gaat super!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:13

Mijn allereerste buitenrit op mijn eigenpaard was simpel even uitstappen na het rijden geloof ik. Zonder zadel, met een dekje, maar ze deed het geweldig. Het was maar een klein rondje om, maar ze was wel erg lief.

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:18

Mijn eerste buitenrit ging naar een bak, 3 km verder op, waar we dan les kregen. En zo gingen we iedere maandagmiddag om 16:00 uur de weg op. En ook zo kwam op iedere maandagmiddag om 16:00 uur de bus langs. En de buschauffeurs snapten er werkelijk geen snars van dat wanneer ze optrokken vlak voordat ze ons passeerden, de paarden daar van schrokken en op hol sloegen.
Het kwam dus vaak voor dat ik al in de bak was, en de rest nog moest komen! Tong uitsteken

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:22

mijn eerste buitenrit was een beginners duinrit saai
want we gingne alleen stappen
en ik kan al rijden .
maar alle anderen waren vol Pling

Thefrodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 23:12

Eigenlijk was afgelopen zondag mijn eerste echte buitenrit. Dat uurtje wat ik vorige week dinsdag heb gehad was niks vergeleken met de 2.5uur die ik afgelopen zondag heb gereden door het Mastbos achter breda. Ik heb de blaren nu nog op mijn handen staan! Ik weet het ik ben nog niks gewend.
Ik moet wel zeggen dat ik meteen ervaren heb dat er toch mensen zijn die zeer respectloos met paardrijders omgaan.

We waren op de terugweg en moeten dan een klein stukje door Ulvenhout om van het ene bos naar het andere bos te komen. Dat hield ook in dat we over een retonde moesten (3kwart). De ene helft van onze groep was al op de retonde de andere helft nog niet.
Komt er in een keer zo'n gek (van links gezien vanals je de retonde op gaat) aan die met vaart op onze paarden afreed en zijn auto er echt door wilde drukken. In de tussentijd fietste er aan de linker kant een moeder met een paar kinderen langs.
Ik hoef dus niet uit te leggen denk ik wat er niet had kunnen gebeuren wanneer de paarden niet kalm waren gebleven. Ik schrok me echt dood en was bijna van mijn paard af gegaan om die gast een uit zijn auto te sleuren en een pak rammel te verkopen.

Ze denken dat ze onaantastbaar zijn als ze in de auto zitten maar staan er niet bij stil dat als het mis gaat ik mijn nek kan breken als het paard hevig gaat bokken of als ie op hol slaat zo over die kinderen heen kan banjeren.
'Tis echt NIET normaal meer dat gedrag, en dan te bedenken (het was een kruising binnen de bebouwde kom) dat paarden daar gewoon voorrang op hebben als ze erop zitten als ik het goed begrepen heb.