Buitenrijden: altijd zweep mee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bluebontje

Re: Buitenrijden: altijd zweep mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:23

Jep, ik heb er altijd eentje bij me. Niet zo zeer voor mijn paard, maar wel voor vervelende honden of dazen die op niet bereikbare plekken zitten.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:26

Voorheen had ik er bijna nooit 1 bij me, maar tegenwoordig (rij wat minder buiten, wat meer dressuur) vind m'n paard het niet zo leuk meer om het terein af te gaan en wil hij nog wel eens onderweg bit vast pakken en omdraaien. dan is een zweep toch wel handig, dus die gaat voortaan gewoon weer mee.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:29

Jep, ik neem 'm ook altyd mee Knipoog

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:31

Ja áltijd. je weet maar nooit wat je tegen komt...

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:03

Ik heb liever een spoortje om, terwijl ik eigenlijk altijd zonder rij. Een zweep vind ik te onhandig en mijn paard wordt er nogal nerveus van.
Mocht ik echt een tik bij moeten geven dan heb ik altijd het uiteinde van m'n teugels nog Knipoog

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:13

altijd mee, tenzij het paard er panisch voor is. Knipoog
meestal alleen voor vliegen en spinnewebben (brrrr), maar af en toe om paard een extra zetje te genven Knipoog

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:33

Ik heb wel een altijd een zweepje bij me. Gelukkig ook.. Anders had Trana allang een paard honde tandjes in haar benen. Sommige mensen laten honden namelijk los lopen en kijken lachend toe hoe de blaffend je paard aan het 'bespringen' is.. 'Ah kijk, hij wil spelen!'
Het is dat Trana zelf niet zo snel schopt (gelukkig voor die hond Nagelbijten / Gniffelen ).. Die mensen weten echt niet wat een paard kan aanrichten bij een hond (en natuurlijk andersom!).
En verder is trana niet zo fanatiek dat als er een enge man oid. aankomt dat ik haar zo weg kan laten rennen.. Néé, mevrouw zal blijven staan omdat ze best wel wat aandacht wil Sigaar .

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 17:10

Ik heb ook altijd een zweepje bij me. Gebruik 'm eigenlijk nauwelijks, maar vind het toch wel een fijn idee om er eentje bij te hebben. Laatst vond m'n pony bijvoorbeeld iets eng en begon als een gek achteruit te lopen, bijna de sloot in. Alleen drijven helpt dan niet en met een zweepje kan je dan net weer een beetje extra zorgen dat ze naar voren gaat. Lachen

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 21:27

Het valt me in alle reacties wel op dat jullie je zweep vooral als "wapen" meenemen op buitenrit! Knipoog Erg eigenlijk dat dat nodig is ... Dat van die honden lijkt me nog het engst, ik zal eens een apart topic openen hierover omdat ik benieuwd ben wat jullie doen als er honden aankomen die op je paard reageren. Als beginnende buitenrijder heb ik daar gelukkig nog geen ervaring me, maar het is altijd handig om enigzins voorbereid te zijn!

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:08

Ik neem hem ook altijd mee Ja Voor dazen, maar ook omdat ik soms een drukke weg oversteek. Waarbij auto's achter een stel bomen vandaan komen, waardoor ze je niet kunnen zien. Mocht Fres daar eens stil gaan staan dan kan ik daar moeilijk gaan staan wachten tot ze weer besluit te gaan lopen... Nou staat ze daar vrijwel nooit stil. Maar voor het geval dat Nagelbijten / Gniffelen

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:12

Zweep is ook fijn om vervelende mannen/jongens weg te slaan. Je word buiten namelijk ook wel eens lastig gevallen..

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:15

neej wij hebben nooit zweep meej! onze paarden reageren altijd goed op onze benen, dus als ze iets eng vinden dan staat ze ff stil, dan sporen wij ze aan, en dan lopen ze weer verder, doen we al ruim 10 jaar nooit problemen gehad..

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:54

Ik geloof niet dat ik mijn zweep al eens heb moeten gebruiken, maar ik heb hem wel altijd mee!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:50

Heb ook eigenlijk nooit een zweep bij, maar er zijn situaties dat het weleens handig is.
Heb al een tijd tegen mezelf gezegd: neem hem de volgende keer mee.
Maar dan vergeet ik hem weer Frusty

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:51

Ja, ik heb altijd een zweepje bij me Ja
Gewoon voor de zekerheid Lachen

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 22:17

Ik heb nooit een zweepje bij me omdat het niet nodig is bij mijn paard, maar nu ik dit topic zo doorlees is het best handig om er eentje bij je te hebben als er bv. een hond op je af komt rennen oid..

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 07:20

Nope! Ik rijd boomloos, bitloos, spoorloos, zweeploos. Vind dat allemaal helemaal niet nodig.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 09:13

Sandrina schreef:
Nope! Ik rijd boomloos, bitloos, spoorloos, zweeploos. Vind dat allemaal helemaal niet nodig.

Da's op zich mooi (ik rijd zelf ook spoorloos en bitloos), maar als ik alle reacties hier zo lees vind ik het wel degelijk handig om een zweep bij je te hebben voor noodsituaties en dus niet om je paard in beweging te houden. Het is dus niet zozeer een kwestie van 'nodig' maar meer van veiligheid.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 09:16

een paard is altijd wel in beweging te krijgen in mijn ogen! en als hij stil staan vind hij het eng, dan is het erg onlogisch om dat met een zweep op te lossen

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 10:01

ELpatcho schreef:
een paard is altijd wel in beweging te krijgen in mijn ogen! en als hij stil staan vind hij het eng, dan is het erg onlogisch om dat met een zweep op te lossen

Totdat hij een keer op een onoverzichtelijke 80 km weg blijft stil staan Knipoog Wat wil je dan doen als er een vrachtwagen aan komt? Natuurlijk is het geen normale oplossing, maar nood breekt in dat geval bij mij wel wet.

Edit: Sowieso werkt deze oplossing niet als je je paard vaak een enorme tik met de zweep verkoopt! Ik heb het 1x moeten doen, ze was zo overdonderd dat ze meteen doorliep... Verder mag ze altijd kijken en stilstaan.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 10:05

nou dan geef je em een schop! als je paard daar niet op reageerd hoor je niet die weg over te steken!

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 10:09

Ik heb hem ook altijd bij me, hij is multy inzetbaar
voorwaarts als het nodig is, dazen en vliegen wegjagen, jezelf extra breed maken zoddat fietsers ruim om je heen gaan, enge honden en kinderen afschrikken en ga zo maar door!
jazeker, beter mee en niet gebruikt, dan 'm missen als je m nodig hebt.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 10:19

Ik neem hem meestal wel mee.
Maar dat ligt er veel aan aan hoe de pony zich voelt/gedraagt. Ze heeft soms zo'n tijden dat ze de zweep niet kan verdragen. En als ik um dan mee neem word het gevaarlijk voor anderen op de weg. Dus dan laat ik hem maar thuis. Verder heb ik hem dan eigelijk altijd bij me.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 10:29

altijd een zweep bij, ook met wandelen, loopt hij te haastig en wil niet luisteren dan hou ik de zweep voor hem, en als hij hier tegenaan komt krijgt hij een tikje op zn neus met de zweep. ook met rijden heb ik m altijd bij, als hulp middel om m ff te tikken als hij niet voldoende voorwaar is, maar ook als hij ligt te kloten en hij luisterd niet naar de waarschuwing (met stem dat hij moet ophouden) dan kan hij rekenen op een flinke tik. maar ook om dazen weg te jagen, dan wrijf ik met de zweep over de plekken waar de dazen zitten (als ik dr niet met de hand bij kan).
multifunctioneel dus zo'n zweep Knipoog

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 10:57

ELpatcho schreef:
nou dan geef je em een schop! als je paard daar niet op reageerd hoor je niet die weg over te steken!

Ik prefereer zweep boven een schop... Een schop reageert ze niet altijd even goed op. Dat wil nog wel eens tot extra protesten leiden. Dan gebruik ik liever de zweep. Maar nu ga ik een beetje off-topic. Nagelbijten / Gniffelen