Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ddees

Re: Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 09:44

Citaat:
Onzinnig papiertje? Ik ben er helemaal voor!
Je ziet zoveel mensen onverantwoordelijk te paard buiten rijden, laat iedereen dat papiertje maar halen!

En meen je dat mensen door dat papiertje wel verantwoord gaan buiten rijden? Als de mensen verstand hebben van paardrijden (en dat leer je echt niet in 10 lessen) rijden ze wel verantwoord buiten en ken je de gevaren op de weg.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 09:52

Prima plan, maar dan moet het ruiterbewijs wel wat voor gaan stellen. Hoe ga je zoiets aanpakken? Mensen laten lessen / examen laten doen op verschillende paarden? Schrikparcours laten doorlopen om te zien hoe iemand potentiële gevaarlijke situaties oplost? Moeilijk hoor, ik denk dat je dit nooit helemaal sluitend krijgt.

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 09:59

Ik ben nu bezig met mijn CBR certificaten. Het is niet moeilijk maar er worden wel dingen van je gevraagd die je niet in 10 lessen leert. Er werd bij ons erg op houding en zit gelet, wij moesten zonder beugels dingen doen, langs autobanden, vuilnisbakken, zeiltjes ed, rijden. Ik denk dat dat basisdingen zijn die iedereen moet kunnen en dat moet ook bewezen worden. Daar is dat ruiterbewijs voor. 'Ik kan de basis dingen en ik kan ze laten zien.'

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 10:02

Eerst zien dan geloven... Is niet de eerste keer dat ze dit roepen..
We shall see... Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 10:29

Onyx88 schreef:
Ik ben nu bezig met mijn CBR certificaten. Het is niet moeilijk maar er worden wel dingen van je gevraagd die je niet in 10 lessen leert. Er werd bij ons erg op houding en zit gelet, wij moesten zonder beugels dingen doen, langs autobanden, vuilnisbakken, zeiltjes ed, rijden. Ik denk dat dat basisdingen zijn die iedereen moet kunnen en dat moet ook bewezen worden. Daar is dat ruiterbewijs voor. 'Ik kan de basis dingen en ik kan ze laten zien.'

Weer een nieuw papiertje??
We hebben al de ruiterpaspoort, het ruiterbewijs en nu dit??
Alleen al het feit dat er verschillende papiertjes zijn, met dito "opleidingstraject" zegt al genoeg over de flauwekul ervan.
Laat die sukkels van het ruiterbewijs eens gaan kijken hoe onze zuider- en oosterburen het hebben geregeld; daar kunnen ze nog eens een puntje aan zuigen.............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 10:29

En hoe is dat bij de buren ikke?

Alive

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 10:32

dat zeggen ze echt al zolang, nouja als het zo wordt maakt het voor mij niet uit. ik heb er een Lachen maar eigenlijk voor niks want ik rij nu toch nooit meer buiten Tong uitsteken

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 10:34

runningkawa schreef:
En hoe is dat bij de buren ikke?

Veel strenger, maar wel veel zinvoller.
In België mag je bijvoorbeeld alleen een groep begeleiden als je daarvoor een diploma hebt (inkl EHBO). Deze opleidingen zijn volledig gericht op rijden in het terrein. Ontheffing omdat je een dressuur- of springniveau hebt, is er dus niet bij.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 10:37

ikke schreef:
Laat die sukkels van het ruiterbewijs eens gaan kijken hoe onze zuider- en oosterburen het hebben geregeld; daar kunnen ze nog eens een puntje aan zuigen.............

Ben ik dan toch ook wel nieuwsgierig naar eigenlijk, hoe het daar dan geregeld is. Ik weet van een vakantie van een paar jaar geleden, dat in Frankrijk mensen die ritten begeleiden, daar ook echt een apart bewijs voor moeten halen. Vond ik op zich wel een goede zaak.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 10:39

haha....
heb mijn RB al vanaf 96 ben er als klein meisje mee begonnen omdat het toen 'verplicht'was ben nog NOOIT gecontroleerd.
en een beetje ruiter die iets van paarden weet , weet zich ook op de goede manier te gedragen..

mijne is al in 99 verlopen omdat ik het nut er niet van in zag.
heb overigens wel alle certificaten nog...dus wanneer verplicht, kan ik hem hopelijk makkelijk krijgen. Knipoog

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:17

Als je hem heb laten verlopen zal je vrees ik toch echt opnieuw examen moeten doen hoor.

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:20

Dit is al zo oud! Het wordt al jaren geroepen dat het verplicht wordt. Ik zou zeggen als je hem wil halen, dan haal je hem. En als je hem niet wil halen, dan wacht je gewoon net zolang tot het verplicht wordt. Want dit duurt waarschijnlijk toch nog wel een paar jaar.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:25

Mensen die onverantwoordelijk buiten rijden, doen dat ook als ze wel dat papiertje op zak hebben. Zie hiervoor ook het rijgedrag van sommige automobilisten.......

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:27

Dit roepen ze al jaren, dus eerst zien dan geloven en dan nog vind ik het ruiterbewijs geen bewijs dat je je normaal zal gedragen in het openbaar met je paard en dat je elk paard aankan, maar dat is weer wat anders natuurlijk.

Smallheal

Narya schreef:
Ik zou het niet fijn vinden. Je moet er flink voor kunnen springen, en voor zo'n watje als ik ben, is dat best wel een grote hoogte. Mijn verzorgpony springt dat ook niet zo makkelijk, maar op een ander durf ik het al helemaal niet. Dilemma :/

dat wor dneit meer rijden mijn paard kan niet springen Koe

ikke

inma schreef:
Dit is al zo oud! Het wordt al jaren geroepen dat het verplicht wordt. Ik zou zeggen als je hem wil halen, dan haal je hem. En als je hem niet wil halen, dan wacht je gewoon net zolang tot het verplicht wordt. Want dit duurt waarschijnlijk toch nog wel een paar jaar.

Tegen de tijd dat jij en ik achter geraniums wonen.................

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:29

runningkawa schreef:
onee....niet alweer...

Ik weet niet anders dat ze dit al beweren...elk jaar opnieuw...
En ben bijna bejaard Tong uitsteken

Eerst zien dan geloven...

Idd toen gehaald NOOIT nodig gehad ZONDE van mijn geld geweest.

Eerst zien dan pas geloven Ene ik zou het WEL GOED vinden als ik soms kinderen over straat zie rijden met een pony vind ik echt onverantwoordelijk. Ze zouden moeten verplichten een volwassene erbij mee te sturen anders maar niet de weg op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:31

Dat zou in zijn algemeenheid denk ik niet zo'n rare regel zijn
onder de 18 met begeleding omdat je met een dier te maken hebt.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:34

Maar dat zegt ook nog niks, want een 17 jarige kan al 10 jaar rijden terwijl de volwassene misschien pas 1 jaar kan rijden..? Knipoog (Voor de algemene regels zoals wie er voorrang heeft etc. zou het wel beter zijn, alhoewel 17-jarigen die over het algemeen ook wel weten haha. Zou ik zeggen, kinderen onder de 12 begeleiding mee.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:37

maar voor een ruiterbewijs van nu hoef je ook maar amper op je paard te kunnen zitten, dus dat maakt dan ook niks uit.

En algemeen gezien kan een volwassen persoon toch beter situaties vooraf inschatten dan iemand van 12.
En dat is wel een belangrijk gegeven

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:44

xSCWx schreef:
Maar dat zegt ook nog niks, want een 17 jarige kan al 10 jaar rijden terwijl de volwassene misschien pas 1 jaar kan rijden..? Knipoog (Voor de algemene regels zoals wie er voorrang heeft etc. zou het wel beter zijn)

Het 10 jaar rijden is niet altijd het belangrijkste punt, het gaat ook om je verantwoord in het verkeer te gedragen met je paard. Jongeren willen nog wel eens wat "gemakkelijk" denken, daarom zou het niet zo'n verkeerd idee zijn om tot een bepaalde leeftijd begeleiding van een volwassene verplicht te stellen. Maar of die grens bij 18 moet liggen, kun je je afvragen. En wat voor eisen stel je dan aan die volwassene, moet die er persé te paard bij zijn of mag het ook op de fiets?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:46

Ze zouden de andere weggebruikers eens moeten attenteren op hoe paarden kunnen reageren. Je kan nog zo goed paardrijden, maar als er idioten zijn en blijven die vlakachter een paard gaan rijden, plots toeteren, ineens voor bijscheuren, dingen gaan roepen of gooien uit de auto of afsnijden dan helpt die ervaring maar een beetje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:47

Fiets mag imo ook
Denk dat 18 zo verkeerd niet is omdat je het hebt over een dier.
Anders dan dus een brommer

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:48

Hoe sommige ruiters zich gedragen in het verkeer is niet normaal. Maar goed, wie zegt dat ze dat niet meer doen als ze eer ruiterbewijs hebben.
Want hoeveel automobilisten (met rijbewijs) gedragen zich ook niet als gekken?

Op zich zou ik een ruiterbewijs wel handig vinden, maar of het echt nut heeft betwijfel ik.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:49

Weer een manier om geld te krijgen Lips are sealed