ruiterrijbewijs

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ruiterrijbewijs onzin of handig

Poll eindigt op

handig.
7 (12%)
leuk
Geen stemmen
ja die heb ik
18 (32%)
die zou ik nog willen halen
20 (35%)
nee ik vind het onzin
11 (19%)

Totaal aantal stemmen: 56

mememe

Re: ruiterrijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 20:17

Suusjex schreef:
ik heb nu al een aantal jaar m'n ruiterbewijs, en heb nog nooit een ongeluk gehad
wel is het nodig om te hebben als je een paard wil huren en er dan alleen mee op pad wil gaan
zo mogen we met onze manegeles naar buiten zonder "instucteur" omdat ik m'n ruiterbewijs heb, zo hoeft er als het mooi weer is nooit van te voren rekening mee gehouden te wworden en kunnen we zo naar buiten

Is het echt nodig dat je dan je ruiterbewijs laat zien bij alle manege waar je paarden kunt huren?
Want dan heb ik het misschien ook nodig als ik op vakantie ga,want misschien ga ik daar ook een paard huren. Maarja je weet het maar nooit met de regering zo is het niet nodig en zo is het verplicht. Bloos

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 20:23

Ik vind het ook vette onzin Ja

Het ruiterbewijs is slechts op een paar gebieden in nederland verplicht en dat zal alleen maar minder worden (zie de Veluwe, waar het ook al niet meer verplicht is).
Het is gewoon niet haalbaar om het verplicht te stellen en dat zal dus ook niet gaan gebeuren.

En verzekerd ben ik al via m'n WA, dus waarom zou ik me dubbel laten verzekeren?

Wat mij betreft is het ruiterbewijs één grote gelduitdezakklopperij.

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 14:11

Ik zou hem jaren geleden op de manege halen en ik zou met mijn toenmalige vzpony eraan meedoen. Nou is het door ziekte van de manegehoudster niet meer door gegaan, maar ik kan niet echt zeggen dat ik een ruiterbewijs nodig heb. Volgens mij is zo'n ding hier in de buurt nergens verplicht en ik heb ook niet het idee dat ze ooit gaan controleren. Dus van mij hoeft het nu niet meer zo nodig

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 20:40

Ik heb mijn ruiterbewijs..
En ik ben er erg blij mee *LOL*
Nu weet ik tenminste waar ik sta in het verkeer enz.
Wist ik veel dat je niet op een fietspad mocht rijden of in de berm..

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 14:53

ktink schreef:
Ik heb mijn ruiterbewijs..
En ik ben er erg blij mee *LOL*
Nu weet ik tenminste waar ik sta in het verkeer enz.
Wist ik veel dat je niet op een fietspad mocht rijden of in de berm..

Toch nog een leuke reactie.
Mag je niet op het fietspad of in de berm rijden maar waar moet je dan rijden?(heb het boek nog niet)

Meryl_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 18:45

je moet volgens mij op de weg rijden Lachen

Suusjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 19:03

de meeste manege houders in nederland sturen je niet alleen op pad als je geen ruiterbewijs hebt, dit is toch een bewijs dat jij je paard onder controle zou moeten kunnen houden, behalve bij extreme omstandigheden en als jij op een paard zit ben jij verantwoordelijk voor de schade die dat paard aanricht, mocht er iets gebeuren.

ik vond het trouwens heel interessant om te doen, je leert idd veel over het weggebruik en dingen die je altijd doet, maar die dus eigenlijk helemaal niet mogen

je moet idd op de weg rijden, maar als jij vindt dat de situatie te gevaarlijk is heb je het recht om op het fietspad te mogen rijden, oftewel als de politie zegt dat je daar neit mag rijden zeg je gewoon dat je de situatie op de weg te gevaarlijk vind Tong uitsteken

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 19:23

Wat is t verschil tussen een ruiterbewijs (van de SRR) en het ruiterpaspoort (van de FNRS)?
K wil t ook (1 vd die twee Tong uitsteken) gaan halen omdat ik met mijn vzpaard over de weg naar les moet. Maar heb bij beide zitten lezen en k snap er nu helemaal nix meer van. En je wordt dan ook lid vd KNHS ? Maar dat wordt ik ook al via mn rijvereniging.. Ga k dan dubbel betalen? Mja k kom er vast nog wel achter Knipoog

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 19:31

Als ik overal op de weg zou gaan moeten rijden met een paard of pony.
Zou ik al aangereden zijn,want wij hebben niet van die rustige paadjes

Isabella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 07:41

Ja mijn vraag is dus WAAR ik hem kan halen.
Wil het ook super graag horde at het verplicht is en is toch wel handig.
Ik kan meedoen met mijn eigen vz pony.
maar ik woon in nijkerk moet het dan niet té ver weg zjn...
In de buurt zit wel een FNRS manege maar daar ben ik niet lid van ofzo..

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 15:13

kimlovemaggy schreef:
Ja mijn vraag is dus WAAR ik hem kan halen.
Wil het ook super graag horde at het verplicht is en is toch wel handig.
Ik kan meedoen met mijn eigen vz pony.
maar ik woon in nijkerk moet het dan niet té ver weg zjn...
In de buurt zit wel een FNRS manege maar daar ben ik niet lid van ofzo..

Misschien de KNHs bellen of mailen,waar je hem kunt halen.

Isabella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 12:58

Oke!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 12:59

Sietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 20:57

Ik zou hem graag willen hellaas geen pony tot mijn beschikking en ook geen manege die er aann doet Boos!

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 13:08

Als je op die website klikt kun je ook zien welke manege nog een plek over heeft.
Dan zou je hem daar misschien kunnen halen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 19:22

ikheb mijn ruiterbewijs en mijn koetsiersbewijs circa 15 jaar geleden gehaald en deze eerlijk gezegd nog nooit nodig gehad.

lindje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 11:31

Ik heb mijn ruiterbewijs wel, maar inderdaad ook nog nooit nodig gehad. Ik blijf het wel steeds verlengen, ook toen ik een paar jaar niet gereden heb. Je weet nooit wanneer je het toch eens nodig hebt.

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 19:34

ik heb mijn ruiterbewijs ook, wij allemaal thuis, maar dat komt ook omdat wij zelf ruiterbewijs weekenden organiseren.

het is nu nog niet overal verplicht. maar als men goed heeft opgelet word het nu al richting het CBR gedraaid. veel mensen halen hem in de 3 stappen methode. van het in 1 keer halen willen ze gewoon af. straks worden de theorie examens op het CBR bureau afgenomen, door de voor ons auto/brommer rijdende mensen bekende antwoordapparaatjes. en willen ze het verplichten van een ruiterbewijs nu toch echt gaan doorvoeren, dit duurt zeker niet lang meer.. want ja ook te paard ben je deelnemener aan het verkeer en ben je gewoon verplicht daar een rijbewijs voor te hebben niet meer dan logisch, auto rijden doe je ook met een rijbewijs.

rijd je met minderjarigen en heb je de leiding, is het naar mijn idee ook handig dat je 18 jr of ouder bent en je ruiterbewijs hebt, je bent immers op stap met een bende jeugd waarover je de leiding hebt, mocht er iets fout gaan kun je aantonen dat je toch wel in staat bent met een paard overweg te kunnen..

rijden zonder ruiterbewijs?? misschien nu nog wel, maar straks met de verplichting word dat een heel ander verhaal, en nog erg lastig met ongevallen.. hebben is altijd handig..
Laatst bijgewerkt door rink op 07-04-07 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 19:38

OoappeloO schreef:
Wat is t verschil tussen een ruiterbewijs (van de SRR) en het ruiterpaspoort (van de FNRS)?
K wil t ook (1 vd die twee Tong uitsteken) gaan halen omdat ik met mijn vzpaard over de weg naar les moet. Maar heb bij beide zitten lezen en k snap er nu helemaal nix meer van. En je wordt dan ook lid vd KNHS ? Maar dat wordt ik ook al via mn rijvereniging.. Ga k dan dubbel betalen? Mja k kom er vast nog wel achter Knipoog

ruiterpaspoort kun je aanvragen bij je FNRS manege. je kunt er van alles in afstempelen(van buitenritten en dergelijke) en natuurlijk worden daar je F-proeven in bij gehouden. het ruiterbewijs is echt een bewijs dat je de vaardigheid bezit een gemiddeld paard met overtuiging onder controle te hebben in allerlei situaties. je FNRS paspoort zal geen geldig bewijs zijn dat je je paard goed onder controle hebt, je ruiterbewijs daar in tegen wel. het FNRS paspoort is meer een leuk iets, om jezelf een beetje te toetsen (F-proeven) en bij te houden wat je nou voor ervaring hebt opgedaan met het paardrijden

Shannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 19:41

Ik heb mn ruiterbewijs ook al een paar jaar en ik heb nou niet echt het idee dat het wat toevoegd. Heb hem nog nooit gebruikt ofzo Tong uitsteken Niemand die er ooit naar gevraagd heeft.
Denk zelfs dat ik hem volgend jaar ga opzeggen want je betaald er wel elk jaar voor terwijl je er niks aan hebt.
En dat het verplicht wordt geloof ik ook niks van, want dat werd al gezegd toen ik 7 was Tong uitsteken

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 19:43

Jaa idd, daar was ik zelf al achter gekomen. Punt is alleen, er staat dat je door een woonwijk in groepjes van 3 een "buitenrit" moet maken en omstebuurt voorop.. Hahaha dan ga k met Lor regelrecht naar huis toe (waar k dan ook in Nld zit Knipoog ) Veeeelste eigenwijs en sterk dier, dus hoe k dat ga doen? K kan ze zo een M proef laten zien of over 1.20 springen.. maar op onbekend terrein.. Koe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 19:53

Rink, dat zeggen ze nu al 25 jaar...als het zover is nog tijd genoeg.

Verder hoef je nu als je een autorijbewijs hebt ook geen theorie voor de brommer te doen.
Lijkt me raar als dat dadelijk anders is