Fíjne buiterij-ervaringen

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kikka

Berichten: 4692
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Overijssel

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:51

Ik begin nog steeds te glimlachen als ik denk aan een keer dat ik met m'n kreupele verzorgpony aan het wandelen was over het vakantiepark waar ze naast stond. Ineens hoor ik 'Pferd!' en komt er een klein Duits jongetje op ons afrennen die totaal enthousiaste verhalen tegen háár begint over z'n autotjes en ze aan d'r laat zien. Ging z'n oma halen voor appeltjes, dus die erbij, tíg foto's van ons gemaakt. Volgens mij hebben we daar wel een half uur staan praten, in het Duits, Nederlands en Engels Haha!

IJskonijn

Berichten: 114
Geregistreerd: 23-01-04

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:37

Wat een fijne positieve ervaringen, ik kom ze ook legio tegen, goddank. Waar ik warm van werd:
- een filmer in het bos die mijn pony (en mij) zo'n mooi plaatje vond, bijzonder licht enzovoort, vraagt of dat op de film mag, natuuurlijk, leuk!
- tractor die uit zichzelf ff stopt als je langs wilt, toppie, bedankt!
- inderdaad, het bekende fietspad,
- paardje aaien, hap weg broodje pindakaas, oeps sorry! Oh geeft niks hoor.
- met vriendinnetje in onbekend bos, aan het eind van een mooi stukje beslist illegaal bospad staat een bordje "pas op ADDERS, niet betreden". En wij kwamen er net vandaan. Achterom kijken en verbaasd gniffelen, gelukkig geen adder "geraakt".
- in volle galop op de vlucht voor de boswachter in zijn auto omdat wij uiteraard weer eens "illegaal" reden, bleek boswachter toch slimmer want we troffen hem aan het eind van het bos waar hij ons opwachtte. Onze allercharmantste glimlach was onze redding, want de doorgaans onsypmatieke man vond het geloof ik wel grappig, 2 van die zotte wijven. En wij.... deze keer geen bekeuring.

Enzovoort, enzovoort, ga zo door!

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:00

Mensen die hekken voor je openhouden, altijd handig en erg vriendelijk!

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:05

Nog een:

Tijdens een trektocht Zuid-Veluwe, op de Ginkelse hei. Het leger was aan het oefenen, en de ponies vonden dat natuurlijk best spannend, al die enge mannen in groene pakjes die zich hadden ingegraven. Ze waren echter allemaal heel beleefd en voorzichtig en bleken een heleboel brood bij zich te hebben voor lunch (en met een heleboel bedoel ik dus echt een halve bakkerij). Tja, toen waren ze ineens een stuk minder eng....Ze hebben zowel ons als de paarden van middageten voorzien, zoveel we (en de ponies) maar wilden. Heel aardig.

Natascha

Berichten: 6855
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:11

Mijn paard heeft een hele boel positieve ervaringen met buiten rijden. Vooral is hij dol op mensen met honden want uit eigen ervaring weet hij dat die altijd brokjes bij zich hebben en hij is dol op hondenbrokjes. 1 stel met fietstassen neemt zelfs speciaal wortels mee voor alle paarden die ze onderweg tegenkomen. Lois is een geziene gast bij hun. Tja, hij heeft van die lieve bruine ogen Haha!
Waar hij ook erg dol op is "een terrasje pakken". Tja, als er maar wat te vreten valt (net zijn baasje) Tong uitsteken
Auto's die claxoneren zijn leuk want herrie betekent mensen en waar mensen zijn daar is eten. Hij is een echt stadspaard en dol op alles wat met mensen en hun lawaaierige bezittingen te maken heeft Haha!

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 13:41

Nachtvorst en kkkkkkkkoud vanmorgen doch dat houdt ook in lekker helder en dus stralend zonnig weer hier in de bergen.
Strakke 'renaissance' pak aan en een rit van 2 uur gemaakt. Nu even koffie en dan een ander paard uitlaten.

Ben eerst een rondje door het dorp gereden en dat was echt helemaal top. Allemaal mensen die vrolijk reageren en bij het oversteken van de provinciale weg kreeg ik voorrang van een auto vol met zwaaiende zigeuners Haha!
De dozijnen leuke en enthousiaste opmerkingen sla ik maar over en ga gelijk naar het tweede deel van de rit door het terrein. Op de terugweg naar huis een lekker ruig pad om paardlief wat te laten uitdraven doch we kwamen achter een groep van 6 ATB-racers terecht. Af en toe konden we ze nét voor ons tegen een heuvel of door een bocht zien. Paardlief is nogal competatief en 'ok, toe maar dan, ga ze maar halen' is genoeg voor een héérlijke galop.
We haalden hen tegen een echt steíle helling omhoog in. Uiteraard MOET je dat 'uitbuiten' Haha!
Benen netjes aan en in verzamelde galop de puffende roodaangelopen sportbinken op hun hightech-wondertjes voorbij. De rijstok perfect recht met mijn linkerhand en een galante zwaai met mijn hoed met de rechter- Pling Drie eeuwen verschil in 'techniek'.
Ruim voor de top hadden we de voorste te pakken en bovenaan paardlief gevraagd wat ze wilde. Ze wilde vóórblijven, dus ook in galop afdalen. Dat is natuurlijk een illusie en toen de mannen, nog verrassend lang wegblijvend, naderden ben ik over een greppel gesprongen om ze door te laten razen. Paardlief weer op de 'weg' er met enige moeite van overtuigd dat er achteraan racen tóch geen zit had.
Erg grappig was dat de mannen een heel eind regelmatig 'zenuwachtig' om bleven kijken Haha!

HC

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 14:44

Afbeelding

HC

Bergje

Berichten: 1701
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Het huis naast de oprit

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 18:19

Huertecilla, nu ik die foto van jou zie moet ik gruwelijk om mezelf lachen. Met mijn brave paard, toch angst om buiten te rijden, met mijn cappie, mijn veiligheidsbeugels en op de koop toe ook nog een bodyprotector..... Clown Maar ik moet en zal buitenrijden met dit mooie weer! (ahum, nu de praktijk nog.)

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 19:30

Buenas Bergje, een paar uur later met paard #2, dit keer mijn hengst op pad. Speciaal voor jou een foto met berg op de achtergrond Knipoog

Afbeelding

Ander jasje, helaas ook zwart. Aan een besmettelijker doch eveneens vrolijker zomer-kleurtje wordt gewerkt Pling

HC

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 08:54

Knap hoor Haha! Lovers
Hier nog een buitenrijervaring van gisteren avond. Ik kwam in het veld een eenzame ruiter tegen (was zelf te voet) die de weg kwijt was. Hij was pas in de streek komen wonen en nu op de eerste echt zonnige avond ietsje te ver gedwaald. Meneer sprong met een wijde boog van zijn paard en is te voet een kilometertje met ons mee gelopen. 'praat wat makkelijker' Lachen

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 10:00

..en die man kan nu verhalen over een 'fijne buiterijervaring' betreffende een hulpvaardige charmante verschijning onderweg Knipoog

HC

Zappa

Berichten: 2746
Geregistreerd: 10-10-06

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:58

Huertecilla schreef:
..en die man kan nu verhalen over een 'fijne buiterijervaring' betreffende een hulpvaardige charmante verschijning onderweg Knipoog

HC

hihi Haha!

maar hc ik moet zeggen wat een heerlijke paarden heb je als ik dat op die foto's zie

nog enige tips voor mij voor vervelende boeren die achter je blijven rijden met een tractor
beetje offtopic snap ik
maar ik had er eergisteren dus last van
en kon geen kant op
dus paard op hol niet te stoppen
(we reden in een bos waar je met paard mag komen , dus geen officieel ruiterpad maar mag er wel komen )
heb haar maar geprobeerd gecontroleerd te laten uitrennen
maar wat doe je daaraan dan om dat toch in goede banen te laten leiden
ik heb vriendelijk een gebaar naar de boer gemaakt of hij misschien even wou stoppen zodat wij rustig een paadje in konden
wat wat verder lag maar hij schudde gewoon van nee
met een glimlach op zijn gezicht ook nog
je zou toch dnken dat een boer daar wel begrip voor heeft
maar goed rustig gebleven moest toch mijn aandacht bij paardje hebben
maar als je nog tips hebt hoe je daar mee omgaat (naar de mensen toe dus)
dan hoor ik ze graag

dropje2

Berichten: 2235
Geregistreerd: 16-05-06
Woonplaats: Op het puntje van Nederland

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:21

Ach ja, even een heerlijk vrolijk topic waar ik graag even een bijdrage in wil posten:

Ik heb dus een Arabier van bijna 18, met slechte ervaringen op "mens" gebied waar ik verder niet over ga uitwijden, het is een 100% lieverd, heeft alleen zn rugzakje vol met "fijne" mens-ervaringen.
Efin, als wij , mijn man of ik, erbij zijn is het een vreselijk lief dier. We rijden lekker op het strand, lekker stappen door het water en daar komt een vader met een klein meisje op de arm..
"mag ze hem even aaien"? wordt er vriendelijk gevraagd, Natuurlijk mag dat en ik houdt Little Big Shadow rustig op zn plekje; het kleine meisje aait hem heel zachtjes over zn hoofd en zegt dat, met een diepe zucht.. ïk vindt jou lief en legt twee armpjes om zn hals heen en geeft hem een kus op zn neus... Lovers in een oogwenk was het gebeurd, en ik zie Shadows zn oortjes recht omhoog komen, hij zucht en duwt zn neus tegen het kleine meisje aan.... ik had er een brok van in mn keel, het was zo vreselijk lief...

- Ik rijdt met mn Quarter ('n zwarte Vingers aflikken )op het strand en een gezinnetje wat daar wandelt roept naar elkaar: kijk eens wat een mooie Fries Huilen , ik mag meteen rechtsomkeerd en vraag: sorry, wat zei je Boos! , een FRIES!!!!! waarop de vader zei: ik begrijp uit Uw reaktie dat het dus geen Fries is Gestoord , maar wat is het dan wel? Wij komen uit een omgeving waar Friezen staan, vandaar dat mn zoontje dacht dat hij een Fries zag.. Ik heb zeker 15 minuten gezellig met het gezinnetje meegewandeld en alles verteld over het Westernpaard en het Westernrijden, waar zij geen enkele voorstelling van hadden Haha!

- Of de keer dat ik met mij allereerste paard, Tamara, naar een wedstrijd was geweest in de buurt van Zandvoort waar we toen woonden; ik door het ruiterpad terug naar huis, mijn man op de fiets op het fietspad langs het ruiterpad.. Tamara snel,snel,snel naar het volgende heuveltje galopperen en kijken of de baas er al aan kwam Lovers , en als ze hem zag: Hiiiiiiinnik! en weer op naar het volgende heuveltje..

We rijden zo'n 40 jaar paard en meestentijds buiten, dus we hebben het e.e.a. meegemaakt, maar echte rotervaringen hebben we gelukkig niet. Als je vriendelijk groet en rekening houdt met de anderen, houden zij (bijna) altijd rekening met jou!

- Eentje nog: Little Big Shadow vindt het prachtig om "vervelende" honden op het strand terug te brengen naar de baas.. hij heeft geen "Cowcense" maar "Dogcense" Clown
Op een gegeven moment is hij druk in de weer met een speelse herder, die alleen maar spelen wil en geen kwaad in de zin heeft; na zo'n 5 minuutjes is de hond moe en Shadow stuurt hem met lichaamstaal terug naar zn baas. Bij de baas aangekomen zegt deze: Wow... dat was een mooi gezicht, mogen ze nog een keer spelen samen? Cool Cool

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 16:38

zydeco schreef:
maar hc ik moet zeggen wat een heerlijke paarden heb je als ik dat op die foto's zie


Ik zal het hen zo doorgeven.

Citaat:
maar als je nog tips hebt hoe je daar mee omgaat (naar de mensen toe dus)
dan hoor ik ze graag


Waar geen wil is, is geen weg. Die 'ander' moet je dus gewoon vergeten.
Wat je daaraan doen kunt, nee MOET, doen is je erop voorbereiden.
Wat het paard betreft is er een techniek die je 'rampbeheersing' kan noemen. Het rust vooral op het voorkomen van escalatie. Goed paardmanschap maakt dat je problemen ziet aankomen en in een onverhoopt toch 'enge' situatie je paard vóór het flipt naar 'het gevaar' toe draait. Leidt het geruststellend af en laat het meedraaien met het passerende 'gevaar'.
Blijft dat poep gebeurt en in een voorkomend geval heb je jouw vaardigheid om er altijd en overal veilig en vlot af te stappen om jouw paard vanaf de grond bij te staan.

HC

Bergje

Berichten: 1701
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Het huis naast de oprit

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 16:55

Weer een mooooie foto HC! Ik ga straks eens een stukje proberen buiten te rijden, gewoon klein mini blokje om. Gisteren ben ik even wezen wandelen met paard aan de hand en dat ging uitstekend.
Als zich een vervelende situatie voor zou doen met tractor +bijbehorende boer, dan zou ik persoonlijk afstappen om ongelukken te voorkomen.
Hopelijk ga ik een heleboel leuke ervaringen opdoen buiten, net zoals de mensen in dit topic!! Paardje is er braaf zat voor.
Laatste buitenrij ervaring van vorig jaar was "oh, wat een mooi paard, verkoopt u hem". Grr, het is een haar en ik verkoop ze niet. En "kijk mama, een koe-paard". Ze is bont Clown

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 09:41

Gisterenmorgen, ja op zondag..., een camporit van 3 uur gemaakt.
Een ongelooflijk hard rijdende quad met groot licht, zingede banden en een open uitlaat kwam ons als eerste tegemoed. Bij het volgende kruisende pad twee quads op het midden discussiërend over de route.
Mijn paardje draafde telkens onverstoorbaar en duidelijke vrolijk zálig verend door, tússen de twee quads door zelfs Haha!

Net voorbij deze mennekes komt er ineens, beetje Cool ik blijkbaar, een setje ATB-fietsers van de boshelling. Ík schrik, paardje niet. 'Leuk, mogen we racen baas???' "Ja hoor" en uiteraard geen vraag over de winnaar Knipoog

Verderop een olijfoogster die naast het pad met zijn masjien bomen staat te schudden. De man, met helm en oordoppen tegen de herrie, schrikt van paardlief en we maken een praatje. Uiteraard zet hij zijn oorverdovende boomschudder aan áchter paardlief alswe wegdraaien. Die is dat gewend en zou schrikken als het níet zo zou gebeuren.

Lekker stuk in ontspannen galop over een zalig zwaar pad en.. oeps, terreinmotor. Hij is al gestopt aan de kant en ik wuif hem door. Heel rustig tokkelt hij langs ons op het smálle paadje en paardlief is behoorlijk teleurgesteld dat hij geen kletsje wil.
Gelukkig staan er verderop een paar olijvenplukkers al te zwaaien...

Een paar km. verderop moeten we even een stuk gravelpad langs de snelweg af. Een terreinwagen bomvol familie komt ons achterop en we wisselen doordravend een paar vriendelijke woorden door het open raam.
De eigenaar van het cortijo verderop heeft ons al gezien en staat voor de poort. Natuurlijk stoppen we even om Miguel Angel gedag te zeggen. Hij roept zijn vrouw erbij. Een vrolijk 'adios' - "hasta luego" en weer verder.

Etcetera. Trekkers, trekkers met aanhangers, overal erfhonden, kortom van alles wat en zálig gereden.
Wat een een genot om vol vertrouwen met je paard altijd en overal te kunnen rijden. Optomingsloos Knipoog

HC

p.s. ik las dit weekeinde de originele Caprilli Documenten geschreven tussen 1904-1907. Dat gaat geheel en al over buitenrijden zoals ik dat doe Haha! 'Paardrijden = van A naar B door elk terrein op de voor paard en ruiter minst belastende manier', 'Een paard onbeteugeld gereden is elastisch als zat er een pop op zijn rug.' en '..als het hoofd van het paard vrij is, zal het zelf zien waar het de voeten neerzet.' Bloos

Bergje

Berichten: 1701
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Het huis naast de oprit

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:25

Nou HC, ik heb nog even te gaan als ik jouw verhaaltje zo lees. Ben van 't weekend naar een lezing "veilig buitenrijden" geweest en dat heeft mij wel de ogen een beetje geopend. Dus wij gaan weer vrolijk verder buitenrijden, steeds een stukje verder. We zullen er beiden aan moeten wennen dat er soms nu eenmaal enge dingen zijn en dat IK degene ben die bepaalt dat we daarlangs gaan. Maarreh, ik hou het toch wel gewoon bij m'n teugeltjes.... Denk dat ik anders ergens in verweggistan terrecht kom in plaats van gewoon een blokje om te gaan.

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 19:42

Bergje schreef:
We zullen er beiden aan moeten wennen dat er soms nu eenmaal enge dingen zijn en dat IK degene ben die bepaalt dat we daarlangs gaan.


Ik heb een voordeel dat ík te paard eigenlijk niks 'eng' vind. Dat scheelt een wereld. 'If the rider's heart is in the right place his seat will be independant of his hands' bijvoorbeeld Knipoog
en zo heb ik kunnen ervaren dat paarden niet gek en wel vaardig zijn. Dat maakt dat je wel dezelfde domme dingen tegenkomt onderweg als ieder ander maar die niet als bedreigend ervaart.
Vanmiddag een moeílijke rit gemaakt. Kwam door het weer. We moesten tijdens/na de incidentele hagel-/sneeuwbuien érg opletten in het daardoor verraderlijke terrein. Dan ben je blij dat je een paard rijdt dat zélf kan lopen Haha!
Bijna bij huis vielen we beiden zowat in slaap van een zalig drafje heuvelaf naar de laatste rivierdoorsteek. SPÍNGT paardlief ineens opzij.... Nu kan dat niet veel kwaad, dus echt schrikken doe ik niet en bovendien ik heb per definitie 'alles los' dus het was niet meer dan een bruuske zijwaardse beweging. De adder zat bijna in wat erna gebeurde. STOP - OMDRAAIEN..... 'watwatwatwat-was-dat nu eigelijk'???
Er lag een rol gaas half open in het gras en de nét achter een wolk vandaan schijnende zon barstte in fonkelende kleuren uiteen op de smeltende bevroren neerslag op het metaal. Beiden hadden we die niet gezien maar beiden schrokken we er wel wakker van Knipoog
Diepe zucht van knollief over de eigen aanstellerij denk ik en verder weer. Zálig toch?!

Verder de gebruikelijke toeteraars op alle punten bij wegen. Daar zoú je door geërgerd kunnen raken, maar dat is dan eigenlijk door je eigen onzekerheid want het ís natuurlijk gewoon heel positief dat die mensen je groeten.
Een ander leuk moment was toen Jorge, een vriendje van Bor, van de helling waar zijn huis op staat naar ons toe kwam kwam rénnen om te kunnen groeten. Eigenlijk harder dan zijn kleine beentjes kunnen de kortse weg dwars door het natte gras naar beneden gestort stond hij druipend maar op tijd aan het pad. Glunderend naar adem snakkend in zijn letterlijk grasgroen gestreepte broek, '¡Hola Pitér!'. Wij natuurlijk even in een mooi verzameld galopje en terugzwaaien.

HC

Bergje

Berichten: 1701
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Het huis naast de oprit

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 19:58

Ik blaat hier gewoon nog even door, want ik zie dat ik hier dingen kan leren van ervaren buitenrij mensen! Pling
Van 't weekend ben ik bij een lezing geweest over veilig buitenrijden. Daar zei men dat het beter is om met een losse teugel te rijden, omdat het paard dan beter op zijn eigen benen leert lopen, je kan zelf niet gespannen in je teugel gaan hangen, en je paard moet 't zelf uitzoeken. Ik vond dat daar best wel iets in zit!
Vandaag ben ik samen met paardie aan de hand eens gaan wandelen, om te kijken waar ik me nu zo druk om maak op d'r rug. Ik heb het niet kunnen ontdekken Koe . We zijn langs de weg geweest, langs een hertenwei, door de struiken gemanouvreerd, over vervelende grond gelopen. Beest schrikt amper.... ja, van een vogeltje wat een struik uitschoot, maar daar schrik ik zelf soms ook wel van. Mijn touwtje heeft geen moment op spanning gestaan en ik heb 't ze inderdaad zelf lekker uit laten zoeken. Volgende stap wordt óp het paard zitten (daar heb ik ze geloof ik voor, haha). Met manlief in de buurt voor als het nodig mocht zijn.
Men zei tijdens de lezing ook dat een paard aan de hand niet anders schrikt dan wanneer je erop zit, vandaag was dat in mijn geval gewoon met een soort van "bibber" en even kijken. Dus als ze dat ook doet als ik erop zit ben ik ronduit tevreden. Mijn goede moed stijgt elke dag, dus wordt vervolgd!

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 21:42

Bergje schreef:
Men zei tijdens de lezing ook dat een paard aan de hand niet anders schrikt dan wanneer je erop zit,

Wel, dát is incorrect.
Een ruiter op de rug op zích is een stressfactor voor de meeste paarden. De hartslagmeter is daar helder over.
Paarden onder een ruiter die de boel 'onder controle' wil houden is doorgaans helemáál fors meer gestressed dan een onbereden paard.
Dit hogere stressniveau houdt twee dingen in.
1. dat een paard veel eerder een schrikreflex en opvolgende vluchtactie zal hebben
2. dat een paard niet leert en geen veilige succeservaringen opdoet

Wat een erg fijne derde stap is, is het paard aan de lange lijn leiden door de vertrouwde 'leraar' met een rustige ruiter zonder teugels als 'passagier'.
Voor een grondig leerproces is het belangrijk om zo weinig mogelijk nieuwe dingen te intruderen. ideaal is één element per keer. 'Keer' is een sessie van minimaal drie dagen achtereenvolgend met daarvoor en erna een vertrouwengevende dag. Het paard heeft daarna verwerktijd nodig voor de volgende sessie.

Dan nog even teruggrijpend op het teugelcontact. Dat kan je vaak niet zomaar ploep veranderen. Paarden zijn dieren die veel zekerheid halen uit routine, uit wat ze gewend zijn. Verandering is potentieel gevaarlijk = stress. Paarden die met directe teugelvoering beleerd zijn hebben daar 'houvast' aan. Veel paarden die met ringdressuur zijn beleerd zijn aangeleerd hulpeloos buiten.
Dergelijke paarden 'anders' buiten willen rijden moet met beleid en kennis aangeboden worden omdat niet alle paarden daar even moeiteloos mee omgaan.
Verder is er niet mis met een directe communicatielijn via de teugels. De crux is dat je met een open deur rijdt en niet jouw stress stapelt bovenóp een schrikreflex maar er bént voor het paard. Dat kan gerust met teugelkontakt al dient dit dan niet bepérkend te zijn.

HC

romsaf
Berichten: 300
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Groningen

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 22:37

Ik geniet mee van die mooie verhalen! Wat een leuk initiatief HC!
Ik rijd veel buiten en heb ook veel positieve verhalen, 1 daarvan is van vorige week met mijn jonge paardje alleen op stap.
Ik ben bezig om haar aan veel verschillende situaties te laten wennen. Ze is nu bijna 5 en ongeveer 8 maanden onder het zadel. Ze is al veel gewend want ze is al veel meegeweest als handpaard, maar alleen op stap is toch wat anders! Afgelopen week was de 2e keer alleen (met mij op haar rug) naar onbekend terrein en daarvoor moesten we door een tunnel onder de snelweg. Spannend genoeg, ze liep er aarzelend in maar vertrouwde op mij. De schilderingen en graffiti waren iets om even bij stil te staan maar daarna vervolgde ze dapper haar weg. Op de terugweg weer door het tunneltje en nu aarzelde ze niet 1 keer. Trots!
Halverwege de tunnel hoorde ik een auto aankomen, hij naderde snel en moest achter mij blijven want de tunnel is maar breed genoeg voor 1 auto. Achter me hoorde ik de auto ongeduldig loeien. Ik moet eerlijk toegeven dat ik wat geergerd werd, maar probeerde dat zo snel mogelijk van me af te laten glijen. Eenmaal boven aan de tunnel liep ik naar de berm en tot mijn grote verrassing scheurde de auto er niet langs maar wachtte tot ik echt aan de kant was, waar ik mijn paardje stilzette en haar liet kijken. Met een brede armzwaai gaf ik de bestuurder te kennen dat hij er langs mocht en ik kreeg een vrolijke groet terug! Ik bleek ook nog een stoet fietsers verzameld te hebben die ook allemaal leuke opmerkingen hadden. Maar mijn jonge paardje, in de tunnel met voorbijrazend verkeer erboven en met een ronkende auto erachter...en dan dan stap verkeerd zetten. Kijk, dat is geweldig.

Qimm

Berichten: 15227
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 22:44

Hier eigenlijk allemaal leuke ervaringen. Maar laatst was erg memorabel Haha!
Samen met een vriendin reden we langs een weiland waar 3 mannen met 5 koeien in de weer waren. De koeien vonden een doorgang waar het draad niet dicht zat en knalden we weg op vlak voor onze neus. Dus wij kijken elkaar aan, werpen een blik op de hulpeloze mannen die nog honderden meters van het draad waren verwijderd en wij zetten de achtervolging in. Mijn vriendin kon nog net verhidneren dat 2 van de 5 koeien de oprit afkwamen. Pink en ik door de berm de andere 3 koeien ingehaald waarna dezen zich een kwarslag draaiden en een open weiland in vluchtten. Het gevaar van passerend verkeer was in ieder geval geweken. (ik moet er niet aan denken als er iemand aan was gekomen met de auto) Uiteindelijk is het allemaal heel goed gelukt en de mannen waren erg blij met onze hulp en wij voelden ons enorm stoer Haha!

Farah_

Berichten: 2510
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 22:06

Leuk topic!

Ik heb voornamelijk ook alleen maar positieve buitenrijervaringen, ik geniet sowieso wel op de rug van mijn pony! Haha!

Vandaag een wat stormachtig buitenritje, paard was dan ook wat druk.... Kwam onderweg een klein jongetje tegen die heel hard met z'n vriendjes aan het rennen was. Toen ik dichterbij kwam ging hij rustiger lopen en zei hij: "dag lieve pony"
Geweldig toch!!

Ook een leuke buitenrijervaring was de keer dat ik met de pony op flinke snelheid aan het draven was in het bos en we 2 mountainbikers tegenkwamen. Deze hebben een heel stuk met ons meegefietst omdat ik graag wilde weten hoe hard ze kon draven, super!! Lachen

Edit: Ohja, bedenk me er nog 1! Ooit eens de ontsnapte shetlander van de buurvrouw gevangen op mijn haf... was ook ontzettend leuk. Heb er ruim een uur achteraan gereden en toen toch gevangen en naast mijn paard meegenomen, zoiets maak je ook niet elke dag mee!

Even offtopic: HC, wat woon jij ge-wel-dig mooi daar!

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 22:20

wat een leuk topic!!!
zo zie je maar dat het niet alleen geklaag en gesteun hoeft te zijn met buitenrijden, zelfs niet als je op plekken rijdt waar je eigenlijk niet hoort te rijden:)

ik wandel veel in en rondom het bos en maak veel leuke dingen of reacties mee, kan me ook niet veel heel concrete voorbeelden voor de geest halen.
wel was er een tijd geleden een ouder vrouwtje op de fiets die een hele poos naast me heeft meegereden, ze vond het zó prachtig... een jonge meid, met een echte Bels die haar aan vroeger deed denken, die zomaar aan een touwtje om zijn hoofd mee wandelt. 'machtig mooi' bleef ze maar zeggen...Lachen

verder uiteraard vele opmerkingen onderweg door het grote verschil tussen Toos en Donder en laatst een jongetje bij pa achterop de fiets : papa, kijk nou!!! een héééééle kleine pony en een wel héééééeéééle grote pony, hoe kán dat papa, papa kijk nou!! ... geweldig...

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Re: Fíjne buiterij-ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:49

sinESappel schreef:
Ook een leuke buitenrijervaring was de keer dat ik met de pony op flinke snelheid aan het draven was in het bos en we 2 mountainbikers tegenkwamen. Deze hebben een heel stuk met ons meegefietst omdat ik graag wilde weten hoe hard ze kon draven, super!! Lachen


Zoiets heb ik ook meegemaakt: ik reed op een pad waar parallel een fietspad aanlag en galoppeerde in een heerlijk rustig galopje. Een mevrouw op een fiets met kilometerteller kwam een tijdje naast me rijden en zei: 'goh, je rijdt erg hard, zo'n 20 km/uur, ziet er mooi uit hoor!' Ook hardstikke leuk (ik heb haar natuurlijk niet gezegd dat ponylief natuurlijk véél harder kan, en dat meestal ook doet Haha! ).

Nog wat fiets- en paardervaringen:

Dit is al door iemand anders beschreven: Mijn ex-vriend ging regelmatig met ons mee het bos in, en mijn pony wachtte altijd uit zichzelf op hem als ze een stukje vooruit was gegaloppeerd.

Mijn huidige vriend is ook wel eens meegeweest: ik had een mooie route uitgestippeld waar het ruiterpad naast een fietspad lag, en halverwege een café-restaurant was met heerlijke appeltaart en een paar stands voor paarden. Een heerlijk weertje maakte de rit helemaal volmaakt!