Buitenritten voor of tegen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: Buitenritten voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:09

Ik ben voor ook al is mijn paard niet altijd even braaf.
Meestal is ze dat op de weg wel met iemand voorop.

Ze is wel behoorlijk gespannen, na 5 minuten is ze zeiknat, maar ze vind het wel leuk!
Als we eenmaal in de bos zitten is ze ook wat ontspannender!

Is een mooie afwisseling voor mijn dressuurknol!

Mierke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:12

Ik ben voor buitenrijden. Lekker in de buitenlucht, is weer eens wat anders dan in de bak.. Goede afwisseling. En als je paard op buitenrit bijna nergens meer van schrikt zal dat in de bak ook minder zijn. (nou blijven het dieren natuurlijk.. Knipoog) En ik vind het ook heel goed voor het vertrouwen tussen dier en paard.. En zo ziet het paard ook eens andere omgevingen..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:30

Ik ben voor buitenrijden. Ik merk het zo met Vjesta als we weer bijna gaan (we hebben een vaste dag). Ze word drukker. Zodra ik haar zadel en richting buitendeur loop moet ik haar echt tegenhouden, zo heerlijk vind ze het... Ik moet haar echt met haar neus de andere kant op draaien, anders rent ze weg zonder de rest Tong uitsteken Ze is niet 100% mak, maar wel terug te nemen...

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:34

Ik ben hardstikke voor buitenrijden! En dan ook gewoon zonder zadel, zonder cap etc. (nou ja, cap is eigenlijk toch wel verstandig)
Ik ben wel voor het trainen van een paard zodat het over het algemeen niet schrikt en het trainen van de ruither zodat het het paard aan kan. Alle paarden die ik gereden heb vonden het ook hardstikke leuk om naar buiten te gaan, dus vind ik dat ze dat ook zeker verdienen. En buitenrijden is gewoon heel leuk Lachen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 23:58

hangt van het paard af Knipoog
als ik het dier niet vertrouw gaa die niet mee op een buitenrit. mijn C pony heeft al minimaal 3 jaar geen buitenrit meer gemaakt, behalve 2X aan een touw een klein stukje onze straat ingelopen.
En met mijn andere pony rij ik juist meerdere malen per week buiten en vind ik het goed voor zowel ruiter als paard. lekker ontspannen, een keertje een andere omgeving enzo Ja

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 20:50

ik vind ook dat je zeker moet weten of een paard echt verkeersmak is. Ik vind het toch nog gevaarlijk. Maar goed dat is mijn mening. Inderdaad in de bak kan ook wat gebeuren maar daar rijden geen auto's en kan hij / zij niet alle kanten op rennen. Vroeger maakte ik ook wel buitenritten maar nu niet meer wie weet den kk ik er straks wel anders over als mijn friesje wat ouder is

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 20:53

Ik ben geheel voor buitenritten, het is iets heel natuurlijks voor paarden. Ik accepteer jou mening ook want wanneer het gevaarlijk is, moet je het maar beter niet doen. Ik hoop dat je inplaats van buitenrit een andere ontspanning hebt gevonden buiten het trainen om, paarden hebben namenlijk afwisseling nodig. Wanneer je een braaf paard hebt zijn buitenritten maken het heerlijkste wat er is, ik ga zeker 1 keer in de 2 dagen de bossen in, en het is alleen maar bevoordelijk voor mijn trainingen

Kiim__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 20:56

yousra schreef:
Ik vind het juist zielig voor paarden die altijd alleen maar een bak zien.
Tsja als je paard heel erg schrikt, kun je misschien zo'n cursus nemen, maar als hij echt te gevaarlijk is voor het verkeer, moet je natuurlijk niet naar buiten gaan.

Maar voor de andere paarden die niet zo snel schrikken mogen wel naar buiten vind ik, natuurlijk wel met een goede ruiter.
Het is juist goed zo'n afwisseling voor je paard. Knipoog

Ja

Onb3k3nd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 21:08

ik ben voor buitenritten. ik doe het dan ook zeer regelmatig met mijn paard.
van hem weet ik dat hij te vertrouwen is, maar er kan natuurlijk altijd wat gebeuren
over de weg, in de bak trouwens ook Vork
maar als je paard niet braaf is over de weg zou ik het ook gewoon niet doen

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 21:10

Ik ben vóór, tenminste, als je geen buitensporige risico's neemt. Dus toen mijn oude merrie echt voor vrachtwagens wilde blijven springen, heb ik besloten met haar maar niet meer naar buiten te gaan. Clown Met mijn jonge ruin, die wel heel braaf is, ga ik fijn naar buiten. Lachen Vinden we allebei een stuk leuker dan in de bak rijden.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 21:13

Ik vind de afwisseling voor mijn paard erg belangrijk.
Een buitenrit vind hij heerlijk. En zo hou ik de training leuk voor hem. Toen ik hem net had heb ik veel met hem gewandeld buiten. Zo konden we elkaar leren kennen. En nu hebben we een goed vertrouwen. Dat is denk ik wel het belangrijkste voor beide.

Maar ik ben absoluut voor buitenritten!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 21:16

ik ben voor ga minimaal 2 keer per week naar het bos ligt schuin tegenover mn stal. rij veel buitenook over de weg. mn pony is verkeermak en mn paard is redelijk verkeermak alleen groot verkeer schrikt hij af en to van. ik vind het heerlijk en een leuke afwiseling voor ze zien ze ook eens wat anders. ook i het een ideale uitvlucht als de bak weer een te slecht i. kunnen ze iniedergeval even lopen.

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 21:20

bijv met autorijden is dan ook gevaarlijk, als je het zo bekijkt dan is alles gevaarlijk.
ik vind het hartstikke leuk, en me paard ook.
dat merk je aan hem, niet dat hij het in de bak saaii vind, dat vind hij ook leuk.
maar als ik met em naar buiten ga, hup die staart omhoog, oortjes naar voren en gaan met die banaan.
het is allebei super, naar buiten gaan hoort er niet bij, maar is wel leuk, voor jou EN je paard!.

Dus ik ben 100% voor Clown

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 21:24

Ik ben ook 100% voor Ja . Ik heb mijn pony nu pas na een hele poos onder controle, maar ze geniet er nu echt van. Vandaag stond ze vanzelf al klaar om naar het bos te gaan. En ik zat er nog niet op of ze liep al het bos in Haha! . Ik heb ook heel wat 'trekspelletjes' gehad omdat ze alleen maar kon dribbelen. Maar door gewoon elke keer opnieuw met veel geduld te blijven proberen gaat het nu prima! Haha! En zoals iedereen zegt; Ongeluk zit in een klein hoekje en kan overal gebeuren...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 21:26

Tja mijn Draak is buiten echt gevaarlijk levensgevaarlijk maar toe gaan we minimaal 1x in de week naar buiten en het is altijd weer spannend hoe hij reageert of doet

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 21:43

Mijn paard is ook echt onstabiel geweest met rijden, maar je kunt ze ook aan dingen laten wennen. Inmiddels rijden we veel buiten en is ze echt braaf geworden. Gewoon een kwestie van veel doen, op een verantwoorde manier natuurlijk. Tuurlijk kan ze nog steeds ergens van schrikken maar je kunt toch rijden? In echt gevaarlijke situaties stap ik gewoon af, in de hand kan ik haar beter houden dan en kan ik haar ook kalmeren. HEt risico dat ze het op een lopen zet is dan ook kleiner.
MAar ik ga dan ook nooit alleen naar buiten, vaak zorg ik dat bij 'enge' dingen ik haar achter de kont van het paard van me vriendin parkeer zodat ze zich daaraan kan vasthouden.
En toch he, als ik het nu terug lees, hebben we hele ontspannen buitenritjes waarbij ik ook echt stukken aan een lang teugeltje gewoon relaxt stap. Voor de afwisseling is het super en hoe vaker je het doet hoe relaxter je paard buiten wordt. Ik ben toevallig vanmiddag nog het bos in geweest samen met een vriendin, en we hebben een onwijs heerlijke rit gehad!! Ja

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 21:45

ik vind buitenritten heerlijk,
rij vaak met mijn 4 jarige buiten...

ik vind het vooral voor die jonge dieren heerlijk om een keer lekker buiten te kunnen.... altijd maar in de bak aan het werk worden ze ook niet beter van

maar die van mij is dan ook superbraaf... Knipoog

Chennai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 21:50

Voor!

Maar ik rijd een heel braaf recreatie pony'tje die niet beter weet en wil!

Het is natuurlijk wel afhankelijk van het paard, jezelf en de omgeving...

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 21:54

Ik ben voor. Het is natuurlijk gevaarlijker dan in de bak maar zoveel leuker voor paard én ruiter naar mijn mening Lachen Moet er niet aan denken als paard zijnde om elke dag alleen maar in de bak rondjes te lopen.. Ik rij op mijn pony bijna altijd buiten, bitloos. Lachen

Als je pony nog niet goed verkeersmak is moet je daar eerst aan werken natuurlijk, wandelen en schriktraining ofzo.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 22:00

ik ben voor buitenritten, behalve als je paard niet verkeersmak is natuurlijk! dat is het ronduit gevaarlijk!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 22:06

Ik ben voor!

En als je paard niet verkeersmak is zul je toch ooit de stap moeten zetten al is het aan de hand, want anders kunnen ze het nooit leren.

Het paard schrikt het meest van de angst van de ruiter, dus blijf zelf lekker ontspannen en stap af als je het niet vertrouwd.

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 22:09

Verschrikkelijk als je je paard alleen maar in de bak laat werken Scheve mond . Als je ze van jongs af aan leert hoe ze zich moeten gedragen in het verkeer gaat het prima hoor. Oké, Sjors schrikt ook weleens, maarja, dat is dan gewoon een kwestie van consequent zijn denk ik mits je het goed aanleert.

LittleWillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 22:15

Ik vind het heerlijk om buiten te rijden en ben dan ook voor. Haha!

Maar ik kan me best voorstellen dat er paarden zijn die het gewoon niet leuk vinden... Afwisseling vind ik zeker belangrijk maar als je gewoon merkt dat je het paard er geen plezier mee doet?

Vroeger reed ik minstens iedere week een paar keer in het bos met mijn paard, maar tegenwoordig is hij een bonk spanning en is hij de volgende dag nog van slag. Dus pas ik mij aan en gaan we zo nu en dan een keer naar buiten; nog wel de afwisseling maar minder vaak (onnodige) spanning voor hem Lachen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 22:16

Voor natuurlijk!
Ik rij alleen maar buiten,heb geen bak,dus ik moet wel.
(en al zou ik een bak hebben,dan rij ik daar niet in)
Heerlijk buiten en in het bos.
En dan nog bitloos ook.. Haha!

In het geval van de TS is het verstandig dat ze niet naar buiten gaat aan haar begin post te lezen.
Maar een paard wat 'normaal' in het verkeer loopt,en rustig is,waarom zou je daar dan niet mee buiten rijden?
En in de bak kan je ook vallen als je paard schrikt en bokt of steigert.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 22:16

Absoluut voor!! Hier nog eentje die er niet tegen kan om in een bak te rijden Misselijk Elke dag naar buiten, moet zelfs wel, de bak van onze pensionstalling ligt bijna een kilometer verderop Vork Mijn fjordenbaal is 200% bomproef, waterproef (zie profiel) en bitloosproof (behalve tijdens het crossen Clown )
Je moet elkaar wederzijds vertrouwen, ik was 2 jaar geleden het vertrouwen kwijt geraakt dankzij een ander paard, Norvid heeft me er weer overheen geholpen. (ongeluk gebeurde in een bak) Ik heb tijden lang alleen maar durven te stappen met hem en nooit haalde hij wat uit, hij wist dat ik het eng vond en pijn had. Hij heeft al die tijd geen misbruik gemaakt van de situatie.
Als ik of wie dan ook alleen maar gaan nadenken over wat er zou kunnen gebeuren, dan kan je maar beter stoppen met paardrijden. Er blijven altijd wel spannende situaties, maar daar moet je niet over gaan piekeren.