Deze trektocht was een hel!!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy30

Re: Deze trektocht was een hel!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 22:19

Wat een extreem vervelende ervaring. Ik begeleid op onze manege ook regelmatig buitenritten, maar zo gaan wij nooit met de paarden om. Wij doen ook wel een drafje en een galopje, maar we staapen ook regelmatig lange stukken. En bovendien rijden we hoofdzakelijk in bossen en heide.
Je moet maar een keertje bij ons (Manege de Boschhoeve in Soerendonck) een dachtocht komen maken.

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 07:54

Mandy30 schreef:
Wat een extreem vervelende ervaring. Ik begeleid op onze manege ook regelmatig buitenritten, maar zo gaan wij nooit met de paarden om. Wij doen ook wel een drafje en een galopje, maar we staapen ook regelmatig lange stukken. En bovendien rijden we hoofdzakelijk in bossen en heide.
Je moet maar een keertje bij ons (Manege de Boschhoeve in Soerendonck) een dachtocht komen maken.

Hoi,

Dat zal ik zeker eens doen Tong uitsteken

Groetjes

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 13:35

develwife schreef:
ze zeiden me dat het voornamelijk wel draven was,
maar om door centrums heen te draven en andere gevaarlijke dingen dat werd niet verteld Boos!

Je wist dat het deze afstand was, waar dus over welk soort ondergrond en dat het draven zou zijn.
Door een centrum en die 'andere gevaarlijke dingen' zie ik werkelijk niet als probleem. Als je niet genoeg vaardigheid hebt moet je niet mee willen op een dergelijke lange trip want het is lógisch dat je dan LEGIO lastige stutuaties moet passeren.

Wat ík uit jouw verhaal lees is dat jíj niet goed aan deze 'trektocht' begonnen bent.
Zoals opgemerkt was jíj wellicht de vervelende ervaring.

Deze begeleidster deed dit niet vor de eerste keer en waarschijnlijk hééft ze al rekening met jou gehouden doch was dat nóg niet genoeg voor jou en jouw paard.
Goede keuze dat je gestopt bent. Ook voor de rest.

Leer ervan en wijs svp niet uitsluitend en alleen naar een ánder!

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 13:42

Mandy30 schreef:

'extreem vervelend' 'gaan zo nooit met paarden om' 'moet maar bij ons komen'......

Verkoop door concurrentie afkatten heet dit.

HC

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 14:40

Huertecilla schreef:
develwife schreef:
ze zeiden me dat het voornamelijk wel draven was,
maar om door centrums heen te draven en andere gevaarlijke dingen dat werd niet verteld Boos!

Je wist dat het deze afstand was, waar dus over welk soort ondergrond en dat het draven zou zijn.
Door een centrum en die 'andere gevaarlijke dingen' zie ik werkelijk niet als probleem. Als je niet genoeg vaardigheid hebt moet je niet mee willen op een dergelijke lange trip want het is lógisch dat je dan LEGIO lastige stutuaties moet passeren.

Wat ík uit jouw verhaal lees is dat jíj niet goed aan deze 'trektocht' begonnen bent.
Zoals opgemerkt was jíj wellicht de vervelende ervaring.

Deze begeleidster deed dit niet vor de eerste keer en waarschijnlijk hééft ze al rekening met jou gehouden doch was dat nóg niet genoeg voor jou en jouw paard.
Goede keuze dat je gestopt bent. Ook voor de rest.

Leer ervan en wijs svp niet uitsluitend en alleen naar een ánder!

HC

Hoi,

Snap niet wat je moeillijk doet , dit was niet mijn eerste dagtrektocht!!!
Heb er meerdere gedaan , en daar werd wel rekening gehouden met de gezondheid van het paard!!!
En niet een paard ter plekke neer laten vallen onderhand ,omdat het paard niet op adem mag komen Boos!
Dit is gewoon niet goed voor het beest en als jij liever je paard zijn pezen kapot laat rijden dat moet jij weten maar ikke niet!!!! Boos!
En als het een rustig tempo draven was, maar dat was het ook nog niet eens!!!

Groetjes

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 15:38

develwife schreef:

.....

- Euh jíj doet moeilijk over dat jíj vindt dat een ander jouw een verschrikkelijke ervaring heeft bezorgd en ík denk dat jij wellicht in de spiegel kan kijken
- 'dagtréktocht' heet dagrit..... maar goed, in het licht van avontuur-erosie zal dit wel normaal zijn
- dus je wil óók nog rustig in draf????

Sorry hoor maar zeg 45 kilometer zou ík ook met een pittig tempo willen rijden om de stuwkracht onder het zadel zoveel mogelijk te beperken.
Veel stappen, rustig draf en plaspauzes maakt zomaar 7½-8 uur waarvan 6 in het zadel. Enig idee hoeveel onnodige kilogramuren dat zijn???? Moet er niet aan dénken voor mijn paarden!!
Zeker op een rit van een enkel dagje is een beetje doorrijden voor een fit paard geen probleem. Indien wel ben je m.i. niet goed voorbereid op een dergelijke afstand. Daar kan jij wel moeilijk over doen maar volgens mij is dat het hele punt van dit topic. Jíj hebt de boel verkeerd ingeschat en daar helpt geen 'ja, maar...' aan.

HC

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 16:08

Huertecilla schreef:
develwife schreef:

.....

- Euh jíj doet moeilijk over dat jíj vindt dat een ander jouw een verschrikkelijke ervaring heeft bezorgd en ík denk dat jij wellicht in de spiegel kan kijken
- 'dagtréktocht' heet dagrit..... maar goed, in het licht van avontuur-erosie zal dit wel normaal zijn
- dus je wil óók nog rustig in draf????

Sorry hoor maar zeg 45 kilometer zou ík ook met een pittig tempo willen rijden om de stuwkracht onder het zadel zoveel mogelijk te beperken.
Veel stappen, rustig draf en plaspauzes maakt zomaar 7½-8 uur waarvan 6 in het zadel. Enig idee hoeveel onnodige kilogramuren dat zijn???? Moet er niet aan dénken voor mijn paarden!!
Zeker op een rit van een enkel dagje is een beetje doorrijden voor een fit paard geen probleem. Indien wel ben je m.i. niet goed voorbereid op een dergelijke afstand. Daar kan jij wel moeilijk over doen maar volgens mij is dat het hele punt van dit topic. Jíj hebt de boel verkeerd ingeschat en daar helpt geen 'ja, maar...' aan.

HC

Citaat:
Zeker op een rit van een enkel dagje is een beetje doorrijden voor een fit paard geen probleem

Oo dus nu beweer je dat mijn paard niet fit is !!!!
Nou die is in zeer goede conditie!!!
Het gaat er mij om dat ik niet mijn paard zijn benen laat kapot lopen om even lekker door een centrum heen te crossen,of lekker even uitgestrekt te liggen op een brug.
Of dat ik ze moest laten ophalen, omdat ze buiten adem was ,omdat ze geen kans kreeg om rustig op adem te komen Boos!
En ik heb me prima laten voorlichten, maar dat ze zoiets doen word natuurlijk nooit verteld!!!

Maar maakt ook niet uit mijn paard en ik hebben het overleefd zonder problemen en als je er zon praatjes over hebt zou ik zeggen probeer het zelf een keer om mee te rijden met hun en dan hoor ik je naderhand wel!!!

Groetjes

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 16:31

develwife schreef:
....en als je er zon praatjes over hebt zou ik zeggen probeer het zelf een keer om mee te rijden met hun en dan hoor ik je naderhand wel!!!

Slapen

Jíj hebt tenslotte dagtrektochtervaring Knipoog

HC

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 16:49

Huertecilla schreef:
develwife schreef:
....en als je er zon praatjes over hebt zou ik zeggen probeer het zelf een keer om mee te rijden met hun en dan hoor ik je naderhand wel!!!

Slapen

Jíj hebt tenslotte dagtrektochtervaring Knipoog

HC

Dhhhhhhhhhhh

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 17:28

je-sus HC, hou je effe in. Boos!

En ja, je hebt gelijk! Volkomen.
Maar het is de toon die de muziek maakt, weet je nog? Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 18:28

Antheman schreef:
En ja, je hebt gelijk! Volkomen.

Dank je.

HC

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 18:31

Jemig wat slordig!!
Hele nare rit lijkt me, goed van je dat je er mee gestopt bent! Ik had precies het zelfde gedaan!

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 18:40

ben het ook een met HC eigenlijk, kijk eens naar endurance, die paarden stappen ook niet continue, ik kan me niet voorstellen dat jullie door het centrum heen ''crosten'' normaal in draf is met zo'n groep beter/minder gevaarlijk dan in stap. Als je aan dit soort tochten mee doet dan moeten jij en je paard goed voorbereid zijn, dat je paard in goede conditie is betekend niet automatisch dat hij een tocht van 43 km vol houd.

bruggen e.d. vind ik wel gevaarlijk idd.

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 19:12

noortje schreef:
ben het ook een met HC eigenlijk, kijk eens naar endurance, die paarden stappen ook niet continue, ik kan me niet voorstellen dat jullie door het centrum heen ''crosten'' normaal in draf is met zo'n groep beter/minder gevaarlijk dan in stap. Als je aan dit soort tochten mee doet dan moeten jij en je paard goed voorbereid zijn, dat je paard in goede conditie is betekend niet automatisch dat hij een tocht van 43 km vol houd.

Gevaarlijk of niet maar mij is altijd geleerd dat je op verharde wegen niet mag draven of galopperen!!
Wat denk je van die benen van het paard Boos!
En ga me nu niet zeggen dat het geen kwaad kan , wat dat is bullshit!!!

groetjes

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:38

Jeetje, en dat zegt Antheman wat van míjn inbreng? Ok, ok ik weet het, voor mij gelden ander normen, want ik hoor beter te weten, dus goed dan maar weer.

Galop of draf over harde ondergrond is voor een paard met een daaraan gewend gestel geen enkel probleem. Die van mij leven >8 maanden per jaar op betonharde klei met heel veel keien. Zeg 4, 5 kilometer galop over een zahorra-camino is geen enkel punt en vergeleken daarmee is asfalt een makkie. Die van ons wíllen daarom zelfs graag in galop daarop. Oh ja, en dan ook nog onbeslagen Cool
Dat develwife zich dat niet kan vóórstellen is wat anders. Die kan zich vast helemáál niets voorstellen over hoe het hier gaat Knipoog Dat is ook niet erg, doch geen bullshit én geen kattepis Haha!

HC

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 20:54

Moderatoropmerking:
Jongens, houden we het wel leuk en gezellig tegenover elkaar? Je mag gerust je mening verwoorden, maar let er even op hoe je dat doet? Zo blijft het een stuk gezelliger op Bokt Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 21:10

Maya schreef:
Je mag gerust je mening verwoorden,....

Even voor de duidelijkheid Maya, wat is net beschrijf is geen 'mening', maar wat ik doé.
Ik hou bijvoorbeeld na een kilometer of 5 lekkere galop, als we over de provinciale weg bijna bij de snelweg zijn, in want dan moeten we er nog 20, of 30...
Op de terugweg, totaal route 40 kilometer, heeft ze vanuit Fuenta Camacho het hele stuk eens in een beheerste galop gedaan. Dat is 8 kilometer, 50-50 zahorra-asfalt.
Geen rare hoefslijtage, geen gevoelige voetjes, geen warme gewrichten, geen stijfheid, de volgende dag altijd wel duidelijk zin om weer lekker buiten te gaan spelen Haha!

HC

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 17:51

Organisatie en TS hebben duidelijk een heel andere definitie van voornamelijk of veel draven. Dat is niet erg, maar dat had de organisatie wel anders moeten verwoorden. Aan de omschrijving te horen was dit eerder een endurance trainingsrit dan een lange buitenrit. Dat er dan problemen onstaan is niet raar. Organisatie had duidelijkere eisen aan de deelnemers moeten stellen.

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 22:24

develwife schreef:
noortje schreef:

Gevaarlijk of niet maar mij is altijd geleerd dat je op verharde wegen niet mag draven of galopperen!!
Wat denk je van die benen van het paard Boos!
En ga me nu niet zeggen dat het geen kwaad kan , wat dat is bullshit!!!

groetjes

bij deze, het is wel bullshit i.m.o.

Tuigpaarden lopen ook gewoon dravend over de verharde weg, geen haan die daar naar kraait. daarbij komt dat de benen van een paard erg sterk zijn, kijk eens naar de wilde paarden die moeten over rotsen, keien e.d. wij rennen toch ook over de verharde weg heen? wij hebben misschien wel schoenen aan maar ook wij krijgen schokken mee. Als de benen van een paard in staat zijn +- 500 kilo te dragen dan zijn ze ook echt wel in staat om de schokken te verwerken van de verharde weg. Ik zeg niet dat het goed is om te doen maar ook zeker niet slecht. Een dier kan best wat hebben ook af en toe een drafje over de weg heen.
ik snap dat je andere verwachtingen had van deze rit en ze hadden je hier beter over moeten inlichten
Laatst bijgewerkt door gebruiker002 op 13-02-07 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 22:30

Draven over de weg kun je ook trainen. Kijk inderdaad maar naar tuigpaarden, die draven voor de kar ook hele stukken.

Wij nemen nu ook met enige regelmaat een stukje asfalt van een aantal kilometer mee in draf, ook met het oog op Endurance ritten die nog komen.

Het is jammer dat je rit zo verlopen is. Blijkbaar hadden jij en de organisatie andere verwachtingen van de rit.

45 kilometer is een flinke afstand en zou zeker met enig beleid gereden moeten worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 11:12

tamary schreef:
Organisatie en TS hebben duidelijk een heel andere definitie van voornamelijk of veel draven. Dat is niet erg, maar dat had de organisatie wel anders moeten verwoorden. Aan de omschrijving te horen was dit eerder een endurance trainingsrit dan een lange buitenrit. Dat er dan problemen onstaan is niet raar. Organisatie had duidelijkere eisen aan de deelnemers moeten stellen.

Sorry, maar dat is te kort door de bocht.
De TS geeft duidelijk blijk van een 'eigen' perceptie én ook dat de organisatie een drafrit aangegeven had.
Ik denk dat als iemand zich opgeeft voor een drafrit van 43 kilometer op één dag je daarvan enig gezond verstand en dus een goed voorbereide combi mag verwachten. De verantwoordelijkheid voor de inschatting daarvan ligt in eerste én laatste instantie bij de ruiter zélf!

Het is mij bij de TS niet helder waarom ze eigenlijk met een groep mee wil. Een groepsrit is geen vrijblijvend bolletje-pijltje. Met een groep, een blijkbaar ervaren groep, mee houdt in dat jíj je daarbij aanpast. Jíj stelt dus vragen over wat de norm is. Jíj kent jouzelf en jouw paard. De TS heeft dit niet gedaan en-of een aantal inschattingsfouten gemaakt.
Het verhaal van de TS is háár perceptie en die is...'eigen'. Zie haar opmerking over stierenpoep. De vinger alleen naar 'de organisatie' wijzen is duidelijk onterecht.

Wie zijn billen brandt moet op de blaren ziten TS. Verstandig dat je gestopt bent. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Goede les voor een volgende rit. Vraag beter na en schat je eigen niveau realistisch in.

HC

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 11:42

TS je hebt groot gelijk dat je gestopt bent. Met dagtochten of trektochten vind ik dat je, je moet aanpassen aan diegene die het niet kan bijhouden. Dit om blessures en ongelukken te voorkomen. Daarom heb ik er ook een hekel aan om in grote groepen te rijden.
HC dat jouw paarden gewend zijn om zoveel over het harde te lopen wil niet zeggen dat elk paard dat gewend is. Snap ook niet waarom je zo tekeer gaat. Het gaat om iemands ervaring en beleving.
Daarbij komt dat iedereen een rit naar eigen idee invult. Voor mij is een rustige rit, veel stappen af en toe een drafje en galop. Voor een ander is een rustig ritje "niet constant in galop".
Zo kun je ook een drafrit hebben van 10 kilometer per uur maar dat kan net zo goed 20 zijn.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 11:52

Apple schreef:
45 kilometer is een flinke afstand en zou zeker met enig beleid gereden moeten worden.

Voor een relatief ongetrainde combinatie (of relatief onervaren in de endurance of uberhaupt het rijden van afstanden) is dit idd een flinke afstand. Ben je al wat verder, maak je al wat meer van dit soort ritten of rijd je klasse 2-3-4, dan is dit een vrij normale afstand. Maar 'rijd met beleid' geldt altijd, hoe dan ook.

tamary schreef:

Zoals de TS het beschrijft, zou het niet eens een endurancetrainingsrit mogen heten. Ik zou zelf iig niet zo rijden (verplicht bij elkaar blijven in dat tempo als blijkt dat paarden niet kunnen meekomen bijvoorbeeld). Maar ik was er niet bij, dus wat dat betreft kan ik er niet over oordelen.

Ik denk dat er van beide kanten verschillende verwachtingen waren en ik denk dat het handig is om in de toekomst van tevoren goed informatie in te winnen bij de organisatie wat er precies van jou en je paard als combinatie wordt verwacht. Ook over de route, zodat je weet wat voor terrein je kunt verwachten. Voldoet de rit dan alsnog niet aan jouw verwachtingen, kies dan voor je paard en voor jezelf en stop ermee. Dat kun je tijdens een training of wedstrijd ook, gezondheid van het paard gaat voor alles. IMO heeft de TS er goed aan gedaan om halverwege te stoppen.

Maar goed, wat ik dus bedoel: communicatie komt van beide kanten, win informatie in bij de organisatie, sta erop dat je de informatie krijgt waar je om vraagt en houd in je achterhoofd dat een rit van 45 km met veel draf voor de meeste ruiters en paarden niet 'even een lekker ontspannen buitenritje' is. Daar kun je je snel op verkijken als je niet aan dat soort afstanden en snelheden gewend bent.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 12:33

Goed dat je bent gestopt! En ze hadden gewoon naar je moeten luisteren! en dan nog de baas willen spelen terwijl het je eigen paard is Boos! Boos!

En wat een gekken om gewoon door te draven terwijl de ijzers eraf vliegen!
Ik zal echt een aanklacht indienen bij de dierenbescherming of iets. (al zal dat niet veel helpen)

Is niet te hopen dat ze van de zomer die meerdaagse trektochten doorzetten, arme paarden, moet ze alleen maar draven en hard werken en kunnen ze niet eens ontspannen!

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 16:37

Huertecilla schreef:
tamary schreef:

Sorry, maar dat is te kort door de bocht.
De TS geeft duidelijk blijk van een 'eigen' perceptie én ook dat de organisatie een drafrit aangegeven had.
Ik denk dat als iemand zich opgeeft voor een drafrit van 43 kilometer op één dag je daarvan enig gezond verstand en dus een goed voorbereide combi mag verwachten. De verantwoordelijkheid voor de inschatting daarvan ligt in eerste én laatste instantie bij de ruiter zélf!

Het is mij bij de TS niet helder waarom ze eigenlijk met een groep mee wil. Een groepsrit is geen vrijblijvend bolletje-pijltje. Met een groep, een blijkbaar ervaren groep, mee houdt in dat jíj je daarbij aanpast. Jíj stelt dus vragen over wat de norm is. Jíj kent jouzelf en jouw paard. De TS heeft dit niet gedaan en-of een aantal inschattingsfouten gemaakt.
Het verhaal van de TS is háár perceptie en die is...'eigen'. Zie haar opmerking over stierenpoep. De vinger alleen naar 'de organisatie' wijzen is duidelijk onterecht.

Wie zijn billen brandt moet op de blaren ziten TS. Verstandig dat je gestopt bent. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Goede les voor een volgende rit. Vraag beter na en schat je eigen niveau realistisch in.

HC

Hoi,

Bij deze dag waren meerdere mensen die net als mij gestopt waren, dus het ligt echt niet aan mij en aan mijn paard.
Je moet de paarden wel rust kunnen geven op die momenten dat ze erom vragen en dit was niet het geval!!!!
Dan houd het voor mij en meerdere op!!!
Ben al blij dat mijn paard er niets aan over heeft gehouden.
Zijn allemaal lessen om te leren Tong uitsteken

Groetjes
Laatst bijgewerkt door develwife op 14-02-07 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt