Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Mandy30 schreef:Wat een extreem vervelende ervaring. Ik begeleid op onze manege ook regelmatig buitenritten, maar zo gaan wij nooit met de paarden om. Wij doen ook wel een drafje en een galopje, maar we staapen ook regelmatig lange stukken. En bovendien rijden we hoofdzakelijk in bossen en heide.
Je moet maar een keertje bij ons (Manege de Boschhoeve in Soerendonck) een dachtocht komen maken.
develwife schreef:ze zeiden me dat het voornamelijk wel draven was,
maar om door centrums heen te draven en andere gevaarlijke dingen dat werd niet verteld
Mandy30 schreef:Wat een extreem vervelende ervaring. Ik begeleid op onze manege ook regelmatig buitenritten, maar zo gaan wij nooit met de paarden om. Wij doen ook wel een drafje en een galopje, maar we staapen ook regelmatig lange stukken. En bovendien rijden we hoofdzakelijk in bossen en heide.
Je moet maar een keertje bij ons (Manege de Boschhoeve in Soerendonck) een dachtocht komen maken.
Huertecilla schreef:develwife schreef:ze zeiden me dat het voornamelijk wel draven was,
maar om door centrums heen te draven en andere gevaarlijke dingen dat werd niet verteld
Je wist dat het deze afstand was, waar dus over welk soort ondergrond en dat het draven zou zijn.
Door een centrum en die 'andere gevaarlijke dingen' zie ik werkelijk niet als probleem. Als je niet genoeg vaardigheid hebt moet je niet mee willen op een dergelijke lange trip want het is lógisch dat je dan LEGIO lastige stutuaties moet passeren.
Wat ík uit jouw verhaal lees is dat jíj niet goed aan deze 'trektocht' begonnen bent.
Zoals opgemerkt was jíj wellicht de vervelende ervaring.
Deze begeleidster deed dit niet vor de eerste keer en waarschijnlijk hééft ze al rekening met jou gehouden doch was dat nóg niet genoeg voor jou en jouw paard.
Goede keuze dat je gestopt bent. Ook voor de rest.
Leer ervan en wijs svp niet uitsluitend en alleen naar een ánder!
HC
develwife schreef:Snap niet wat je moeillijk doet , dit was niet mijn eerste dagtrektocht!!!
.....
En als het een rustig tempo draven was, maar dat was het ook nog niet eens!!!
Huertecilla schreef:develwife schreef:Snap niet wat je moeillijk doet , dit was niet mijn eerste dagtrektocht!!!
.....
En als het een rustig tempo draven was, maar dat was het ook nog niet eens!!!
- Euh jíj doet moeilijk over dat jíj vindt dat een ander jouw een verschrikkelijke ervaring heeft bezorgd en ík denk dat jij wellicht in de spiegel kan kijken
- 'dagtréktocht' heet dagrit..... maar goed, in het licht van avontuur-erosie zal dit wel normaal zijn
- dus je wil óók nog rustig in draf????
Sorry hoor maar zeg 45 kilometer zou ík ook met een pittig tempo willen rijden om de stuwkracht onder het zadel zoveel mogelijk te beperken.
Veel stappen, rustig draf en plaspauzes maakt zomaar 7½-8 uur waarvan 6 in het zadel. Enig idee hoeveel onnodige kilogramuren dat zijn???? Moet er niet aan dénken voor mijn paarden!!
Zeker op een rit van een enkel dagje is een beetje doorrijden voor een fit paard geen probleem. Indien wel ben je m.i. niet goed voorbereid op een dergelijke afstand. Daar kan jij wel moeilijk over doen maar volgens mij is dat het hele punt van dit topic. Jíj hebt de boel verkeerd ingeschat en daar helpt geen 'ja, maar...' aan.
HC
Citaat:Zeker op een rit van een enkel dagje is een beetje doorrijden voor een fit paard geen probleem
develwife schreef:....en als je er zon praatjes over hebt zou ik zeggen probeer het zelf een keer om mee te rijden met hun en dan hoor ik je naderhand wel!!!
Huertecilla schreef:develwife schreef:....en als je er zon praatjes over hebt zou ik zeggen probeer het zelf een keer om mee te rijden met hun en dan hoor ik je naderhand wel!!!
![]()
Jíj hebt tenslotte dagtrektochtervaring![]()
HC
Antheman schreef:En ja, je hebt gelijk! Volkomen.
noortje schreef:ben het ook een met HC eigenlijk, kijk eens naar endurance, die paarden stappen ook niet continue, ik kan me niet voorstellen dat jullie door het centrum heen ''crosten'' normaal in draf is met zo'n groep beter/minder gevaarlijk dan in stap. Als je aan dit soort tochten mee doet dan moeten jij en je paard goed voorbereid zijn, dat je paard in goede conditie is betekend niet automatisch dat hij een tocht van 43 km vol houd.
bruggen e.d. vind ik wel gevaarlijk idd.
Dat is ook niet erg, doch geen bullshit én geen kattepis

Maya schreef:Je mag gerust je mening verwoorden,....
develwife schreef:noortje schreef:ben het ook een met HC eigenlijk, kijk eens naar endurance, die paarden stappen ook niet continue, ik kan me niet voorstellen dat jullie door het centrum heen ''crosten'' normaal in draf is met zo'n groep beter/minder gevaarlijk dan in stap. Als je aan dit soort tochten mee doet dan moeten jij en je paard goed voorbereid zijn, dat je paard in goede conditie is betekend niet automatisch dat hij een tocht van 43 km vol houd.
bruggen e.d. vind ik wel gevaarlijk idd.
Gevaarlijk of niet maar mij is altijd geleerd dat je op verharde wegen niet mag draven of galopperen!!
Wat denk je van die benen van het paard![]()
En ga me nu niet zeggen dat het geen kwaad kan , wat dat is bullshit!!!
groetjes
tamary schreef:Organisatie en TS hebben duidelijk een heel andere definitie van voornamelijk of veel draven. Dat is niet erg, maar dat had de organisatie wel anders moeten verwoorden. Aan de omschrijving te horen was dit eerder een endurance trainingsrit dan een lange buitenrit. Dat er dan problemen onstaan is niet raar. Organisatie had duidelijkere eisen aan de deelnemers moeten stellen.
Apple schreef:45 kilometer is een flinke afstand en zou zeker met enig beleid gereden moeten worden.
tamary schreef:Organisatie en TS hebben duidelijk een heel andere definitie van voornamelijk of veel draven. Dat is niet erg, maar dat had de organisatie wel anders moeten verwoorden. Aan de omschrijving te horen was dit eerder een endurance trainingsrit dan een lange buitenrit. Dat er dan problemen onstaan is niet raar. Organisatie had duidelijkere eisen aan de deelnemers moeten stellen.
Huertecilla schreef:tamary schreef:Organisatie en TS hebben duidelijk een heel andere definitie van voornamelijk of veel draven. Dat is niet erg, maar dat had de organisatie wel anders moeten verwoorden. Aan de omschrijving te horen was dit eerder een endurance trainingsrit dan een lange buitenrit. Dat er dan problemen onstaan is niet raar. Organisatie had duidelijkere eisen aan de deelnemers moeten stellen.
Sorry, maar dat is te kort door de bocht.
De TS geeft duidelijk blijk van een 'eigen' perceptie én ook dat de organisatie een drafrit aangegeven had.
Ik denk dat als iemand zich opgeeft voor een drafrit van 43 kilometer op één dag je daarvan enig gezond verstand en dus een goed voorbereide combi mag verwachten. De verantwoordelijkheid voor de inschatting daarvan ligt in eerste én laatste instantie bij de ruiter zélf!
Het is mij bij de TS niet helder waarom ze eigenlijk met een groep mee wil. Een groepsrit is geen vrijblijvend bolletje-pijltje. Met een groep, een blijkbaar ervaren groep, mee houdt in dat jíj je daarbij aanpast. Jíj stelt dus vragen over wat de norm is. Jíj kent jouzelf en jouw paard. De TS heeft dit niet gedaan en-of een aantal inschattingsfouten gemaakt.
Het verhaal van de TS is háár perceptie en die is...'eigen'. Zie haar opmerking over stierenpoep. De vinger alleen naar 'de organisatie' wijzen is duidelijk onterecht.
Wie zijn billen brandt moet op de blaren ziten TS. Verstandig dat je gestopt bent. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Goede les voor een volgende rit. Vraag beter na en schat je eigen niveau realistisch in.
HC