Op de weg rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Op de weg rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:00

Antheman schreef:
Maar het is WEL veel veiliger. En voor t laatste kies ik dan liever.

Ja, dat begrijp ik. Zou het zelf ook zonder ENIGE twijfel doen als ik die optie had. Het punt is dat ik dat met exact dezelfde motivatie en rechten ook zou doen op de brommer en ook met mijn terreinmotorfiets.
In het verre, VERRE, verleden ben ik de oostvaarderdijk tussen Almere en Lelystad soms met mijn MZ-met zijspan een stuk over het fietspad gereden. Die trok het óp de dijk simpelweg niet met storm en soms ging ik ook als een natte krant over beide weghelften. Onder in de luwte was wel zo veilig Haha!
Ja, ben er verschillende keren voor aangehouden en na uitleg alle keren met de dienders gierend van het lachen over mijn bakkie.
Zo kwam ik denk bijna 20 jaar geleden met een andere klassieke motorfiets bij ZW-storm niet boven de 50 tegen de helling van het Prins Claus-plein op. Ging ik over het fietspad met het argument dat er om veiligheidsredenen een minimumsnelheid op de snelweg geldt en ik alleen maar mijn plicht als bestuurder invulde...

Pricipieel echter mag er geen verschil zijn tussen regelgeving en praktijk.
Praktijksituaties kunnen echter élke regel ondergeschikt maken aan het basispricipe dat het de alleerste verantwoordelijkheid is van een bestuurder om gevaar te voorkomen.
Dat moet dan wel een heldere speciale omstandigheid zijn zoals harde storm op een gevaarlijk hoog in de wind uitstekende weg en niet elk fietspad naast een provinciale weg....

In Duitsland is het in minimaal één deelstaat trouwens verplicht om op buiten het eigen land met een duidelijk zichtbaar registratienummer aan het zadel te rijden Huilen
Dat vertelden gasten van onze buren met een paardenbedrijfje daar. Ik weet verder niet welke randvoorwaarden daar aan hangen.

HC

edit.
Ik vergeet nóg een mooie. Met een enduro-motorfiets kwam ik in de nacht uit Drenthe naar Almere. Ben waar dat kon over het fietspad. Mijn achterlicht én het reservelampje waren doorgebrand. Ik was toevallig s'morgens langs Gert Brouwer (KTM) gereden en had de rekening voor de nieuwe gelijkrichter in mijn zak.
Ben drie keer aangehouden en drie keer vond de Hermandad mijn beslissing redelijk. 'Ok. maar doe voorzichtig!'
Heb het uiteindelijk opgelost met speciale lampjes die een steunende lus onder het midden van de gloeispiraal hadden.
Maar ja, ook dat is.....17 jaar terug alweer.
Al, ÁL die keren trouwens nooit één enkele ruiter tegengekomen. Die kwam ik zelfs op ruiterpaden zelden tegen Knipoog