Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ruiterbewijs nuttig ?

Ja
54 (32%)
Nee
111 (67%)

Totaal aantal stemmen: 165

Farah_

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 10:14

Uit deze posts te lezen verschild het niveau nogal per manege. Ik geef ruiterbewijslessen op een manege en ben dan ook aanwezig bij het afnemen van het examen. Mensen die (zoals hier beweerd wordt) 10 lessen hebben gehad, zullen het ruiterbewijs echt niet halen. Zij zakken namelijk op het onderdeel bevestigende zit. In dat opzicht vind ik het dus niet helemaal waar dat 'iedereen' het zo maar kan halen. Maar don't blame me, ik weet niet hoe het er op andere maneges aan toe gaat.

Wat betreft het nut van het ruiterbewijs... ik heb het eerlijk gezegd ook nog nooit nodig gehad. Maar ik weet wel dat er gebieden zijn waar het wél verplicht is en waar je het moet hebben om een paard te huren (en terecht!!). Ik heb zelfs gehoord dat ze het binnenkort willen uitbreiden tot een heel officieel examen in combinatie met het CBR!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 10:20

sinESappel schreef:
Wat betreft het nut van het ruiterbewijs... ik heb het eerlijk gezegd ook nog nooit nodig gehad. Maar ik weet wel dat er gebieden zijn waar het wél verplicht is en waar je het moet hebben om een paard te huren (en terecht!!). Ik heb zelfs gehoord dat ze het binnenkort willen uitbreiden tot een heel officieel examen in combinatie met het CBR!

*proest* Dat roepen ze ondetussen ook al drie jaar en ik heb nog niks gezien. twintig jaar geleden zou het "binnenkort" verplicht worden in NL.............
Denk je nu echt dat ik uitspraken van de SRR nog serieus neem?

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 10:21

Ik heb mijn ruiterbewijs zo'n 4jaar terug gehaald, maar om nou te zeggen dat ik er ooit wat aan gehad heb. Ik vind dat je het meeste toch uit de ervaring zelf leert.
Er is bij mij ook nooit naar gevraagd.
Misschien dat als de uitwerking van het hele idee beter word, ga ik er het nut misschien nog wel van inzien.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 10:24

We zullen zien ikke.... Als het er wel door komt ben ik in ieder geval blij dat ik het al heb! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 10:25

Vinden jullie trouwens niet dat er ook juist gevaren aan het ruiterbewijs zitten?

Ik heb namelijk het idee dat veel beginnende ruiters, die een ruiterbewijs hebben gehaald, dit zien als een bewijs voor heel goed kunnen paardrijden (met mogelijke gevolgen van dien).

Een goede verzekering blijf ik echter zeer belangrijk vinden, daarom heb ik zelf ook een uitgebreide aansprakelijkheidsverzekering afgesloten (die niet alleen de schade tijdens een buitenrit dekt, maar gewoon alle schade die ik kan veroorzaken, waar dan ook).

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 10:28

Ilsiie schreef:
tsja, in welke zin van het woord?

qua leerwerk enzo niet, het is geod dat je het een keer leert, maar dat kun je ook zonder er een papiertje voor te halen Knipoog

ik ga 'm wel halen, en dan vooral voor de verzekering die erbij zit!! als ik nu buitenrij, ben ik alleen WA verzekerd, maar met die verzekering erbij wordt er nog véél meer verzekerd, dus dat zou de enige reden voor mij zijn Lachen

Wat is veel meer verzekert ?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 10:32

heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik vind het ruiterbewijs absolute kul...
met mijn pony kon ik lezen en schrijven, als ik dat ding op hem gehaald had, was er geen vuiltje aan de lucht geweest....
stap ik daarna op een 3jarige hittepetit en ga daar heerlijk mee buiten rijden is het verhaal natuurlijk heel anders. dat ik dan stap,draf,galop, buitenrijden, springen etc op mijn pony deed, wilt nog niet zeggen dat het met elk paard prima kan en ik die ervaring dan ook heb.....

de theorie daarentegen vind ik een ander verhaal. er zijn zat mensen met paarden die geen flauw benul hebben, met name buiten, hoe het werkt...
met z'n 2en zijn, waarvan dan 1 de straat nog net over kan en de ander aan de overkant moet blijven wachten etc... levensgevaarlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 10:34

Wafel schreef:
als ik nu buitenrij, ben ik alleen WA verzekerd, maar met die verzekering erbij wordt er nog véél meer verzekerd, dus dat zou de enige reden voor mij zijn Lachen

Wat is veel meer verzekert ?
[/quote]

Dat vraag ik mij ook af. Mijn 'WA' verzekering keert namelijk tot veel hogere bedragen uit dan de verzekering die aan het ruiterbewijs gekoppeld zit. En bij mijn weten gebeurt het niet snel dat twee verzekeringen voor hetzelfde geval uitkeren (of heb ik dit helemaal mis?)

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 10:35

Kijk, dit is wel een groot misverstand over het ruiterbewijs. Ik dacht namelijk zelf ook altijd dat je méér verzekerd was met je RB maar dit blijkt niet het geval. Nadat ik in september zelf een ongeluk heb gehad met mijn pony heb ik in de eerste instantie de verzekering van het RB gebeld, deze wisten mij echter te vertellen dat als ik een andere WA-verzekering had, deze dat moesten uitkeren. Feitelijk fungeerde zij alleen als 'bemiddelaar' tussen de verzekerde en de verzekeraar. En ze keren uit in het geval van mensen die geen WA-verzekering hebben (maar wie heeft dat nu nog niet tegenwoordig!!). Al met al, voor de verzekering hoef je het dus niet te doen... het werd bij mij toen een hoop getouwtrek en op en neer gebel. De maatschappij waar mijn normale WA-verzekering loopt, zei namelijk dat de 'oudste' verzekering moest uitkeren, en dat was in mijn geval de RB-verzekering.... Schiet lekker op dus! Uiteindelijk is het wel goed gekomen, wie er nu betaald heeft hebben ze mij alleen nooit meer laten weten.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 10:36

Het wordt door de SRR dus allemaal wat overdreven die verzekeringstoestand. Feitelijk is dit alleen interessant voor mensen die niet verzekerd zijn. That's it!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 10:39

Citaat:
TOTAAL GEEN NUT!!!! Kas spekken is het enige wat in mij opkomt!

Dat kwam ook als eerst in mij op ja.

Het behalen van dat ruiterbewijs was een lachertje. Ik heb het gehaald, omdat overal geroepen werd dat het verplicht zou zijn, maar daar heb ik nooit meer iets van gehoord of terug gezien.
Het is echt de grootste flauwekul die er bestaat!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 10:41

CCCCorine schreef:
Dat vraag ik mij ook af. Mijn 'WA' verzekering keert namelijk tot veel hogere bedragen uit dan de verzekering die aan het ruiterbewijs gekoppeld zit. En bij mijn weten gebeurt het niet snel dat twee verzekeringen voor hetzelfde geval uitkeren (of heb ik dit helemaal mis?)

Nou, als je een goede tussenpersoon hebt, dan kun je het ruiterbewijs aanspreken op het moment dat je meer schade hebt veroorzaakt dan je eigen verzekering dekt. Welliswaar moet je dan wel iets giga-stoms hebben gedaan, maar voor het idee.............

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 10:52

ik weet niet of het wel nut heeft..

als je weet dat je paard druk is op de weg of jijzelf bang bent of weet dat je het niet kunt. dan ga je toch niet buitenrijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 11:50

ikke schreef:
CCCCorine schreef:

Nou, als je een goede tussenpersoon hebt, dan kun je het ruiterbewijs aanspreken op het moment dat je meer schade hebt veroorzaakt dan je eigen verzekering dekt. Welliswaar moet je dan wel iets giga-stoms hebben gedaan, maar voor het idee.............

Ah ok, dan moet ik wel iets heel ergs hebben uitgehaald, mijn verzekering dekt tot 2.500.000. Ik kon ook kiezen voor 500.000 of 1.250.000, maar het verschil in premie is zo ontzettend klein, dat ik hier maar geen risico's mee ga lopen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 15:21

dat dekt echt behoorlijk wat dan ccccorine, wil je aan dat bedrag komen dan meot je echt iets heeeeeeeeeeel ergs stoms doen..

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 16:23

EDIT: dubbel post: zie hieronder.
Laatst bijgewerkt door Ogrop op 14-01-07 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 16:27

Citaat:
Volgensmij kan iemand die nog nooit op een paard gezeten heeft het zelfs nog wel halen.

Overdrijven is een kunst zeg. Dit is ronduit overdreven!! Het hangt echt wel af van in welke manege je het afneemt enzo. Ookal zeggen ze van niet. Ik heb het zelf willen merken.

Volgens mij heeft het wel nut, ik het het hier al ergens neer gezet ik ga het even gaan zoeken Lachen
EDIT: Er zijn wel degelijk voordelen aan een ruiterbewijsje; Als die wet er echt komt, zul je geen kinderen/ouderen hebben die de straat op gaan, zonder dat ze weten wat ze wel mogen en niet mogen op straat,(galoperen),(voorbij steken),.. Ik leg hoogswaarschijnlijk m'n A af tijdens dit jaar. En m'n B (als ik zin heb) in de grote vakantie. Gewoon voor mezelf. En voor m'n ouders, dan weten zei teminste dat als ik over drie jaar alleen op straat ga, ik weet wat ik kan en niet kan doen. (wat niet wil zeggen dat ik het nu nog niet weet..) En zo heb je ook de zekerheid dat er geen beginnelingen op de baan gaan (want beginnelingen kunnen echt niet slagen als ze nog beginnelingetjes zijn) en dat hun paard er dan maar van door gaat op de baan, zonder dat ze er iets aan kunnen doen. Wat niet wil zeggen dat zoiets nooit gebeurt met een gevorderde, maar die hebben al vaak meer controle over hun paard.

Verder zijn daar inderdaad ook nadelen aan: fraude,als er dan echt een beginneling door geraakt, dent ty al dat hij gevorderd is,en ook: als je wil slagen neem je een makkelijke pony en je doet alles zonder probleem, ja dan heb je je bewijs, maar zoals iedereen hier zegt het is een ander verhaal als je dan op een jong beestje gaat zitten. Van mij part zou je zelfs op elk paard waarmee je de straat mee op gaat appart iets moeten afleggen. (nu ben ik een beetje aan het overdrijven inderdaad Tong uitsteken) Belachelijk inderdaad. Maar hoeveel ruiters zie je nu al niet op straat die geen benul hebben hoe alles juist zit? Als je je eigen paard hebt ben ik van mening dat je er mee over weg moet kunnen op straat, en in de bak.

Trouwens, je ruiterbewijs leg je af in de bak, maar vaak zijn paarden helemaal anders in een bak dan in de vrije natuur: Een persoon die zware dressuur oefeningen kan, maar alleen in de bak rijd. Tja niet elke recreatie ruirter kan dit. Maar als die zelfde persoon op de weg gaat, of het strand en hij kan het paard niet houden.. tja. Een beetje moeilijk uitgelegt, maar je snapt vast wat ik bedoel Lachen

Maar dat is mijn mening er over.

EDIT1: Trouwens het is niet aanvallend bedoeld hoor van dat overdrijven Lachen
EDIT2: Ik voel me zelf er niet veiliger ofzo voor. Maar dan heb je toch een bevestiging.
EDIT3: hier bestaan inderdaad wel al veel topic's over maar niet zo specifiek. Lachen
Laatst bijgewerkt door Ogrop op 14-01-07 16:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 16:28

ik MOET hem halen... eerder mag k niet alleen naar buiten wegens verzekering
nouja prima..

ikzelf uit mn mening er niet over Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 16:29

Als het verplicht word, ga ik het nog wel halen.
Maar heb nu al meer dan 20 jaar zonder gereden, wat me dat al niet bespaart heeft Lachen

Overigens hoop ik dat er dan uitsluiting is voor mensen die een bepaalde klasse hebben gesprongen of zo Lachen

Jolliegirl, moet jij dan in 1 van die bepaalde gebiedjes rijden?

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 16:34

@ CCCCorine: Ik weet niet hoe lang jouw ruiterbewijs al is verlopen, maar binnen twee jaar na datum kun je het ruiterbewijs alsnog verlengen. Ik heb het een jaar geleden eens nagevreegd bij SRR. Helaas had ik de mijne al 8 jaar laten verlopen. Destijds (13 jaar geleden) was het examen een lachertje. Alleen stap, draf, galop en twee sprongetjes kwamen aan bod en zelfs na een valpartij op het sprongetje kon je nog slagen. Tegenwoordig gaan ze in ieder geval nog een stukje langs de weg.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 16:42

Ik weet dat het heel in het begin zo was, dat als je M reed je alleen het theoriegedeelte moest doen.Maar dat is jaren geleden, dus hoe het nu is????
Toen moest je ook een klein parcoursje, en een buitenrit ( het liefst met een rengalop erbij ) rijden. Ik weet ook nog dat je moest wegrijden van een groep, voor de "jury "afstappen en weer opstappen, en rustig terug rijden naar de groep. Dat alles op een groot terrein, dus geen rijbak! Nou was dat het allereerste jaar dat het ruiterbewijs werdt ingevoerd, dus ik praat echt over heel veel jaar geleden! En eigenlijk was het toen al flauwe kul!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 16:43

Hobby schreef:
@ CCCCorine: Ik weet niet hoe lang jouw ruiterbewijs al is verlopen, maar binnen twee jaar na datum kun je het ruiterbewijs alsnog verlengen. Ik heb het een jaar geleden eens nagevreegd bij SRR. Helaas had ik de mijne al 8 jaar laten verlopen. Destijds (13 jaar geleden) was het examen een lachertje. Alleen stap, draf, galop en twee sprongetjes kwamen aan bod en zelfs na een valpartij op het sprongetje kon je nog slagen. Tegenwoordig gaan ze in ieder geval nog een stukje langs de weg.
Hier niet hoor.. klopt eigenlijk helemaal niet.. er zou ook echt op de weg moeten gereden worden zoals bij jullie dan Knipoog

EDIT: Reactie duidelijker gemaakt Knipoog
Laatst bijgewerkt door Ogrop op 14-01-07 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 16:46

SOET schreef:
Hobby schreef:
Tegenwoordig gaan ze in ieder geval nog een stukje langs de weg.
Hier niet hoor.. klopt eigenlijk helemaal niet..

Je spreekt jezelf tegen. Ruiterbewijs is om buiten te komen, met je paard, en bij het examen kom je niet langs de weg ? En jij springt hoog en laag (spreekwoordelijk dan.) dat het ècht wel nut heeft ? Scheve mond
Kom nou.

Zelfs als je valt met je sprong, zoals hobby zegt, slaag je al.
Wat is het nut dan nog ?

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 16:50

@Faelivrin. Ik bedoel met klopt eigenlijk helemaal niet: dat het er inderdaad ook op de weg moet gereden worden Knipoog dus dat ik het zo beter vind! Lachen Waar ik nu namelijk rij is het alleen een theorie en bakproef Lachen

Citaat:
Zelfs als je valt met je sprong, zoals hobby zegt, slaag je al.
Ik denk ook dat dit echt afhangt van wie de proef aflegt, namelijk bij ons was er niemand door die van het paard viel, of aan het paard hangde, enzo. (normaal natuurlijk.)

De theorie heeft nut, De bakproef hangt af van je paard lijkt mij Lachen Zo hopelijk heb ik nu m'n vorige antwoord wat duidelijker gemaakt Knipoog Het was inderdaad nogal vaag geschreven Knipoog Sorry daarvoor.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 16:51

Ik heb 'm al bijna 10 jaar........ en nog nooit nodig gehad. Maar er waren toen nog meer gebieden waar je het nodig had, dus voor het geval ik daar eens wil rijden of eens ergens een paard zou willen huren, heb ik het destijds wel gedaan. Het was toen ook heel goedkoop.

Over het examen toen was ik overigens wel te spreken, ook al was het dan niet heel moeilijk. Alle onderdelen kwamen gewoon aan bod en moesten uitgevoerd worden. Het werd op een groot weiland van circa 2 hectare afgenomen, alleen het springen gebeurde in de bak. De route van weiland naar bak was ongeveer 10 minuten over de weg. Er zijn toen ook een aantal mensen gezakt 2 voor praktijk en 3 voor theorie geloof ik. (Het was niet op een manege, maar bij een rijvereniging, dus bijna alleen maar paardenbezitters) Er was ook iemand aanwezig die her-examen deed, dus die was ook al ooit eens gezakt. Het zal wel per examinator verschillen.

Ik verleng 'm toch maar iedere 2 jaar, want ook dat kost nog steeds niet veel. En als ik 'm dan eens nodig heb, hoef ik 'm niet meer te gaan halen.

Ook zou de SRR zich inzetten voor het behoud en uitbreiden van ruiterroutes, als ze dat ook daadwerkelijk doen zou dat toch mooi zijn.