Oproep! Buitenrijden in het verkeer

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SillyB

Re: Oproep! Buitenrijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:01

ja idd maar het gaat erom dat ze vaart minderen, dus ik neem aan dat er dan genoeg ruimte was.
Als automobilisten niet minderen, ook niet op handgebaren, ga ik midden op de weg rijden en juist niet in de berm. Totdat ze stapvoets achter me rijden dan ga ik aan de kant.
Wekt soms wel frustratie op (toeteren, "bumper"kleven) maar in de meeste gevallen komt de boodschap dan wel over.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:08

Ik kan het filmpje ook niet zien.

Maar ik ben het zelf oneens met de stelling dat er 60 en 80 wegen vermeden moeten worden of andere dergelijke situaties.
Mijn paard staat zelf aan een drukke weg en als ik een eindje wil rijden moet ik ook over en langs die weg rijden. En met vermijden los je imo niet veel op, het paard word er niet veel makker van als je alles gaat vermijden en alleen de rustige B wegen neemt.

Wel ben ik het eens dat er eens een goede campagne moet komen. Verschillende campagnes zijn er geweest, en allen zijn gefaald. En nog steeds weten zowel ruiter als automobilist niet wat te doen in het verkeer als ze elkaar tegenkomen.

Mijn paard is helemaal bom proef. Zo bomproef dat we in het oogstseizoen slalommen om de combines die over de weg rijden. Daar trekken we ons niks van aan. En de combines en andere landbouwvoertuigen trekken zich van ons ook niks aan. We gaan in goede harmonie met elkaar om.. Knipoog
Komen ze (alle verkeer) hard aanrijden, dan blijf ik midden op de weg rijden. Ik rijd zowiezo nooit in de berm, altijd aan de kant op het harde. Zodat ze ook niet ineens langs me gaan scheuren en dus wel vaart moeten minderen. Gaan ze aan de kant, dan ga ik ook aan de kant. Het zal altijd schipperen blijven. Maar vermijden? Nee dat ben ik niet van plan. Anders kan ik nooit meer buiten komen.

Leo3hoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:12

Ik kan het filmpje niet zien, maar ik weet wel dat heel veel mensen gewoon niet weten hoe ze moeten reageren, zo'n item in blik op de weg of een reclame van 3vo of heet het nou weer vvn zou zeker goed zijn om mensen bewust te maken.
zelf ga ik eigenlijk nog niet naar buiten, mijn paard is nog niet verkeersmak, maar moet soms een klein stukje over de weg lopen van het weiland naar stal en mensen blijven er vaak achter hangen wat erg vervelend is als je een bang paard naast je hebt, nou is het dus wel zo dat mijn paard niet verkeersmak is en het dus ook deels mijn verantwoordelijkheid is...
Als mensen weten hoe ze moeten reageren denk ik dat dat al heel wat problemen oplost, goed initiatief!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:13

Wat ik persoonlijk erg vervelend vind tijdens het buitenrijden gebeurt eigenlijk alleen in de winter. Door mijn werk kan ik alleen 's avonds rijden, wat qua verkeers-makheid geen probleem is voor mijn bijrijdpaardje. Er zijn een aantal rondjes nagenoeg autovrij, en daar rijden we dan. De buitenbak is geen optie omdat 'ie meestal te nat is.

Wat er vaak gebeurt op het stuk polderweg (vrij breed, goede berm, je mag er 60 km/h) is het volgende: auto's die onnodig hard (meer dan 60 km/h) rijden met groot licht en dat niet dimmen. Dit is uitermate verblindend en daardoor ook gevaarlijk.

Ik rij altijd uiterst rechts, nog net op het harde (er kunnen dan nog 2 auto's langs - mochten ze willen). Ik draag zelf een wegwerkers-hesje (je weet wel, zo'n fluoriscerend ding), paard heeft fluoriscerende bandages + fluoriscerende staartband. Verder hebben we voor- en achterlichtjes (fietslampjes) en draag ik een lichtje aan mijn linkerbeen om de maximale breedte van paard+ruiter aan te geven.

Ik ben dus wel benieuwd hoe goed automobilisten ons zien rijden, of dat de meesten gewoon zitten te slapen achter het stuur. Mochten we niet goed genoeg zichtbaar zijn, dan ben ik ook wel benieuwd wat ik dan wel moet dragen om zichtbaar te zijn en hoe duurzaam zoiets is (ik kom toch al gauw 3 avonden in de weke buiten).

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:30

ik moet eerlijk zeggen dat ik als automobilist ook regelmatig paarden in het verkeer tegenkom. vooral 's avonds wil ik dan ook nog wel eens mijn groot licht gebruiken (op onverlichte of slecht verlichte wegen)omdat ik een verdacht lichtje zie bewegen. Is het een fiets? komt het mijn kant op?
Reflectiemateriaal wil helaas niet helpen als er geen licht ís om te reflecteren
Maar ik zal onthouden dat dit ook voor ruiters vervelend overkomt Ja zelf nooit last van gehad namelijk.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:34

Silviabol schreef:
Reflectiemateriaal wil helaas niet helpen als er geen licht ís om te reflecteren

Als je tegen het hesje aanschijnt, dan reflecteert het zeker wel! Ik kom op weg naar de paarden ook wel eens een ruiter of hardloper tegen met reflecterend hesje en die zie ik ook gewoon reflecteren in m'n koplampen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:37

Ik heb zelf de ervaring dat die oranje hesjes beter werken / zichtbaar zijn als die gele.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:38

Silviabol schreef:
Maar ik zal onthouden dat dit ook voor ruiters vervelend overkomt Ja zelf nooit last van gehad namelijk.

PS. een kortdurende "check" met het grote licht mag van mij best (dat verbetert juist de veiligheid)... maar er zijn er hier in de polder echt bij die een hele weg lang hun grote licht aan hebben en echt niet kijken waar ze rijden.

Als een weg slechtverlicht of onbekend is, helpt groot licht echt niet als het om de verbetering gaat van je eigen veiligheid als automobilist. Hoogstens zie je het net iets eerder dat je je te pletter gaat rijden. Ik zou daarom zeggen: rij iets langzamer en oplettend, dan heb je aan dimlicht echt genoeg in de meeste gevallen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:39

Maya schreef:
Ik heb zelf de ervaring dat die oranje hesjes beter werken / zichtbaar zijn als die gele.

En nieuwe werken weer beter dan oude (of een keertje in een sopje doen) Ja

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:40

ik zie dan meestal een vaag schijnsel dat ik slecht thuis kan brengen. ik zeg _meestal_ en als ik ze herken ben ik te dichtbij of moet ik mijn groot licht gebruiken.

idd alleen maar om effe te checken hilli

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:41

Silviabol schreef:
iidd alleen maar om effe te checken hilli

Goedzo, zo mag ik het horen! *LOL*

Ellebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 17:18

Ook ik erger me enorm aan het verkeer.

Bij mij is het nog erger...ik rijd in een woonwijk waar idioten met 80KM/U voorbij komen gescheurd...jawel ...ook langs basisscholen en plekken waar kinderen spelen.
Nu heb ik een 200% verkeersmak paard die nergens van schrikt maar toch moet ik er niet aan denken om op de motorkap te belanden van zo'n jong kereltje die denkt stoer te zijn met zijn pasbehaalde rijbewijs.

Ik heb dan ook mijn advertentie voor de plaatselijke krant klaarliggen! Ik ben het echt meer dan beu.
Paar kleine voorbeeldjes die ik zoal meemaak!

1) Niet opzij willen gaan omdat de kant van de auto dan een beetje vies zou worden door de plassen aan de kanten van de weg...Lees: Ik kan niet verder uitwijken door een gevaarlijk diepe sloot, en de auto heeft nog ruim 0,5 mtr over aan zijn kant...
2) Voorbij scheuren met een zuinige 80/90 km geen snelheid minderen of geen zijlingse afstand nemen
3) Als ik vraag (met arm) om langzamer te rijden, extra peut gas te geven en middelvinger omhoog gooien
4) Bij een tunneltje waar in onderdoor moest, geen voorrang geven, terwijl ik daar voorrang had...gewoon door blijven rijden ...ik zat dus klem op de motorkap en mijn paardje liep klem tegen de stoep (ik was toen te voet)

Zo bedoel ik maar, veel mensen denken dat paarden machines zijn en handelen daarna. Met paard aan de hand ben je ook bestuurder en dat vergeten er veel!
Ze vragen wat je doet op de baan, en verwijten je dat je verkeerd rijd.

Ik heb altijd zoiets...dieren zijn als kleine kinderen in het verkeer...ondoordacht op de gevolgen van een kleine misstap.

Je zult het maar op je geweten hebben omdat je je voet niet van het gas af kan halen..iemand met paard en al op je motorkap.

Natuurlijk moeten wij ruiters ons ook aanpassen..maar een paard is geen machine en een auto wel...op een paard zit geen standaard rem of gas...op een auto wel.

Dus wat mij betreft zouden ze mij ook eens mogen komen filmen..dan zal ik eens piekfijn een oproepje doen om meer rekening te houden met elkaar!

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 17:41

Ellebelletje schreef:

Ik heb altijd zoiets...dieren zijn als kleine kinderen in het verkeer...ondoordacht op de gevolgen van een kleine misstap.

vind ik een mooie vergelijking Ja

WAB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 00:01

Nou, wat fantastisch dat iedereen weer normaal kan nadenken hier. Zijn jullie hier altijd zo giftig?? Er werd notabene gewoon een vraag gesteld, met goede intenties, waar ik mijn petje voor af neem. Zoveel mensen zijn er niet bereid om tijd en energie te steken in onze paarden in het verkeer.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 00:43

wij rijden aangespannen met een 99.99999999999 verkeersmakke shet
de keren dat zijn neus bijna van zijn hoofd is afgereden zijn niet op 2 handen en voeten te tellen
de keren dat er plankgas langs gescheurd is ook niet
de keren dat mensen toeterend voorbijkomen ook niet
de keren dat mensen boos zijn dat het het fietspad pakt (ipv van een sinds kort 60 voorhen 80km weg ) omdat je a erg kloein bent en erg traag gaat en dit dat de veiligste oplossing is (passen met ons wagentje erg goed op een fiets pad,, is 3 slechts tegels breed ) en ja we weten dat we eigenlijk op de weg horen ..maar dat is simpel weg te gevaarlijk

och man zij zijn zooooo blij dat die zo braaf is als het om verkeer gaat !!

gelukkig komen we vaker mensen tegen die wel rekening houden met Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:39

WAT is nu eigenlijk de KERN van dit topic? Is dat de rol van de ruiter in het verkeer?

Een ruiter op de openbare weg is een bestuurder die opgenomen is in de WegenVerkeersWet. Ik zie het probleem niet zo. Stel je helder en assertief op, neem jouw positie op het wegdek helder in en zorg dat jij met jouw paard in het moderne verkeer kan functioneren.
De overige verkeersdeelnemers mogen er van uitgaan dat jij en jouw paard zich als normale verkeersdeelnemers gedragen. Het is, als voorbeeld, niet redelijk van een vrachtwagen-chauffeur de paardkennis te verwachten opdat hij anticipeert op het mogelijk uitwijken van jouw paard voor een vuilcontainer naast de weg of een waterrooster. Als hij dat wel doet is dat een erg correcte invulling van de verantwoordlijkheid van iedere weggebruiker gevaar te voorkomen. Let wel, iedere, dus ook die ruiter.

Dat ruiters zonder rijvaardigheidsbewijs de openbare weg op mogen neemt niet weg dat deze de wet wel dient te kennen en zich conform daaraan in het verkeer dient te gedragen.
Daar is verder geen ja, maar aan. Goed of fout, leuk of vervelend, is het huidige verkeer zoals het is en de wegennet ook. Zorg dat je er veilig in meedraait of blijf er weg.

Veel plezier.

Afbeelding

HC

p.s. wees voorzichtig met meewerken aan initiatieven vanuit (semi)officiële hoeken. Bedenk dat het overheidsinstituut voor rijvaardigheidsbewijzen een convenant heeft afgesloten met de stichting van dat maffe ruiterbewijs. SCHIET JEZELF EN JOUW MEDERUITERS NIET IN DE VOET!
Wordt liever lid van de ANWB want je bent tenslotte een weggebruiker en als groep groot genoeg voor een lobby.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:48

Hilli schreef:
Mochten we niet goed genoeg zichtbaar zijn, dan ben ik ook wel benieuwd wat ik dan wel moet dragen om zichtbaar te zijn en hoe duurzaam zoiets is (ik kom toch al gauw 3 avonden in de weke buiten).

http://www.agradi.nl/product?sc=Ruiteru ... +Reflectie

Slechts met deze aan ben ik uitermate goed zichtbaar.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:07

opala schreef:
Hilli schreef:
Mochten we niet goed genoeg zichtbaar zijn, dan ben ik ook wel benieuwd wat ik dan wel moet dragen om zichtbaar te zijn en hoe duurzaam zoiets is (ik kom toch al gauw 3 avonden in de weke buiten).

http://www.agradi.nl/product?sc=Ruiteru ... +Reflectie

Slechts met deze aan ben ik uitermate goed zichtbaar.

Kijk! Dat is een goede tip. Hier ga ik z.s.m. achteraan (in de kerstvakantie bijvoorbeeld).

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:10

simpel als wij in twijfel zicht weer (schemer of donker regen of mist) buiten rijden heeft mijn paard een fluoriserende deken om een voortuig en 4 been refelctoren/bandages
dat maakt het paard echt wel zichtbaar

Huertecilla
is het ook niet de verantwoordelijkheid vd ruiter / menner
om als die bv een bak tegen komt waarvan die weet dat zijn paard zou kunnen schrikken
omdat deze dat ondanks oefeningen tch nog eng blijft vinden dan juist en plaats midden op de weg inneemt ipv er vlak langs te willen rijden met als hoogst waarschijnlijk gevolg dat paard opzij zal springen en dus een gevaar op zou kunnen leveren..
maw ik vind het aan de ruiter/menner om te anticiperen ...
natuurlijk ..het blijven vluchtdieren er kan altijd iets gebeuren
maar een beetje vooruit kijken doet denk ik i veel gevallen wonderen

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:41

mijn shet, waarmee ik met de koets rijd, is volledig verkeersmak. Gelukkig. Want de eerst keer dat ik met hem aangespannen naar buiten ging, werden we al bijna van de weg gereden. Er stonden namelijk van die "bloembakken" op straat, die ongeveer tot in de helft komen om verkeer af te remmen. Ik was volledig geconcentreerd om hem er netjes langs te sturen, roept mijn vriendin, die achterom keek, opeens dat ik moet stoppen. Er was dus een auto die mij al aan het inhalen, terwijl ik net naast die bak was. Op een halve baanhelft passeerde hij ons dus, en dan sneed hij ons nog helemaal af om uit te kunnen wijken voor de volgende bak die op de halft van de tegenliggers stond...
De keer daarna dendert een tegenliggende vrachtwagen ons voorbij zonder ook maar iets gas te lossen, terwijl hij al uitwijkt voor een geparkeerde auto op zijn helft. Gelukkig is mijn pony toen met koets en al op het voetpad (waar niemand liep) gesprongen, want ik denk dat we anders onder die vrachtwagen hadden gelegen...

In het begin reed ik aan de rechterkant van de weg (vrij smalle koets), maar ik heb al snel geleerd om meer naar de linkerkant te gaan rijden, zodat er geen 2 auto's tegelijk kunnen passeren.

Te paard ook al veel auto's die op 10 cm naast je paard scheuren, of vlak voor/achter je paard afslagen... Dat is overal zo'n beetje niet echt een bepaalde straat ofzo.

Maar een andere keer houdt iedereen dan weer rekening met ons, dus het is heel wisselvallig

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:52

Ik vind het een leuk en goed idee van je om dat na blik op de weg te sturen, ik kan je filmpje niet zien maar maakt verder niet uit.

Ik heb bij ons op de dijk in oude tonge ook een paar keer meegemaakt dat automobilisten veel te hard naderen. je mag er 60, maar er zijn er weinig die reking houden met een paard op de weg.
Ze is gelukkig wel verkeersmak, maar dan is het nog niet altijd leuk.

Sommige mensen vinden het ook erg leuk om te toeteren als ze voorbij komen Boos!
maar gelukkkig geeft ze daar niets om.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:09

Auto's die mij erg asociaal passeren krijg gewoon een goedgemikte tik met mijn menzweep op hun dak. Geeft een hoop kabaal en geen schade.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:37

nickyu schreef:
Huertecilla
is het ook niet de verantwoordelijkheid vd ruiter / menner
om als die bv een bak tegen komt waarvan die weet dat zijn paard zou kunnen schrikken
omdat deze dat ondanks oefeningen tch nog eng blijft vinden dan juist en plaats midden op de weg inneemt ipv er vlak langs te willen rijden met als hoogst waarschijnlijk gevolg dat paard opzij zal springen en dus een gevaar op zou kunnen leveren..

Dat schrijf ik ja, bedankt voor het herhalen daarvan.

@moonlightly
hier toetert de halve wereld om met te groeten

@napie
en op die aso-manier van jou is die automobilist positief over ruiters...
Verder betwijfel ik die malle uitspraak want van de 3 keer krijg je geheid 1 keer dikke stront en terecht.

HC

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:39

napie schreef:
Auto's die mij erg asociaal passeren krijg gewoon een goedgemikte tik met mijn menzweep op hun dak. Geeft een hoop kabaal en geen schade.

haha Nagelbijten / Gniffelen

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:43

napie schreef:

Dé manier om respect af te dwingen Sigaar

Wat ik mij afvraag, kun je daaar dan niet boven staan? Wijzer zijn dan de ander?

Huertecilla:

Je verhaal klopt volkomen, ware het niet dat je niet 1 klein, onbelangrijk feitje vergeet. Paarden zijn vluchtdieren. Ze zijn geen machines die altijd en overal doen wat jij zegt en ze zijn een onzekere factor in het verkeer. Dat zullen ze ook altijd blijven tenzij je er een motor inzet. Ook jouw paard kan schrikken en op die manier trammelant veroorzaken. Dat is niet altijd te voorkomen, maar door rekening te houden met elkaar gaat wél de verkeersveiligheid van paard, ruiter én automobilist erop vooruit.