Wat doe je als je paard niet meer vooruit wil op buitenrit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laura1705

Re: Wat doe je als je paard niet meer vooruit wil op buitenr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 16:32

ik denk dat ik haar eerst maar eens aan de hand mee ga nemen en kijken wat ze dan doet. En op buitenrit moet er dan voorlopig maar iemand mee.

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:34

Mijn verzorhaffie staat soms ook wel eens stil op een buitenrit en wil dat ook niet meer verder! Meestal laat ik hem dan een volte draaien en als hij dan nog niet vooruit wil nog een volte. Totdat hij weer wil lopen. En flink aandrijven, maar wel er voor zorgen dat hij niet in 1 keer naar voren schiet. Dan heb je ook een probleem! Haha!

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:40

Ik heb het ook gehad. Stilstaan op hetzelfde punt, en met zijn kont zo naar de omheining gaan staan of sloot dat je eigenlijk niets kan doen. Hij ging in zijn achteruit, draaide om etc. Ik heb hem ook heel ver achteruit laten lopen en toen hij dat weer zat was weer vooruit. Weer op hetzelfde punt stil gaan staan en etteren. Ik heb het lief gevraagd, boos gevraagd maar niets hielp. Ik heb hem uiteindelijk stil laten staan. Hij heeft zeker een uur stil gestaan en toen was hij het zat. Toen ging hij ineens in z'n vooruit en we hebben een heerlijk rit gemaakt. Ik heb dit probleem nooit meer met hem gehad. Vooral niet afstappen! Bij een ander flikt hij het nog wel eens als hij alleen op pad moet.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 00:21

Arjette schreef:
Ik heb laatst van mijn lesgeefster de tip gekregen om haar gelijk flink aan het werk te zetten. In de bak bijvoorbeeld eventjes losrijden en dan in draf naar buiten.

Dat werkt wel, het tempo erin houden; dat merk ik bij Santa ook wel. Nou is die normaal superschattig en loopt ze altijd heel braaf door, maar sóms heeft ze ineens van die kuren, dan wil ze toch wel héél graag de kortere route naar huis nemen... Afhankelijk van haar bui kan het soms erg goed helpen om, als ik haar teruggedraaid heb, lekker voorwaarts te gaan (draf of galop). Dan krijgt ze er vaak al weer plezier en vergeet ze dat ze geen zin had. Knipoog

Ik lees vaak in boeken dat je ab-so-luut niet mag afstappen, maar ik doe dat soms best wel eens. Als ze echt zenuwachtig zijn, kan het ze erg goed kalmeren om een stukje aan de hand te stappen en dan zijn ze soms ineens een stuk rustiger als je er weer opklimt. Het verschilt natuurlijk wel per paard... Het is inderdaad ook een goede tip om lekker met je paard te gaan wandelen, als je denkt dat het echt angst is. Dan kunnen ze al die enge dingen al eens zien terwijl jij lekker veilig voorop gaat.

Wat bij mijn pony ook goed werkt, is het hoofd omlaag houden. Als zij eens geen zin meer heeft, wil ze nog wel eens gaan steigeren en dat vind ik eng (ze is een keer achterover gevallen, dus ik ben niet meer zo'n held). Door haar hoofd goed omlaag te houden (handen laag en dan een beetje 'spelen' met de teugels, natuurlijk niet trekken ofzo) voorkom ik dat, en bovendien geeft het haar iets om mee bezig te zijn; ze gaat dan een beetje spelen met het bit enzo. Daarnaast heb ik ook eens gelezen dat paarden vaak kalmer worden omdat hun hoofd omlaag gaat; dat is de natuurlijke houding, het hoofd omhoog is de 'stress' houding en dan ziet de omgeving er ook ineens veel enger uit. Als je het hoofd omlaag kan krijgen, kalmeren ze vaak al een stukje en dat is natuurlijk fijn.

Wat in elk geval níet helpt is als een dwaas gaan schoppen of met je zweep gaan slaan; daar worden ze alleen maar dwarser en/of banger van. Maar dat had je volgens mij al wel door, Laura. In elk geval veel succes ermee; het is best een lastig probleem en kan vooral op drukke wegen moeilijke situaties veroorzaken. Ik hoop dat je een goede oplossing vindt.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 20:00

Ammenooitniet dat ik afstap Dat is echt tegen mijn principes, ik ben ooit 2 keer afgestapt (in HEEL (ahaaa) mijn paardrij carriere Tong uitsteken) 1 keer toen was ik zo boos en floortje wou maar niet en toen ben ik afgestapt en ben ik naar huis gelopen (2/3 jaar geleden) Dat was heel stom daarna er weer op gaan zitten en met de eigenaresse verder gegaan Overegens wel langs dezelfde plek natuurlijk (het ging floortje namelijk om de plek) en 1 keer in het bos, Maar toen kende ik floortje niet zo goed, nu weet ik dondersgoed wat ze wil en mij krijgen ze er niet vanaf, NOOIT niet. Tis echt tegen mijn principes geworden, ik ben er toen niet beter van geworden en floortje ook niet.

Jennyzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 20:52

Waarom is het zo erg om af te stappen?
Dat werkt bij mij juist beter. Ik heb het idee dat ik meer controle heb en als mijn paard weer eenmaal loopt klim ik d'r weer op en is het opgelost.
Gelukkig komt het tegenwoordig (bijna) nooit meer voor, dus voo mij werkt het wel.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 21:12

bij floortje dus echt niet, Als ik dat doe gaat ze voor een kuil stilstaan. dan blijf ik bezig Knipoog

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 00:38

Bij Santa werkt het ook beter. Als ik afstap kan ik voorop gaan lopen en dus laten zien dat er écht niks engs is. Bovendien heb ik dan duidelijker een leidende positie (ja, ik weet dat je die ook vanaf de rug moet hebben en 99% van de tijd heb ik dat ook wel, maar in die andere 1% lukt het vanaf de grond nét iets beter) en volgt ze makkelijker.

Je moet natuurlijk wel zeker weten dat je er weer op kunt komen, als je afstapt... dat zal ook niet bij elk paard lukken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 08:05

Afstappen werkt prima om een paard ergens langs / weer verder aan het lopen te krijgen , maar het paard "wint" toch wel een beetje. Hij leert : ik ben vervelend , en zij stapt af. Dat kunnen ze wel eens erg leuk gaan vinden en dan willen ze dat je vaker afstapt Knipoog

Het heeft dus een risico om af te stappen bij vervelend gedrag.

Het beste kun je daarom proberen alles vanuit het zadel op te lossen op dat moment , vind ik zelf.

Dus zorgen dat het dier het leuk vindt om naar buiten te gaan door eerst aan de hand eropuit te trekken zodat het vertrouwd is om zonder ander paard maar alleen met jou weg te gaan , en dat dat leuk is en goed gaat.

Zorgen dat het dier vanaf de eerste stap goed voorwaarts loopt en dat je het bezig houdt zodat die geen tijd heeft om vervelende streekjes te bedenken , maar dat die lekker aan het werk is en het koppie erbij moet houden , en het leuk vindt om samen weg te gaan omdat het gezellig is en je iets leuks hebt te bieden buiten.

Zweepje erbij is echt niet slecht , als je voelt dat het dier iets in wil houden dan meteen een tikje bij voordat 'ie stilstaat , gewoon voorkomen dat er stilgestaan wordt en niet verder gelopen.

Hoef je maar een tijdje te doen en dan is de gewoonte van het stoppen en dreinen verbroken en kun je weer minder scherp naar buiten normaal gesproken.

Ben je toch niet oplettend genoeg geweest en staat hij toch stil , dan probeer je een paar keer om hem weer aan de gang te krijgen. Hetzij door zacht aansporen of in in 1 keer een goede schop of tik met de zweep achter je been zodat 'ie van schrik een sprongetje naar voren maakt , zodra hij weer loopt meteen benen eraan houden en belonen , niet meer boos zijn maar je vergeet het dan meteen dat hij gestaakt heeft en gaat weer gezellig verder. Als je nors blijft dan heeft het dier ook geen lol in de ritjes Knipoog

Absoluut niet laten draaien of een stukje terug rijden in de hoop dat je dan weer om kunt draaien om verder te gaan.

Het is gewoon geen optie om terug te gaan , die weg bestaat niet meer , wil hij weer naar stal dan zal het rondje verder gevolgd moeten worden.

Als je aanspoort om verder te lopen en hij gaat draaien : stoppen met sporen. Draaien is ook weer met de neus terug de andere kant op gaan en dat is gewoon geen optie , dat MAG niet. Bovendien moet jij hem dan weer terugdraaien en sta je zo heel wat rondjes te maken wat het ook voor niemand leuker maakt en voor stress bij het paard en ergernis bij jou zorgt. En voor het overige verkeer is het ook niet echt leuk Knipoog

Dus niet laten draaien , goed opgesloten houden tussen je teugels , maar blijven proberen of hij naar voren wil door sporen / tik.

Gaat hij niet ? Nou dan wacht je even. Paard moet dan ook stil blijven staan , enige beweging die toegestaan is is naar VOREN.

Probeer af en toe of hij al naar voren wil , zo niet dan blijft hij maar staan. Kan 5 minuten duren of een uur , maar uiteindelijk kiezen ze eieren voor hun geld en valt het kwartje dat vooruit de enigste weg is , en gaan ze toch maar vooruit als je het voor de zoveelste keer vraagt. Goed belonen en maak er een voor het paard leuke rit van verder. Misschien komt het nog een paar keer voor maar als je stug volhoudt dat terug geen optie is en bereid bent om een uur stil te blijven staan als dat nodig is , dan houdt dat gedrag vanzelf op.

Zodra het paard doorheeft dat jij niet toegeeft dan is 'ie echt wel slim genoeg om gewoon door te lopen want zo kom je ook terug op stal Knipoog

Maak de rondjes ook niet te lang in het begin , zodat doorlopen betekend dat je niet zo heel ver naar huis meer hoeft te lopen Knipoog

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 08:33

Mijn paard heeft dit gedrag ook een poosje gehad, ze wilde niet van huis weg. En aangezien we altijd eerst langs een drukke landweg moeten met aan beide kanten sloten Boos! en ze net zo lang draaide of stapjes achteruit deed totdat ze op de rand van de sloot stond, ben ik ook regelmatig afgestapt.....
Iedereen (nou ja bijna) raadt het af, maar in mijn beleving werkte het prima en ze werd NIET beloond voor haar gedrag want: ze wil naar huis en dat gingen we niet!! Ik leidde haar een stuk verder, stapte op en gaf gelijk goed aan dat ze nu WEL door moest gaan, dus goed de benen eraan en in draf. Bij mij werkt het prima.
Ik vind dat een paard WINT als hij/zij z'n zin krijgt en dat is in dit geval naar huis gaan!! En dat gebeurt op deze manier niet.
Ik wens je erg veel succes en hoop dat je iets aan al deze (wisselende) adviezen hebt!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 10:05

pmarena schreef:
Afstappen werkt prima om een paard ergens langs / weer verder aan het lopen te krijgen , maar het paard "wint" toch wel een beetje. Hij leert : ik ben vervelend , en zij stapt af. Dat kunnen ze wel eens erg leuk gaan vinden en dan willen ze dat je vaker afstapt Knipoog

Het is de mens die het als een 'spelletje' interpreteert en dus wie er moet 'winnen'. Wanneer je met deze intentie met je paard op pad gaat en wel of niet afstapt onderweg, dan bevordert dit idd niet de relatie. Want wanneer je zo denkt ("het paard mag niet winnen"), heb je dus geen respect en begrip voor je paard.
Afstappen is juist goed wanneer je respecteert dat je paard ergens niet langs wil (om welke reden dan ook; dit kan al vanwege een bepaald luchtje zijn die je paard ruikt en jij niet). En dan geef je vanuit de intentie liefde aan "Kom maar, ik begrijp je, en ik zal je laten zien dat je er best langs durft en dat je op mij kunt vertrouwen". Je verbindt je dan met je paard, i.p.v. dat je afstand schept vanuit je ergernis, boosheid en onbegrip. En vanuit die intentie schep je vertrouwen en zul je merken dat je steeds minder hoeft af te stappen tot helemaal niet meer.

kirstentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:23

Afstappen kan heel goed vind ik, vooral in gevaarlijke situaties. Veel automobilisten snappen niet hoe vervelend het is als je paard niet meer wil en vinden dat je dan maar niet de weg op moet gaan met je paard. Bovendien begreep ik van de TS dat haar paard ook in de achteruit gaat en dat is echt moeilijk rijdend op te lossen. Als mijn paard z'n zinnen op de achteruit heeft gezet wandelt ie ook gerust achteruit de sloot in. Dus ik probeer altijd een paar keer te draaien en wil 't dan niet stap ik af. Je moet namelijk wel aan je eigen en aan andermans veiligheid denken!!!

Probeer eens in een flink tempo te draven tijdens een buitenrit. En vooral niet teveel denken aan dingen onderweg waar hij eventueel van kan schrikken want dan gebeurt dat ook daadwerkelijk. Je paard voelt dat gewoon.
Door flink door te draven zet je hem aan het werk en heeft ie niet zoveel tijd om ergens bang voor te zijn. Het werkt bij mijn paard perfect.

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:17

Marreke schreef:
Zo heb ik ooit een hele tijd stilgestaan tot ik mijn zin kreeg. Zag er waarschijnlijk erg stom uit Haha!

Vooruit wilde hij niet en achteruit mocht hij niet. Toen bleven 'afstappen' en 'gewoon op je kont gaan zitten en wachten' over. Pony had eerder genoeg van stilstaan dan ik Haha!
Gaan draaien is bij mij niet toegestaan omdat ik altijd op redelijk smalle bospaden rij.

Dat doe ik ook altijd, werkt prima. Als je paard bang is en je gaat 'm er langs 'schoppen', heb je de volgende keer een groter probleem. Wanneer je hem laat kijken, vergroot je zijn zelfvertrouwen en daalt de angst op een gegeven moment vanzelf wel.
Afgelopen weekend hingen er allemaal plastic lintjes in de bomen (van een of andere wandeltocht). Eerste lintje 10-5 minuten stilgestaan. tweede lintje even een aarzeling, derde lintje stapje opzij maar wel doorlopen, rest van de lintjes zag ie niet eens meer hangen.
Nou wil mijn paard altijd wel graag lopen, dus ik heb wel het geluk dat ik nooit zo lang hoef stil te staan. Achteruit lopen mag ie van mij nooit, dan wordt ik boos. Dus dan komen we ergens in het midden uit, en dan wacht ik tot hij zelf weer verder wil.

Ik heb dit vanaf het begin af gedaan en ik merk dat mijn paard hier veel meer zelfvertrouwen door heeft gekregen.

Dit werkt dus alleen met een angstig paard, niet met een paard wat je aan het uitproberen is. Het verschil tussen die twee dingen is soms moeilijk te voelen. Ik zou echter, gezien de leeftijd van het paard, haar het voordeel van de twijfel geven en ervan uitgaan dat ze zich dan echt onzeker voelt.

laura1705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 12:44

heb vandaag een stukje gelopen met mijn paard. Na twee meter wilde ze alweer terug, maar ze ging wel mee. Alleen in een heel sloom tempo, later liep ze wel redelijk door. Zo ben ik de straat uitgelopen en toen weer terug gegaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 13:11

JoviBan schreef:
pmarena schreef:

Het is de mens die het als een 'spelletje' interpreteert en dus wie er moet 'winnen'. Wanneer je met deze intentie met je paard op pad gaat en wel of niet afstapt onderweg, dan bevordert dit idd niet de relatie. Want wanneer je zo denkt ("het paard mag niet winnen"), heb je dus geen respect en begrip voor je paard.
Afstappen is juist goed wanneer je respecteert dat je paard ergens niet langs wil (om welke reden dan ook; dit kan al vanwege een bepaald luchtje zijn die je paard ruikt en jij niet). En dan geef je vanuit de intentie liefde aan "Kom maar, ik begrijp je, en ik zal je laten zien dat je er best langs durft en dat je op mij kunt vertrouwen". Je verbindt je dan met je paard, i.p.v. dat je afstand schept vanuit je ergernis, boosheid en onbegrip. En vanuit die intentie schep je vertrouwen en zul je merken dat je steeds minder hoeft af te stappen tot helemaal niet meer.

'tuurlijk , op dat moment is er op zich niks mis mee als je zo zonder stress en gedoe de situatie oplost. Maar het gevaar is er dat als je dit een paar keer (terecht) doet , het paard inmiddels niet meer bang of onzeker is of wat dan ook maar er dan een spelletje van gaat maken. Want het is toch leuker om naast elkaar te lopen dan alleen , en het is bekend hoe je het voor elkaar krijgt om je ruiter af te laten stappen Schijnheilig

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 13:24

pmarena schreef:

'tuurlijk , op dat moment is er op zich niks mis mee als je zo zonder stress en gedoe de situatie oplost. Maar het gevaar is er dat als je dit een paar keer (terecht) doet , het paard inmiddels niet meer bang of onzeker is of wat dan ook maar er dan een spelletje van gaat maken. Want het is toch leuker om naast elkaar te lopen dan alleen , en het is bekend hoe je het voor elkaar krijgt om je ruiter af te laten stappen Schijnheilig

Bij MIJN paard heeft het juist vertrouwen gewekt. Behalve dat ze niet van huis wilde (zie een paar berichten hierboven) deed ze ook zo stom bij enge dingen. Van ellende ben ik toen wel eens afgestapt en heb haar aan de hand geleid. Resultaat: ik heb nu een heel zeker paard dat volledig op mij vertrouwt en overal moeiteloos langsgaat.....
Het zal niet voor elk paard gelden, maar ik ben blij dat ik dit op mijn manier heb gedaan!!

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 13:27

laura1705 schreef:
heb vandaag een stukje gelopen met mijn paard. Na twee meter wilde ze alweer terug, maar ze ging wel mee. Alleen in een heel sloom tempo, later liep ze wel redelijk door. Zo ben ik de straat uitgelopen en toen weer terug gegaan.

Zo zou ik het idd opbouwen, steeds wat verder. Volgende stap: jij erop en iemand ernaast en dan dat weer afbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 13:40

pmarena schreef:

Ik reageer hier nogmaals hetzelfde op:
JoviBan schreef:

En hoezo vindt een paard het leuker om naast elkaar te lopen. Wanneer het paard niet meer bang of onzeker is, zal hij het minstens net zo leuk vinden om dapper en vol zelfvertrouwen en met vertrouwen in z'n ruiter "voorop" te lopen met de ruiter op z'n rug.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 13:51

Er zijn allerlei methodes en theorieën over, maar uiteindelijk moet je toch kijken naar het paard en de reden waarom het niet verder wil. Bij een jong paard, zoals TS kennelijk rijdt, kan het heel goed toch onzekerheid zijn. Veel mensen denken dat als ze met een ander paard erbij naar buiten gaan het paard buiten leert rijden als ze achter het ervaren paard aanlopen. Als je een jong paard wilt leren buiten lopen, laat het dan in ieder geval periodes voorop lopen met het steuntje in de rug van het ervaren paard. Zo bouwen ze rustig aan hun zelfvertrouwen op. Als een paard achter een ander paard aan mag lopen dan zet hij/zij z'n brein lekker uit en wordt er niet opgelet en dus ook niet geleerd, want het andere paard let wel op.

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 14:39

ik lees even goed mee, want ik heb precies hetzelfde probleem.
Hoe strak of los ik de teugels ook hou, ze draait om...
ik tik.. terwijl ik tik geef draait ze gelijk om..
draai ik haar dan maar weer om, omdat ik natuurlijk wel verder wil, maar dan wordt ze helemaal `gek`. schudden met dat hoofd e.d.
Maar ik lees eventjes mee Lachen Lachen Lachen
ik ga zo op buitenrit met iemand die mee gaat op zn shetje en zn moeder dus Lachen misschien kan zij mij ook wel helpen Lachen

Groeten

laura1705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 14:43

antitoilet: Dit probleem is echt heel lastig en je bent dus zeker niet de enige die er last van heeft. Als ik nu op buitenrit ga moet er dus ook iemand mee. Ik heb vaak geprobeerd om het draaien te voorkomen, maar lukt gewoon niet. Ze gooit haar hoofd de lucht in en dan is zei gewoon sterker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 14:43

Of lees even terug. Pling

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 14:49

Waratje schreef:
Er zijn allerlei methodes en theorieën over, maar uiteindelijk moet je toch kijken naar het paard en de reden waarom het niet verder wil.

Da's een heel waar woord.

Sommige paarden zullen het inderdaad misschien reuze grappig vinden als hun ruiter afstapt en denken 'leuk, doen we volgende keer weer!', andere paarden zullen er juist heel goed op reageren dat hun ruiter laat zien dat hij begrijpt wat er aan de hand is. Ik vind zelf afstappen geen probleem (het kan zelfs heel effectief zijn), mits je het afstemt op het gedrag van je paard. Maar dat geldt bij alles; ik vind afstappen en ergens langs lopen niet persé een methode die meer het 'gevaar' heeft dat je paard het leuk gaat vinden dan een kwartier stil blijven staan. De meeste paarden vinden het denk ik ook niet 'leuker' als jij ernaast loopt dan wanneer je erop zit, maar mócht je zo'n paard hebben, dan moet je natuurlijk idd niet afstappen. Knipoog

Bij alles geldt volgens mij: kijk héél goed naar je paard en probeer er achter te komen wat er aan de hand is. Stem daar vervolgens je acties op af. Bij een paard dat doodzenuwachtig wordt van stilstaan en dan begint te springen, dribbelen en steigeren, zou ik geen kwartier gaan stilstaan... Evenzo zijn er ook paarden waarbij je beter niet af kunt stappen, paarden die alleen maar gestresster maken als je ze op een lekker temo aan het draven zet, en paarden die helemaal over de zeik raken als je ze probeert door te drijven.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:25

OK dan! Jij mag door naar de volgende ronde... Knipoog

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:42

Ik heb net zo`n probleem als laura. Inderdaad heel lastig.
Ik kijk ook wel naar mijn paard, maar het is gewoon eigenwijs zijn. Vandaag ging het dan weer goed maar waren er wel weer meerdere mensen en een pony bij. Eerst ging het ook goed en we gaan geen onbekende routes, dus ze is overal goed doorgereden. Het is gewoon eigenwijs zijn en naar huis willen. MIjn haflinger gooit dan ook haar hoofd omhoog en gaan met die banaan. Clown Zeer irritant. De vrouw die vandaag meeging op buitenrit vroeg ook of datìe niet sterk was in de mond. Nou, dat is ze zeker.... En heel onhandig als ze omdraait is ze gewoon sterker, hoe kort ik de teugels ook houd, ze loopt er gwoon door heen. Benen eraan, geen reactie, tik...
Niks helpt. Geduld ook niet...
Tsjah.. volhouden is misschien de enige oplossing dan ???