Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Apple schreef:Gewoon je plaats op de weg innemen inderdaad. Met een paard ben je immers bestuurder
.
Het is jammer dat daar bij ruiterbewijzen en koetsiersbewijzen relatief weinig aandacht aan wordt besteed. Bij een motorrijbewijs gaat een groot gedeelte van de stof over "plaats op de weg". Zo rijden dat je duidelijk zichtbaar bent en dat ze je niet zomaar in de berm kunnen drukken.
Ik ben zelfs de eerste keer gezakt omdat ik het verkeerd begrepen had...
Namelijk dat je niet zoveel mogelijk rechts op je weghelft moet rijden, maar echt tegen de middenlijn aan. Dat is het veiligst, ook met openzwaaiende portieren als je geparkeerde auto's passeerd, maar vooral omdat auto's dan echt niet om je heen kunnen. Wat ik jammer vind is dat er tijdens het autorijbewijs eigenlijk nul aandacht wordt besteedt aan het feit dat een begeleider met paard (of koe), een ruiter en een paard en wagen ook bestuurders zijn en dezelfde rechten hebben als automobilisten.... 
op een smal stukje weg, waar mijn paard beetje paniekerig van werd (als hij plaats heeft om weg te gaan is het allemaal niet erg en loopt hij stug voort, maar weerzijds een sloot dan vindt hij helemaal niks om dan een vrachtwagen te passeren)wizewo schreef:Over die reflectie vestjes in het engels, dat nog problemen zou kunnen opleveren...
Gewoon vestje bewerken met dikke alcoolstift? Wel groot en leesbaar schrijven natuurlijk...
. Apple schreef:Hummm Nado, ik heb toevallig dit jaar ook mn koetsiersbewijs gehaald en kan me niet herinneren dat er echt expliciet aandacht aan gegeven is![]()
Kwam misschien ook doordat ik ook met andere voertuigen al mn plaats op de weg inneem en we met een flinke kar aan het rijden waren.
Misschien lag het er ook aan dat ik in het centrum van Zoetermeer gelest en afgereden heb, en daar heb je heeeeel veel geparkeerde auto's langs de weg en rijden mensen ongelovelijk asociaal langs aanspanningen...