buitenrijden op de Veluwe

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:55

Julia_14 schreef:
Ik wil heel graag nog een keer met mijn verzorgpony gaan buitenrijden op de Veluwe. De eigenaar vind het goed en wil mij ook best graag brengen met de trailer, dus vervoer heb ik wel. Alleen vraag ik me af: heb je nou een ruiterbewijs nodig voor het rijden op de Veluwe? En moet je persee op de paden blijven, of mag je ongestoord door het gebied rijden? Ik heb namelijk een aantal maanden geleden in de krant gelezen dat dat een nieuwe regel is: voor 1 euro ofzoiets mag je de hele dag ongestoord met je paard door de Veluwe rijden, zonder verplicht op de paden te blijven. Ik ben dat artikel helaas kwijt, maar geldt dit nog steeds? Ik hoop dat jullie hier wat meer over weten, ik heb al wel gezocht op internet maar kan geen duidelijke info vinden.. alvast bedankt:)

groetjes Julia

Je wilt naar de hoge veluwe? het park zegmaar?
Het kost 9 euro dacht ik, incl. paard, en je mag overal rijden, behalve op fietspaden en voetpaden...
Maar weet je de weg? Want je verdwaalt zo...
je hebt geloof ik geen ruiterbewijs nodig, maar dat weet ik niet zo zeker...
ik ga morgen, ik zal als ik het niet vergeet even een verslagje doen straks!

OH, ik woon trouwens in schaarsbergen, dat is zegmaar arnhem-noord...

senta

Re: buitenrijden op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:24

Oef, hier staat een hoop in dat maar half klopt! Ik woon ook op de Veluwe en heb hier heel wat rond gezworven. Even wat info:

Nergens op de Veluwe heb je een ruiterbewijs nodig. Voor het Park de Hoge Veluwe moet je entrée betalen (inderdaad 9,50) en dan kun je vrijwel overal vrij rijden, behalve in het centrum waar de musea en het bezoekerscentrum zijn, en restaurant de Koperen kop. In dat centrale stuk moet je op de ruiterpaden blijven. Bij de ingang kun je een goede kaart krijgen.

Een ander gebied waar je moet betalen is Nationaal Park de Veluwezoom. Voor dit gebied moet je een vergunning kopen, kost 10,- voor een jaar of 4,- voor een week. Kun je o.a. krijgen bij het bezoekerscentrum, zie de website van natuurmonumenten.

Verder is de Veluwe enorm groot, in elk van deze gebieden kun je al meerdere dagtochten maken. Ook mooi rijden en gratis is het gebied van de Ginkelse heide, de Edese heide en het Planken Wambuis (bos). Je kunt rijden op ruiterpaden en zandwegen. Dit gebied zit aan de zuid-west kant van de Veluwe.
Het gebied tussen Hoenderloo en Apeldoorn is ook heel mooi, daar heb je grote bossen met een uitgebreid net van ruiterwegen. Je kunt een kaart aanvragen bij de lokale VVV's waar alle ruiterpaden op staan. Ze hebben een heel handig systeem waarbij er op alle paaltje nummers staan en die nummers staan ook op de kaart. Zo kun je niet verdwalen. Goed kunnen kaartlezen is wel noodzakelijk!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:21

Tsja, daar kan ik maar weinig aan toevoegen...

Ik rijd zelf ook regelmatig op de Ginkelse hei. Voordeel is dat je voldoende parkeergelegenheid hebt en als je alleen op de hei blijft en niet het bos ingaat kun je eigenlijk niet verdwalen omdat je op een open vlakte bent. Nog een voordeel is dat je daardoor ook weinig last van beestjes hebt in de zomermaanden.