sporen om bij buitenrijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: sporen om bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 20:49

Ik rij zelf nooit met sporen maar ik zie hier genoeg mensen buitenrijden die het wèl doen. Er is hier nl een prachtig veld om dressuur te rijden in het bos en vooral 's winters wordt daar door veel mensen dankbaar gebruik van gemaakt. Als elke bak hard bevroren is is dat veld nog goed te gebruiken als alternatief.

_streepjes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 15:11

ik rij zeker niet buiten met sporen, maar eigelijk sowiso niet.
buiten is kees latijd al een bom energie, hij loopt de hele tijd te dribbelen en wil altijd keihard in rengalop, maar hij gaat nooit te ver, ik kan het altijd wel net huiden, hij luistert dus wel goed, dus ik heb absoluut geen sporen nodig.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 16:56

Tijdens mijn twee strandritten die ik heb gemaakt op twee grote manege pony's dit jaar had ik geen sporen om... Daarbij kon ik het met mijn kuiten ook af Knipoog

Maar wanneer ik met mijn paard naar buiten ga heb ik mijn sporen wel om. Wanneer ze namelijk weer ergens een boskabouter langs ziet komen (en geloof me... dat is zeer vaak bij ons in het bos Clown ) wil ze weleens op de noodrem of omdraaien. Wanneer ik haar voorwaarts wil hebben reageert ze in deze omstandigheden zeer weinig tot niet op je been. Wanneer je een tikje met de zweep geeft krijgt ze een aanstelleritis-aanval en gaat ze lopen springen en wip-kippen Haha! Met een spoortje erbij loopt ze meestal gewoon door zonder gehups. Ik ram dan natuurlijk niet de spoor in haar ribben... maar gewoon heel lichtjes bij tikken ermee is al aanmoediging genoeg Lachen

Jester

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:27

Ik rij altijd met sporen zowel in de bak als buiten. Gebruiken doe ik ze zelden, het is het been of de hand van de ruiter, die vriendelijk is of niet. Een heel enkele keer (iid bij kabouters oid) heb ik ze echt even nodig, hij springt anders zomaar de drukke weg op. Dit is 1 x gebeurd omdat iemand een emmer met bloemen erin te koop langs de weg had gezet, en hij dacht dat hij opgegeten oid werd. We zaten bijna onder een auto. Het is dus een stukje veiligheid en geen show. Een zweep heb ik niet, daar wordt weer wel heel veel mee gereden. Ik rijd nml western (in de sport op amateurnivo).

Groetjes,

Monique

pammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 16:32

Als ik naar buiten ga laat ik mijn sporen thuis.
Ze is voorwaats genoeg, neem alleen mijn zweep mee.
Was zondag met een hele groep naar buiten, keken ze me wel vreemd aan van wordt hij niet knetter gek van de zweep? Nee als je hem normaal gebruikt niet.

leyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 11:18

Als jou paard geen sporen gewend is, zou ik ze met buitenrijden ook niet gebruiken! Een zweepje is dan voldoende en neem ik in elk geval altijd mee 'ter waarschuwing'. Mijn paard is niet altijd voorwaarts en wil nog weleens plots de weg op draaien als hij ergens van schrikt..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 15:53

Mijn sporen zitten standaard aan mijn laarzen, maar buiten drijf ik zelden aan, en als ik aandrijf doe ik dat al met mijn kuiten en niet met mijn sporen

JJJose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 13:37

Ik rijd ook niet met sporen buiten. Ze is voorwaarts genoeg en voor de zekerheid neem ik wel een zweep in me hand mee.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 13:41

Ik reed ook gewoon altijd met sporen buiten, omdat ik gewoon weg te lui ben om ze er telkens weer om te doen. En je hoeft ze bovendien niet te gebruiken. Lachen

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 15:35

Ik rij nooit met sporen buiten. Ik heb ze buiten gewoonweg niet nodig. In de stap moet ik dan misschien wel vaker drijven, maar de lichtste draf- of galophulp is al voldoende om haar in draf/galop te krijgen Haha! . Wel neem ik altijd een dressuurzweep mee voor het geval dat ze een keer gaat klieren, maar die hoef ik gelukkig maar zelden te gebruiken.

YellowDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 15:41

Ik heb alleen bij de dressuur spoortjes aan met kleine stompe bolletjes. Ik rij 3x per week in de les (1x prive, 1x in de springles en 1x in de dressuurles, de rest rij ik thuis) Knipoog

Als ik buiten ga rijden neem ik een zweepje mee maar meestal hoef ik deze niet eens te gebruiken.
( heb 1x een jochie geslagen met de zweep, die gooide stenen naar mijn paardje Boos! )

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 15:47

op mijn paard rij ik zowiezo nooit met sporen, maar met mijn pony had ik tijdens het rijden buiten idd ook spoortjes om... of ik ze gebruikte dat was een 2de Knipoog waren trouwens wel van die korte stompjes...
mijn pony was namelijk zoon rotzak dat als ze maar 1 kans kreeg om van der werk af te komen ze die dus altijd greep! hoefde altijd maar 1 keer te laten merken dat ik sporen aan had en dan liep ze super! was ik ze vergeten kon ik er donder op zeggen dat er geen hoeken meer in de bak waren en gebroken lijnen halve voltes werden Clown dit was trouwens ook bij buitenritten zo... had ik geen sporen om ging ze bijvoorbeeld bij een blaffende hond ontzettend er om heen wijken terwijl ze dat helemaal niet eng vond... ze nam mij gewoon in de maling Clown
maar goed mijn pony was toendertijd al 10 jaar bereden met sporen dus zie er dan maar weer eens vanaf te komen...

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 19:54

Ik rij mijn paard helemaal niet met sporen.
maar ik zie ook mensen genoeg die buitenrijden met sporen.
Bij somige paarden moet het gewoon maar ik zelf ben er geen voorstander van.
Mijn paard is wel voorwaarts als we buiten gaan rijden behalve als ze hengstig is.
Inplaats van sporen neem ik altijd wel een zweepje mee want vooral als ze hengstig is heb je die wel nodig.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 09:30

Buiten rijd ik niet met sporen. Waarom niet? Omdat hij genoeg voorwaarts is en buiten sporen echt niet nodig zijn. Ik neem ook geen zweep mee, want daar kan Levin niet tegen, dan wordt ie juist nog heter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 19:53

écht wel Tong uitsteken
Yvke is wel zo'n muts.. Die gaat of stilstaan, of ze gaat stilstaan keert om en ze peert 'm naar huis...

heb een tijdje niet buitengereden dus, en ik heb nu een ander ietsje scherpert bitje gekocht voor 't buitenrijden (kneveltrens, voordat iemand weer visioenen ziet van zwaar opgetuigde knollen met dikke stangen ed Tong uitsteken) en de laatste keren had ik geen sporen om, dus ik ga een nieuwe poging doen

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:52

ik rijd wel buiten met sporen... mijn paard is bang voor de zweep (normaal heb ik altijd een zweepje bij me, mocht er iets gebeuren of gewoon nodig zijn) dus nu heb ik een spoortje als ze ergens dan totaal niet langs wil heeft ze mooi pech Haha!

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 16:39

Ik rijd niet met sporen buiten, Misty is al heet zat. *LOL*
Maar ken wel mensen die het wel doen.
Gewoon zodat hun paard 'iig doorloopt'. Scheve mond