Hoe maak je een jong paard verkeersmak?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Hoe maak je een jong paard verkeersmak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 20:55

Ik kan niet uit je verhaal opmaken of je voor je buitenrit even gelongeerd hebt of gereden in de bak?? Mischien helpt dat om de eerste frisheid er wat uit te halen.

Het voordeel van een ervaren paard meenemen op zo'n eertse buitenrit is dat jouw paard dan kan zien dat het ervaren paard zich niet zo druk maakt om het verkeer. Maar dan moet je paard het wel kunnen zien en dat gaat niet als het voorop loopt.

Als je denkt dat je er goed aandoet om met de trailer op pad te gaan naar bijv. het strand dan moet je dat zeker doen. Zoek ook eens het bos op die manier op en bouw het verkeersmak maken dan langzaam uit door een wat minder drukke weg mee te pakken met een buitenrit.

Leer wel meteen dat je paard op jouw moet wachten. Maak van je strandrit geen cross. Probeer haar te laten wennen aan een andere omgeving, maar houdt wel de controle ookal heb je de ruimte.

millie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 10:19

Ik zou toch eens in een weekend echt vroeg op pad gaan dat heb ik met mijn paardje ook gedaan. Je komt dan veel minder tegen. Verder heb ik veel gewandeld (en gras laten eten) vlak langs een drukke N weg (ik had een hoekje gevonden waar er een hekje voor stond)
Omdat het vanaf mijn stal ook een drukke dorpsweg met veel vrachtverkeer is heb ik ook een tijdje het eerste stukje te voet gedaan en pas op een stuk waar weer een apart fietspad is er weer op.
Verder veel kleine stukjes met andere paarden, afgewisseld met weer alleen op stap.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 17:48

bedankt voor jullie reacties..
Ik had al gelongeerd voor mijn buiten rit en het ervaren paardje liep voorop.
De weg is ook sochtends vroeg niet rustig en sowieso ga ik sochtends naar school dus kan ik ook in de ochtend niet komen.. In het weekend is het in de ochtend druk, maar werk ik ook dus dat word lastig.
k wilde tijdens de strandrit vooral stappen en misschien een stukje draven.. wil het zo ontspannen mogelijk maken ..