mag je op velden rijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: mag je op velden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 10:10

sinneke schreef:
Als ik eerst uren in mijn auto moet zitten om dan te kunnen rijden kan ik er maar beter mee stoppen. Verdrietig

Je moet iets voor je sport overhebben, een stukje autorijdenrijden kan daar ook onder vallen.
En uren in de auto is erg overdreven. Volgens mij is er op nog geen half uur rijden van je huis best wel ergens een bos waar je goed kan rijden.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 13:35

Citaat:
Als ik eerst uren in mijn auto moet zitten om dan te kunnen rijden kan ik er maar beter mee stoppen. Verdrietig
Dat is erg jammer, maar dat is geen excuus om dan maar op iemand's land te gaan rijden. Het is hun probleem niet dat jij nergens anders kan rijden.

Tja, het voorbeeld over de voortuin ... hangt er een beetje vanaf wat er in staat, soms alleen gras. Maar of het kwaad kan of niet is niet de vraag; het gaat erom dat je niet zonder toestemming op het land van een ander mag rijden.

pammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 22:12

Zo moeilijk is het toch niet, als steeds op hetzelfde land gaat rijden om even bij de boer langs te gaan?
Kost hooguit 1x een kwatier.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 22:33

sinneke schreef:
Marreke schreef:
En dat vragen of je daar recht op hebt? Aanvaring gehad met een boze boer misschien?

Boze boer niet, maar wij zijn zelf boeren en overlaatst was er iemand met zijn paard over ons stuk grond aan het draven dat pas was ingezaaid.
Ik ben dan ook van de mening als je niet weet of het gezaaid is er ook af te blijven, want als je dat doet kan geen één boer nog een paard zien.
maar de paardenmensen in onze buurt weten best wel dat ze naar volle lust op onze velden kunnen ALS er geen gewassen op staan!

Maar waarom ga je dan niet op jullie eigen grond rijden Verward

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 22:39

pammy schreef:
Zo moeilijk is het toch niet, als steeds op hetzelfde land gaat rijden om even bij de boer langs te gaan?
Kost hooguit 1x een kwatier.

lijkt mij ook...

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 22:48

haha ik moet hier een beetje om lachen, pas gemaaid, dan kan het wel, als ik dat hier thuis zou doen? dan krijg ik een behoorlijke preek, het grasland is voor de koeien, die zijn de eerste inkomsten, als er net gemaaid is, doen we er alles aan om het zo snel mogelijk weer op te laten komen, erop rijden is in mijn ogen nog nooit goed geweest......

ook wij hebben grasland aan de doorgaande weg, er komen ook regelmatig mensen die de hond er uitlaten of die gaan vliegeren, daar zijn we dus niet van gediend....

er is voor ons een stuk afgezet van 20/40 waar we kunnen rijden, voor de rest is alles voor de koeien.......

mocht er eens iemand komen vragen of ze onze bak mogen gebruiken, zou ik gelijk ja zeggen, als ze het maar netjes vragen.......

Hubbieuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 20:37

helemaal mee eens dana .... maar als men vraagt is er meestal wel wat mogelijk

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 21:56

Meid, als je niet wil geloven dat het behoorlijk asociaal is als je zomaar op iemands land gaat rijden, waarom vraag je het dan nog?

Of je nu schade aanbrengt of niet, maakt toch niet uit? Het gaat om het feit dat jij je ongevraagd en zonder toestemming op verboden gebied begeeft. Als iemand jouw auto steelt, er een rondje mee rijdt en hem vervolgens weer zonder schade terugzet, is dat dan ook okee?

Dat je niet kan rijden is onzin. Als er iemand geen uitrijmogelijkheden heeft ben ik (midden in het Westland), maar echt wel dat ik conditietraining kan doen. Dan niet over mooie bospaden, maar wel over de harde weg. Helaas rijdt dat niet zo leuk, maar conditie trainen kan overal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:42

RT-D --> TAO

Je hebt nooit het recht om op de grond van een ander te komen.
Ook al staat er geen hek ofzo omheen.
Het is prive eigendom.
Je zou het ook wat raar vinden als ik in jou tuin kwam zonder het te vragen. Lachen

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 10:41

Ik vind het ronduit aso om te gaan rijden op een land wat niet van jou is, waar je niet eens toestemming voor hebt gevraagd.
Bij mij is het ook eens gebeurd, mijn weide ligt aan de o.w. en is omheind. Nu had ik het niet dichtgedaan en de één of andere trien (sorry) hier uit de buurt dacht dat het dan mocht, wei open was volgens haar toestemming om erop te rijden.
Ik ben vreselijk tegen haar uitgevallen, ik ga ook niet bij haar op haar oprit parkeren omdat haar hek openstaat...

Wat van een ander is, is niet van jou en dat hoor je te respecteren!!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:04

Het is gewoonweg niet toegstaan om op een stuk privéland te gaan rijden. Of er nu gewassen op staan of niet. Dat het stuk land niet aan een boerderij grenst wil niet zeggen dat het geen privébezit is. En dan maakt het niet uit of je wel of niet iets kunt vernielen, je mag daar simpelweg gewoon niet opkomen.

Wij (mijn vriend en ik) wonen op een boerderij en hij runt daar zijn akkerbouwbedrijf. Hij teelt o.a. aardappelen en uien, maar ook graszaad en tarwe. Als hij er aan moet gaan beginnen om alle blokken land te omheinen is hij lang bezig. En ik vind het persoonlijk belachelijk om geld te steken in een omheining omdat andere mensen het fatsoen niet hebben om van dat land af te blijven.

Nou liggen bij ons de blokken zo dat het echt wel duidelijk is dat het geen braakliggend stuk gemeente grasveld is. Wij hebben nog nooit meegemaakt dat er mensen te paard bij ons op het land reden. Dat vinden wij eigenlijk vanzelfsprekend en wij zouden erg boos worden als er zo maar iemand op het land aan het rijden was zonder het te vragen!!!

Dus ik vind dat je daar niets te zoeken hebt en daar dus niet op mag rijden....tenzij je toestemming hebt van de eigenaar van dat stuk grond! Als jij daar op rijdt zonder toestemming en je vernielt onverhoopt toch wat en de eigenaar doet aangifte dan zit je met een groot probleem!!!
Als het nou een stuk gemeentegrasveld is in een parkje vind ik het een ander verhaal, maar of dat wettelijk toegestaan is weet ik niet....

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:12

ook gemeente grond is niet toegestaan, tenzij je toestemming hebt.......van de gemeente....

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:23

Toen ik een jaar of 13 was heb ik ook een keer met mn pony op een stukje land gereden. Bloos Toen kwam de boer eraan en die was ehm.. nogal kwaad. Sindsdien weet ik beter Haha!
Maar later besefte ik ook pas dat ik op het land van iemand reed die daar zijn brood mee moest verdienen en dat het dan niet leuk is als een of andere pennymeisje met dr pony op jouw land aan het galoperen is. Verstand komt met de jaren Knipoog

Ocorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 12:22

Ik kom ook uit een "boerefamilie" en heb van jongs af aan geleerd dat ik absoluut niet in een stuk land van iemand anders mag komen, je weet nooit wat hij of zij met het stuk land van plan is. De enige situatie om je paard het weiland in te sturen is bij mij als hij echt niet meer te houden is, maar dit heb ik zelf nog nooit meegemaakt. Kijk maar eens naar het weiland na afloop van een wedstrijd, paarden "vernielen" het land heel erg, door schrapzetten, afzetten ed. Mijn oom (heeft koeien) en wij (hebben paarden) hadden ons weiland naast elkaar en koeien laten veel gras staan, maar hij wilde nadat de koeien er in hadden gestaan absoluut geen paarden erin, ook niet voor één dag.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 12:24

Nee, je mag zonder toestemming niet op het land van iemand anders komen.
En de kans is groot dat je met een paard wel wat vernield, paardenhoeven heb je zo in de grond zitten.

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 12:31

Ik denk niet dat ze het leuk gaan vinden nee.

Ik zou het niet eens durven Knipoog

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 12:57

Nee je mag niet op velden rijden.
Ik weet zeker dat boeren hier in de buurt nooit toestemming zouden geven dat iemand op hun land rijdt. Ze zijn het hele jaar bezig om hun grond precies ideaal te maken voor hun gewas, ze zullen het dus niet zo op prijs stellen als jij met hun paard door hun grond walst.
Als je een beetje gaat zoeken kun je vast ook wel de eigenaar van het stuk grond vinden (b.v. vragen aan de gemeente). Dan kan je het gewoon aan die boer vragen.
Stel dat kinderen in een wijk geen parkje hebben. Ik denk niet dat jij het zo leuk zou vinden als ze bij jou in de tuin komen voetballen, ook niet als je tuin betegeld is en ze eigenlijk niks fout kunnen doen. Het klinkt misschien raar, maar voor boeren is hun land hun 'tuin' (nog wel meer misschien, ze moeten hun geld ermee verdienen) .
Daarnaast kan jij misschien het verschil wel zien tussen een stuk land wat is ingezaaid en een stuk land wat niet is ingezaaid, maar andere misschien niet. Een penny die jou ziet rijden op dit stuk land, denkt dat dit mag en gaat je nadoen maar ook op de momenten dat het land wel is ingezaaid.
Niet doen dus! Het is privé terrein.

edit; waar rij je als er wel een gewas op het land staat? Misschien kun je daar ook rijden als er geen gewas op het land staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 14:21

Op braak mág je nu niet eens rijden als de boer meedoet aan de MacSharry regeling. Ik weet de precieze data niet uit mijn hoofd, maar tussen half maart en half oktober ongeveer mag een boer niks doen met een stuk braakliggend land. Dan mag er ook niet op gereden worden. Want, die boer kan dan inkomsten werven door er geld voor te vragen. En als hij dat niet doet, dan derft hij nog altijd daarmee de inkomsten van de manege in de buurt, omdat de ruiter op zijn land, ipv op die manege rijdt.

Los daarvan, ronduit asociaal om te gaan rijden op andermans land, zonder toestemming. Vragen of je het recht hebt, als er niks op staat? Gestoord A, hoe weet jij dat er niks op staat? B, wellicht is het nu net gemaaid etc, maar moet er nog een snede afkomen? C, misschien is het wel braak, en mag het idd helemaal niet.

Bovendien denken zo andere mensen er wellicht ook op te mogen, en dan op elk willekeurig land met wat gras erop, omdat zij het verschil niet kunnen zien. Ik kletter zelf ook graag op ons gedorsen land met m'n pony, maar altijd nadat ik mijn vader heb gevraagd of het mag. Ik zie het verschil idd wel, maar soms mag ik ook een bepaalde periode er niet op, omdat hij gespoten heeft, en dan is het toch beter voor je paard als ie daar niet teveel mee in contact komt.

Zandruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 01:16

Domme vragen bestaan dus ook, je gaat toch ook niet zomaar een huis van andere mensen binnen. En stel dat het erg heeft geregend en je gaat op (gemaaid) grasland, dan kan je paard de boel mooi vertrappen.
Ik zou zeggen, vraag eerst aan de eigenaar van de grond of het mag als je het toch beslist wilt en dan nog, ik zou dat alleen aandurven bij mensen die ik ken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 08:02

Ik weet nog goed dat 1 van de vragen van mijn ruiterbewijs was (dat is dus wel iets van 30 jaar geleden!, ik was een van de eersten met een ruiterbewijs geloof ik): mag je rijden op stoppelvelden? Ik had braaf: 'nee' aangevinkt, en dat was FOUT. Het was de enige vraag die ik fout had bij m'n theorie en ik kan me nog herinneren hoe kwaad ik was. Het goede antwoord was: 'ja, met toestemming van de eigenaar.' Tjonge jonge, wat was ik pissig Haha! Haha! Haha! . Zo kan je alles wel goedvinden. Mag je in 1 meter hoog hooiland rijden? Ja, met toestemming van de eigenaar. Duh....

(Wat een jeugdtrauma hè Clown )

Maar goed, dat is even terzijde.

In Nederland is het zo dat je nooit ergens anders mag rijden dan op ruiterpaden, onverharde wegen waar staat aangegeven dat het niet verboden is voor aanspanningen en ruiters (waar niet zo'n rood verbodsbord staat dus) en de openbare weg - op alle andere plekken alleen als je toestemming hebt van de terreineigenaar. (Bij Endurancewedstrijden kom je dus best wel eens op paden waar je normaal niet mag komen. Dan is daar expliciet door Staatsbosbeheer bv toestemming voor verleend)
Oh, en voor de volledigheid: op het strand mag je ook vrij rijden, als er niet staat aangegeven dat het (in bepaalde periodes) niet mag.

Overigens is de TS uit Belgie afkomstig. Daar zou regelgeving wel eens anders kunnen zijn, en daar is het a) wel veel gebruikelijker om onafgezette velden te hebben en b) daar ook (langs de randen) overheen te rijden. Zeker in de Ardennen gelden daar een soort onuitgesproken 'recht van overpad'-regels.
En c) mag je in Belgie (althans in de Ardennen, het enige gebied waar ik zelf wel eens rijd) ook in de bossen gewoon van de gebaande paden af. Ruiterpaden kent men er sowieso niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 10:33

Ibbel schreef:
Overigens is de TS uit Belgie afkomstig. Daar zou regelgeving wel eens anders kunnen zijn, en daar is het a) wel veel gebruikelijker om onafgezette velden te hebben en b) daar ook (langs de randen) overheen te rijden. Zeker in de Ardennen gelden daar een soort onuitgesproken 'recht van overpad'-regels.
En c) mag je in Belgie (althans in de Ardennen, het enige gebied waar ik zelf wel eens rijd) ook in de bossen gewoon van de gebaande paden af. Ruiterpaden kent men er sowieso niet.

A klopt, B klopt niet (althans hier niet) en C mag hier ook niet. In de bossen is op veel plaatsen keurig aangegeven waar je te paard wel of niet mag komen en hier en daar is zelfs een echt ruiterpad Ja (de kwaliteit ervan laten we even buiten beschouwing)
Ik woon overigens niet in de Ardennen, kan best dat het daar heel anders is, en TS woont ook niet in de Ardennen.

Ibbel, sterkte met je jeugdtrauma Ach gut

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 10:44

Ik zie heus wel wanneer je op een veld kan rijden.
Altijd een paar dagen voor het land omgewoeld wordt.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 11:33

Armaris, het gaat er niet om of je dat kan zien, maar het gaat er om of je toestemming gevraagd hebt. Snap je dat nu nog niet?!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 11:40

Ze zijn nu hier volop aan het dorsen en op stoppelvelden mag je inderdaad rijden met toestemming van de eigenaar..

Ik had van de week gevraagt aan de boer toen ze aan het persen waren of ik als alles er af was op hun land mocht rijden. Dan had ik een kortere sluiproute terug naar stal waar ik verantwoord nog een sprintje kon trekken.
Dat vonden ze wel goed, maar ze wilden het land alweer vlug winterklaar hebben en ze gingen de volgende dag al met de cultivator er op en dan kon ik niet meer erop rijden..

Naast de manege waar ik rijd met Amy ligt ook een groot stuk land.
Daar gaan ze als het goed is van het weekeind dorsen en die laten het ook 2 tot 4 weken gewoon als stoppelveld liggen zodat wij er op kunnen rijden. Dat is al jaren het geval dat dat mag en dat is gewoon leuk dat de boer het express laat liggen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 13:05

Citaat:
Ik zie heus wel wanneer je op een veld kan rijden.
Altijd een paar dagen voor het land omgewoeld wordt.

Dit betekend dus dat jij in de toekomst kan kijken, wat knap!!! Want hoe kan je anders weten dat over een paar dagen het land omgewoeld word??

Maar het kwartje valt nog steeds niet hè??
Of je wel of niet iets stuk maakt doet er niet toe!! Zelfs al zou het goed zijn voor het land dat je er op rijdt (wat dus niet zo is, maar goed), dan zou het nog niks uitmaken. Het heeft er gewoon absoluut niks mee te maken!!! Het is niet van jou, dus jij mag daar niet zijn! Punt uit.

Hoe groot is het bord voor je kop eigenlijk?