buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Helina0611

Berichten: 1196
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Voorburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:09

ik rijd eigenlijk altijd buiten heb nl. geen bak bij huis (wel wei).
meestal pak ik haar wel aan aan het begin maar na een half uurtje/ uurtje lekker ontspannen laten lopen. evt. lange teugel. lekker losjes. maar moet uiteraart wel LUISTEREN anders pak ik haar weer aan.

Anoniem

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:10

Het hangt er natuurlijk vanaf wat voor paard je hebt, maar ik vind dat buitenrijden iets puur recreatiefs is. Je paard moet er plezier in hebben en jij ook!

Als je last hebt van een natte bak zoals WendyK dan is er natuurlijk niets op tegen om je paard te trainen buiten de bak maar dan noem ik het geen buitenrit meer maar gewoon een trainingsuurtje.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:12

lekker ontspannen idd, los teugeltje lekker door stappen enz, gewoon relaxt..

als ze druk zijn een beetje afleiden door aan de teugel te rijden enz, zijn ze weer rustig weer ontspannen..

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:13

Bij mij gaat dat ontspannen maar gecontroleerd.
Meestal een iets langere teugel, maar ze buigt dan eigenlijk altijd wel af. Soms geef ik haar even de vrijheid om met lange teugel lekker de benen te strekken, maar dan blijft er wel controle. Je weet nooit wat je te wachten kan komen te staan als ze een keer wegschiet of zo.
Meestal pak ik haar daarna weer terug en lekker weer ontspannen voor beide verder.

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:08

De merrie die ik nu rijd geeft in de bak ontzettend veel spanning en is heel moeilijk ontspannen en dan ook nog eens aan het werk te krijgen...

Sinds ik haar ook buiten ben gaan rijden merk ik dat ze dan meer ontspanning vindt en zich ook beter laat rijden.

Ik rijd haar nu bijna alleen nog maar buiten en doe buiten gewoon het dressuur werk dat ik anders in de bak zou doen.
Ze pakt dit simpele dressuurwerk, wat in de bak verre van simpel was, buiten beter op, waardoor ik haar toch steeds iets meer kan gaan rijden.

Doordat ze buiten meer ontspanning in het werk vind en ik dus wat meer kan vragen pakt ze werk in de bak (als ik les heb, 1x in de week) ook weer beter op.

Dus voor mij is buiten rijden op dit moment gewoon een stukje dressuurtraining.
Ga ik gezellig met een vriendin naar buiten ofzo, dan rijd ik gewoon wat licht nageeflijk en verder niks.
Lekker stappen en kletsen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:13

Met mn vorige verzorgpony ging ik af en toe op buitenrit, gewoon voor de ontspanning. Niks dressuur of netjes lopen ofzo, gewoon lekker rustig een beetje stappen, draven en af en toe een galopje.

_Jennifer_

Berichten: 2965
Geregistreerd: 23-11-04

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:14

Buitenrit is voor mij en het paard waar ik opzit lekker onstpanning, ik rijd soms wel wat met contact en als ze zin heeft loopt ze lekker zelf maar nageeflijk maar daar ga ik me niet druk om maken Ik gooi de teugels trouwens niet helemaal los want dan zit ik binnen no-time in de graskant

Marijkjuh

Berichten: 8300
Geregistreerd: 24-09-04

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:15

Ik laat m'n pony altijd gewoon lopen, wel teugels op maat natuurlijk. Maar van dat nageefelijk komt toch nooit wat terecht met een buitenrit aangezien er zoveel te zien is

0oSuUsSieJo0
Berichten: 3
Geregistreerd: 01-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:24

Ik geniet altijd van mijn buitenritten en me paardje ook alleen als ik langs de weg loop neem ik de teugels goed in handen zodat er nix raars kan gebeuren maar in het bos laat ik haar lekker lopen...ze hoort er ook van te genieten

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 18:17

Ondanks dat ik mijn paardje niet alle vrijheid geef, geniet ze duidelijk van een buitenrit, dat vind ze gewoon heerlijk. Dus je kan je paardje ook een beetje bij je houden. Je paard vind het gewoon heerlijk om buiten de wei te komen. Wie niet????

Melia
Berichten: 9857
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 19:27

ik heb toevallig vandaag nog buitengereden en ik heb haar ook maar een beetje laten lopen natuurlijk hou ik contact met haar, ze is soms ook een beetje druk dus dan zorg ik ervoor dat ik meer contact hou en evt. been geef of haar even uit laten razen, ze vind het nl. geweldig om te crossen in het bos ze zit dan ook helemaal met haar hoofd te zwaaien omdat ze het zo leuk vind

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:52

Wan schreef:
ik heb toevallig vandaag nog buitengereden en ik heb haar ook maar een beetje laten lopen natuurlijk hou ik contact met haar, ze is soms ook een beetje druk dus dan zorg ik ervoor dat ik meer contact hou en evt. been geef of haar even uit laten razen, ze vind het nl. geweldig om te crossen in het bos ze zit dan ook helemaal met haar hoofd te zwaaien omdat ze het zo leuk vind



[naam] ook die laat ik dan ook gewoon even rennen als een gek, en als ze dan klaar is, is ze helemaal rustig dan gaat ze lekker ontspannen lopen enz.. maar die moet ook altijd even lekker uitvliegen, even der energie kwijt

Melia
Berichten: 9857
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 18:48

Oohja maar mijn verzorgpony doet het aan het eind ook nog hoor.. ze is dan niet druk maar ze vind het zo geweldig en bij het meisje wat er voor mij op reed lieten ze haar altijd hard gaan dus nu is ze dat nog helemaal gewend, zodra we richting huis gaan heeft ze er ook zo'n zin aan, of als ze een heeele lange weg voor zich ziet gaan

Alytje
Berichten: 3264
Geregistreerd: 19-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:41

Buitenrijden doe ik voor de ontspanning van mij en mijn paard, dus dan houd ik me niet bezig met dressuur. Alleen vind ik het wel prettiger om mijn paard nageeflijk te hebben, dan heb ik meer te zeggen, anders loopt hij ontzetend met zijn kop omhoog en ziet hij vanalles en kan ieder moment schrikken en wegrennen. Dan is een buitenritje niet zo ontspannend meer

greens

Berichten: 704
Geregistreerd: 21-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:46

Buitenrijden is echt voor het plezier, dus meestal met langere teugel...

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:54

Over het algemeen gaan we het bos in om te relaxen dus lekker ontspannen. Als het nodig is pak ik d'r een beetje op maar anders niet. We gaan alleen in iedere gang wel altijd ietwat hard maar dat is puur enthousiasme (van beide). Ik merk wel dat wanneer ik een paar uur het bos in geweest ben Mandorra tijdens het dressuren weer heerlijk los is!

_Nicky

Berichten: 5135
Geregistreerd: 21-02-06

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:59

Meestal beide.
Ik wissel het stukjes af, begin met aan de lange teugel over straat, en dan pak ik het op, loopt ze netjes naar beneden, ongeveer 10 minuten lang, dan laat ik haar weer lang, en zo wissel ik het af anders loopt ze te stressen.

moniquebosch

Berichten: 826
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: bleiswijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:23

ik laat hem mestal wel lang vind dat als ik naar buiten gaat dat t voor de ontspanning van mij en voor hem is.
maar als hij echt druk is of word dan pak ik he wel ff op

mariettek

Berichten: 1705
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:05

Ha! Ik zou het eens moeten proberen om buiten te dressuren! Mijn (verzorg)paardje vertikt het om buiten zich ook maar iets van een ruiter aan te trekken! Hij luisterd heel erg lief, is volkomen verkeersmak, doet precies wat ik zeg, tot het punt dat ik iets meer van hem ga vragen. Hij steekt zijn neus de lucht in en lacht me keihard uit!
Nu ben ik zelf van mening dat buitenrijden voor ons beiden gewoon lekker voor ons plezier is, en ga ik er niet op in.

Dus: Gewoon los teugeltje, lang halsje en alleen in de galop hem even steun laten halen uit de teugels. Echt genieten dus!

Lotje02

Berichten: 4006
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Tilburg

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:10

Ik rij buiten meestal ech voor de lol. We rijden heel relaxed met een los teugeltje en ze mag af en toe zelf het tempo bepalen. Soms doe ik wel eens wat dressuren als we een veldje tegen komen, maar wij zien buitenrijden allebei als ontspanning.

Mayra_

Berichten: 1989
Geregistreerd: 16-01-06

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:37

Tijdens het buitenrijden rijd ik haar met een lekker los teugeltje (wel met wat contact zodat als ze schrikt ik nog wel wat te zeggen heb). Verder gewoon lekker rustig aan doen en aan de teugel ofzo hoeft echt niet. Buitenrijden is voor ons twee pure ontspanning.

Horsefreak

Berichten: 1238
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Nieuw Vennep

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:58

Tijdens een buitenrit wel contact houden met de teugels. En wel blijven rijden zeg maar. Dat het paard wel op me let. Maar ze hoeven geen stelling en niet aan de teugel te lopen. Het mag voor beide lekker ontspannen zijn.

estas
Berichten: 23
Geregistreerd: 26-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:35

Bij mij mag ze lekker ontspannen, maar het blijft een paard, dus ik heb altijd wel een heel licht beetje contact op mijn buitenteugel. net genoeg zodat ze weet dat ik er nog op zit. Ze hoeft niet rond, meestal koekeloert ze alle kanten een beetje op.

Maroush

Berichten: 3953
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Zoetermeer/Zeist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:44

Zolang ze luistert, krijgt ze lange teugel. Als ze op alles behalve mij let, zet ik d'r wat meer aan het werk.

Sita_

Berichten: 21958
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Ljouwert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:47

Mijn paard veranderd buiten in een vuurballetje..
Daarom rijd ik haar constand aan de teugel.. En af en toe laat ik haar de hals strekken..
Dan is ze bezig en vergeet ze waarom ze ook alweer buiten is.. Als ze echt braaf is mag ze voluit galoperen.. Maar anders niet..

Heb een tijdje met een slof buiten gereden.. Maar dit heb ik afgeschaft.. Zonder moet ik het ook kunnen, dus nu met een martingaal of helemaal niks en wel gewoon geconcentreerd op mij houden

Nu moeten jullie trouwens niet denken dat ik een beul ben buiten en niet ontspannen rijd..
Maar natuurlijk stappen we, als Amy haar bui goed is, ook aan een lekkere lange teugel. Zodat ze lekker rond kan kijken