Paard in paniek op buitenrit

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyFiesta
Berichten: 692
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 09:26

office schreef:
ElCid schreef:
Tectonik werkt dus echt, tijdje geleden achter gekomen toen we hier een groep pony's hadden lopen. Die eigenaren gebruikten het altijd; pony's waren daarna vliegvrij.
Een literfles kost een paar cent maar omdat het zo lang werkt doen wij, met 3 paarden, 2 jaar met een fles.
De meeste middeltjes werken niet.
Ultrashield werkt vaak ook goed, is ook duur en er zit hetzelfde middel in, maar toch minder dan de Tectonik. Het is ook speciaal tegen knutjes maar de rest van de vliegen is er ook vies van.

https://www.btndehaas.nl/virbac-tectoni ... ugQAvD_BwE



Ja maar als je even zoekt op de gevaren van de ingrediënten (ook op de leef omgeving )dan wil ik dat dus liever nooit gebruiken .


Nou dat inderdaad! Permethrine is zwaar giftig.

kincsem

Berichten: 199
Geregistreerd: 13-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 09:28

ElCid schreef:
Tectonik werkt dus echt, tijdje geleden achter gekomen toen we hier een groep pony's hadden lopen. Die eigenaren gebruikten het altijd; pony's waren daarna vliegvrij.
Een literfles kost een paar cent maar omdat het zo lang werkt doen wij, met 3 paarden, 2 jaar met een fles.
De meeste middeltjes werken niet.
Ultrashield werkt vaak ook goed, is ook duur en er zit hetzelfde middel in, maar toch minder dan de Tectonik. Het is ook speciaal tegen knutjes maar de rest van de vliegen is er ook vies van.

https://www.btndehaas.nl/virbac-tectoni ... ugQAvD_BwE


Helaas kan je dit als particulier niet bestellen?

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 09:41


Daihyo

Berichten: 88155
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 11:03

Ik herken het wel. Met name in het bos. Ik ben op een gegeven moment met uitrijvliegendeken met hals en buikflap gaan rijden. Ik heb een lycra vliegenmasker, dat sluit mooi aan op het hoofd en kan fijn een hoofdtel overheen. Neusflap heb ik nooit nodig gehad, maar heb je ook nog.
En voor ik alles om deed spoot ik hem en de deken helemaal in met vliegenspray.

Ik heb geen foto met alles om, maar deze combinatie was dat met deken en masker.
Afbeelding
Afbeelding

Maxima_S
Berichten: 273
Geregistreerd: 15-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 11:34

Misschien buitenrijden anders benaderen. Het gek worden van vliegen is versterkt door alle spanning inderdaad.

Het beste denk je eraan hoe je je paard helpt met zelfvertrouwen winnen en dat doe je niet door steeds de comfortzone zover te verlaten dat de spanning zo groot is dat het gevaarlijk wordt. Waarschijnlijk is de spanning al genoeg als je nog maar bij de uitgang van de stal bent. Heel veel heen en weer rijden tussen comfortzone en net daarbuiten geeft je paard de tijd de spanning (welke nog niet zo hoog is) weer te laten zakken en doordat het steeds hetzelfde stukje is wordt dat makkelijker. Als terug in hetzelfde tempo als heen gaat dan weet je dat het goed is en kan je de comfortzone wat vergroten. Als je dit consequent een maand of 3 regelmatig doet dan lukt er al veel meer zonder spanning.

Laat je paard bepalen hoe snel je berder op je route komt, hiermee train je dat je paard graag met jou weg gaat en jij de comfortzone wordt, dan maakt het niet meer uit waar je bent! Misschien helpt het je :-)

Eline_S_S

Berichten: 3540
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-24 11:51

Daihyo schreef:
Ik herken het wel. Met name in het bos. Ik ben op een gegeven moment met uitrijvliegendeken met hals en buikflap gaan rijden. Ik heb een lycra vliegenmasker, dat sluit mooi aan op het hoofd en kan fijn een hoofdtel overheen. Neusflap heb ik nooit nodig gehad, maar heb je ook nog.
En voor ik alles om deed spoot ik hem en de deken helemaal in met vliegenspray.

Ik heb geen foto met alles om, maar deze combinatie was dat met deken en masker.
[ [url=m/zUHeho.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/4xegK4.jpg]Afbeelding[/url] ]


Welke vliegendeken (met buikflap) heb jij dan?

Maxima_S schreef:
Misschien buitenrijden anders benaderen. Het gek worden van vliegen is versterkt door alle spanning inderdaad.

Het beste denk je eraan hoe je je paard helpt met zelfvertrouwen winnen en dat doe je niet door steeds de comfortzone zover te verlaten dat de spanning zo groot is dat het gevaarlijk wordt. Waarschijnlijk is de spanning al genoeg als je nog maar bij de uitgang van de stal bent. Heel veel heen en weer rijden tussen comfortzone en net daarbuiten geeft je paard de tijd de spanning (welke nog niet zo hoog is) weer te laten zakken en doordat het steeds hetzelfde stukje is wordt dat makkelijker. Als terug in hetzelfde tempo als heen gaat dan weet je dat het goed is en kan je de comfortzone wat vergroten. Als je dit consequent een maand of 3 regelmatig doet dan lukt er al veel meer zonder spanning.

Laat je paard bepalen hoe snel je berder op je route komt, hiermee train je dat je paard graag met jou weg gaat en jij de comfortzone wordt, dan maakt het niet meer uit waar je bent! Misschien helpt het je :-)


Ik ga het buiten rijden niet anders benaderen :D. Wat jij omschrijft, is precies wat we al twee jaar aan het oefenen zijn. Het is ook gewoon een enorm scherp en gevoelig paard, niet te vergelijken met mijn haflinger. In de bak schiet hij net zo goed weg of bouwt hij spanning op. Ik hoef maar één spiertje verkeerd aan te spannen en hij denkt “what the f*** doe je?!” :oo. Ik neem veel lessen, zowel vanaf de grond als onder het zadel. Juist omdat zijn gedrag zo complex is

Smotz

Berichten: 680
Geregistreerd: 02-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 11:53

Is het zo heftig reageren op de vliegen niet een uiting van zijn spanning?
Er normaal op reageren is prima, maar dit is wel extreem als het gaat om de knutten en vliegen. Knutten zijn wel heel vervelend.

Ik zeg het omdat mijn paard extreem prikkelbaar reageerde op alles wat op haar achterhand/lendenen kwam. Dat kon een druppel water zijn bij het afspuiten of een blaadje wat op d'r komt lag tijdens rijden. Dit omdat ze dacht dat ze weer zenuwpijn ervaarde van de artrose in het SI.
We gingen in het begin de hele poetsplaats en erf over tijdens afspuiten en buiten drukte ze zich tegen een boom (of bij gebrek daaraan tegen een hekwerk, bushokje, auto, niet handig dus). Ze kon de prikkels niet handelen.

Als je iets wilt proberen is fascia release een idee.
Kwastje aan de singel helpt een stuk, dan heb je de knutten alleen nog in de lies.

Eline_S_S

Berichten: 3540
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-24 13:11

Smotz schreef:
Is het zo heftig reageren op de vliegen niet een uiting van zijn spanning?
Er normaal op reageren is prima, maar dit is wel extreem als het gaat om de knutten en vliegen. Knutten zijn wel heel vervelend.

Ik zeg het omdat mijn paard extreem prikkelbaar reageerde op alles wat op haar achterhand/lendenen kwam. Dat kon een druppel water zijn bij het afspuiten of een blaadje wat op d'r komt lag tijdens rijden. Dit omdat ze dacht dat ze weer zenuwpijn ervaarde van de artrose in het SI.
We gingen in het begin de hele poetsplaats en erf over tijdens afspuiten en buiten drukte ze zich tegen een boom (of bij gebrek daaraan tegen een hekwerk, bushokje, auto, niet handig dus). Ze kon de prikkels niet handelen.

Als je iets wilt proberen is fascia release een idee.
Kwastje aan de singel helpt een stuk, dan heb je de knutten alleen nog in de lies.


Ik denk ook zeker dat het met overprikkeling te maken heeft :). Hij moet heel alert zijn op mij, want ik help hem tijdens deze spannende rit. De vliegen zijn hier een storingsfactor.
Paard is een paar weken terug volledig onderzocht omdat hij dus zo extreem gevoelig en scherp is. Hij heeft een lichte overvulling in de rechter onderhals (C5 en C6). Geen ontsteking, maar wordt eind juni wel ingespoten om te voorkomen dat dit wel een ontsteking of verdere overvulling wordt. Deze overvulling is zo minimaal, dat het onwaarschijnlijk is dat hij hiervan slecht in zijn lijf voelt. Het is een paard wat hoog in het bloed zit. Hij is van Johnson, waar deze paarden ook zeker bekend staan om hun gevoelige en sensibele karakter.

Daihyo

Berichten: 88155
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Paard in paniek op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 14:48

Ik zou het niet meer weten. Deken heb ik niet meer, want paard staat met pensioen en ik had deze in een winkel gekocht. Dus staat niet in mijn mail.
Maar volgens mij heeft Bucas een uitrijdeken waar je een losse buikflap aan kan doen.