Paardrijden in Egypte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:58

Wat van buitenaf soms wordt gezien als “onverantwoord gebruik” of “gebrek aan welzijn”, is in Egypte zelden een simpele keuze. In veel gevallen rust op één paard het inkomen van meerdere mensen, niet een eigenaar, maar een of meerdere huishoudens.

In de huidige economische crisis is dat nog veel scherper geworden. Inflatie is extreem, de munt is gedevalueerd, en basisvoorzieningen zijn nauwelijks betaalbaar. Dierenartszorg, voer, medicijnen en hoefverzorging zijn voor veel mensen financieel buiten bereik, niet uit onwil, maar uit pure noodzaak.

Zolang een paard nog iets oplevert, wordt het ingezet. Niet omdat men het dier niet respecteert, maar omdat het alternatief vaak betekent: geen eten, geen medische zorg voor de kinderen en schulden

Wanneer een paard geen inkomsten meer genereert, is er zelden een vangnet. Er zijn geen verzekeringen, geen subsidies, geen sociale zekerheid.

Dit maakt de realiteit moreel complex: Het welzijn van het dier staat voortdurend onder druk, maar het welzijn van mensen staat dat ook

Vanuit Westers perspectief is het makkelijk om te zeggen wat zou moeten. Vanuit Egyptisch perspectief gaat het vaak om kiezen tussen twee kwaden, niet tussen goed en fout.

Dat betekent niet dat alles acceptabel is, mishandeling blijft mishandeling, maar wel dat je de situatie niet kunt beoordelen zonder deze economische en sociale context mee te nemen.

Meestal hebben de Egyptisch gefokte Arabieren het enorm goed, beter dan onze paarden, de mest wordt gelijk uit de stallen gehaald en bij ieder paard hangt een ventilator boven de stal. Ze krijgen gebalanceerd eten en goed vers gras. Maar deze paarden zijn voor de hobby, die rijke oliesheikhs die deze paarden hebben, hebben er een groot bedrijf bij om de hobby te kunnen financieren.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:09

Mando schreef:
Ja de merrie was mager, had veulen aan de voet.
De rest zag er prima uit.

Paarden worden in warme landen zoals Egypte vaak bewust mager gehouden om het risico op koliek en hoefbevangenheid te beperken. Dat is geen esthetische keuze, maar een fysiologisch preventieve strategie. Hoefbevangenheid (laminitis)
Hoefbevangenheid wordt sterk beïnvloed door: overmaat aan snel fermenteerbare koolhydraten (suikers/zetmeel), insulineresistentie, overgewicht en vetopslag.

In omstandigheden waar ruwvoer van wisselende kwaliteit is, krachtvoer vaak goedkoop en koolhydraatrijk is, metabole monitoring (bloedonderzoek, röntgen) nauwelijks beschikbaar is, is het veiliger om paarden aan de magere kant te houden. Minder lichaamsvet betekent, lagere insulinepieken, minder ontstekingsactiviteit in de hoeflamellen, kleinere kans op acute of chronische laminitis.

Koliekrisico neemt toe bij beperkte wateropname (veel voorkomend bij hitte). Een mager gehouden paard krijgt doorgaans kleinere, consistenter verdeelde voerporties, heeft minder vet rondom mesenterium en darmen, ontwikkelt minder snel gas- en impactiekoliek, heeft een stabielere darmflora bij schaarse en eenvoudige voeding.

Overgewicht belemmert, warmteafgifte, perifere doorbloeding, zuurstofvoorziening van weefsels (waaronder hoeflamellen).

Vaak dus ter voorkoming van laminits en koliek

Kimmie235

Re: Paardrijden in Egypte

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:10

Waarom zouden ze slecht voor hun paarden zorgen als ze mega rijk zijn, de ene na de andere grote stal valt om, het is gewoon niet te doen daar.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:13

Maar wat wil je nou zeggen met je post? Omdat mensen het moeilijk hebben is het oké? Er zijn in die landen ook organisaties zoals het broke hospital actief. Er is daar ook voorlichting. Maar je hoeft niet rijk te zijn om je liefde aan een dier te kunnen geven. En dat zien we ook niet.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:28

Jennyj01 schreef:
Maar wat wil je nou zeggen met je post? Omdat mensen het moeilijk hebben is het oké? Er zijn in die landen ook organisaties zoals het broke hospital actief. Er is daar ook voorlichting. Maar je hoeft niet rijk te zijn om je liefde aan een dier te kunnen geven. En dat zien we ook niet.

Ja zei ik dat?

Wat ik wél zeg, is dat veel situaties die van buitenaf als “onwil” of “gebrek aan liefde” worden bestempeld, voortkomen uit pure armoede en noodzaak, niet uit onverschilligheid.

Als ouder zou ik, zonder twijfel, eerst mijn kinderen eten geven. Als het paard het enige is dat dat eten mogelijk maakt, dan wordt dat paard ingezet zolang het nog iets oplevert. Niet omdat het dier niets waard is, maar omdat het alternatief letterlijk honger, schulden of geen medische zorg voor je kinderen betekent.

Ja, er zijn organisaties zoals The Brooke. En ja, voorlichting bestaat. Maar dat verandert niets aan inflatie, geen sociale zekerheid, geen verzekeringen en geen vangnet. Liefde voor een dier betaalt geen dierenarts, geen voer en geen hoefsmid.

Daarnaast wordt vaak over het hoofd gezien dat paarden daar geregeld bewust sober worden gehouden ter voorkoming van hoefbevangenheid en koliek. In dat klimaat en met die rantsoenen is “dik voeren” juist risicovol. Mager is niet automatisch verwaarlozing, context doet ertoe

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:34

Jennyj01 schreef:

De realiteit is hard: in veel gevallen is doorrijden tot uitval economisch goedkoper dan medische behandeling. Dierenartszorg, medicijnen, hoefzorg en aangepast voer kosten geld dat er simpelweg niet is. Een nieuw paard kost in sommige regio’s nauwelijks iets soms letterlijk minder dan één behandeling.

Dat is geen gebrek aan liefde, maar een systeemprobleem waarin mensen keuzes maken die wij ons in het Westen niet hoeven voorstellen. Als het paard het enige is dat eten mogelijk maakt, dan wordt het ingezet zolang het kan. Het alternatief is honger, schulden of geen medische zorg voor je kinderen. Dat is geen theoretische afweging, dat is dagelijkse realiteit.

Maar misschien is het moeilijk voor te stellen dat ouders hun kind voeden boven een medische handeling voor hun paard prevaleren.
Laatst bijgewerkt door Kimmie235 op Gisteren, 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:39

SeaSide schreef:
Roosch schreef:
Hi, waar verblijf je? In Marsa Alam heb ik een leuke rit gemaakt. Ik kan wel even opzoeken waar dat was.

Ik zit in El gouna (in de buurt van hurghada)

Zaten wij ook, Habiba horses moet je zijn! Prachtige zonsondergang rit gemaakt naar de zee en daar gezwommen met de paarden.
De paarden (en andere dieren) zagen er echt goed uit, halverwege het zwemmen zijn we nog het strand op gegaan om de paarden te laten rusten voordat we het water weer in gingen. Eenmaal op stal werden ze allemaal afgespoten zodat het zeewater eraf was.
Laatst bijgewerkt door Kaitlyn op Gisteren, 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:43

ik vraag me af of jullie die filmpjes wel eens voorbij zien komen met paarden die hun neus compleet kapot hebben en onder de wonden zitten? Sommige lopen met gebroken benen karren te slepen, zit nog geen gram aan vlees aan het zijn gewoon zwaargewonde geraamtes die daar rond lopen tot ze er letterlijk bij neervallen, vaak krijgen ze eerst nog flink met de zweep tot ze daadwerkelijk niet meer overeind kunnen komen. Als ze geluk hebben dan gaan ze nog naar een opvang waar ze een spuitje krijgen, de rest ligt gewoon dood te rotten tussen het afval. Hoe arm je ook bent, moet je dan zo met dieren omgaan?

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:46

Paardenfann4 schreef:
ik vraag me af of jullie die filmpjes wel eens voorbij zien komen met paarden die hun neus compleet kapot hebben en onder de wonden zitten? Sommige lopen met gebroken benen karren te slepen, zit nog geen gram aan vlees aan het zijn gewoon zwaargewonde geraamtes die daar rond lopen tot ze er letterlijk bij neervallen, vaak krijgen ze eerst nog flink met de zweep tot ze daadwerkelijk niet meer overeind kunnen komen. Als ze geluk hebben dan gaan ze nog naar een opvang waar ze een spuitje krijgen, de rest ligt gewoon dood te rotten tussen het afval. Hoe arm je ook bent, moet je dan zo met dieren omgaan?

Ja als de keuze is je kind geen eten of je paard een medische behandeling. Kan voor sommige een moeilijke keuze zijn, voor mij niet. De wilde honden zien mijn kinderen ook als prooi, net als de schapen, tsja die schieten we af.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:53

Wat me hierin ook opvalt: ik zie geen fora, geen actiegroepen en geen eindeloze verontwaardiging over de kinderen in diezelfde context. Kinderen die geen eten hebben, geen medische zorg, geen veiligheid. Die letterlijk naast die paarden leven.

Dat betekent niet dat dierenwelzijn onbelangrijk is. Dat is belangrijk. Maar het is opvallend selectief. Het morele vuur brandt fel voor het paard, maar nauwelijks voor het kind dat afhankelijk is van dat paard om te overleven.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:14

Kimmie235 schreef:
Wat me hierin ook opvalt: ik zie geen fora, geen actiegroepen en geen eindeloze verontwaardiging over de kinderen in diezelfde context. Kinderen die geen eten hebben, geen medische zorg, geen veiligheid. Die letterlijk naast die paarden leven.

Dat betekent niet dat dierenwelzijn onbelangrijk is. Dat is belangrijk. Maar het is opvallend selectief. Het morele vuur brandt fel voor het paard, maar nauwelijks voor het kind dat afhankelijk is van dat paard om te overleven.

Omdat dit een paardenforum is en geen kinderforum.

En tot zover ik weet gaan toeristen niet met hun dikke westerse reet op een kind zitten. Wel op een pony.

Ik heb zelden foto’s gezien van ritten in dit soort landen waar ik niet naar van werd. Ook op Bokt is het vaak slecht passend tuig op een ranke pony met een grote Nederlander erop. Vaak niet volslank.

Dat mensen daar geen geld (over) hebben voor hun dieren en ze slecht behandelen dat is sneu. Maar dan hoef je nog niet daar vermaak met dieren te boeken.

Dat het “normaal” is in landen als Egypte, betekent niet dat je het moet doen. Er zijn ook landen waar volwassen Nederlandse mannen seks kunnen hebben met minderjarigen. Is daar ook “normaal”. Vooral Nederlandse mannen zijn groot fan.

Dat vinden we ook niet normaal omdat het “daar nou eenmaal zo gaat.”

Bron: https://nos.nl/artikel/2586617-campagne ... buitenland

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:17

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik mij daar inderdaad niet mee bezig houd hoe de kinderen daar leven, daar heb ik geen idee van. Ik zie alleen diverse filmpjes van paarden en ezels voorbij komen die compleet afgeranseld worden omdat ze te zwak zijn om overeind te komen. Daar heb ik geen goed woord voor over. Als de kinderen net zo leven daar, dan vind ik dat net zo verschrikkelijk en zou daar ook zeker iets aan gedaan moeten worden. Ik heb meer met dieren dan met mensen, vandaar ook dat die filmpjes meer in mijn algoritme en tijdlijn voorbij komen en niet van hongerende kinderen.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:26

Paardenfann4 schreef:
Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik mij daar inderdaad niet mee bezig houd hoe de kinderen daar leven, daar heb ik geen idee van. Ik zie alleen diverse filmpjes van paarden en ezels voorbij komen die compleet afgeranseld worden omdat ze te zwak zijn om overeind te komen. Daar heb ik geen goed woord voor over. Als de kinderen net zo leven daar, dan vind ik dat net zo verschrikkelijk en zou daar ook zeker iets aan gedaan moeten worden. Ik heb meer met dieren dan met mensen, vandaar ook dat die filmpjes meer in mijn algoritme en tijdlijn voorbij komen en niet van hongerende kinderen.

Ja het is triest, voor alle partijen. Nu neemt mijn man vaak de paarden over die er daar gehavend bij staan, hij knapt ze op en gebruikt ze voor de fok, kunnen rustig helen zo.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:28

Ik had ook echt geen idee hoe het er in Egypte toegaat. Ben het afgelopen jaar tweemaal in Cairo geweest. En ja, de dieren hebben het slecht, maar de mensen nog veel meer. Egypte is heel hard voor mens en dier.

Toch zag ik ook veel positieve dingen, er wordt wel voor elkaar gezorgd, maar voorzover mogelijk... en dat is soms heel weinig, veel te weinig. Dat geldt ook voor de dieren. De overal aanwezige zwerfkatten en roedels zwerfhonden zijn vaak wel 'beschadigd', maar meestal niet broodmager.
Ezeltjes, kamelen en paarden zijn vaak ronduit zielig. Als toeristen nu eens ophielden met erop te rijden als ze er slecht uitzien, zou de situatie vast verbeteren.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:32

Dat is zo. Maar dan moet je wel blijven rijden op de plekken waar paarden goed worden behandeld. Anders geef je ook geen signaal af. Want die plekken zijn er echt. Dat zijn vaak ook rescues

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:51

MarlindeRooz schreef:
Kimmie235 schreef:

Omdat dit een paardenforum is en geen kinderforum.

En tot zover ik weet gaan toeristen niet met hun dikke westerse reet op een kind zitten. Wel op een pony.

Ik heb zelden foto’s gezien van ritten in dit soort landen waar ik niet naar van werd. Ook op Bokt is het vaak slecht passend tuig op een ranke pony met een grote Nederlander erop. Vaak niet volslank.

Dat mensen daar geen geld (over) hebben voor hun dieren en ze slecht behandelen dat is sneu. Maar dan hoef je nog niet daar vermaak met dieren te boeken.

Dat het “normaal” is in landen als Egypte, betekent niet dat je het moet doen. Er zijn ook landen waar volwassen Nederlandse mannen seks kunnen hebben met minderjarigen. Is daar ook “normaal”. Vooral Nederlandse mannen zijn groot fan.

Dat vinden we ook niet normaal omdat het “daar nou eenmaal zo gaat.”

Bron: https://nos.nl/artikel/2586617-campagne ... buitenland

Die vergelijking klopt fundamenteel niet. Kinderen seksueel misbruiken om geld te verdienen is exploitatie van het kind zelf. Paarden inzetten om inkomen te genereren voor kinderen is iets totaal anders.

Het eerste is per definitie onacceptabel en staat los van context of armoede. Het tweede is armoede-gedreven overleving binnen een economisch systeem waarin dieren het enige kapitaal zijn.

Het gesprek door twee wezenlijk verschillende vormen van handelen op één hoop te gooien, maakt een discussie onmogelijk.

Wie als toerist opstapt, maakt een keuze en draagt verantwoordelijkheid. Dáár ligt de discussie. Niet bij het op één hoop gooien van totaal verschillende morele categorieën.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:11

Misschien is het beter om voor het kindermisbruik door (Nederlandse) mannen een apart topic te openen? Dan kunnen we hier verder praten over paardrijden in Egypte.

Ik begrijp dat jij in Egypte woont Kimmie235, ik ben benieuwd hoe jij dit ervaart om dagelijks mee te maken al dat dierenleed? Mensenleed is er uiteraard ook in overvloed, maar ik richt me nu vooral even op het dierenleed daar. Ik vind het wel heel fijn om te lezen dat je man de zielige paarden opvangt en opknapt.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:13

Toevallig ken ik SeaSide persoonlijk en zij is zeker het type die prima kan inschatten of je wel of niet op een paard moet stappen. Precies nuchter genoeg om geen drama te maken over dingen waar het paard zelf ook geen problemen mee heeft, en rechtvaardig genoeg om zeker niet op te stappen als er iets niet pluis is. Zij is zeker niet het type domme toerist die op een te klein, te mager, slecht verzorgd, ongezond of ongelukkig paard gaat zitten. Dus dat komt helemaal goed.

KikiCelinevs

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:14

Het goedpraten van de barbaarse manier dat de Egyptenaren omgaan met dieren snap ik echt niet. Niet ieder persoon dat in armoede leeft doet dit. Het heeft ook gewoon te maken met de manier waarop ze naar dieren kijken. Kijk maar eens op de instagram pagina van egyptequineaid. Vertel daarna nog maar eens dat het niets te maken heeft met een gebrek aan liefde of onwil. Ze zien ze puur als voorwerpen en zelfs dan gaan de mishandelingen heel ver. De paarden met het beste leven in Egypte zijn degenen die overdag in een stal staan met een ventilator en snachts gereden worden door rijke mensen. Friends, forage and freedom is een concept dat daar niet bestaat.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:26

KikiCelinevs schreef:
Het goedpraten van de barbaarse manier dat de Egyptenaren omgaan met dieren snap ik echt niet. Niet ieder persoon dat in armoede leeft doet dit. Het heeft ook gewoon te maken met de manier waarop ze naar dieren kijken.

"Ze".. wie zijn "ze" precies dan? Egypte is een gigantisch groot land. "Ze" kunnen totaal verschillende etnische groepen zijn met verschillende culturen. "Ze" kunnen zwart zijn of licht getint. Alleen het feit dat "ze" binnen de landsgrenzen van Egypte wonen maakt nog niet dat "ze" op een bepaalde manier naar dieren kijken. In Nederland heb je ook idioten en normale mensen. Die heb je dus in Egypte ook. En elke toerist gaat naar de piramides, en daar heb je die hele rottige straat met allemaal paarden met open wonden. Dus dat is het beeld van hoe "ze" met hun paarden omgaan. De man van Kimmie is ook een Egyptenaar, die gaat keurig met zijn paarden om. Dat heb ik met eigen ogen gezien. En zo waren er meer plekken waar "ze" prima voor hun paarden zorgden.
Daar waar "ze" dat niet doen, moet je gewoon niet opstappen. Heel simpel

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:38

Dorine92 schreef:
Toevallig ken ik SeaSide persoonlijk en zij is zeker het type die prima kan inschatten of je wel of niet op een paard moet stappen. Precies nuchter genoeg om geen drama te maken over dingen waar het paard zelf ook geen problemen mee heeft, en rechtvaardig genoeg om zeker niet op te stappen als er iets niet pluis is. Zij is zeker niet het type domme toerist die op een te klein, te mager, slecht verzorgd, ongezond of ongelukkig paard gaat zitten. Dus dat komt helemaal goed.

Thanks! Er word over Egypte gepraat door middel van filmpjes & dergelijke van de arme gebieden.... En dan de conclusie getrokken dat dit het beeld in het gehele land is.

Ik zit zelf nu in El Gouna dat is echt een hele andere "locatie " dan bijvoorbeeld Cairo waar veel armoede is.

Alleen al het verschil tussen Hurghada wat hier naast is (waar weldegelijk wat armoede en zieligheid te vinden maar ook niet zoals bijvoorbeeld cairo) & El Gouna is dag/nacht.

Hier in El Gouna zijn weinig zwerf dieren te te vinden en alle katten zien er echt top uit die overal rond lopen. Op ons resort hebben ze zelfs een eigen afdeling met huisjes & brokjes.

Ik ben inderdaad gaan kijken naar Habiba wat hierboven vermeld word & gerund word door een Duitse dame. Overal om mij heen word er met lof over haar & de locatie gepraat. Of ik het echt ga boeken weet ik nog niet helemaal dat ligt aan hoe gesloopt ik morgen terug kom van Cairo...

Maar na alles wat ik gezien & gehoord heb over die locatie durf ik daar zeker heen te gaan en het te proberen. Zoals Dorine al aangeeft hierboven, loop ik gewoon weg als het mij niet aanstaat en ben dan ook de beroerdste niet om ergens op een normale toon wat van te zeggen.

Maar na meermaals in verschillende landen ook gewerkt & les gegeven te hebben... Weet ik dat de meeste veranderingen je ergens kan brengen door het op een positieve manier te laten zien, in plaats van mensen afbranden. Dus een plek waar gewicht limit zijn, de dieren er goed uit zien en goed worden behandeld juist suporten zodat de andere stallen op den duur ook mee moeten gaan.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:42

Ja alle paarden en andere dieren zijn zielig in Egypte.
Kijk onderstaande foto's maar.
Erg mager en ongelukkig.

Natuurlijk zijn er ook veel schrijnende gevallen maar er zijn ook veel mensen die erg hun best doen.
Ook zijn de meeste Egyptenaren heel erg lief en behulpzaam en willen je altijd helpen.
Ook nemen ze hulp en advies aan.
Ik heb op kleine schaal toch nog wat verbeteringen kunnen maken en ze luisteren graag naar hoe wij het doen.
Ook zijn ze altijd heel blij met de spullen die ik verzamel als ik heen ga.
Ik heb al meerdere zadels, andere tuigage, vliegenspullen, wondverzorging enz gebracht.

Vergeet niet dat de paarden en ezels hun inkomen zijn. En zonder toeristen geen geld.
Tuurlijk breekt mijn hart als ik de heftige beelden zie.
Maar niet iedereen is slecht voor zijn dieren.
Ook in ons eigen land zijn er schrijnende gevallen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier een oma van 25! Die mee mocht op een stapritje van een half uurtje. Helemaal blij.

Afbeelding

Ja er hangen beste bitten in maar met zachte hand is dat in mijn ogen oké.
Het gaat om hengsten met erg veel karakter en heet, totaal niet te vergelijken met de paarden hier.
Op een trensje houd je ze niet. Dan is een noodrem wel fijn.
Ook word er goed op gelet dat je netjes rijd.

Ook lees ik over alleen maar in rengalop jakkeren.
Op een rit van 2 uur hebben we bij elkaar niet meer dan een kwartier gedraafd en galop. Al zijn de paarden het daar minder mee eens al dat gestapt.
Ja ook een keertje volgas.
Mensen plaatsen natuurlijk alleen die filmpjes. De stap filmpjes zijn wel erg saai om naar te kijken.

Dus ja er is nog veel te verbeteren op plekken maar het is lang niet alleen maar ellende.

Eerat kijken hoe ze er bij staan dan kan je altijd nog beslissen.

Overigens zijn de stallen waar deze staan groter dan de gemiddelde postzegel paddock hier.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:59

Kimmie235 schreef:

Maar men móét geen kinderen krijgen hè, ik snap het door blijven fokken wanneer je zo arm bent echt niet...
Begrijpen ze niet dat kinderen (veel) geld kosten?
Of wordt er doorgefokt in de hoop dat "vele handen licht werk maken", in de zin dat het krijgen van kinderen een soort garantie voor een redelijk verzorgd "pensioen" is?
Ooit eens gehoord dat, verbeter me wanneer ik het fout heb!!, bijvoorbeeld in de arme delen van Afrika zoveel mogelijk kinderen op de wereld worden gezet, omdat er ook velen sterven (een soort kansen spreiden dus)
En ja, ook voor de kinderen moet opgekomen worden, zij hebben er ook niet voor gekozen om ter wereld te komen in dergelijke arme gebieden.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:05

Mooi om te zien dat er ook genoeg plaatsen in Egypte zijn waar de paarden en andere dieren er wel goed verzorgd uit zien en wel goed voor ze gezorgd wordt!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:11

TamaraFloor schreef:
Ook lees ik over alleen maar in rengalop jakkeren.
Op een rit van 2 uur hebben we bij elkaar niet meer dan een kwartier gedraafd en galop. Al zijn de paarden het daar minder mee eens al dat gestapt.
Ja ook een keertje volgas.
Mensen plaatsen natuurlijk alleen die filmpjes. De stap filmpjes zijn wel erg saai om naar te kijken.

Ze deden ook overal waar ik kwam voor langere ritten keurig pauze tussendoor. En idd veel stap. Maar ook echt pauze met zadel eraf. Evt paard laten zwemmen als er water was. Het kan echt wel
Dat galopperen is wat veel toeristen willen, maar de paarden soms ook. Ik wil dat zelf nooit. Ik zeg nooit erbij dat ik kan rijden, zodat ik een beginnerspaard krijg, maarja dat werkt welgeteld 1 dag, en op dag 2 krijg je een braaf maar wakker paard mee, die dus wel in is voor een galopje. Dus dan had ik soms dat het van mij totaal niet hoefde, maar het paard wilde dan wel. Tja, het is geven en nemen. Dan deden we het soms wel. En ja, dat filmen ze dan en dat post je dan. Maar is idd niet representatief voor de rit, die voor de rest in stap ging en soms wat draf of een truttig arabierenhandgalopje, wat dan weer meer mijn ding is