Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mvdende schreef:Omdat er in de weide omgeving helemaal geen plekken zijn waar je een fatsoenlijk rondje kan wandelen met de hond los. Dichstbij is 40km met de auto, 40 minuten rijden.
Als de gemeente waar ik woon, wel zou zorgen voor voldoende groot losloopgebied, dan ga ik dáár wel wandelen, maar helaas zijn ze behoorlijk anti-hond in dit hoekje van Nederland.
mvdende schreef:Wat ik begrepen heb, gaan ze in veel natuurgebieden nu extra streng controleren ivm met de aanhoudende drukte en start broedseizoen.
Ook ik heb mijn hond loslopen waar dat niet mag en normaal gesproken wordt dat "gedoogd" in mijn stukje bos, maar ik ben bang dat dát niet langer zo gaat zijn.
Waarom loopt mijn hond los op plaatsen waar dat niet is toegestaan?
Omdat er in de weide omgeving helemaal geen plekken zijn waar je een fatsoenlijk rondje kan wandelen met de hond los. Dichstbij is 40km met de auto, 40 minuten rijden.
Als de gemeente waar ik woon, wel zou zorgen voor voldoende groot losloopgebied, dan ga ik dáár wel wandelen, maar helaas zijn ze behoorlijk anti-hond in dit hoekje van Nederland.
Ik weet niet waarom de ts een bekeuring heeft gekregen, maar ik snap haar ergens wél...
Hier zaten in de schoolvakantie en met het mooie lente weer, steeds groepen jeugd op het voetbalveld.. Over de hekken geklommen.
Dát is iets waar een Boa op af zou moeten gaan! Dat is namelijk een direct gevaar voor de volksgezondheid....
Een hond los waar dat eigenlijk niet mag, of een keer buiten het ruiterpad rijden is dat niet.
cursebreaker schreef:Die boetes geven ze niet voor niks hoor, daar moet de ontvanger van de boete toch echt iets voor hebben gedaan wat niet volgens de regels is.
.
mvdende schreef:Dat is alleen een direct gevaar voor planten en dieren, maar ach, wie boeit dat nou wat?Wat ik begrepen heb, gaan ze in veel natuurgebieden nu extra streng controleren ivm met de aanhoudende drukte en start broedseizoen.
Ook ik heb mijn hond loslopen waar dat niet mag en normaal gesproken wordt dat "gedoogd" in mijn stukje bos, maar ik ben bang dat dát niet langer zo gaat zijn.
Omdat er in de weide omgeving helemaal geen plekken zijn waar je een fatsoenlijk rondje kan wandelen met de hond los. Dichstbij is 40km met de auto, 40 minuten rijden.
Ik weet niet waarom de ts een bekeuring heeft gekregen, maar ik snap haar ergens wél...
Hier zaten in de schoolvakantie en met het mooie lente weer, steeds groepen jeugd op het voetbalveld.. Over de hekken geklommen.
Dát is iets waar een Boa op af zou moeten gaan! Dat is namelijk een direct gevaar voor de volksgezondheid....
Een hond los waar dat eigenlijk niet mag, of een keer buiten het ruiterpad rijden is dat niet.
karuna schreef:Eerlijk gezegd als je inderdaad iets gedaan hebt dat niet mag is de boete terecht. Maar er zijn ook boas en boswachters die dreigen te bekeuren of gewoon een bon uitschrijven als je echt niks verkeerds doet. Ook agenten trouwens. Een agent twee boswachters en een boa hebben me zo al eens onterecht of bijna onterecht beboet voor dingen die gewoon niet aan de orde waren.
Twee keer met de honden aan de looplijn. Ik laat ze absoluut niet los waar het niet mag. En meest zelfs aangelijnd in losloop gebied voor hun eigen gemoedsrust. En beide keren wisten boswachter en boa heel zeker dat ik ze pas net had aangelijnd.Daar valt niet tegen op te praten bijna. Beide keren na veel discussie heb ik het voordeel van de twijfel gekregen. Bij een na het uitschrijven van de onterechte bon zelfs. Want ze waren gewoon aangelijnd en ik had de riem vast ook.
Een keer een boswachter. Ik stak over met mijn pony om de andere berm te pakken. De man wist echter zeker dat ik het bos wilde inrijden wat daar niet mocht. Ook toen geen fijn gesprek. En een agent die zeker wist dat ik al rijdend mijn gordel aandeed omdat ik hem zag. Dat zou me fysiek niet eens gelukt zijn maar ook deze man wist heel zeker wat hij gezien had.
Dus er zijnwel degelijk rotzakjes die iets te graag hun ego strelen en bonnen uitschrijven. Maar er zijn er eerder veel te weinig die bonnen uitschrijven voor dingen die gewoon echt niet ok zijn in de natuur.
sterregoud schreef:cursebreaker schreef:Die boetes geven ze niet voor niks hoor, daar moet de ontvanger van de boete toch echt iets voor hebben gedaan wat niet volgens de regels is.
.
Nou, die boetes geven ze ook wel voor minieme overtredingen. Ik ben eens bekeurd omdat ik met mijn aangelijnde hond over een grasveldje liep. Dat mocht blijkbaar niet, ik moest er langs het wandelpad volgen.
Even 70 euries aftikken , terwijl ik geeneens wist dat het niet mocht, is toch wel zuur.
mvdende schreef:Wat ik begrepen heb, gaan ze in veel natuurgebieden nu extra streng controleren ivm met de aanhoudende drukte en start broedseizoen.
sevke schreef:Als je hond niet mag loslopen, houd hem dan aan de lijn. Wij hebben 5 honden, en ik laat ze ook liever loslopen, maar als het niet mag dan mag het niet. Ik erger mij ook erg aan honden die op je komen afgestormd, of op mijn aangelijnde honden afkomen op plaatsen waar dat niet mag.
Zeker in natuurgebieden, is het niet uitzonderlijk dat loslopende honden nesten verstoren of wild opstoten.
Daar is het aangelijnd houden zéker belangrijk.
mvdende schreef:sevke schreef:Als je hond niet mag loslopen, houd hem dan aan de lijn. Wij hebben 5 honden, en ik laat ze ook liever loslopen, maar als het niet mag dan mag het niet. Ik erger mij ook erg aan honden die op je komen afgestormd, of op mijn aangelijnde honden afkomen op plaatsen waar dat niet mag.
Zeker in natuurgebieden, is het niet uitzonderlijk dat loslopende honden nesten verstoren of wild opstoten.
Daar is het aangelijnd houden zéker belangrijk.
Ik doe mijn best te voorkomen dat iemand last heeft van mijn loslopende hond door hem bij mij te roepen en aan te lijnen als ik andere aangelijnde honden aan zie komen. En bij hardlopers enzo.
Het lukt niet altijd, soms komen mensen van achteren en heb ik ze niet optijd gezien en ben ik te laat met terug roepen.
Als een gemeente gewoon voor voldoende officieel losloopgebied zou zorgen, dan is de behoefte aan honden los laten waar dat niet is toegestaan een stuk minder.
In Den Haag bijvoorbeeld, zijn genoeg parkjes waar de hond officieel los mag. Hetzelfde geld voor het Westland. Ik zoek daar dan ook altijd de losloopgebieden op.
Allemaal losloopgebieden waar je een wandeling van +- 1 uurtje kan maken met de hond los.
Hier in gemeente Woensdrecht is het grootste losloopgebied een veldje wat voor 3/4 onder water staat gedurende 3/4 van het jaar. De overige maanden staat het onkruid (gras, brandnetels, braam) tot je oksels en er zitten veel teken En zelfs als je alle paadjes zou kunnen lopen, ben je er met 15 minuten doorheen.
Dan gaan mensen gewoon de omliggende polder in om een fatsoenlijke wandeling te kunnen maken. Sterker nog, mensen parkeren de auto bij het losloopgebied en gaan vervolgens met hun hond los een wandeling in de polder maken.
Er is echt genoeg ruimte/ natuur hier om ervoor te zorgen dat elke dorpskern een fatsoenlijke "snuffelroute" of losloopgebied krijgt. Het enigste wat ze hoeven doen is wat bordjes vervangen, ipv "honden aangelijnd" naar "losloopgebied"
Maar nee, ze leggen liever km en km aan mountainbike paden aan....
Ik heb nog geen boete gehad en krijg ik er één, dan zie ik dat maar als abonnement....
Daarnaast zal ik nu wat vaker de officiële losloopgebieden gaan opzoeken in de "omgeving" ookal zal dat betekenen dat ik daar 45 minuten voor moet rijden en het daar nogal druk kan zijn.. (Mastbos en Liesbos bij Breda zijn de dichstbij echte losloopgebieden.)
Telpeva schreef:Aanvulling op het eerdere bericht van Sinnej: een loslopende hond hoeft niet eens per se agressief te zijn om alsnog heel vervelend te kunnen zijn voor een ander, mens èn dier. Ook een vriendelijk dier kan een ander lastig vallen, bang maken, een situatie onveilig maken, andere dieren opjagen en verantwoordelijk zijn voor de dood van een ander dier.
Goudhaan1 schreef:Sorry TS, maar dit topic komt voor mij enorm over als "ik heb mijn zin niet gekregen, laat ik ze online maar eens flink zwart maken."