Rijden tussen grote grazers in begrazingsgebieden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Rijden tussen grote grazers in begrazingsgebieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 19:43

De IJslanders hier zijn idd een opfokproject. Volgens mij lopen ze hier 2 a 3 jaar en dan worden ze weer door de eigenaren opgehaald.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 19:57

Hier ook een gebied met Schotse Hooglanders.
In de zomer gaat het meestal prima, omdat er dan een vaste groep is van 8 tot 10 koeien. Die veroorzaken weinig problemen.
In de winter komen er 2 andere kuddes bij uit andere gebieden waar dan niets meer te vreten is. Dat is ieder jaar zo. Dan lopen er opeens 3 groepen, het is kouder, ze zijn actiever. Dat zijn ook vreemde koeien en er is meestal concurrentie tussen de groepen. Ze zijn veel alerter en ik ga alleen door het veld als ze echt op afstand zijn.
Een ander probleem in de winter is dat er wordt bijgevoerd (hooi en ook water, omdat het hier al 2 jaar erg droog is). Nét op de plek waar ook het ruiterpad is (het enige pad door het gebied). Ik heb al een paar keer gevraagd of er op een andere plek gevoerd kan worden, maar dat is dan weer te ingewikkeld omdat ze van die grote watervaten hebben die iedere week worden gewisseld. Ik ga er dan niet langs omdat ze vaak aan het klieren zijn.
Ik heb begrepen dat echt agressieve beesten worden verwijderd. Maar ja - als er 3 van die koeien om je heen lopen en je paard wordt daar kriebelig van - dat is dan weer net niet wat ze bedoelen.
En ook wij moeten af/opstijgen i.v.m. de hekken. Nou ja, daar kun je aan wennen. Er staan keurige opstapjes bij ieder hek - en ook zonder kom ik er wel weer op.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 20:00

Ik vond het vreselijk onhandig. Van de grazers zelf heb ik geen last gehad, maar het terrein opkomen vond ik echt een ramp...
Wildrooster kan je inderdaad niet overheen, maar die hekken zijn ook niet alles. Mijn paard vond dat best raar en snapte niet wat ik nou van d'r wou bij dat hek. Daarnaast was ze ook gewoon te groot dus moest ik afstappen om erin te komen want ik kon alsnog niet bij de verhoogde hendel, en dan ergens een boom zoeken om er weer op te komen.
Ik vond het erg irritant en heb er ook nooit meer gereden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 21:09

Ik heb vanavond nog een hooglanderstier terug het goede gebied in "gedreven" te paard.
Kwam 'm tegen aan de verkeerde kant van 't hek. En probeer op vrijdagavond maar eens een boswachter te bereiken...
Maar doordat ik stil bleef staan had het dier door dat ik 'm wel wilde helpen.
Kwam soort van achter me aan gesjokt, al grazend.
Steeds beetje dichterbij het hek.
Toen heb ik 't hek wagenwijd open gezet en ben achter 'm gegaan en zo "terug gedreven" en daarna 't hek weer gesloten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 07:41

Rijd al jaren in een gebied met hooglanders en Exmoor pony's, ook hengsten, en eigenlijk nooit problemen gehad.
De kudde paarden is erg op zichzelf maken geen contact met voorbij lopende paarden. De hooglanders staan weleens in de weg maar ook daar kom je wel omheen.
Alleen bij de introductie van de paarden hebben ze de fout gemaakt alleen een kudde erg jonge paarden los te laten.Die waren zo onzeker en ontheemd dat ze volwassen rijpaarden gingen volgen. Reed je over het ruiterpad met een sliert pony's achter je aan :D Dat is al wel een jaar over 15 geleden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 07:42

Dieren worden ingezet om vergrassing van de duinen te voorkomen.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 07:53

Krijg nu toevallig op mijn Facebook deze foto als herinnering:
Afbeelding

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:01

fransje23 schreef:
Rijd al jaren in een gebied met hooglanders en Exmoor pony's, ook hengsten, en eigenlijk nooit problemen gehad.
De kudde paarden is erg op zichzelf maken geen contact met voorbij lopende paarden. De hooglanders staan weleens in de weg maar ook daar kom je wel omheen.
Alleen bij de introductie van de paarden hebben ze de fout gemaakt alleen een kudde erg jonge paarden los te laten.Die waren zo onzeker en ontheemd dat ze volwassen rijpaarden gingen volgen. Reed je over het ruiterpad met een sliert pony's achter je aan :D Dat is al wel een jaar over 15 geleden.

Ik heb een tijd in hetzelfde gebied als jij gereden en heb dus dezelfde ervaring. Blijkbaar heeft de beheerder, PWN, het redelijk goed aangepakt.

@TS: daar zou je ook contact mee op kunnen nemen voor ervaringen.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 09:15

Ik vind het ook maar niks de groter grazers. Een keer eentje gehad. Die lag onder een boom half ik de bosjes naast het pad. Dus iedereen schrok van elkaar. De paarden wij en dat enorme harige beest.
Nu had ik gelezen dat je een mannetje niet moet laten schrikken, dus toch maar omgekeerd.
Later kwamen we er nog meer tegen op afstand. Maar dan zit je toch minder ontspannen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 09:56

Ik heb er nooit last van alleen de hekken zijn vervelend. Ervaring met schapen (die zijn het engste volgens mijn pony’s) Schotse hooglanders die bij voorkeur midden op je zandpad slapen en pas opstaan als je ertegen aan tijd en IJslanders die graag mee lopen. Soms moet ik even de zweep gebruiken om ze op gepaste afstand te houden
Afbeelding

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 10:05

Ik ben met de menwagen wel eens een groep koeien (geen idee welk ras, zwart en niet al te groot) tegen gekomen en dat ging net goed. Ze lagen op het pad te slapen, en stonden op toen ik er aan kwam. Ik had ruim ervoor even gewacht en geprobeerd met stem de koeien weg te jagen. De koeien liepen wel enigzins weg maar de kalfjes waren geïnteresseerd in de wagen. Pony was gelukkig goed te hanteren maar vond dit toch echt niet leuk. Uiteindelijk zonder kleerscheuren er langs gekomen maar ik zou het niet graag nog eens doen. En met een menwagen draai je niet zo eenvoudig om.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 07:09

Afgelopen weekend zat ik met mijn jonge paard ineens tussen de Exmoor pony's. Heb een stukje gefilmd daarna Maar even twee handen aan het stuur de aandacht erbij.
Maar het ging prima, in alle rust en was prachtig.

Moest aan dit topic denken dus vandaar dat ik het nog even plaats. :)