Bang om te rijden op de openbare weg?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:36

Ik heb hier echt totaal geen last van.

Ik heb altijd gereden in de polder van Vooren-Putten, waarbij ik eerst ruim een half uur met sliert kinderen op pony's achter me aan langs de weg reed en na dat ruime half uur kwamen we in het duingebiedet ruiterpaden en hoefden we alleen nog af en toe een weggetje over te steken tot we op het strand waren.
Maar ik reed ook rustig door de polder de andere kant op, door het dorp naar mijn huis, of zelfs langs een vrij grote weg met stoplichten om onder de man naar les te gaan.

Toen ik net hier aan de Veluwe woonde, kreeg ik wel eens commentaar van stalgenoten dat ik zo langs de weg durfde te rijden, dat was toch gevaarlijk?
Terwijl mijn pony verder nergens naar kijkt kwa verkeer.
Ook nu rijd ik nog met regelmaat wel langs de weg, ook al kan ik met 1 km in het bos zijn, soms ga ik de andere kant op, de uiterwaarden van de IJssel door.

Voorwaarde is wel dat je paard braaf is, maar als ik jouw beschrijving zo lees, is die dat.

Verder jezelf niet zo gek maken, maak je jezelf ook druk als je op dezelfde weg zou moeten fietsen?

Verder heb ik niet echt tips voor je, behalve gewoon doen en zorgen dat je op de evt wat smallere plekken, of daar waar de berm steil naar beneden loopt, je goed je ruimte op de weg inneemt. Laat je niet van de weg afdrukken, maar mijn eigen ervaring met verkeer is dan ook verder helemaal niet naar en gevaarlijk, mijn ervaring met verkeer is nagenoeg altijd begripvol en meedenkend.
Ik steek dan ook zelf altijd mijn hand op ten teken van bedankje als een auto rustig passeert, of ga idd wel eens midden op een smalle weg rijden en als er dan een auto aankomt, zal ik gaan draven om sneller plaats te kunnen maken.
En dan daarna weer die hand opsteken, bedankt voor uw begrip.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 17:36

Petrichor schreef:
Sadira schreef:
Je zegt: ik kan wel afstappen maar daar heb ik geen reden toe. Maar is je eigen spanning niet ook een terechte reden? Die mag je best serieus nemen. Misschien als je het aan de hand vaak genoeg doet, krijg je ook ohz meer vertrouwen.

Nu zet je mij wel even op z'n plek. Idd ik mag mijn eigen angst best wel wat serieuzer nemen.


En zo is het <3
Je paard voelt het ook, als jij je niet vertrouwd voelt, en het is wel heel fijn als de situatie moeilijk is als jullie op elkáar kunnen bouwen. En misschien werkt dat eerst wel beter op de grond, en dat je dan meermaals ziet dat het eigenlijk best goed gaat, dat je dan denkt: oh, maar volgende keer probeer ik het wel vanaf erop.
Andersom kan ook, dat je merkt dat het nog niet goed gaat, en dan is het juist een heel wijs besluit geweest dat je eerst te voet ging :)

MirandaMalik

Berichten: 9908
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:40

Misschien kun je wel hulp zoeken als je de gedachte niet van je af kunt zetten.
Iedereen denkt daar wel eens over na, wat er kan gebeuren maar als je het niet kan relativeren.. het ligt niet aan je paard gelukkig!
Je zou ook het 'gevaarlijke' stuk ernaast kunnen lopen en in het bos pas opstappen.
Meestal kom je vanzelf op een punt dat je denkt:"ik doe het gewoon!" maar als dat niet lukt zou ik hulp zoeken.
Succes!

Gini
Berichten: 17992
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:47

Petrichor schreef:
Sadira schreef:
Je zegt: ik kan wel afstappen maar daar heb ik geen reden toe. Maar is je eigen spanning niet ook een terechte reden? Die mag je best serieus nemen. Misschien als je het aan de hand vaak genoeg doet, krijg je ook ohz meer vertrouwen.

Nu zet je mij wel even op z'n plek. Idd ik mag mijn eigen angst best wel wat serieuzer nemen.


Dat is eigenlijk ook waar ik met mijn berichten deels op wilde aansturen. Angst is niet altijd iets wat dom is of waar je je overheen moet zetten. Soms is het perfect normaal om je wat angstiger/minder op je gemak te voelen omdat het je instinct/gezond verstand is die zegt 'he, weet je, misschien is dit gewoon te risicovol'. Dus je angst is niet belachelijk of stom en jij moet doen waar jij je goed bij voelt en waarvan jij denkt 'goh, als ik dit of dat doe zou ik me minder angstig voelen'. Dat kan zijn met je paard aan de hand over deze weg wandelen of dat kan zelfs zijn dat je te voet daarnaartoe wandelt. Als jij je maar op je gemak voelt. Ik denk dat 'kom op, stel je niet aan en doe gewoon' hier niet gaat helpen.

Dorine92
Berichten: 5383
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Bang om te rijden op de openbare weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 19:38

Als je al zo stellig zegt dat je er in het bos ook af valt als er ineens een hert aan komt springen dan vertrouw je je paard dus niet 100%
Ik ken dit, en ik heb zelf op dit punt dus nooit aan mezelf willen werken (mensen zeiden namelijk tegen mij dat ik aan mezelf moest werken omdat de angst bij mij zat). Maar ik vind het dus volkomen normaal dat je iets niet durft als je weet dat het mis kan gaan, en ik vind dat niet de angst het probleem is, maar hetgeen wat kan gebeuren is het probleem.
Ik heb zelf nu twee kipmakke dieren die echt helemaal nergens om geven, en ik kan je zeggen, je went er gauw aan om je nergens druk over te hoeven maken, maar heel af en toe denk ik er nog wel eens over na hoe bijzonder het is om je paard echt 100% te kunnen vertrouwen.
Wat ik kort samengevat wil zeggen is: je angst is reëel en het is bedoeld om jou te beschermen. Jouw eerste vraag moet dus m.i. zijn: heb ik het risico ervoor over?
Als het antwoord ja is, dan ga je aan de slag met de tips die hier gegeven zijn

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Re: Bang om te rijden op de openbare weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 19:54

Heel herkenbaar! Als ik nou direct in het bos stond zou ik elke dag naar buiten gaan, maar nu moet ik over het fietspad en langs het prikkeldraad aan de ene kant, en sloot aan de ander.
Bij mij is de angst ook meer voor mijn pony, straks gebeurt iets met haar. Maar goed ik rijd natuurlijk ook niet op mijn mini

Petrichor

Berichten: 10582
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 20:43

Dorine92 schreef:
Als je al zo stellig zegt dat je er in het bos ook af valt als er ineens een hert aan komt springen dan vertrouw je je paard dus niet 100%
Ik ken dit, en ik heb zelf op dit punt dus nooit aan mezelf willen werken (mensen zeiden namelijk tegen mij dat ik aan mezelf moest werken omdat de angst bij mij zat). Maar ik vind het dus volkomen normaal dat je iets niet durft als je weet dat het mis kan gaan, en ik vind dat niet de angst het probleem is, maar hetgeen wat kan gebeuren is het probleem.
Ik heb zelf nu twee kipmakke dieren die echt helemaal nergens om geven, en ik kan je zeggen, je went er gauw aan om je nergens druk over te hoeven maken, maar heel af en toe denk ik er nog wel eens over na hoe bijzonder het is om je paard echt 100% te kunnen vertrouwen.
Wat ik kort samengevat wil zeggen is: je angst is reëel en het is bedoeld om jou te beschermen. Jouw eerste vraag moet dus m.i. zijn: heb ik het risico ervoor over?
Als het antwoord ja is, dan ga je aan de slag met de tips die hier gegeven zijn

Ik heb helaas heel wat paarden gehad die gewoon NIET braaf waren en heb helaas ook een best heftig ongeluk gehad met een paard. Dit ongeluk had dan wel niks te maken met het rijden in het verkeer maar dat is wel een beetje de druppel waarom ik nu angst heb en weet dat een ongeluk in een zeer klein hoekje zit.

Berdien

Berichten: 64646
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Bang om te rijden op de openbare weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 20:52

Ik herken de blokkerende gedachten en de angst die daarbij hoort wel. Ik heb daarom maanden niet meer buiten gereden. En wij kunnen vanaf stal zo het zandpad op, het bos in. Maar ik zat zo vast in 'wat als', blokkeerde mezelf volledig. Daar heb ik aan gewerkt door middel van cognitieve gedragstherapie. Daarbij leer je jezelf als het ware om nieuwe, niet blokkerende, gedachten in te slijten. Het is niet zomaar opgelost, maar het kan je wel helpen als je gedachten en angst hebt die je niet perse helpen.

En kijk:
Afbeelding
:D :D :D

Lukasje
Berichten: 11445
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 20:56

Goh, ik vind je eigenlijk niet echt angstig, wel realistisch. Het is gewoon gevaarlijk op de baan. Inderdaad, indien iedereen zich hoffelijk gedroeg, zou het al schelen maar de “wat als” situaties die jij opnoemt, zijn reëel. Ik ging vroeger regelmatig alleen buiten maar nu niet meer. Gepest door een tractor, door 16jarigen met een brommer, een hond tegen mijn paard opgesprongen, achterna gezeten door 2 honden... Nee dank u, ik ga niet meer alleen.

Indien het je meer vertrouwen geeft, zou ik tot aan het bos naast je paard stappen. Je paard mag dan geen angst hebben, jíj voelt je op de weg niet veilig. Dus, waarom het opzoeken? Loop er lekker naast en stap op aan de bosrand.

Petrichor

Berichten: 10582
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 18:48

Vandaag ben ik samen met mijn rijmaatje gaan rijden, eerst een 60 weg dan 80 weg vervolgens over het viaduct van de foto, daarna lekker door het bos gereden. Omdat ze dit topic ook heeft gelezen en mijn angst nu heel goed snapt hebben we vandaag een route met uitdaging gereden. We hebben nog 2 extra viaducten mee genomen waarbij het paard wel kan kijken, maar de weg er over heen is heel erg breed en daar komt bijna geen verkeer. Dus mocht er wat gebeuren heb je daar alle ruimte. Maar paard was echt super braaf, ze keek wel even toen er 2 vrachtwagens tegelijk onder door gingen maar was voor de rest top braaf. Voor de rest was ze ook gewoon heel braaf en was het een geslaagde rit! Ook zij drukte op mijn hart: als je het niet vertrouwt stap af!! Neem geen risico kijk goed voor je uit en kies altijd voor je eigen veiligheid. Ben je bang stap af, durf je iets niet stap af etc etc.

Dit wil natuurlijk niet direct zeggen dat ik over mijn angst heen ben, maar we gaan er nu wel aan werken om wel echt over die angst heen te komen. En zojuist is de eerste stap gezet en daar ben ik best trots op. :D
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 18-05-20 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

MirandaMalik

Berichten: 9908
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Bang om te rijden op de openbare weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 18:50

Goed gedaan!
Het kost ook tijd om vertrouwen op te bouwen.
Maar je kan het! *\o/*

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Bang om te rijden op de openbare weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 19:51

Wauw wat goed!

Fangio

Berichten: 2571
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Bang om te rijden op de openbare weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 20:32

Ik was in het begin best bang toen ik met mijn jonge pony begon buiten te rijden. Mijn vorige pony was absoluut bomproof en hoewel mijn jonge pony erg braaf is vond ik het toch eng omdat ik niet wist wat ik kon verwachten van reactie van hem. Wat wij hebben gedaan:
Eerst aan de hand wandelen, in het begin altijd op inhammen staan om dingen te laten passeren. Daarna de 'gewone dingen' (autos fietsers) langs voren laten passeren terwijl we wel verder liepen en pas al laatste ook dingen die langs achteren kwamen laten langs komen terwijl we verder wandelden. En onder het zadel heb ik het exact hetzelfde aangepakt. In het begin stonden we voor alles op een oprit of dammegat stil. Naarmate mijn vertrouwen in ponylief begon te groeien ben ik pas begonnen met verder rijden in de berm. Mocht ik ergens over twijfelen (er komt bijvoorbeeld een auto met een rammelende kar langs achteren aan) dan draai ik ook rustig even om en ga terug zodat hij die langs voren aan ziet komen. Als auto + kar dan voorbij is draaien we weer om en gaan we weer de goeie kant op.
En ook, het is geen schande om even aan de kant op een inrit te wachten/af te stappen toch? Ik ben zelf erg bang van trekkers tegenkomen te paard (mijn pony geeft er dan weer niet zoveel om), dus als ik die zie aankomen dan ga ik altijd ergens aan de kant staan. Dan maar 5 minuutjes wachten, better safe than sorry.

Petrichor

Berichten: 10582
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Bang om te rijden op de openbare weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 20:35

Zo doe ik dat inderdaad ook. Nu zijn we al wel zo ver dat normaal verkeer zowel van de voorkant als de achterkant langs ons heen kan. Maar inderdaad als ik iets niet vertrouw dan zoek ik inderdaad een inham of oprit waar ik veilig kan staan. Vandaag kwamen we nog een grote trekker tegen van voor maar er was nergens een inham dus ging hij er langs heen, paard keek er wel na en deed een klein dribbelpasje en dat was het. :)