Mooiste buitenritten van NL verzamelen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 19:53

Ik woon in Kootwijk aan de zandverstuiving en je kunt hier echt eindeloos mooie ritten maken.
Twee grote parkeerplaatsen zijn heel geschikt voor trailers.
Meteen vanaf afslag (A1)18 Kootwijk onder de snelweg door en dan links.
De andere grote ligt aan de Houtvester van t Hof weg bij de uitkijktoren op het Kootwijkerzand.
Je kunt vanaf beide parkeerplaatsen meteen de ruiterpaden op. Er zijn ruiterroutes uitgezet.
Je kunt de routes makkelijk vinden via de website "ruiteren en mennen."

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: Mooiste buitenritten van NL verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:51

Misschien een leuk idee om in de toekomst bokt-wandelritten te organiseren op deze prachtige locaties ;)

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 12:42

Wauw justkid, ook erg mooi! Ik zal hem toevoegen aan de lijst.

@djali ik sta er altijd voor open om gezamenlijk een rit te dden :j!

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:35

Ik ben niet zo'n fan van in grote groepen rijden, 4 is echt wel mijn max dus ik lees gewoon mee voor de locaties. Maar leuk idee :D

Josje_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 17:08

Ik heb vroeger veel in de bossen bij Bergen op zoom gereden.. Dat is ook echt een aanrader!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:26

Inderdaad prachtig Josje, dat is ook mijn favoriete omgeving!

Voor mij zitten groepsritten er ook niet in, verschillende redenen, het was maar een ideetje :D

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:29

FleurSandro schreef:
De Ermelose Heide is mijn vaste prik! Gratis parkeren, 10 minuutjes stappen door een naaldbos en dan stap je zo de heide op! Paden zijn altijd top zowel in de zomer als winter. In september blijft het natuurlijk het mooiste als het helemaal paars kleurt
[ [url=m/qrGe74.jpg]Afbeelding[/url] ]

hi mag ik vragen waar je dan parkeert? ik heb nu ook eindelijk een auto met trekhaak en wil ook wel graag op stap met paardlief van de zomer

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 00:36

Maasduinen (Limburg)
de Utrecht (brabant)
Meinweg (limburg)
Ulvenhoutse bos (onder Breda)
Kalmthoutse Heide (Brabant) Let op, hier gelden speciale toegangsregels
Strabrechtse Heide (Brabant)

Ehm, hoe lang moet ik dit lijstje eigenlijk maken??

Je kunt ook nog gewoon het Wilhemina-kanaal afrijden, starten in Aarle Rixtel, bijvoorbeeld. Dan doe je er drie a vier dagen over om in Tilburg te komen.
Of doe een rondje rond het IJsselmeer, ben je drie weken onderweg.

Naast Texel is Terschelling zeker ook de moeite waard.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-20 21:55

Volgende week wordt het dus droog en ga ik op pad :D
Ik wilde eigenlijk graag naar Den Treek, lekker in de buurt. Ik las alleen het eea over paden die op dit moment onderhouden worden en bijkomend wateroverlast. Was echter al tijdje geleden. Een van jullie enig idee of dat nu nog speelt?

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 22:10

Mastbos in Breda, mijn paard staat letterlijk aan de overkant van het bos, weg over en direct op het ruiterpaden.
Je hebt daar bij de Galderse heide een mooie ronde waar de militairen wel eens oefenen, op het moment super fijn om een rondje de paarden te laten gaan.
Chaamse bossen richting Gilze ook mooie paden.
Laatst bijgewerkt door 00000000 op 14-03-20 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 22:12

Reichswald en Sint Jansberg (en vandaar uit Mookerhei, Maldensvlak, en verder...) Niet uren, maar dagen ritmogelijkheden.

Bij de Diepen in Milsbeek kan gratis geparkeerd worden, dit is aan de bosrand. Rechtsaf is Reichswald, linksaf Sint Jansberg.
Punt van aandacht: voor reichswald is reiterplakette nodig.

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 22:16

Gimmick11 schreef:
Jaaa de drunense duinen staan op 1 bij mij.
En daarna komt De cantharel
In doorn kun je ook mooi rijden. Moet ik ff opzoeken waar ook al weer.
Ik gebruik trouwens de app Topo gps op mijn telefoon, en raak zo nooit de weg kwijt.

In de zomer een keertje samen rijden?

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 22:17

Voor een strandrit met stukje bos, Meijendel! Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

LisaVH96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 22:31

Citaat:
Loonse en Drunense Duinen
Start bij Natuurpoort van Loon, daar is veel parkeergelegenheid. Je kan er een GPS huren en na het rijden mag je gebruik maken van de wasplaats om je paard af te spoelen (bijvoorbeeld in de zomer). In het dazenseizoen wel goed insprayen!

Strandrit Katwijk aan Zee
We hebben geparkeerd op Parkeerplaats de Noordduinen, vanuit daar loop je direct het strand op. Op zondag ook nog gratis parkeren. In de winter deze rit gemaakt dus weet niet hoe het zit met de toegangstijden te paard in de zomer. Verder is het een parkeerplaats natuurlijk dus geen faciliteiten, wel een manege in de buurt.
Toehangstijden strand katwijk: van 1 april tot 1 oktober van 19.00 tot 9.00, en bij neerslag en kouder dan 18 graden vrije toegang zomers.

De Cantharel

Genietput Havelte

Speulderbos

Den Treek
Penning nodig

Hoge Vuursche (i.c.m. landgoed Pijnenburg)

Soesterduinen

Ginkelse Heide (Ede)
Als je parkeert bij de schaapskooi tegenover juffrouw tok kun je een mooi rondje maken en lunchen bij pannenkoekenrestaurant de pannoramahoeve. Daar hebben ze een paddock waar je je paard in kunt zetten.

Als je aan de kant van juffrouw tok parkeert, dan kun je zonder de N weg over te steken heerlijk rijden en pauzeren bij boerderij mossel. Daar hebben ze een aantal stallen waar je je paard in kunt zetten, soms is er ook een weide open waar je je paard in kunt zetten.

Veluwezoom
Parkeren kan (bijvoorbeeld) bij parkeerplaats de Bosrand op de Posbank of De Elsberg in Laag Soeren en van daaruit kun je uren rijden. Leuke optie: pannenkoeken eten bij de Carolinahoeve. Je kunt daarheen rijden met je paard en er is plek om 'm aan te binden. Penning van Natuurmonumenten nodig.

Leersumse Veld

Hilversum vliegveld

Bergen aan Zee
Betaald Pwn gebied

Westenschouwen, Zeeland
Daar kun je bos met strand combineren.
In het bos kun je ook hertjes spotten, die zijn het gewend dat er paarden komen.
Parkeren kan gratis. Vanaf de parkeerplaats loopt er een pad direct het bos in.
Bij de parkeerplaats zijn toiletten.

De Lemelerberg
Maar 1 route echt is over de berg, die is niet heel fijn meer qua stenen en greppels vind ik.

Sahara, Ommen
Gewoon via routenetwerk Twente een route uitzetten en rijden maar, heerlijk, starten vanaf de parkeerplaats bij de Schaapskooi in Haarle of vanaf camping Noetsele in Nijverdal.

Holterberg

Ermelose heide
Gratis parkeren, 10 minuutjes stappen door een naaldbos en dan stap je zo de heide op! Paden zijn altijd top zowel in de zomer als winter. In september blijft het natuurlijk het mooiste als het helemaal paars kleurt. Makkelijk aan te rijden en te parkeren en je kunt er uren rijden!

Drents Friese Wold

Schaapskooi Heerde/Epe
Parkeren aan de overzijde van de straat tegenover het koffietentje. Je stapt daar zo het ruiterpad op.

Bossen Schoonloo
Ik parkeer buiten het zomerseizoen om bij het Loomeer. Bijna alle paden zijn voor paarden toegankelijk.

Texel

Kootwijkse bossen en Kootwijkerzand
Geen gelegenheid voor het parkeren van de trailer

Montferland
Je kan op veel plekken parkeren. Parkeerplaats Bergherbos is fijn als je niet meteen wilt klimmen, Hettenheuvel is fijn als je juist wel meteen de hoogte in wilt.
Montferland is een van de meest heuvelachtige gebieden van Nederland en heeft een knooppuntensysteem zodat je redelijk zonder verdwalen het bos rond komt, maar je hebt wel een Natuurmonumenten-vergunning nodig (dezelfde die je ook nodig hebt voor Loonse Drunense duinen & Veluwezoom).

Hellendoornse Berg
Hier moet je de weg weten.
Als iemand een keer mee wilt rijden, kan je contact opnemen met MarliesV!

De Hoge Veluwe
Wel tegen betaling.

Wekeromse Zand
Erg kort maar de moeite waard

Radio Kootwijk

Toehangstijden van Katwijk toegevoegd voor de liefhebbers :D

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 22:53

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 22:56

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Drents Friese Wold <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 23:10

Flicka12 schreef:
[ [url=m/N9tGiH.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Xl6H3e.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/o7MqQK.jpg]Afbeelding[/url] ]
Drents Friese Wold <3

Ahhhh, ik herken de spartelvijver :D

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 23:17

Mindim schreef:
Flicka12 schreef:
[ [url=m/N9tGiH.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Xl6H3e.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/o7MqQK.jpg]Afbeelding[/url] ]
Drents Friese Wold <3

Ahhhh, ik herken de spartelvijver :D

Haha ja dat klopt! :)

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 00:14

Ik ga dit topic zeker in de gaten houden.
Ik rij graag waar we gestald staan (Biesbosch)
Drunense duinen vanaf Udenhout
Surea (dorst)
En strand Rockanje.
Maar wil nog naar zoveel meer plekken.... maar wil zo veel

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 01:15

Mastbos heb ik inderdaad de afgelopen 3 jaar naast gestaan met stal, prachtige plek. Je kunt doorijden via de Ulvenhoutse bossen naar het Chaamse bos, leuk rijden. Ik sta nu aan het Chaamse bos, wat ook een meer heeft (Persoonlijk vind ik die rustiger\mooier dan de Galderse meren.) Je hebt ook het teteringse heide\bos. Ik vond het aan de kleine kant, maar wel prachtige open zand vlaktes waar ik vaak over heen galoppeerde met m'n merrie, :Y) . Je kunt best een eind doorrijden, maar dat heb ik niet gedaan. Drunese duinen is ook geweldig! één keer gedaan, lang geleden, met ponykamp maar weet het nog al te goed op m'n witte shetlander, }:0 . Mooi daar!

Ik blijf zeker volgen! :j Leuk voor later als meneer haflinger is ingereden.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 03:27

Strijbeekse heide ( parkeren aan de goudbergseweg) is schitterend rijden en vele mogelijkheden voor lange rit.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-20 21:16

Vandaag in het Amerongse bos geweest. Geparkeerd bij de blauwe schuur. Route van tevoren uitgestippeld op ruiterenmennen.nl en met GPS-app gevolgd. Leuk ritje, ruiterpaden niet overal perfect (soms overgoten met bladeren en hier en daar wat aangetast door mountainbikers die gebruik van het pad hadden gemaakt). Vind het wel jammer dat de ruiterpaden bijna overal gewoon naast de andere paden liggen. Miste een beetje het "alleen op de wereld" gevoel haha.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 21:18

Er zijn wel wat van die paden daar hoor, maar je moet even weten waar ze liggen :)
Had je paden waar echt onderhoud nodig is, want er staan nog klusdagen gepland (in april, dus of dat doorgang kan vinden...?)?

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-20 21:39

Hilary schreef:
Er zijn wel wat van die paden daar hoor, maar je moet even weten waar ze liggen :)
Had je paden waar echt onderhoud nodig is, want er staan nog klusdagen gepland (in april, dus of dat doorgang kan vinden...?)?

Ik heb er ook wel enkele gehad maar vergeleken de Loonse en Drunense duinen vond ik die stukken vrij kort en vooral met veel (onaangekondigde) kruispunten. Bepaalde paden waren niet zichtbaar door het blad dus denk wel dat die onder die paden vallen haha. Als ik het er geweldig had gevonden, had ik graag meegeholpen (na de corona-crisis dan). Maar ik denk niet dat ik er veel te vinden zal zijn.

Dagmar11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 22:03

Ah wat een geweldig topic. Ik zou wel graag met een groepje een buitenrit maken. De duinen bij Ede heb ik als favoriet en daarnaast wil ik een keer naar het strand. Iemand een idee welk strand je mag komen met je paard in de zomer?