pien_2010 schreef:Sanne3 heeft het over enge dingen. Ik oefen dat juist totaal niet, want een angstig paard zoals Polie heeft al zoveel enge dingen ervaringen van het gewone leven, bij haar werkte schriktraining enorm averrechts. Ik heb haar geleerd dat ze op mij kan vertrouwen, en als ik erbij ben dat alles OK is waar ik haar aan bloot stel (een beetje de autistische aanpak, overgenomen van de benadering die mijn zwaar autistische zusje kreeg en waar ze het goed op deed) ongeacht wat we tegen komen, alles is OK. Bij Polie en doe ik nu ook bij Chico ook al is deze vele male rustiger, werkt dat goed.
De schriktrainingen die meestal gedaan worden zijn ook onzinnig en maken veel paarden alleen maar banger inderdaad. Het is de bedoeling dat het paard dapperder wordt en voorheen mogelijk enge dingen gaat associeren met iets leuks en dus erop vertrouwt dat ze altijd op mij kan vertrouwen.
Het gaat niet om allerlei extremen uiteraard. Het gaat mij er meer om dat je je in ieder geval ervan bewust moet zijn of je paard hier gevoelig voor is en wat er dan gebeurt. Rent ie hard weg, vertrouwt hij op jou? Het is uiteraard afhankelijk van waar je gaat buitenrijden, maar als je paard op het erf nog niet langs een wapperend zakje durft, dan kan je gewoon niet in een gemiddeld nederlands stadspark gaan buitenrijden.