de ik moet vanaf stal een wegtje lang waar je 80 mag maar ze rijden er dik 100, geen berms aanwezig. verdere allen maar B weggetjes waar ik op rij maar geen goede paard uit rij mogelijk heden. ik Voel me veilig op mij eigen pony want ik weet ongeveer waar ze wel van schrikt en waar niet van en ie ze zich gedraagd in het verkeer.
Vertrouw ik het niet ga ik midden op de weg rijden, dan stoppen ze wel en rijden ze langzaam om je heen als je weer aan de kant gaat.
Blue_Eyes
Geplaatst: 18-01-18 14:44
Ik voel me verkeerstechnisch meestal wel veilig hier. Ik kan het grootste deel over een ventweg en door een stuk land waar vooral boerderijen staan, ik moet op enig moment wel een weg oversteken, maar dat is een overzichtelijk stuk.
Saranghea
Geplaatst: 18-01-18 14:47
Ik mis de optie "ja, ik maak het veiliger voor mezelf". In mijn buurt zijn geen ruiterwegen of bossen waar je heerlijk kunt rijden dus moeten we altijd op/langs de weg. Wat opzich echt geen probleem is, maar daardoor gaan we nooit zonder reflectoren of fluoriserende spullen naar buiten. En ook weet ik van beide pony's precies wat ze eng vinden en ook in wat voor bui ze zijn. Zou ik een paard hebben dat van iedere auto schrikt zou ik daar nog niet mee de straat opgaan. Als er een tractor hoog in de toeren voorbij komt kies ik altijd voor een stukje oprit. En ook heel belangrijk wij letten op het verkeer in plaats van te verwachten dat ze om ons denken. We doen ook rustig een pasje opzij om ze door te laten, de wegen en bermen zijn hier maar smal dus ik laat ze liever over de weg doorrijden dan dat ze in de berm komen met alle bijbehorende geluiden.
freetorun
Ja ik voel me veilig, ondanks het drukke verkeer onderweg naar het bos. Er zit een 80 weg, waar we eigenlijk altijd langs moeten. Hierlangs is wel een fietspad én berm, dus het voelt eigenlijk redelijk veilig. Daarnaast is mijn dier niet gevoelig voor verkeer, dus dat scheelt héél erg! Als je dieren hebt die vrachtwagens etc eng vinden, is die weg zo handig niet.
Daarnaast is er ook een 60 dijkachtige weg. Gelukkig is hiernaast een berm waar het allemaal wel te doen is. Eigenlijk weinig te klagen dus
Ibbel
Hier smalle wegen waar redelijk hard wordt gereden (officieel max 60) en vooral ook veel tractors in het groeiseizoen - wanneer het dus ook lekker weer is om te rijden over het algemeen. Met een goed verkeersmak paard kun je best over die weggetjes naar het bos, maar ik heb de luxe van een trailer en rijd liever meteen vanaf de eerste minuut lekker in het bos of op de hei, dus ik ga altijd even met de trailer. Is nog geen 10 minuten voor de dichtsbijzijnde ruiterpaden. En anders ben ik al snel 30-45 minuten te paard onderweg. Dus meer gemakzucht dan noodzaak, maar een stukje 'ze rijden de staart van je paard af als je pech hebt' zit er wel bij in.
Lisanne_M
Geplaatst: 18-01-18 14:51
ik vind het nogal afhangelijk van de omstandigheden. In mijn omgeving zijn geen uitrijmogelijkheden zoals bossen dus wij rijden op de landelijke wegen, stukjes langs provinciale wegen en soms in het dorp. Het hangt af van hoe druk het op de weg is, hoe de stemming van mijn paard is en of we in een groep (waaronder één menwagen) gaan. over het algemeen voel ik mij wel veilig op de weg, maar dat komt dan vooral doordat mijn paard geen gekke dingen doet... we hebben wel eens ruzie met bestuurders op de landweggetjes die denken dat ze daar hard mogen scheuren dan blijf ik op het midden van de weg rijden tot ze netjes rijden. Er is daar gewoon geen ruimte voor als je paard toch op zij wilt springen, dan beland je namelijk in de sloot. Bij de 60 en 80 km/u wegen rijden we trouwens altijd op de fietspaden en gaan gewoon netjes aan de kant voor fietsers.
Laatst bijgewerkt door Lisanne_M op 18-01-18 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Tigra_
Geplaatst: 18-01-18 14:51
Ik heb ingevuld ja, ondanks dat het erg druk is met verkeer.
Vond het moeilijk wat in te vullen. Ik voel me wel veilig buiten. Ik kan eigenlijk vanuit stal wel gelijk een zandpad op en alleen een weg oversteken om bij het bos te komen, maar ik ga net zo goed een keer de weg op om te zorgen dat het paard in ieder geval goed verkeerssmak blijft(en zoek dan ook wat drukker wegen op) en ook om naar andere bossen in de omgeving te kunnen moet ik weleens de weg over. De wegen zijn niet allemaal even druk. Vele zijn vrij smal met weinig berm. Wel draagt de pony 9 van de 10 keer een reflectiedeken zodat we goed zichtbaar zijn ook overdag. Dat scheelt echt enorm, zeker met donkere dagen of als er veel bomen staan val je soms niet goed op bij de auto's. De negatieve ervaringen die zijn op 2 handen te tellen door de jaren heen. Ik kijk en luistert altijd erg goed. Ik weet dat de pony wat onzeker wordt van tractoren dus als ik die hoor aankomen kan ik ruim op tijd actie ondernemen zodat het voor iedereen veilig blijft. Zelf ga ik altijd wel goed aan de kant zodat ik mensen ook niet hinder.
MarritdeG
Geplaatst: 18-01-18 14:52
Vroeger reed ik alleen maar langs drukke wegen als ik een buitenritje maakte. Tegenwoordig kan ik via verschillende zandpaden naar verschillende natuurgebieden rijden. Ik moet hiervoor wel een breed spoor over en een drukke weg, maar hierbij voel ik me prima veilig. Om het spoor over te gaan stap ik altijd even af vanwege een nare ervaring in het verleden. Als we naar het andere bos willen moet ik 2 bruggetjes over en onder een tunnel onder de snelweg door. Door de tunnel stap ik ook even af, dan verloopt alles prima veilig en ontspannen. Ik voel me niet onveilig
Sylver
Geplaatst: 18-01-18 14:55
Bij ons zijn er niet veel ruiterpaden en degene die er zijn zijn eigenlijk alleen goed te berijden in de zomer. Daarom rij ik vooral op de wandel en fietspaden. Ook moet ik eerst een 60 km weg oversteken voordat ik in het 'bos' ben. Gelukkig is mijn verzorgpaardje super verkeersmak dus daarom voel ik mij vaak wel veilig. Als ik me niet veilig voel komt dat eerder doordat mijn paard heel druk en schrikkerig is die dag, maar meestal niet door het verkeer.
Qua ruiterpaden zeker veilig. Ik heb anders ingevuld, omdat ik me niet veilig voel op buitenrit door honden. Iedere rit die ik maak komt er weer zo'n kreng op mn paard afrennen en gaat dan luidblaffend eromheen springen of bijten. Ze zouden van mij loslopende honden in het bos geheel af mogen schaffen.
Waar ik tegenwoordig meer "last"van heb , zijn al die moutainbikers in het bos! Afgelopen zondag zijn we er zeker, ja schrik niet, zo'n 100 tegen gekomen! JA echt minimaal!
Er waren zelfs moutainbikers die last hadden van moutainbikers!
Mijn paard schrikt altijd enorm als ze zo van achter keihard komen aan gesjeesd, daardoor ook een keer flink aan de haal gegaan!
De optie mountainbikers mis ik dus nog!
finnens
Geplaatst: 18-01-18 15:16
Hoe veilig ik me voel in een bepaalde verkeerssituatie hangt vooral af van op welk paard ik zit. Op het ene paard rijd ik gerust langs een 80 weg terwijl ik die met mijn andere paard vermijd. Ik ga ook niet rijden op plekken waar ik mij onveilig zou voelen trouwens, dan maar niet naar buiten, of alleen met de trailer naar het bos. Met mijn huidige rijpong ga ik niet naar buiten op de plek waar we nu staan, alleen maar 80 wegen waar ze 100 rijden.
Bralindy
Geplaatst: 18-01-18 15:18
Ik voel mij redelijk veilig. Alhoewel ik een drukke weg over moet steken en in het bos veel te maken heb met hardlopers, wielrenners en honden (en koeien ). Heb daarom altijd een zweep mee.
Laatst waren twee stalgenootjes ook achterna gezeten door 2 loslopende pitbulls (honden mogen in het duin niet los ivm wild). Dus dat was ook wel minder :/
mooney
Geplaatst: 18-01-18 15:21
Ik zweef tussen ja en nee in. Ik voel me niet zo onveilig dat ik niet meer de weg op ga, ik heb wel zeer vaak dat mijn hart even overslaat en dat ik heel blij ben dat mijn pony goed reageert op de situatie.
Ik men, fiets en wandel buiten. In de winter is dat de enige vorm van training die ik kan doen (uiteraard is dat een eigen keuze, ik heb welzijn van de paarden boven faciliteiten gezet en dit is de 'prijs'), in de zomer kan ik er ook voor kiezen om op de wei te blijven en te longeren/mennen. Mijn volwassen menpony is wel wat gewend, mijn jonkie neem ik alleen op rustige zondagen mee zodat ze een klein beetje kan wennen aan verkeer zonder overhoop gereden te worden. Ik maak wel gebruik van het fietspad langs de 80 km/h weg, hierbij stap ik als er mensen langs moeten en rij ik waar mogelijk de berm in om meer ruimte te maken bij het passeren. Mijn gemiddelde snelheid is 7 km/h en ik ben een kleine (pony)aanspanning (of kleine pony aan de hand) dus op een 80 km weg is het vragen om ongelukken. Wel probeer ik routes te kiezen die 'fietspadgebruik' minimaliseren. Verder rijd ik door het dorp en in het buitengebied langs/op de dijken. In de zomer kan er onder de dijken gereden worden, zodat je dus niet tussen het andere verkeer zit, dat ervaar ik wel altijd als een verademing. Ruiterpaden hebben we niet in de omgeving.
Ik probeer het altijd zo veilig mogelijk te houden, zonder vervelend voor mijn mede weggebruikers te zijn. Als ik een mogelijk gevaarlijke situatie aan zie komen anticipeer ik daarop door een oprit/uitwijkingsmogelijkheid op te zoeken waar mogelijk. Bijvoorbeeld bij groot verkeer of vreemde dingen waar ik niet 100% kan garanderen dat de pony niet verschiet. Verder probeer ik andere weggebruikers op een vriendelijke manier een beetje te sturen, ik bedank altijd als er rekening wordt gehouden met me, communiceer ook wanneer ze bijvoorbeeld kunnen inhalen als ze zelf twijfelen en maak een beetje extra vaart als ze op mij moeten wachten (bijvoorbeeld in draf door een versmalling ipv stap).
De onveilige situaties worden hier meestal veroorzaakt door automobilisten (of groot verkeer van de bomenkweek) met haast, in hoeverre ik het kan inschatten zonder met ze te praten. Dat is dan vooral rakelings langskomen (echt op enkele cm's) en afsnijden. Er wordt ook vaak op redelijke snelheid gepasseerd, maar zolang het passend is bij de situatie (dus niet met 60 in een 30 km zone) levert dat meestal geen grote problemen op. Enkele andere gevallen lijken meer op onkunde of paardje pesten.
sanne1992
Geplaatst: 18-01-18 15:25
Ik woon in een gebied waar we alleen gebruik kunnen maken van wegen, fietspaden, en eventuele maaipaden. Ja op zondag rijdt het fijner, er is dan minder landbouwverkeer op de weg (behalve in de top maanden dat alles eruit moet en ze 24/7 zowat bezig zijn). Doordeweeks pas ik de routes erop aan, of kijk ik hoe druk het op de akkers is waar ik langs wil.
Het maakt wel een verschil qua paarden denk ik. Die van mij is redelijk bomproof (ikzelf wat minder). En rij altijd met dezelfde persoon buiten. Onze paarden zijn goed op elkaar afgestemd, zowel qua tempo als qua karakter. Met groot landbouwverkeer parkeer ik mijn paard gewoon achter die van haar.
Maaipaden ben ik niet zo fan van, vaak hebben de paarden al wat meer "GO" op zo'n pad, en moeten ze achter elkaar. Daar is die van mij niet zo van. Dus gebruiken we voornamelijk de wegen en bermen.
s_v
Geplaatst: 18-01-18 15:27
Ik heb voor de eerste optie gekozen, maar wil er wel graag nog de kanttekening bij maken dat 'rustige wegen' niet betekend bijna geen verkeer, wel minder dan de gemiddelde hoofdbaan Voornamelijk in het voorjaar, komt er hier veel zwaar landbouwverkeer door, toch voel ik me veilig, want de meeste (op een enkele uitzondering na) chauffeurs zijn hier heel hoffelijk & passeren op een rustige manier en mijn paard is gewoon goed verkeersmak
Ik heb op verschillende plekken gestaan zowel met veel als met weinig verkeer, met ruiterpaden en zonder.. maar heb me eigenlijk nog nooit een moment niet veilig gevoeld
Woon aan drukke doorgaande weg, meeste overige verkeersdeelnemers houden rekening met een paard. Bovendien heb ik de luxe dat ik via weiland rechtstreeks naar het bos kan. Dus bij bepaalde omstandigheden, wind, mist, schemer/donker is het heen en/of terug via het land. Maar om paard toch vertrouwd te laten zijn met landbouwverkeer, ook langs openbare weg.
silversomali
Geplaatst: 18-01-18 15:35
Ik voel me vooral niet veilig door de grote hoeveelheid ongecontroleerde honden die ik achter me aan heb of op me af komen rennen...
Anoniem
Geplaatst: 18-01-18 15:39
silversomali schreef:
Ik voel me vooral niet veilig door de grote hoeveelheid ongecontroleerde honden die ik achter me aan heb of op me af komen rennen...
Dit
Melewel94
Geplaatst: 18-01-18 15:39
Ik heb ‘anders’ ingedrukt omdat ik een grote schijterd ben buiten...
Ik weet hoe ze kan reageren met groot verkeer (tractors etc) en met harde geluiden. Ze gaan hier ook regelmatig met de motors/quads rijden... zodra ze schrik heeft naait ze eruit en Joost mar het weten waarheen... met die gedachten durf ik gewoon niet buiten met haar omdat je gewoon niet weet of er iemand aan het crossen is of niet...
Zolang die factoren er niet zijn is er ook niks aan de hand, maar in mijn hoofd spookt die gedachten continu en dat knopje krijg ik maar nier uitgezet...
1x gehad dat ik een stap rondje naar buiten ging, samen met de eigenaresse erbij aan de hand met touw, opzich prima, kwamen her en der een boer tegen, maar niks extreems. Beetje tegenspruttelen hooguit. Op het laatste stuk richting stal had ze weer los gemaakt zodat ik met kleine stapjes zelfstandig aan het rijden was buiten maar ze liep er wel nog steeds langs. Ze begon wat sneller te stappen maar ik had zoiets van, het gaat lekker, voelde me vertrouwd dus laat maar doen. Tot er van achter een tractor kwam... Ik liet haar kijken zodat ze zag wat er aan kwam, maar zodra De tractor voorbij was, rende ze in volle vaart naar stal en toen eenmaal daar draaide ze plots af de oprit op... nog net genoeg balans om erop te blijven...
Ik kom veel trekkers en andere landbouwvoertuigen tegen. Ik heb verder niet echt veel ruiterpaden op loopafstand. Wel in het dorpsbos, maar die zijn dichtbegroeid..
justmexx
Geplaatst: 18-01-18 15:58
Waar ik rijd rijden we de oprit af, en links het ruiterpad op. Ponylief staat op een kleine stal met 4 andere paarden midden in het bos. Geen auto's of ander verkeer! Heerlijk plekje!!
Marjo
Geplaatst: 18-01-18 15:58
Hier in de omgeving zit een heel mooi buitenrijgebied (ValleiTrail), maar om daar te komen moeten wij langs een hele drukke weg. Hier mogen de auto's 60, maar ze rijden met gemak 80. Naast deze weg ligt een mooi breed fietspad dus als wij gaan buitenrijden maken wij altijd gebruik van het fietspad. Dit gaat met mijn verzorgpaard goed, en zij schrikt best snel van onverwachte dingen. Gelukkig is zij goed verkeersmak, maar als het fietspad daar niet had gelegen zou ik er niet gaan rijden met haar. Met geen enkel paard overigens, hoe mak ze ook zijn.