Handpaardrijden, wie ook?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mloes

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:01

Waah wat gaaf! Ik heb maar één paard haha! Wel een hele oude, lijkt me geweldig om met een eventueel volgend paard te gaan rijden, en dan m'n oudje mee aan een touw.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:15

Gaaf zeg, vroeger ook wel eens gedaan, was ik die rare trien op de middelbare school die altijd haar beste vriendin kwam ophalen met een handpaard om haar naar het station te brengen :').

Weet niet of iemand het hier al zei, maar er is een paardenras die vroeger in de Marokkaanse regio als handpaard werd gebruikt. De ruiter, een krijger, reed dan op 1 paard en had zijn zwaardhand vrij, aan zijn andere hand had hij een oorlogspaard die op commando flink van zich af schopte en beet. Heel bijzonder.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:54

Monique1963 schreef:
Leuk topic, ik stip even aan. Ik wil dit gaan doen met mijn tinker en shet als handpaard. Jullie houden het handpaard vast volgens mij? Niemand die zijn handpaard vastbindt aan het zadel? En is het paard waar jullie op zitten dan met 1 hand te sturen als je je andere hand gebruikt voor het handpaard?

Nóóit het handpaard aan je paard/zadel vastbinden. Doe je dat aan de knop van je Westernzadel, dan zit je been ertussen als het handpaard op de rem gaat, bindt je aan een achterring van het zadel vast, loopt je handpaard te ver achter, onder hoefbereik van het rijpaard, en trekt-ie het zadel scheef bij uitwijken of hangen.
Gaat er iets niet goed onderweg, gewoon loslaten. Handpaard loopt meestal niet ver weg, en bovendien zit je dan nog op een paard dat te controleren is.
Rijpaard moet idd met één hand te rijden zijn, maar je kunt ook best met twee handen sturen als je nog een halstertouw in één van je handen hebt.

Katisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:11

Volle galop met een handpaard moet je wel een beetje organiseren en ook oefenen (eerst op afgesloten en veilig terrein, bijvoorbeeld de wei). Ruim op tijd beginnen met afremmen voor het geval dat. Ik rij al mijn paarden vooral op de stem en op lichte hulpen, dat scheelt natuurlijk al. Ook zijn ze al een kudde samen, dus ze blijven graag bij elkaar in de buurt. Mijn friese merrie kan ik vanuit rengalop puur op de stem terugnemen, dan heb je ook je handen vrij natuurlijk. En mocht het handpaard toch op de rem gaan of vooruit schieten, laat ik gewoon los. Als ze gewend zijn samen te lopen blijven ze echt wel bij elkaar in de buurt. Ik gebruik ook vaak beloningen om ze te leren naast mij te blijven lopen, zodat ze niet achter jou blijven.

Je zou dit eerst met een hoofdstel om bij het handpaard kunnen oefenen in de bak, inclusief bochtjes en afremmen in alle gangen, voordat je het buiten uitprobeert. En als je dan naar buiten gaat, rustige plekken en tijdstippen opzoeken!

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:16

Wijslander schreef:
Eens Ibbel, al zijn die van mij samen wel een stuk drukker dan apart! Moet met draven stevig in het zadel blijven zitten en af en toe op de rem, anders gaan we steeds harder. Maargoed wij zijn ook nog niet zo heel lang bezig.

Die foto met 6 paarden is inderdaad gaaf, hoe kan dat makkelijk zijn?! :P

:j

deze paarden waren altijd bij elkaar en werden elke dag op deze manier een half uur getraind (alleen in galop) op een renbaan, die speciaal daarvoor was aangelegd.
Elk paard wist precies aan welke kant hij moest lopen en wanneer wat ging komen. De grooms en paarden waren zo ontspannen dat de groom tijdens de galoptraining het ook nog presteerde om een sjekkie te draaien.
Het was in elk geval geweldig om eens een keer te doen.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:19

Ik meen trouwens dat het in België verboden is bij wet om een handpaard over de openbare weg te leiden vanaf een rijpaard

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 17:32

Monique1963 schreef:
Leuk topic, ik stip even aan. Ik wil dit gaan doen met mijn tinker en shet als handpaard. Jullie houden het handpaard vast volgens mij? Niemand die zijn handpaard vastbindt aan het zadel? En is het paard waar jullie op zitten dan met 1 hand te sturen als je je andere hand gebruikt voor het handpaard?

Ik bind haar vast aan mijn pommel met een paardenknoop en houd haar ook nog vast. Mocht ik per ongeluk loslaten zit ze nog aan het zadel

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 17:36

JoycexEnya schreef:
Ik bind haar vast aan mijn pommel met een paardenknoop en houd haar ook nog vast. Mocht ik per ongeluk loslaten zit ze nog aan het zadel

En je probleem is dan, als je haar wíl loslaten zit ze óók nog aan je zadel...
Ik zou mijn handpaard nooit aan mijn rijpaard binden.
Wat we hier overigens wel vaak doen is een handpaard een riem (zo'n ding http://www.lifland.is/hestar/moya/store ... rd-islensk ) om doen met daaraan een tweede handpaard. Wordt ook gebruikt bij het beleren van jonge paarden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 17:47

Jaaaah hier ook zo leuk om te doen.
Maar hier een heel beroerd ongeluk gehad toen mijn handpaard opeens de kriebels kreeg, zich omdraaide en keihard wegrende.
Ik liet niet snel genoeg los en andere paard waar ik opzat draaide andere kant op.
Verloor mijn evenwicht en hing als een soort kozak zeg maar aan de zijkant moest toen wel loslaten met als gevolg 4 gebroken ribben en een ontwrichte schouder....
Heb er heel lang last van gehad.

Maar hoe dan ook ik wil het toch met mijn andere paard weer gaan proberen.

Het is super leuk om twee tegelijk beweging te geven en ik moet toegeven, dat paard dat er vandoor schoot daar zat ook wel een steekje aan los eigenlijk en het was botte pech dat ik bleef 'hangen'....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 17:50

En als je je paard vast aan je zadel had gehad, had je handpaard je rijpaard vermoedelijk ondersteboven getrokken en had jij er onder gelegen. En daarom moet je je paard dus nooit vastknuppen :D

Ik ken trouwens ook iemand die z'n paard bleef vasthouden toen z'n handpaard aan de andere kant langs een boom wilde dan het rijpaard. Had z'n schouder uit de kom. Dat instinkt om vast te houden is vrij sterk. Dat moet je jezelf eigenlijk wel afleren. Gewoon echt meteen loslaten als je het einde van het touwtje hebt bereikt. Je wint het écht niet :+

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 17:54

Nee dat zou ik echt ook never nooit niet doen nee :oo

Had haar altijd vrij los aan een lange lijn. En als ze een keer schrikken of opzij springen heb je dan lijn over waarmee je het feitelijk opvangt. En je kunt ze wel een beetje corrigeren :j

Maar dit was die once in a 1000x sprong en dan zo giga op hol slaan die je gewoon niet kunt voorzien, pech, jammer, helaas... en dan nog zo banketstaaf eraf stuiteren :n ^)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 17:58

En oppassen met lussen..

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 18:05

Ik heb het een keer gehad dat ze beide van iets schrokken en tegelijk omdraaide (gelukkig zelfde kant) en een paar meter even renden. Daarna stonden ze ook weer meteen stil,maar had wel geluk gehad toen. (gelukkig 2 zielen 1 gedachte :D )

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 18:11

Echt heel gaaf Kaatjemuts!!

VanHuisUit oei dat zijn van die pechgevallen waarvan je hoopt dat je ze nooit meemaakt... :(:)

Hier wordt inderdaad ook niks vastgebonden. Rijden doe ik met 1 hand, of ik houd het halstertouw als tweede teugel vast. Kan prima!

Heb nog een filmpje van een van onze eerste drafjes. Hier nog aan het oefenen op een veilig pad achter stal. Zonder zadel want mijn nieuwe was in bestelling...

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 18:36

Even offtopic; wat een retegave ijslanders heb jij zeg :~

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 18:51

Ga de volgende keer niet meer vastmaken dus, gelukkig plakt mijn tinker aan mijn fjord. Zonder zadel durf ik niet echt, zou bang zijn eraf getrokken te worden :o
Laatst bijgewerkt door JoycexEnya op 02-11-17 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 18:51

Wij gingen ook vaak met z'n drieën op stap! Hartstikke gezellig, maar na een tijdje kon de kleine m'n rijpony niet meer bijhouden dus heb ik er mee moeten stoppen. Ze konden heerlijk samen draven! Galop nooit geprobeerd, dat zou een race worden namelijk :))

Afbeelding
Afbeelding

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 18:55

Werden/ worden jullie paardjes er ook altijd zo blij en tevreden van? Op de foto's zie ik dat denk ik wel terug allemaal van die gezellige koppies <3

Het deed me denken aan tweespanrijden met mennen, dat is ook altijd zo leuk.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 19:01

sanso schreef:
Even offtopic; wat een retegave ijslanders heb jij zeg :~

Mee eens. <3

Rijdend ooit mn shet meegenomen, maar bij aandraven wilde hij gaan spelen met mn fjord. Uit ergenis op de heide maar losgeklikt zodat ik even kon galoperen. Shet helemaal blij :')
Loslaten gedaan tot hij een jaar of 5 was, daarna niet meer.

Ik loop wel met fjord en shet tegelijk, maar dat is niet te vergelijken :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 19:10

Ik ken iemand die haar IJslanders altijd samen traint, maar het handpaard los laat lopen. IJslanders zijn erg kuddegericht/hangen erg aan hun kudde, die lopen echt niet weg :D
Heb dat ooit eens met mijn Paso geprobeerd, dat ging heel goed, tot ze iemand met een hond zag lopen, en hup daar ging ze, op die hond af :+
"Doet ze anders nooit hoor, mevrouw"

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 19:27

Iemand die ik volg op youtube deed ook haar paard los, volgens mij wel in een gebied waar schapen loopt dacht ik. Zou dat echt nooit durven.
Edit:deze dus

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 19:30

Bedankt sanso en Onali! Leuk om te horen!

VanHuisUit, zodra ik die van mij tegelijk uit de wei haal, weten ze al hoelaat het is. Tijdens het zadelen maken ze er dan al een feestje van, haha!

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 19:46

Mijn oudje nam ik ook vaker mee als handpaard. Hij was altijd al twee handen op een buik met de fries onder het zadel, behoorlijk aan elkaar gewaagd, maar ook niet zonder elkaar kunnen. De pony was al 30 en genoot zo nog van zijn rondjes bos op een niet al te belastende manier. Helaas hebben we een jaar geleden de fries in moeten laten slapen dus heb ik ook geen rijpaard meer om de pony zo te laten genieten. Afbeelding
Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 19:50

Ik kwam die ruiter met die IJslanders wel eens tegen, en dan riep ik altijd: "Oh, mevrouw! Honden mogen hier niet los hoor!" :+
Ben ook wel eens een rondje samen met haar wezen rijden, alleen als ze een weg over moest steken greep ze het handpaard even bij het halster, werkte prima.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 19:51

JoycexEnya schreef:
Iemand die ik volg op youtube deed ook haar paard los, volgens mij wel in een gebied waar schapen loopt dacht ik. Zou dat echt nooit durven.
Edit:deze dus
[ Video ]

Oei ik zou als ruiter zijnde not amused zijn als ik deze combi tegen zou komen :oo
Hoe leuk het ook voor de loslopende pony is, dit gaat me iets te ver.

Mijn shet ging enkel los bij een galop over paden waar ik het overzicht had. Hij bleef naast ons galoperen of iets schuin ervoor, maar niet zoals deze.