Vrijrijden plannen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:49

Citaat:
Op donderdag 19 oktober Kun je weer een dag genieten van je ‘eigen’ pony/ paard.
Vind je het leuk om lekker een dag te knuffelen, poetsen,wandelen en natuurlijk rijden meld je dan aan.

Aanmelden kan in de kantine.
De kosten voor deze dag van 10 tot 4 zijn :
Pony €25,00
Paard € 30,00
Wil je liever gewoon een uurtje vrij rijden kan dat natuurlijk ook .
De kosten voor een uur vrij rijden zijn:
Pony €16,50
Paard € 18,50

https://www.facebook.com/ManegeSonniushof/?fref=ts

Het is dus niet de bedoeling om 3 uur te gaan rijden;

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:51

Ik snap niet wat er te lachen valt om mijn post....
Rondjes lopen, poetsen, opzadelen, afzadelen, rijden, grazen, in paddock etc. en dat meerdere malen over een tijdsbestek van enkele uren noem ik gewoon gesleep en geleur met zo'n dier.

Paard heeft gewerkt; laat hem na de naverzorging dan lekker met rust en zijn ding doen.....

Edit: oh ik dacht 4 uur, maar het is zelfs 6 uur achter elkaar.

Belachelijk. En ook niet te vergelijken met 2 lessen achter elkaar lopen, of 's ochtends lessen en 's avonds lessen.

Kimmie25501
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Vrijrijden plannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:57

Ik zou echt niet zo lang rijden. Arme pony!

Kun je niet gewoon een uurtje rijden en verder andere dingen doen. Lekker poetsen, wandelen. Misschien afspreken met vriendinnen om wat foto's te maken? Ik denk dat zo'n dag eerder voor deze dingen bedoeld is.
Ts, ik hoop dat je zelf wel begrijpt dat dit echt niet fijn is voor 'je' pony. Laat haar gewoon lekker genieten van wat je met haar doet. Daar zal ze denk ik veel blijer van worden!

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:58

als je nu de 1e keer rijden gebruikt om haar helemaal te poetsen , mooi in te vlechten misschien zelfs de staart wassen als dat mag , je dan helemaal netjes gaat dressuren , en dan haar even tijd geeft , zelf ook wat gaat eten en dan lekker wat grondwerk en vrijheidsdressuur doet ? dat is voor je paardje een fijne dag en je bent toch lekker met haar bezig!

Kimmie25501
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:59

Faunty, daar dacht ik idd ook aan. Ik denk alleen niet dat je een manegepony vrijheidsdressuur aan mag leren? Lijkt me niet zo slim namelijk.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 16:00

TS plaatst dit topic niet voor niets, toch? :) Waarschijnlijk wil ze juist graag advies, dus dat lijkt me alleen maar positief.

Ik bewonder je enthousiasme Pearls14, én je talent voor plannen. :D Maar ik zou het toch iets rustiger aan doen. Zelf zou ik één keer gaan rijden, haar daarna lekker in de paddock laten (liefst wat langer dan een half uurtje) en daarna nog wat aan de hand doen. Een stuk wandelen, wat grondwerk, lekker uitgebreid poetsen en tutten.. Als je echt graag meer wil rijden zou ik 's ochtends en 's middags gaan rijden, met een paar uur er tussen, en dan één van de twee wat dressuur oefenen en de andere keer wat meer ontspannen.

Maar 3 keer is best veel hoor, voor jou en voor het paard. Is ze net lekker ontspannen, moet ze weer aan het werk...dat is niet zo fijn. Ik snap dat je het maximale uit zo'n dag wil halen, maar het is ook belangrijk dat 't voor het paard prettig blijft, toch? :)

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 16:17

Pearls14 schreef:
Ik ga binnenkort een paard huren op de manege.
Van 10 tot 16.

Nu heb ik een planning gemaakt,
Dit wordt niet de definitieve planning maar je kan er altijd vanaf wijken.

Dit is mijn planning
10:00 spullen bij nashia's leggen.
10:15 nashia poetsen.
10:35 nashia opzadelen.
10:50 naar de bak toelopen.
11:45 afstappen en naar stal lopen.
11:48 afzadelen en na verzorgen.
12:00 naar de kantine en eten en drinken.
12:30 naar nashia en rondjes stappen.
12:45 nashia naar stal brengen.
12:48 nashia poetsen.
13:00 nashia opzadelen.
13:15 naar de bak toelopen.
14:00 afstappen en naar stal.
14:03 afzadelen.
14:15 naar de kantine en pauze houden.
14:30 rondje lopen met nashia.
14:45 opzadelen.
15:00 naar de bak en rijden.
15:45 afstappen en naar stal.
16:00 alles opruimen

In totaal rijd ik 2 uur en 25 minuten.
Dit kan zowel in de buiten en binnenbak zijn.
Ik wil een uur echt aan het werk met dressuur trianen, onderanderen wijken schouderbinnenwaarts en nog meer van zulke oefeningen.
En ik wil ook een keer zonder beugels rijden maar daar wil ik ook aan het werk.
En een uur een beetje stappen en gewoon rondjes rijden.

Als jullie tips heb en wat beter kan in mijn planing dan hoor ik het graag.

Oeii :n ik denk dat je niet heel veel ervaring hebt. 3x in 6 uur een paard pakken om te gaan rijden? Ik zou gewoon lekker 1x 1,5 uur ofzo rijden en haar dan lekker in de paddock oid zetten. Natuurlijk wel lekker poetsen maar een paard 3x pakken en geen rust geven vind ik niet echt eerlijk naar het paard toe :n :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 16:29

Mag je niet het bos in? 3 keer in de bak is voor een paard niet leuk. Mag je niet in het bos, zou ik s ochtends lekker een poosje gaan rijden en 's middags weer. Desnoods spring je er de 2e keer zonder zadel op om lol te maken met vriendinnetjes die ook een paard hebben gehuurd.

Ik ben echt niet tegen 2x rijden op een dag, dat doe ik ook gerust. Maar daarvan is vaak maar 1x serieus, en de 2e keer dwalen we door het bos of doen we weer iets idioots omdat we dat grappig vinden (Nouja, IK vind het grappig en paardlief is altijd in voor een geintje :D )

CaptainJS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 16:31

Pearls14 schreef:
karuna schreef:
*knip*

Helaas mag je haar niet huren alleen op die dag dat ze alle lessen geschrapt hebben.

Dus de enige dag in de week dat er geen manege lessen zijn, de enige dag dat de paarden vrij zijn, moeten de dieren alsnog 3uur lopen omdat ze verhuurd worden?

Ben erg benieuwd welke manege dit is, arme paarden. :([/quote]

Op deze dag zijn er altijd lessen maar die hebben ze geschrapt.

De paarden staan op de wei op zaterdag avond tot dinsdag ochtend

CaptainJS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 16:33

Ik zou graag geen commentaar willen van je hebt geen ervaring maar je kopieert mijn planning en dna haal je de woorden weg en die vervang je door iets in het dikgedrukt van wat jij daar zou doen. Want met dat commentaar helpen jullie me allemaal niet

CaptainJS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 16:40

Dit is planning 2.
Welke is beter 1 of 2
12:00 afstappen en naar stal lopen.
12:05 afzadelen en na verzorgen.
12:30 nashia in de paddock zetten
13:30 nashia uit de paddock halen
13:50 nashia poetsen
14:05 naar de kantine en pauze houden
14:30 nashia opzadelen.
14:45 naar de bak toelopen.
15:50 afzadelen.
16:00 alles opgeruimd

CaptainJS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 16:41

SGorter schreef:
Pearls14 schreef:
Ik ga binnenkort een paard huren op de manege.
Van 10 tot 16.

Nu heb ik een planning gemaakt,
Dit wordt niet de definitieve planning maar je kan er altijd vanaf wijken.

Dit is mijn planning
11:45 afstappen en naar stal lopen.
11:48 afzadelen en na verzorgen.
12:00 naar de kantine en eten en drinken.
12:30 naar nashia en rondjes stappen.
12:45 nashia naar stal brengen.
12:48 nashia poetsen.
13:00 nashia opzadelen.
13:15 naar de bak toelopen.
14:00 afstappen en naar stal.
14:03 afzadelen.
14:15 naar de kantine en pauze houden.
14:30 rondje lopen met nashia.
14:45 opzadelen.
15:00 naar de bak en rijden.
16:00 alles opruimen

In totaal rijd ik 2 uur en 25 minuten.
Dit kan zowel in de buiten en binnenbak zijn.
Ik wil een uur echt aan het werk met dressuur trianen, onderanderen wijken schouderbinnenwaarts en nog meer van zulke oefeningen.
En ik wil ook een keer zonder beugels rijden maar daar wil ik ook aan het werk.
En een uur een beetje stappen en gewoon rondjes rijden.

Als jullie tips heb en wat beter kan in mijn planing dan hoor ik het graag.

Oeii :n ik denk dat je niet heel veel ervaring hebt. 3x in 6 uur een paard pakken om te gaan rijden? Ik zou gewoon lekker 1x 1,5 uur ofzo rijden en haar dan lekker in de paddock oid zetten. Natuurlijk wel lekker poetsen maar een paard 3x pakken en geen rust geven vind ik niet echt eerlijk naar het paard toe :n :?

En kwa ervaringen zit ik goed hoor.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 16:51

Dit is zoals ik begrijp een speciale dag op de manege waarop ze alle lessen schrappen en mensen een paard kunnen huren voor een dag om zelf eens lekker de mogelijkheid te hebben om de hele dag wat te "prutsen" met je paard. En doen we dat allemaal niet ooit? Rijden, en daarna poetsen, wellicht een scheerbeurt, nog wat lekker knuffelen, gewoon lekker samen zijn. Ik vind het een heel leuk initiatief van de manege, want normaal krijg je daar de kans niet voor als manegeruiter.

Als ze op zaterdagavond de wei in gaan kun je ook iets anders doen als dat uurtje in de paddock. Zou je schema wel beperken tot 2 keer rijden, maar wellicht kun je er nog een leuke fotoshoot (met heel veel knuffelsessies) tussen plannen? Eventueel kun je haar in de paddock zetten als je zelf pauze gaat houden.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 16:53

Pearls14 schreef:
Dit is planning 2.
Welke is beter 1 of 2

Ben je bekend met: Paarden gaan voor de ruiter? Zie mijn stukje wat ik dik gedrukt heb.

Laat Nashia lekker tot 14.00 uur buiten, haal er dan binnen zet haar even op stal. Ga je spulletjes pakken en klaar leggen, dan Nashia poetsen, opzadelen en rijden. Daarna lekker op stal met een wortel en/of appel en grote dikke knuffel en kan jij pauze houden. Eventjes je spulletjes opruimen, Nashia goedenavond wensen en klaar.
Je 2de planning ziet er voor Nashia al veel beter uit, kijk goed naar wat ze aangeeft en als ze moe is het 2de uur niet teveel meer doen.

CaptainJS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 17:00

lucifertje schreef:
Pearls14 schreef:
Dit is planning 2.
Welke is beter 1 of 2

Ben je bekend met: Paarden gaan voor de ruiter? Zie mijn stukje wat ik dik gedrukt heb.

Laat Nashia lekker tot 14.00 uur buiten, haal er dan binnen zet haar even op stal. Ga je spulletjes pakken en klaar leggen, dan Nashia poetsen, opzadelen en rijden. Daarna lekker op stal met een wortel en/of appel en grote dikke knuffel en kan jij pauze houden. Eventjes je spulletjes opruimen, Nashia goedenavond wensen en klaar.
Je 2de planning ziet er voor Nashia al veel beter uit, kijk goed naar wat ze aangeeft en als ze moe is het 2de uur niet teveel meer doen.

Bedankt voor je tip ik zal straks een andere planning maken en ik ga dit niet tot in de minuten volgen want het kan zo zijn dat ik die dag wel helemaal iets anders ga doen

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 17:18

Deze manege doet dit soort dagen vaak in de schoolvakanties, volgens mij zijn er dan geen manege lessen. Ik heb zelf ook op Nashia gereden, wel al heel wat jaren geleden. Zo’n huurdag heb ik ook wel eens gedaan. Als ik het me goed herinner heb ik toen ‘s ochtends een keer gereden en ‘s middags een keer. Voor de rest hing ik gewoon een beetje rond met de andere kinderen die ook mee deden aan die dag.

Twee keer rijden is echt genoeg hoor. ;)

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 18:13

Ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje egoïstisch, dus omdat JIJ wilt rijden moet het paard 3x (in 6 uur tijd..) uit de stal worden getrokken en rondjes gaan lopen in de bak?

CaptainJS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 18:28

SGorter schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje egoïstisch, dus omdat JIJ wilt rijden moet het paard 3x (in 6 uur tijd..) uit de stal worden getrokken en rondjes gaan lopen in de bak?

Ik be niet egotisch en het is geen 3 uur maar 2 uur en 25 minuten en daar gaan ook nog minuten vanaf want het gaat niet op de minuut

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 18:29

Ik denk dat je tweede planning al een stuk beter is :) vraagje, waarom wil je perse meer dan 1 keer rijden? Ik denk dat je Nashia blijer maakt met langer grazen of wat anders! Manegepaarden lopen al genoeg namelijk. Verder hoeft je natuurlijk niet van 10 tot 4 er te zijn he. Je kan ook wat later komen en Nashia ook een beetje een vrije dag geven! Daar zal ze ook heel blij mee zijn denk ik :j

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 18:33

Pearls14 schreef:

Daar twijfel ik over als ik naar je 1e optie kijk :=

CaptainJS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 18:33

Lizzyy schreef:
Ik denk dat je tweede planning al een stuk beter is :) vraagje, waarom wil je perse meer dan 1 keer rijden? Ik denk dat je Nashia blijer maakt met langer grazen of wat anders! Manegepaarden lopen al genoeg namelijk. Verder hoeft je natuurlijk niet van 10 tot 4 er te zijn he. Je kan ook wat later komen en Nashia ook een beetje een vrije dag geven! Daar zal ze ook heel blij mee zijn denk ik :j

Omdat ik een uur wil trainen zegmaar en dat andere uur zonder beugels wil rijden.

CaptainJS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 18:34

_Dracarys schreef:
Pearls14 schreef:

En waarom leg mij dat is uit na die 9 jaar op verschillende stallen geholpen te hebben met paarden heb ik wel ervaring genoeg hoor

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 18:35

Tja het is niet alsof zo'n beest heel veel anders doet op een normale manegedag... dat je het daar niet mee eens kan zijn is een ander verhaal en vind ik voor dit topic geen relevante kwestie.

Ik vind je 2e planning wat beter TS. 3 keer zelf rijden is gewoon een hoop geleur en gestress voor jezelf, 2 keer is een stuk handiger en zal het paardje ook fijner vinden. Zou alleen je pauze houden wanneer paard zelf ook pauze heeft in de paddock, daarna pas binnenhalen en verder poetsen etc :j

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 18:51

Pearls14 schreef:
_Dracarys schreef:

En waarom leg mij dat is uit na die 9 jaar op verschillende stallen geholpen te hebben met paarden heb ik wel ervaring genoeg hoor

En dan kijk ik naar je leeftijd en denk dan 9 jaar? Serieus meid, je was toen 6.
Echt niet dat jij het inzicht hebt wat erbij komt kijken.

Wat heeft het voor nut om 2 keer per dag in dezelfde saaie omrandde zandbak te gaan rijden.
Je leest het hier zelf al, serieus rijden en daarna lekker naar buiten. Dat mag je niet dus dat valt af. Even losstaand van het paard, wat denk jij te leren in die ene dag?
Je paard moet ook dingen verwerken, geef het dier daar de kans voor.

Vind dit echt niet eerlijk naar het dier toe, zowel planning 1 niet als planning 2 niet.
Pak paard, zadel op en ga dan rijden, 1 uur of 1 1/2 uur. Maar niet in/ uit in/ uit.

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 19:06

Logisch dat je het maximale uit je dag wilt halen , maar dit is helaas niet echt realistisch en zelfs een beetje egoistisch. Rij lekker een uurtje en tut verder een beetje met je pony! Misschien inderdaad wat foto's maken etc.