Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

De Novokirgiz en met name racetype hebben geregeld ook een metaalglans, een erfenis van de Akhal-Teke. Er zijn niet veel Kirgizische paarden die geen scheut Don of volbloed voeren. Deze zijn vaak iets kleiner en gaan meer richting een Mongools type.
Maar, eenvoudig gezegd geldt dat een Kirgizisch paard door Kirgiezen wordt gefokt in Kirgizië en de stokmaat loopt dan ook uiteen afhankelijk van het type (bijv. oosters/racetype versus bergtype) en de hoeveelheid ander bloed. Die scheidingslijn is niet strak en ook nooit geweest; een goed paard is een goed paard en een goed paard is een paard dat heel blijft voor het gebruiksdoel waar het voor dient en is de eigenaar/fokker een Kirgies dan is het paard dat ook.

JoSav schreef:Blijven jullie vooral in dit deel van de bergen?
Geen zadelpijn gehad? Vind het zelf op zich wel fijne zadels.
. Ik zeg express overweeg want voor mijn lijf was die hoogte al pittig. Ik merkte echt al een verhoogde hartslag, ademhaling en hoofdpijn. Wellicht als ik langzamer stijg dat ik dat niet heb, maar even afwachten.
. Het was het waard!