Van Nederland naar Mongolie per paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:33

Oh gut, je wilt anderom van NL naar Mongolie.
Forget it, je vind hier geen paarden die daar tegenop gewassen zijn.
Omgekeerd kan ik me nog voorstellen.

dereiziger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 14:35

Bunn schreef:
Weet je? Ik denk dat als TS eenmaal begint met rijlessen en daadwerkelijk gaat leren wat er allemaal bij het houden van paarden komt kijken, ze al vrij snel door krijgt hoe onhaalbaar dit plan is. ;)

Ik begin over 2 weken en voor mij is niets onhaalbaar als je iets echt wilt dan lukt dit ook. Vorig jaar in 5 maanden tijd een wandeling van 3000 km gemaakt was ook onmogelijk zonder training maar nee hoor was mogelijk *\o/*

Nu wil ik echter met dit plan niet ongetraind gaan ik niet en het paard al helemaal niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:36

Sizzle schreef:
Je mag niet zomaar een paard van buiten de EU de EU inbrengen. Vooral ivm met bepaalde ziekten.

Waarom niet gewoon in Mongolie rijden met paarden die daar gewoon blijven?
Wat ga je anders daarna met je illegaal geimporteerd mongoolse paard doen?

Psst. TS wil van Nederland naar Mongolië, niet andersom.

Dat gezegd hebbende is het vermoedelijk nóg veel moeilijker met een Westers paard Mongolië binnen te komen.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:36

Hoe lang hebben jullie de tijd om over deze reis te doen?

Het leren paardrijden zal misschien nog wel lukken met een beetje aanleg en kei- en keihard werken. Het is de medische kennis en de hoed en de rand van verzorging waar ik me meer zorgen om maak. Dat lijkt me onwijs ingewikkeld (zo niet onmogelijk). Nog los van de vraag waar je een (getraind) paard vandaan gaat halen dat deze reis aankan.

Waarom is een gezondheidsverklaring eigenlijk onmogelijk?? Want daar loopt het al vast. Zo kom je met mazzel één landgrens over, maar red je het niet van NL naar Mongolië...

dereiziger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 14:41

Szan schreef:
Hoe lang hebben jullie de tijd om over deze reis te doen?

Het leren paardrijden zal misschien nog wel lukken met een beetje aanleg en kei- en keihard werken. Het is de medische kennis en de hoed en de rand van verzorging waar ik me meer zorgen om maak. Dat lijkt me onwijs ingewikkeld (zo niet onmogelijk). Nog los van de vraag waar je een (getraind) paard vandaan gaat halen dat deze reis aankan.

Waarom is een gezondheidsverklaring eigenlijk onmogelijk?? Want daar loopt het al vast. Zo kom je met mazzel één landgrens over, maar red je het niet van NL naar Mongolië...

De reden dat gezondheisverklaring onmogellijk is omdat deze iedere 10 dagen aangevraagd moet worden of is dit alleen op moment van grens overgang? Dan is het namelijk een ander verhaal.

Wij hebben geen tijdlimiet om deze reis te doen, dit kan dus 2 jaar zijn maar ook 5 jaar. We willen ons aanpassen aan de paarden en als hun iedere 2 dagen een rustdag nodig hebben doen we dit. Zullen ook heel rustig opbouwen met het rijden en niet gelijk 5 dgn 30 km bijvoorbeeld.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:41

dereizger schreef:
Bunn schreef:
Weet je? Ik denk dat als TS eenmaal begint met rijlessen en daadwerkelijk gaat leren wat er allemaal bij het houden van paarden komt kijken, ze al vrij snel door krijgt hoe onhaalbaar dit plan is. ;)

Ik begin over 2 weken en voor mij is niets onhaalbaar als je iets echt wilt dan lukt dit ook. Vorig jaar in 5 maanden tijd een wandeling van 3000 km gemaakt was ook onmogelijk zonder training maar nee hoor was mogelijk *\o/*

Nu wil ik echter met dit plan niet ongetraind gaan ik niet en het paard al helemaal niet.

Natuurlijk, alles kan, maar of het verstandig is, is een tweede :)

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:43

dereizger schreef:
Bunn schreef:

Nou. Persoonlijk zou ik met alle plezier beginnen aan die wandeling van 3000 km. Dat is peanuts vergeleken met dit plan. :') Maar natuurlijk: ik zie het tegendeel graag bewezen. Het lijkt me leuk als je een blog start waarop je ons van je voorbereidingen op de hoogte houdt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:43

Paard moet sowieso zeer waarschijnlijk in quarantaine.
De mongolen zijn enorm zorgvuldig met hun ras, die willen ook geen besmetting oplopen van een import paard.

Je realiseert je ook dat je een paard ook 2 jaar vooraf al moet gaan trainen op 'hoogte'?
Met een NL paard ben je haast ten dode opgeschreven die begrijpt niets van gevaarlijk terrein.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:44

Apple schreef:
Misschien is op de fiets naar Mongolië een meer haalbaar plan?

Precies daar dacht ik ook aan...
Het klinkt heel leuk per paard naar Mongolië maar met weinig ervaring kan dit tot veel gevaarlijke situaties leiden: voor jou, je omgeving en jouw paard!
Denk daar wel goed over na voordat je aan dit avontuur begint, je ben tijdens de hele reis verantwoordelijk voor het welzijn van jouw paard!

Dat is wel heel anders reizen dan alleen voor jezelf te moeten zorgen.
Ik heb al meerdere fietsreizen door ruig terrein achter de rug en jarenlang ervaring met paarden en zou echt drie keer goed nadenken voordat ik aan een vergelijkbaar avontuur te paard zou beginnen.

Als je ervoor gaat: veel plezier en we willen dan uiteraard wel fotos zien _/-\o_

Ibbel

Gezondheidsverklaring moet in de EU bij elke grens verlengd worden. Hoe het buiten de EU zit, geen idee, zullen wel aanvullende eisen voor zijn.
Geldt trouwens voor jezelf ook. Veel landen waar je door zult willen reizen kennen visumplicht met een maximum verblijfsduur van 3 maanden. De kortste route loopt via Rusland, daar ga je dus een visum voor nodig hebben én langer dan 3 maanden verblijven.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 15-08-16 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Pebblea

Ik heb ook een beetje het idee dat je denkt dat paardrijden zo makkelijk is.. Zo moeilijk is het toch niet? Beetje gas geven en sturen. Dat is alles denken de meeste niet-paardenmensen.

Zoals hierboven al iemand zei: Wacht maar tot je echt begint met rijden. Dan zie je misschien in dat deze droom een droom is die niet haalbaar is.

Edit: En dit is alleen nog maar paardrijden. Ik rijd nu ruim 8 jaar en we hebben eigenlijk op 2 jaar na in mijn leven altijd wel paarden gehad, en ik kom zelfs nog dingen tegen waarvan is denk: wat is dat (qua medische dingen)
Laatst bijgewerkt door Pebblea op 15-08-16 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Daarbij, hoe denk je de paarden over al die grenzen te krijgen?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:45

Los van of het wel of niet verstandig is, daar bemoei ik me nl niet mee.
Maar gezondheidsverklaring om door de EU te reizen, daar klopt je info niet over.
Om de grens te passeren (om te beginnen NL-Duitsland) heb je ene gezondheidsverklaring nodig.
Deze is 10 dagen geldig, tot zover correct.
Maar binnen 10 dagen ben je niet aan de andere kant van Duitsland bij de volgende grens, dus hoef je die verklaring niet meteen te vervangen.
Pas wanneer je Duitsland weer uitgaat zul je een nieuwe moeten hebben.
Binnen de EU is dat allemaal nog wel te regelen, maar wanneer je de EU uit moet, begint het lastig te worden.
Voor veel landen buiten de EU moeten paarden eerst in quarantaine, allerhande bloedonderzoeken zijn vereist, allemaal tijdrovende klussen waarvoor het paard een tijdje op een bedrijf gestald zal moeten staan.

En omdat je zo lang onderweg bent, kun je ook niet rechtstreeks vanuit de EU naar Mongolië, maar zul je bij elke grensovergang weer opnieuw aan de eisen moeten voldoen die gelden voor binnenkomst in het nieuwe land.

Ik zou je hier heel goed op inlezen en niet zomaar uitgaan van de illegale route van onbewaakte grensovergangen, want in dergelijke landen is je paard zo in beslag genomen en geeuthanaseerd.

Zoals Ibbel al zegt, kortste route is via Rusland en dat is nu net niet een van de makkelijkste landen om met niet kloppende documenten binnen te komen, of betrapt te worden.

En de regels om Rusland in te komen met levende have zijn ook geen kattepis.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 15-08-16 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:46

Oef, heel gaaf idee, maar het klinkt idd behoorlijk onrealistisch.
Naast alle paardenkennis die je in een megatempo op moet doen willen jullie uberhaupt binnen een jaar of 5 kunnen vertrekken.
En dat is al flink krap wil je voldoende medische kennis en rijvaardigheid hebben om uberhaupt veilig een langere tocht te maken... Je moet vooraf ook nog flinke tijd training voor jezelf en de paarden meerekenen.
Hoe doe je dat in godsnaam qua praktische voorbereiding. Overal moet je binnen een vrij kleine straal een veearts en hoefsmid paraat hebben. Dat moet je echt vooraf uitgezocht hebben.
En alleen al het voer en spullen voor de paarden. Paardeneigenaren hebben een schuur vol spullen voor de verzorging van een paard. Hoe ga je alles meenenen?
Bijvoorbeeld alleen al het voer. Een paard dat lange tijd per dag moet lopen heeft genoeg energie nodig, dat doen ze echt niet op een nachtje grazen in de berm, al helemaal niet swinters als het -weetikveel is (wat sowieso lang niet alle paarden zullen trekken zonder beschutting/deken/stal). Als brandstof zullen ze bergen hooi per dag nodig hebben, een paard dat een uurtje gereden wordt zit al snel op een kilo of 10 per dag. Daarnaast zal voor zo'n prestatie ook krachtvoer nodig zijn in de vorm van bix/brokken/muesli, een gewoon paard eet hiervan al een anderhalve kilo per dag. Daarnaast zal toevoeging met supplementen nodig zijn om de paarden gezond te houden tijdens de tocht. Het vergt heel wat meer van een paardenlijf dan een uurtje in de bak. Hoe ga je dat uberhaupt allemaal meenemen?!

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:49

Wat TS ook zou kunnen doen is als nomade gaan leven. Je weet wel, alles verkopen, een wagen kopen en zo door Europa en Azië trekken. Maar dan moet je minimaal een tiental jaar nemen om deze afstand af te leggen. Deze droom is simpelweg geen 'reis' die je even kan maken, dit moet dan echt je leven worden.

Ibbel

Re: Van Nederland naar Mongolie per paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:50

Ook nomaden hebben paspoorten, visa en gezondheidsverklaringen nodig en worden aan de grens gecontroleerd en tegengehouden. En misschien nog wel kritischer bekeken dan toeristen.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:51

dereizger schreef:
Bunn schreef:

Verschil is hier alleen dat je alleen te maken had met jezelf, nu krijg je te maken met 2 paarden waar je verantwoordelijk voor bent.

Naast leren rijden zul je ook lessen moeten nemen in hoefverzorging, medische verzorging, paardenomgang, tuigage, voeding, etc.

Maar ook al zou je al 20 jaar in de paarden zitten, dan nog is dit een vrij lastige droom. Denk aan je grensovergangen, dierenartsen/hoefsmeden op locatie, tuigmakers voor versleten materiaal.

Pebblea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:53

En dit is eigenlijk onmogelijk. Ik zou eerder denken naar een trektocht naar bijvoorbeeld Oost-Duitsland, Zwitserland, Kroatië etc., is alsnog leuk maar beter voor het paard

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:54

Ibbel schreef:
Ook nomaden hebben paspoorten, visa en gezondheidsverklaringen nodig en worden aan de grens gecontroleerd en tegengehouden. En misschien nog wel kritischer bekeken dan toeristen.

Jup, natuurlijk. Maar dan heb je daadwerkelijk alle tijd en dan maakt je route niet uit. Dan zie je wel waar je eindigt en hoe lang je ergens blijft plakken. :j Dit idee kun je serieus niet in het jasje van een 'reis' gieten. De enige manier dat dit heel misschien haalbaar is, is op die manier. Als leven dus.

dereiziger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 14:58

Bunn schreef:
Wat TS ook zou kunnen doen is als nomade gaan leven. Je weet wel, alles verkopen, een wagen kopen en zo door Europa en Azië trekken. Maar dan moet je minimaal een tiental jaar nemen om deze afstand af te leggen. Deze droom is simpelweg geen 'reis' die je even kan maken, dit moet dan echt je leven worden.

Ik leef al 12 jaar op deze manier met reizen, wandelen, werken etc. Het is inderdaad mijn manier van leven. Ik heb al 12 jaar geen huis meer slechts wat winter en zomer kleding. Dus ik heb echt alle vrijheid en als deze reis van Nederland naar Mongolie 10 jaar duurt is dat helemaal geen probleem voor ons.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:01

En doe dat dan gewoon alleen.
Of samen.

Maar betrek geen onschuldige dieren in je plannen, die vragen er niet om om met een stel beginners op pad te gaan.

Zal geen één paard jaloers op zijn ;)

dereiziger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 15:03

Shirley schreef:
En doe dat dan gewoon alleen.
Of samen.

Maar betrek geen onschuldige dieren in je plannen, die vragen er niet om om met een stel beginners op pad te gaan.

Zal geen één paard jaloers op zijn ;)

Dit doe ik samen en niet alleen. En waarom zou een paard niet met ons op pad willen? Wij geven meer om dieren dan de meeste mensen zullen doen. Vandaar dat wij ook eerst ruimvoldoende informatie willen voor wij hier aan gaan beginnen. We hebben de tijd en het is niet 1 paard met het zullen 2 paarden zijn die meegaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:05

Op zich kan het het wel mits je je niet vast pint aan het paard.
Je kan dan terplekke steeds weer op zoek naar het juiste paard.
Met een Nederlands paard moet je echt niet zo'n reis willen maken. Hooguit met een ijslander die vers uit ijsland gekomen is.
Echter moet je voor echte wildernis ook echt een pakpaard/reservepaard meenemen en bereid zijn om zelf een noodslachting uit te voeren indien nodig.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 15-08-16 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:05

Als we dan al veel gehad hebben, betreft voer, hoefsmid en medische gevallen.
Wat is jullie budget en hoe krijgen jullie het voor elkaar om 2 of 5 jaar op reis te gaan? :\
Paard moet jaarlijks ingeënt worden. Gezien grens overgangen misschien wel twee keer per jaar? Tandarts (minimaal 1x per jaar) Zadelmaker (ook minimaal 1x per jaar, maar gezien jullie met een westenpaard gaan "opbouwen" beter elke 3 maanden?? O:) ).

Om even heel simpel te kijken.

Aanschaf van twee paarden: €4.000,- (laag geschat)
Aanschaf twee zadels (incl. passen): €3.000,-
Overige tuig (singel, hoofdstel, halster etc.): €500,- (even uitgaande van wat duurder spul betreft comfort voor paard en ruiter.)
Dan heb je nog overige spullen nodig en een doorlopende reisverzekering. Je geeft al zo'n €7,500,- uit voor je weg kan.

Dan heb je voer nodig (hoe ga je een zakvoer en een baal hooi van bij elkaar 40 á 50 kilo meenemen?

Dat is één ding. stel je voor: je bent net een week onderweg en weg en je paard krijgt een wond aan zijn been. Paard loopt er kreupel op en het is ontstoken. Onderzoek DA en ontstekingsremmers kost alles bij elkaar al €230,- Dan moet het paard nog 1 week stil staan om het te laten genezen. Hoe ga je dit doen?

En dan de rest van wat er nog bij komt kijken... Als je paard opeens aan acute koliek overlijd, koop je dan gewoon een nieuw?

Mocht je dit toch gaan ondernemen... En VOLG topic zou dan wel leuk zijn (kan je ook advies uithalen mocht dat onverhoopt tocht nodig zijn).

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:06

Lees eens op zoek naar het paradijs van Arita Baaijens. Zij reist door Rusland, Kazachstan en Mongolië (te paard). Ikzelf heb een korte tocht door Mongolië gemaakt en zoals anderen al opmerken, je hebt daar niet zo eenvoudig een dierenarts aan de lijn en het is een ruig land. Een tip die ik kan geven: zoek in specifieke landen dan ook gidsen die jullie kunnen helpen met bepaalde delen van de tocht. Als je het land niet kent is in daar reizen bijan niet te doen.

Grenzen met paarden heb ik geen verstand van, maar ik sprak ooit een man die is heel Europa doorgereisd met zijn paard, dus het kan (binnen Europa) wel. Die man vertelde hoe ingewikkeld het was dit te doen en dat hij vaak genoeg bij grenzen moest wachten.

Wat betreft het paardrijden: ik zou investeren in een goed zadel, want zoveel uur ga je voelen ;)

Succes met dit idee, het klinkt ontzettend gaaf. Waarom willen jullie dit precies te paard doen?