van overasselt naar vierpolders 140 km !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lein_

Re: van overasselt naar vierpolders 140 km !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 22:24

December? Naast de kans op (erg) slecht weer, kou, spullen etc meeslepen vraag ik me af wat je doel nu eigenlijk is...
Waarom kan het paard niet 'gewoon' per trailer in alle rust naar zijn nieuwe omgeving worden gebracht?

Verder onderschat je het, denk ik, behoorlijk.
Je zadel ligt 'wel goed'? Heb je hier een fatsoenlijke zadelmaker bij gehad?
Wie komt jou en je paard onderweg van eten en drinken voorzien?
Wat als je een ijzer verliest?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 23:10

Jullie zien toch wel een cruciaal punt over het hoofd. Als je uitgaat van 15km per dag en in de praktijk blijkt dat je prima 20 - 22km kunt overbruggen, dan pas je je planning aan op 20km per dag of net waar je uit komt. Als je uit gaat van 30km per dan en in de praktijk blijkt dat je maar 25km redt, dan heb je een PROBLEEM!! want dan moet je je tocht afbreken omdat je in tijdnood komt.

Waarom uitgaan van 15km per dag? Nou, je rijdt eens verkeerd. De beoogde route is niet erg vriendelijk voor foute navigatie. Dat heeft direct (verstrekkende) gevolgen. Kun je de route wel in je telefoon zetten en zorgen dat die altijd opgeladen blijft (powerpack) maar wat als de weg opgebroken is? Of als een beoogde route helemaal niet mogelijk blijkt?

Als je om 8.00 opstaat, moet je behoorlijk door doen wil je op 10.00 op je paard zitten, zeker als je alleen bent en dus alles in je uppie moet regelen.
Uitgaande van 3 uur rijden en twee graaspauzes van een uur zou je rond 15.00 aankomen op je volgende adres. Voordat je de basics (slapen en eten voor beide) rond hebt, ben je minimaal een uur verder, meestal meer tijd. Eten klaar maken voor beide, alle zooi die je maakt weer opruimen, alles voorbereiden voor de dag van morgen en geloof me, rond 22.00 wil je echt in je mandje liggen.

Met z'n tweeën is het leven een stuk relaxter omdat je de taken kunt verdelen en zo efficiënter te werk kunt gaan, maar dan nog, neem je tijd om je zaakjes te regelen.

Maar ik ga uiteindelijk toch echt liever met TS op stap dan met de rest hier. De kans dat TS heel aankomt acht ik vele malen groter........

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 23:31

Leuk plan, TS. Weet je wat het leuke is van een trektocht naar "onaantrekkelijk" rijgebied? Er blijken onderweg pareltjes van plekjes te zijn die je nooit ziet als je met de auto reist. Dat levert je een onvergetelijke tocht waar je van kunt nagenieten.
Die 15 (a 20) km per dag is heel werkbaar om te doen, dat geeft ruimte voor omrijden als dat nodig is. Er is altijd wel ergens iets afgesloten waar je door dacht te gaan en dat levert je altijd extra kilometers op. Enduranceruiters hebben de neiging om een trektocht te zien als endurance wedstrijd, maar het is een andere tak van sport. Je werkt inderdaad met bepakking, dat rijdt anders en heeft andere aandachtspunten.
De route, tja, elke route heeft zijn voor en nadelen. Bestudeer vooral de kaarten, google maps is daarbij zeker nuttig en ook streetview kan je inzicht geven in situaties. Geniet van je planning, voorpret is een heel belangrijk deel van je trektocht :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 23:33

Moet prima te doen zijn.
Hier doen p4d 4 dagen achter elkaar van 25km.
3 uur stappen op een dag moet bijna elk goed gezond paard wel kunnen.
En je hoeft ook echt niet hele rit er op zitten. je kunt gerust ook stukken naast lopen. Wandeling van 15km moet ook nog wel te doen zijn.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 23:43

Ibbel schreef:
Als je alleen stapt, rij je 5 km/u. Als je 6 uur stapt, rij je dus al 30 km. Dat is voor een paard geen probleem, maar wel voor het zitvlak van de ruiter, over het algemeen.
Als je half stapt/half draaft, is je gemiddelde snelheid ongeveer 8 km/u. Rij je 4 uur per dag, rij je dus al 32 km. Dat zijn goed haalbare afstanden.
Je zou ook de eerste dag 4 uur kunnen rijden (32 km), de tweede dag 5 uur (40 km), de derde dag 6 uur (48 km), dan een dag rust, en dan hetzelfde riedeltje nog een keer, en dan ben je er al ruimschoots, zelfs als je de lange route neemt.

Ik stap regelmatig even af en loop naast mijn paard. Van de 19 km die we vandaag gereden hebben (4 uur over gedaan incl. pauze) heb ik er ongeveer 3 of 4 km naast gelopen (drie keer afgestapt om te lopen, na 5 km, 10 km en 14 km).

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 00:40

Nee hoor waratje.... enduranceruiters snappen wat voor afstand eraf gelegd moet worden. En als je in dit stadium 15km rijdt met je paard, dan ben je er nog lang niet qua training, ookal is het tempo niet hoog wat er gereden zal worden het is toch een hele belasting voor het paard ( en ruiter ) en moet zeker niet onderschat worden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 00:53

Ik verwonder me toch weer over de korte stukjes die iedereen rijdt. Daar krijg je toch een houten kont van met die kruipsnelheid.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 09:18

rox_en_wilvy schreef:
Nee hoor waratje.... enduranceruiters snappen wat voor afstand eraf gelegd moet worden. En als je in dit stadium 15km rijdt met je paard, dan ben je er nog lang niet qua training, ookal is het tempo niet hoog wat er gereden zal worden het is toch een hele belasting voor het paard ( en ruiter ) en moet zeker niet onderschat worden.

Anne_GTI schreef:
Ik verwonder me toch weer over de korte stukjes die iedereen rijdt. Daar krijg je toch een houten kont van met die kruipsnelheid.

Hoeveel vlieguren ervaring hebben jullie ECHT?

Hoeveel tochten van 100km+ hebben jullie daadwerkelijk gereden, MET 10kg bagage aan boord!

Natuurlijk, als TS besluit om de bagage per auto te vervoeren en enkel met paard op reis te gaan, dan kun je wat grotere afstanden afleggen maar dan nog steeds zal zeker 80% van de route bestaan uit asfaltwegen; daar draaf je niet constant op (dat is pas slecht voor je paard!) en galop doe je al helemaal niet, ook niet in de berm, gezien je geen idee hebt waar je precies rijdt en waar de gaten in de berm zitten.

Dit is in geen enkel opzicht, ook niet qua training, te vergelijken met endurance, waar de route is uitgezet, de paden van zand en uitgezocht op draf- en galopeerbaarheid, kortom, om tempo te maken.

Wat jullie verwachten is dat je met die snelle sportwagen door de binnenweggetjes van deze of gene polder in dezelfde tijd dezelfde afstand af kunt leggen als op het circuit!

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 10:37

@ikke schijnbaar weet jij alles zoveel beter +:)+ TS veel succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 10:49

Ik blijf volgend. Ben erg benieuwd.
En voor rest wat is mis mee met lekker relax 15km per dag doen en lekker van te genieten.
Als TS haast heeft dan had ze wel de auto gepakt ;)

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 10:52

Ha
Kan je paard op de pond? dan kun je door de biesbos en meerdere rivieren, en mis je alle snelwegen.
En misschien een oproep op bokt om van bokker naar bokker te gaan ? en 15 a 30 km per dag is volgens mij goed te doen. als je je paard er ondertussen ook op traint, je hebt nog tijd.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 11:03

wederom bedankt voor alle berichten. bepakking moet ik nog even over na gaan denken.
Misschien dat ik wel vooraf met de auto de complete route probeer te rijden en dan om de 25 km een slaapplek zoek. dat moet te doen zijn .

voer en alles kan ik dan klaar zetten. water moet bij iedere boer wel te krijgen zijn of gewoon ergens aanbellen en netjes vragen om een emmertje water.

rugzak mee met water en boterham voor mezelf gaat wel lukken.

over mijn zadel als ik zeg dat hij goed ligt ligt ie ook goed.

tijd heb ik. aangezien ik zelf verhuizen tegen die tijd (misschien half oktober al) dus tijd is er genoeg. kaart ga ik morgen eens goed bekijken ja.
het eerste stuk ken ik uit mijn hoofd. Daar pak ik ipv de grote weg lekker alle dijken mee. Ook ken ik daar iedereen. Na Zaltbommel word hef lastiger die omgeving ken ik niet

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 11:20

Hooooooo, GEEN rugzak, echt niet! Gebruik zadeltassen en hoogstens een heuptasje aan je eigen lijf. Voer is echt geen probleem, je zoekt onderdak met weiland en hooi en daar is vrijwel altijd wel iemand met paarden in de buurt waar je een portie voer van kunt krijgen of kopen. Vooral niet moeilijker maken dan strikt nodig. Zeker omdat je alleen wil gaan, kun je veel gemakkelijker onderdak vinden, mensen zijn echt enorm behulpzaam ;)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 11:43

Inderdaad goede zadeltassen, rijden met een rugzak is echt onaangenaam in mijn ervaring. Het gewicht daarin goed verdelen of als het enkel gaat om water en een boterham eventueel van die voortasjes. Wel goed opletten dat het gewicht links en rechts goed verdeeld is.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 11:54

ook geen strakzittende wandel rugzak ?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 11:57

little_birdy schreef:

Nope.

Wat wel werkt zijn die zakjesvesten die bijvoorbeeld vissers ook gebruiken. Daarin stop je je persoonlijke spullen en de rest in tassen op je paard.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 11:58

little_birdy schreef:

Nee... Dat is echt niet comfortabel en ook niet veilig ( mocht je vallen)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 14:42

Nou, volgens mij is die rugzak wel duidelijk :P
Ander aandachtspuntje waar je even rekening mee moet houden is de mentale belasting voor het paard. Veel ervaren buitenrijpaarden hebben met hun eerste trektocht toch een mentaal probleem, puur omdat ze gewend zijn om een "rondje" te rijden. Met een buitenrit kom je steeds weer terug bij je beginpunt en met een trektocht niet. Dat heeft bij heel veel paarden een behoorlijke impact, zodanig dat je ook vooral de derde dag rekening moet houden met een mentale dip van het paard. Zorg dat zeker die dag niet te lang is en maak met name op die dag een punt van het "samen doen", loop stukken er naast, wees er voor je paard.
Wat je kunt doen om je paard hiervoor te trainen is een keer een dagrit ergens naartoe, daar overnachten en de volgende dag terug. Of nog beter, maak een minirondje van 3 dagen rijden en kom op de derde dag thuis.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 16:36

vandaag rondje gereden van 20 km
in mijn 1tje normaal rijd ik vaak samen

paard was braaf lekker fit ook bij rare dingen. bruggetje hekken tractor bijna frontaal op ons.

Helaas veel slechte paden waardoor tempo erg laag lag.

ik heb even gekeken op maps naar min route.
het moet goed te doen zijn
helft van de weg is polder en of dijk .

route vandaag

Afbeelding

Afbeelding

ik wil eerst van overasselt naar dreumel rijden.
dat is meteen een flink stuk maar ik ken die route volledig en zijn prachtige makkelijke dijken met mooie bermen om te rijden

Afbeelding
daarna van dreumel naar Zaltbommel

Afbeelding

Zaltbommel naar Gorinchem
Afbeelding

van Gorinchem naar Ridderkerk

Afbeelding

van ridderkerk naar Spijkenisse
Afbeelding

laatste stuk van Spijkenisse naar vierpolders
Afbeelding

dit leek me met de afstand prima te doen

nu even kijken naar eventuele slaapplaatsen alvast

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:01

Heel eerlijk? Ik denk dat je het je met deze route erg moeilijk maakt. Persoonlijk zou ik toch kiezen om onder de Bieschbosch door te gaan.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 18:06

ken jij die omgeving ?
zo ja kun je me vertellen waarom ?
is bovenlangs gevaarlijk ?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:08

little_birdy schreef:
ken jij die omgeving ?
zo ja kun je me vertellen waarom ?
is bovenlangs gevaarlijk ?

Nee, onderlangs is simpeler.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 18:09

als in makkelijkere wegen ? rustiger

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:12

little_birdy schreef:
als in makkelijkere wegen ? rustiger

En iets regelmatigere bewoonde wereld wat overnachten eenvoudiger maakt. Ook is die regio iets meer toeristisch.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 18:19

ah oke dankje
zal van de week eens kijken op maps hoeveel langer dat de route maakt