Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Uitnijmegen schreef:Hoi,
houden jullie er rekening mee dat indien er door de NVWA wordt gecontroleerd er in Duitsland andere regels omtrent enting gelden dan in Nederland.
In Nederland dient er een jaarlijkse her-vaccinactie plaats te vinden binnen 12 maanden. In Duitsland moet dit iedere 6 maanden plaatsvinden.
Met regelmaat rij ik over de grens, grote en kleine overgang, maar ben nog nooit gecontroleerd.
Ook in de bossen en rondom heb ik nog geen controle gehad voor de gezondheidsverklaring/ NVWA en de kentekenplaatjes.
Delphi2 schreef:Uitnijmegen schreef:Hoi,
houden jullie er rekening mee dat indien er door de NVWA wordt gecontroleerd er in Duitsland andere regels omtrent enting gelden dan in Nederland.
In Nederland dient er een jaarlijkse her-vaccinactie plaats te vinden binnen 12 maanden. In Duitsland moet dit iedere 6 maanden plaatsvinden.
Met regelmaat rij ik over de grens, grote en kleine overgang, maar ben nog nooit gecontroleerd.
Ook in de bossen en rondom heb ik nog geen controle gehad voor de gezondheidsverklaring/ NVWA en de kentekenplaatjes.
Dit is niet waar, entingen zijn niet wettelijk verplicht, alleen door (sport-) organisaties worden deze voorgeschreven als je wil deelnemen aan wedstrijden en evenementen of door bijvoorbeeld staleigenaren. NVWA heeft hiermee niks te maken.
Ilse_123 schreef:Ze controleren wel op nvwa keuringen bij de grens bij Kranenburg. Of het terecht is weet ik niet, maar iemand bij mij op stal is aangehouden.
Uitnijmegen schreef:Wat mij is uitgelegd door de dierenarts is dit wel degelijk nodig voor de gezondheidsverklaring, waar ook de NVWA op controleert.
Delphi2 schreef:Uitnijmegen schreef:Wat mij is uitgelegd door de dierenarts is dit wel degelijk nodig voor de gezondheidsverklaring, waar ook de NVWA op controleert.
Nee hoor, dan moet je dierenarts zich maar even bijscholen, NVWA controleert alleen chip en schets en kijkt (op afstand) of het dier gezond is om te reizen.
Delphi2 schreef:Ilse_123 schreef:Daar is inderdaad vaak controle door de douane, maar stalgenootje is ergens op een klein weggetje aangehouden toen ze met haar paard onder de man de grens overstak...
Weet je ook waar en wanneer dat was?
Uitnijmegen schreef:Delphi2 schreef:Nee hoor, dan moet je dierenarts zich maar even bijscholen, NVWA controleert alleen chip en schets en kijkt (op afstand) of het dier gezond is om te reizen.
Die instanties werken aan de hand van documenten, niet op eigen inschatting.
Check de volgende site even: https://www.nvwa.nl/onderwerpen/dieren- ... an-paarden
Voor de Benelux gelden andere regels dan in de rest van de EU. Het gaat mij niet om gelijk krijgen, maar om volledigheid van zaken.
Ilse_123 schreef:Wat klopt er dan wel?
Want ik zou heel graag willen weten of nou wel of niet illegaal bezig ben als ik even een stukje via Duitsland ga (makkelijkere route naar de snelweg richting Arnhem bv), maar als zelfs de KNHS het erover heeft dat het niet mag zonder NVWA check dan zal dat toch wel zo zijn?
kamsel schreef:Ilse_123 schreef:Wat klopt er dan wel?
Want ik zou heel graag willen weten of nou wel of niet illegaal bezig ben als ik even een stukje via Duitsland ga (makkelijkere route naar de snelweg richting Arnhem bv), maar als zelfs de KNHS het erover heeft dat het niet mag zonder NVWA check dan zal dat toch wel zo zijn?
Dit mag inderdaad alleen met een gezondheidsverklaring van een NVWA dierenarts.
De gezondheidsverklaring is 10 dagen geldig, maar je moet binnen 48 uur vertrokken zijn.
En de kosten zijn rond de 200 euro.
Er zijn geen ontheffingen mogelijk.
Dus ja, je bent illegaal bezig als je via Wyler rijdt.
.