Vergunning rijden in het Reichswald Kranenburg Duitsland.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lein_

Re: Vergunning rijden in het Reichswald Kranenburg Duitsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:36

En te paard te grens over? Iemand?

Uitnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:18

Hoi,

houden jullie er rekening mee dat indien er door de NVWA wordt gecontroleerd er in Duitsland andere regels omtrent enting gelden dan in Nederland.
In Nederland dient er een jaarlijkse her-vaccinactie plaats te vinden binnen 12 maanden. In Duitsland moet dit iedere 6 maanden plaatsvinden.

Met regelmaat rij ik over de grens, grote en kleine overgang, maar ben nog nooit gecontroleerd.
Ook in de bossen en rondom heb ik nog geen controle gehad voor de gezondheidsverklaring/ NVWA en de kentekenplaatjes.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:32

Uitnijmegen schreef:
Hoi,

houden jullie er rekening mee dat indien er door de NVWA wordt gecontroleerd er in Duitsland andere regels omtrent enting gelden dan in Nederland.
In Nederland dient er een jaarlijkse her-vaccinactie plaats te vinden binnen 12 maanden. In Duitsland moet dit iedere 6 maanden plaatsvinden.

Met regelmaat rij ik over de grens, grote en kleine overgang, maar ben nog nooit gecontroleerd.
Ook in de bossen en rondom heb ik nog geen controle gehad voor de gezondheidsverklaring/ NVWA en de kentekenplaatjes.

Dit is niet waar, entingen zijn niet wettelijk verplicht, alleen door (sport-) organisaties worden deze voorgeschreven als je wil deelnemen aan wedstrijden en evenementen of door bijvoorbeeld staleigenaren. NVWA heeft hiermee niks te maken.

Uitnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:08

Delphi2 schreef:
Uitnijmegen schreef:
Hoi,

Dit is niet waar, entingen zijn niet wettelijk verplicht, alleen door (sport-) organisaties worden deze voorgeschreven als je wil deelnemen aan wedstrijden en evenementen of door bijvoorbeeld staleigenaren. NVWA heeft hiermee niks te maken.

Wat mij is uitgelegd door de dierenarts is dit wel degelijk nodig voor de gezondheidsverklaring, waar ook de NVWA op controleert.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:17

Ze controleren wel op nvwa keuringen bij de grens bij Kranenburg. Of het terecht is weet ik niet, maar iemand bij mij op stal is aangehouden.

Uitnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:23

Ilse_123 schreef:
Ze controleren wel op nvwa keuringen bij de grens bij Kranenburg. Of het terecht is weet ik niet, maar iemand bij mij op stal is aangehouden.

Bedoel je de grote overgang bij Kranenburg/Beek? Daar is regelmatig controle door douane en weet ik wat meer...
Fijn dat je het meldt, mocht je geen gezondheidsverklaring hebben, dan weet je dat je het paspoort bij de hand moet houden om i.i.g. aan te tonen dat je paard tijdig geënt is. Beter iets voor te leggen dan niets :D
Laatst bijgewerkt door Uitnijmegen op 04-10-16 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:27

Daar is inderdaad vaak controle door de douane, maar stalgenootje is ergens op een klein weggetje aangehouden toen ze met haar paard onder de man de grens overstak...

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:28

Uitnijmegen schreef:
Wat mij is uitgelegd door de dierenarts is dit wel degelijk nodig voor de gezondheidsverklaring, waar ook de NVWA op controleert.

Nee hoor, dan moet je dierenarts zich maar even bijscholen, NVWA controleert alleen chip en schets en kijkt (op afstand) of het dier gezond is om te reizen.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:28

Ilse_123 schreef:
Daar is inderdaad vaak controle door de douane, maar stalgenootje is ergens op een klein weggetje aangehouden toen ze met haar paard onder de man de grens overstak...

Weet je ook waar en wanneer dat was?

Uitnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:46

Delphi2 schreef:
Uitnijmegen schreef:

Nee hoor, dan moet je dierenarts zich maar even bijscholen, NVWA controleert alleen chip en schets en kijkt (op afstand) of het dier gezond is om te reizen.

Die instanties werken aan de hand van documenten, niet op eigen inschatting.
Check de volgende site even: https://www.nvwa.nl/onderwerpen/dieren- ... an-paarden
Voor de Benelux gelden andere regels dan in de rest van de EU. Het gaat mij niet om gelijk krijgen, maar om volledigheid van zaken.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 14:31

Delphi2 schreef:
Ilse_123 schreef:

Weet je ook waar en wanneer dat was?

Precieze datum weet ik niet meer, was rond februari/maart geloof ik.
Dat je een gezondheidsverklaring nodig hebt is bv ook de rede waarom endurance Montferland is afgelast, omdat deze stukjes door Duitsland gaat (http://endurancemontferland.nl/). Dit geldt voor elke keer dat je de grens overgaat (muv de Benelux).

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 15:07

Uitnijmegen schreef:
Delphi2 schreef:

Die instanties werken aan de hand van documenten, niet op eigen inschatting.
Check de volgende site even: https://www.nvwa.nl/onderwerpen/dieren- ... an-paarden
Voor de Benelux gelden andere regels dan in de rest van de EU. Het gaat mij niet om gelijk krijgen, maar om volledigheid van zaken.

Het gaat mij ook niet om gelijk te krijgen maar er worden nu dingen gezegd die niet kloppen. Wij gaan regelmatig met paarden naar het buitenland dus ik ben op de hoogte van de wettelijke eisen, vaccinatie is geen wettelijke eis. Lees maar even de door jou vermelde links.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 15:21

Wat klopt er dan wel?
Want ik zou heel graag willen weten of nou wel of niet illegaal bezig ben als ik even een stukje via Duitsland ga (makkelijkere route naar de snelweg richting Arnhem bv), maar als zelfs de KNHS het erover heeft dat het niet mag zonder NVWA check dan zal dat toch wel zo zijn?

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 15:32

we hebben het hierboven over twee verschillende dingen, wettelijk gezien moet je als je de grens over gaat van NL naar Duitsland en weer terug, ook al is het maar een stukje omrijden of heel korte tijd, altijd een gezondheidsverklaring hebben opgemaakt door de NVWA. Deze verklaring is 10 dagen geldig.

Vaccineren is niet wettelijk verplicht
Laatst bijgewerkt door Delphi2 op 04-10-16 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Uitnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 15:33

Het gaat mij ook niet om gelijk te krijgen maar er worden nu dingen gezegd die niet kloppen. Wij gaan regelmatig met paarden naar het buitenland dus ik ben op de hoogte van de wettelijke eisen, vaccinatie is geen wettelijke eis. Lees maar even de door jou vermelde links.[/quote]

Ook ik ga met regelmatig de grens over, te paard en met aanhanger, en ik heb de regels toch anders uitgelegd gekregen. Een dier wat over de grens gaat moet aan bepaalde eisen voldoen. Een paard doet bijvoorbeeld niet onder voor een hond die over de grens gaat en ook aan zijn vaccinaties moet voldoen.
Gelukkig leven we in een vrij land en kunnen we de regels zelf interpreteren en uitleggen, echter de handhaving blijft hetzelfde.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 15:34

De grens over met paard (rijden, aan de hand of met trailer) is altijd een keuring verplicht.
In de praktijk staan ze er natuurlijk niet altijd maar je kunt de pech hebben dat ze er wel staan te controleren.
Ze controleren niet op landelijke regels zoals influenza entingen, wel op de grote "meldplicht ziektes", al moet je dat wel zelf aangeven of ze die hebben, of dat ze de laatste weken voor vertrek symptomen daarvan hebben gehad.
Als het goed gaat controleren ze ook de identiteit van het paard zodat ze weten welk paard waar naartoe geweest is.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 16:20

Ilse_123 schreef:
Wat klopt er dan wel?
Want ik zou heel graag willen weten of nou wel of niet illegaal bezig ben als ik even een stukje via Duitsland ga (makkelijkere route naar de snelweg richting Arnhem bv), maar als zelfs de KNHS het erover heeft dat het niet mag zonder NVWA check dan zal dat toch wel zo zijn?

Dit mag inderdaad alleen met een gezondheidsverklaring van een NVWA dierenarts.
De gezondheidsverklaring is 10 dagen geldig, maar je moet binnen 48 uur vertrokken zijn.
En de kosten zijn rond de 200 euro.
Er zijn geen ontheffingen mogelijk.

Dus ja, je bent illegaal bezig als je via Wyler rijdt.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-16 17:11

En als ik even 20 minuten ga stappen in het wald met paard en pony.

Roquen

Re: Vergunning rijden in het Reichswald Kranenburg Duitsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 17:15

Ik geloof ook niet dat ze naar inentingen kijken, ik weet een paard dan van Nederland naar Denemarken vervoerd is en die is nooit gevaccineerd, pas in Denemarken.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 19:05

kamsel schreef:
Ilse_123 schreef:
Wat klopt er dan wel?

Dit mag inderdaad alleen met een gezondheidsverklaring van een NVWA dierenarts.
De gezondheidsverklaring is 10 dagen geldig, maar je moet binnen 48 uur vertrokken zijn.
En de kosten zijn rond de 200 euro.
Er zijn geen ontheffingen mogelijk.

Dus ja, je bent illegaal bezig als je via Wyler rijdt.

Dat vermoedde had ik inderdaad al. Het is alleen vreselijk vervelend qua tijd en voor het paard om de legale route dwars door Berg&dal te nemen :(.

Ik geloof dat de KNHS wel bezig was om wat te regelen, maar ben benieuwd of ze het voor elkaar krijgen.