Buitenrijden zonder ruiterbewijs

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 21:52

Karin schreef:
Hier staan alle gebieden: http://gnr.nl/ontdek_het_gnr/gebieden/alle_gebieden/

Het GNR heeft veel grond in beheer rondom Naarden.

Balen.. Ik zal eens vragen aan de eigenaar als ik eenmaal behoefde heb om buiten te rijden of zij leuke plekjes weet waar je wel zonder ruiterbewijs mag komen

dormy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:54

De volgende keer dat ik weer op buitenrit ga doe ik dit zonder rijbewijs. En waarom? Nou omdat ik hem heb opgezegd. Ik kan het mij helaas niet meer veroorloven om te verlengen. Tja het is leuk om te kunnen zeggen dat je hem gehaald hebt, maar daar houdt het ook wel mee op. Hier is hij in ieder geval niet verplicht. Tien jaar geleden werd al geroepen dat dat wellicht zou gebeuren, maar ik zie het er de komende tien jaar ook niet van komen.

finnens

Re: Buitenrijden zonder ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 22:02

Heb ook geen ruiterbewijs, ben ook niet van plan om die te halen. Vraag me af wat de meerwaarde er precies van is..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 22:19

finnens schreef:
Vraag me af wat de meerwaarde er precies van is..

Heel strikt gezien vraag ik mij dat ook af. Ik heb in de endurance en in de TREC al heel wat veilige kilometers afgelegd. Maar:

Karin schreef:
Voor sommige gebieden is het dus wél verplicht.

http://ruiterbewijs.nl/faq/faq-over-het-ruiterbewijs/

Ruiterbewijs.nl schreef:
In welke gebieden is het Ruiterbewijs verplicht?
Het Ruiter- en Menbewijs is verplicht in de bossen van de gemeente Arnhem (ten minste de begeleider), de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest en Landgoed Nienoord in de gemeente Leek.

Je kunt het erop wagen zonder ruiterbewijs, maar zelf vind ik een boete van 90 euro wat zonde van mijn geld. Zeker als ik meerdere keren per week in het bos rijd en de kans vrij groot is dat ik een BOA tegenkom.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 05:14

Je moet daar maar net naast wonen. Dan zie ik het nut er nog in vanwege het gebied. Maar voor alle anderen....
Er zijn zo veel gebieden waar het niet verplicht is dat je makkelijk (als je met de trailer op pad bent) ergens anders heen kan rijden.

MagicMuffin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 09:38

Als je niet in een van die gebieden woont (of daarheen gaat te paard), dan is het dus niet nodig om een ruiterbewijs te hebben?
Heb altijd gedacht dat je er een moest hebben om buiten te rijden.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:31

xLyssii schreef:
Als je niet in een van die gebieden woont (of daarheen gaat te paard), dan is het dus niet nodig om een ruiterbewijs te hebben?

Nee het is niet verplicht, tenzij je in die bepaalde gebieden bevind.
Bijvoorbeeld op de openbare weg bijvoorbeeld mogen ze je hier niet op aanspreken.

zoofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:42

ik woon precies binnen het gebied waar het wel moet, maar heb zelf geen ruiterbewijs. mijn moeder wel en rijd dus met haar heide kaarten (plaatjes met een cijfer die je aan je zadel hangt als bewijs dat je je ruiterbewijs hebt en dus in dat gebied mag komen). ik ben nog nooit gecontroleerd ook al ben ik al vaker boswachters tegen gekomen, zo streng zijn ze hier dus niet eens.....

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:47

Ik rijd al jaren buiten en heb hem ook niet. Ik weet wel dat er bij ons in de buurt bossen zijn waar je hem eigenlijk wel moet hebben. Maar ja daar kom ik gewoon niet...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:51

de kans dat je op jet terrein van het GNR een keer een boswachter tegenkomt, is vrij groot en aan waarschuwen doen ze niet, de bon is momenteel 90 euro.
Ik heb wel een ruiterbewijs en de benodigde vergunningen, maar ik "kleur wel eens buiten de lijntjes" (rij buiten de paadjes ;) )en dat kost ook geld als je pech hebt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:00

Ik kom niet in gebieden waarbij het verplicht is dus ga het uiteraard ook niet halen :) zonde van het geld.

Maar ja, je bent idd het bokje als je wel in een dergelijk gebied rijdt met die verplichting en je komt de boswachter tegen die gaat controleren.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:04

Ik rijd altijd buiten, en heb ook geen ruiterbewijs. Hoeft van mij ook niet. :)

MagicMuffin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:04

Leprycorn schreef:
xLyssii schreef:

Nee het is niet verplicht, tenzij je in die bepaalde gebieden bevind.
Bijvoorbeeld op de openbare weg bijvoorbeeld mogen ze je hier niet op aanspreken.

Dat is fijn om te weten, bedankt :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:19

Ik heb een koetsiersbewijs, imo is dat een beetje hetzelfde liedje, in een heel enkel gebied is het handig om te hebben maar het bewijs zelf behalen stelt vrij weinig voor.

Is het ruiterbewijs trouwens al wel definitief veranderd? Bij het menbewijs zijn de deelexamens nu namelijk nog optioneel en bij ons hebben dit jaar een paar mensen nog gauw even examen gedaan omdat het niet zo duur is en niet zo moeilijk maar dat de komende jaren nog best eens kan veranderen :o

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:02

Ik heb het ruiterbewijs gehaald toen ik 13 jaar was. Het was mega duur idd.. Maar ik heb hem gehaald ivm verzekering.. Ik was heel jong en ging toen al geregeld met zijn tweeen naar buiten. Vandaar die keuze.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:02

Daarbij was het in Gelderland verplicht om zo'n kaartje of ruiterbewijs bij je te hebben. Inmiddels is dit afgeschaft.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:15

Gizeppie schreef:
Daarbij was het in Gelderland verplicht om zo'n kaartje of ruiterbewijs bij je te hebben. Inmiddels is dit afgeschaft.

Is nooit zo geweest hoor. Ik weet niet wie jou dat wijs heeft gemaakt, maar die had het in ieder geval niet goed. Eerder in dit topic kon je lezen waar het verplicht is, oa in de bossen van de gemeente Arnhem en dat is nog steeds zo.

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 21:18

Wat misschien wel handig is om te weten is dat ik 13 ben. En wat wel balen is is dat mijn ouders mij toen ik 11 was 200.- hebben gegeven zodat ik wanneer ik wil mijn ruiterbewijs kan halen als cadeau voor mijn verjaardag, maar nu ga ik het waarschijnlijk niet redden met 200,-. Dat wordt dus flink sparen...

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:19

Er zijn zat mensen met ruiterbewijs die een gevaar op de weg vormen, en total niet kunnen rijden.
Zelf rijd ik al 20 jaar zonder ruiterbewijs, voornamelijk buiten.
Bij ons heb je geen gebieden waar het ruiterbewijs verplicht is. Mocht dat wel zo zijn, mijd ik die gebieden toch...
Ik vind het de grootste onzin zo'n ruiterbewijs. Je betaalt er jaarlijks aan, maar waarvoor?

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:20

Het is ook geldafklopperij :=.
Heb hem een half jaar geleden gehaald omdat je hier alleen met een boskaart kan rijden en die kan je alleen met het ruiterbewijs krijgen..
Verder is het maar op een paar plekken verplicht.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:21

Nope , ik heb er geen , ik heb ook geen behoefte om er een te halen. Ik rijd al jaaaren buiten , ik ben meerdere keren gevallen , maar gelukkig niet gewond geraakt. Dat risico neem ik maar , liever dan een onzinnig papiertje halen waar ze 200,- voor durven vragen :wow:
Laatst bijgewerkt door _Femkeeex op 12-10-15 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:21

Nee heb dat ook niet en doe er ook niet eens aan ik rijd gewoon in de polder we hebben hier geen bos en of duinen jammer genoeg enkel maar polders.
In de Loonse en Drunense duinen was dat toch verplicht of niet.

En waarom moet je daarvoor elk jaar betalen kan iemand zeggen waarom dit dan zo is.

Woodwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:33

Ik rijd ook al jaaren door het bos en heb er ook geen 1. Zolang je gewoon goed uitkijkt en inzicht hebt is er niets aan de hand toch?
Ik zie het gewoon als 'geldafklopperij'.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:34

Woodwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:38

Toch vraag ik me wel af hoe z'n examen nou precies in elkaar steekt..
Tot voor kort had ik er nooit iets van gehoort wss omdat hier in de buurt het niet verplicht is maar toch dan zou ik alsnog er niet voor gaan