Hoe in te halen op ruiterpad?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbel

Re: Hoe in te halen op ruiterpad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:38

Het is gewoon normaal en netjes om in stap te passeren. En als je dan toch een drafje wil doen, vraag het eerst even of dat kan. Zo heb ik het altijd geleerd. Lijkt me de normale gang van zaken eigenlijk.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:42

Als ik in de duinen ga rijden en ik kom een andere paard of een groepje ruiters tegen dan stap ik met mijn paardje de andere ruiter(s) voorbij. Nu ik met mijn jonge paardjes ga rijden dan ga ik zelf ook langs de bos pad stil staan tot dat de paarden voorbij zijn. Bij ons in de Loonse en Drunense moeten de ruiters elkaar in stap passeren.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:42

Dribbel schreef:
Het is gewoon normaal en netjes om in stap te passeren. En als je dan toch een drafje wil doen, vraag het eerst even of dat kan. Zo heb ik het altijd geleerd. Lijkt me de normale gang van zaken eigenlijk.

Mij ook.

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:43

Vandaag waren we met twee karren, enkelspan en een klein dubbel.. We mochten absoluut niet passeren op een meeega breed pad, want mevrouw haar paard vond het eng..
Uiteindelijk zijn we toch in stap gepasseerd (ja sorry hoor)
Maar helaas voor mevrouw brak een KM verderop een bout van t enkelspan door, waardoor mijn allerliefste stalgenootje verder ging OP het paard en wij met zn allen op t spanneke.. En ja, toen moest ze er toch echt weer langs met haar paard...

Ik kon er wel een beetje om gniffelen.. Het is heel vervelend voor haar, maar het is een ruiterpad waar je met aanspanning ook mag rijden, en ja... dat doen we wel eens... :') Al kon ik me voorstellen dat haar paard protesteerde met haar teugels onder haar kin... :o

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:45

Ik zou het ook niet waarderen als iemand in draf passeert, mijn bijrijdpaard gaat daar namelijk achteraan. Dus altijd even checken of het goed is als je in draf passeert, en anders even netjes blijven stappen. Dan duurt het alleen wat langer maar is wel veiliger :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:47

amandananana schreef:
Ik zou het ook niet waarderen als iemand in draf passeert, mijn bijrijdpaard gaat daar namelijk achteraan. Dus altijd even checken of het goed is als je in draf passeert, en anders even netjes blijven stappen. Dan duurt het alleen wat langer maar is wel veiliger :)

Mijn merrie heeft liever dat iemand in draf passeert, omdat zij niet zo goed met elk paard overweg kan.
Daarnaast kan ik met mijn Fjord eigenlijk niemand in stap inhalen omdat ze gruwelijk langzaam stapt.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:47

Maar als je dan in draf voorbij komt geef het dan even netjes aan.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:49

Loraine1985 schreef:
want mevrouw haar paard vond het eng..

Mijn paard vond aanspanningen ook spannend; al dat geluid en dan ook nog zo'n 'hok' erachter (de eerste aanspanning die we tegenkwamen was een tweespan huppelende witte welshjes met een huifkar erachter). Mijn oplossing? Naar de aanspanning toe rijden, meedraaien terwijl die passeert, vragen aan de menner of ik in de achtervolging mag en dan met mijn paard achter de aanspanning aanrijden. Drie keer gedaan, de derde keer meer voor het idee dat omdat het echt nodig was.

Passeren van andere ruiters doe ik in principe in stap of heel rustig drafje na navragen. Sommige delen van het bos bij ons hebben een breed pad parallel lopen, dus even via dat pad in een rustig drafje inhalen en verderop weer invoegen op het ruiterpad was ook nog wel een goede oplossing.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:51

NatasjavE schreef:
saskiakefie schreef:
Drafje moet kunnen.. Mensen moeten hun paard onder controle houden kom op nou... Wel even zeggen is sociaal.

Er van uitgaande dat het ervaren ruiters en paarden zijn.

Maar wat nu als die grote groep een manege is met in het midden van de groep enkele relatief onervaren ruiters?

Of iemand die met een jong paard voor het eerst naar buiten gaat?

Dan is dat aan de achterste ruiter om te melden of je rustig wil passeren en eventueel de groep te vragen even halt te houden zodat je kan inhalen. Lijkt mij?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:52

Bedenk me ineens dat de laatste keer op het strand er 3 idioten ons in volle galop voorbij kwamen jakkeren.
Viel in de catagorie verkeers hufters...

Menwagens worden door wel meer paarden vreemd gevonden, die van mij kunnen er mee leven.
(aangezien ze ook aangspannen lopen, jonkie van mij weet ik niet, maar die moet niet zeuren, zal ooit ook wel kar achter komen :D )
Wel een keer mijn oude fjord in de ankers gehad voor een ezelwagen :') (die vind ezels altijd heel bijzonder)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:53

Sjolvir schreef:
Bedenk me ineens dat de laatste keer op het strand er 3 idioten ons in volle galop voorbij kwamen jakkeren.
Viel in de catagorie verkeers hufters...

Die passen wel bij de afdeling "mountainbikers zonder bel, met veel snelheid" en "crossmotoren uit het zijpad".

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:54

amandananana schreef:

Dan zou ik ook maar eens aan het werk gaan met je bijrijdpaard. Ik vind het ook een stukje africhting van je paard om er voor te zorgen dat hij tijdens een buiten rit gewoon op jou let en niet op wat een ander paard doet. (natuurlijk is dat met jonge paarden altijd even voelen, maar ook daarmee is het gewoon een kwestie van oefenen.)

En inderdaad TS, gewoon even vragen of het oke is om langs te draven, hebben de ruiters even de tijd om de teugels op maat te maken als dat nodig is :P 9 van de 10 keer zal dat prima zijn als je een drafje doet, maar soms zal je heel lang en hard langs moeten stappen :+

Nyma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 20:55

Tsja, mij best hoor, dan maar in snelwandelgang. Maar weet je wel zeker of dat fijner is Amanda? Dan blijf ik immers er zo lang bij hangen...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:55

amandananana schreef:
Maar als je dan in draf voorbij komt geef het dan even netjes aan.

Tuurlijk doe ik dat (ik kom even in een dribbel-drafje voor bij hoor... anders duurt het zo lang).
Maar krijg regelmatig NEE te horen omdat hun paard er dan achteraan zou gaan....

Ook als ik met aanspanning ben wordt ik regelmatig "gedwongen" hele einden achter iemand te blijven omdat degene niet wil dat ik inhaal.
OP een heel smal pad snap ik dat, heb ook al eens geopperd om even een zijpad in te draaien zodat ik er met kar langs kon... maar nee, dat vond paardlief ook eng.
Ik doe het niet, maar dan heb ik wel eens even de neiging om er vol langs te komen.
Helemaal op een mul pad waar stappen met kar geen optie is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:58

Passeren vanuit tegengestelde richting doe ik in stap. Inhalen in draf, na aanroepen en als de omstandigheden dat toelaten (breedte pad, even kijken hoe het andere paard reageert etc). En als dat niet kan, verzoek ik de ander om even halt te houden zodat ik in stap kan passeren. Dan haal ik in en draaf ik pas weer aan als dat verantwoord kan. Ik zal wel altijd nog even omkijken om zeker te weten dat de ander het paard in de hand kan houden. Ik wil iemand anders niet in gevaar brengen, en heb zelf ook weinig zin in een op hol geslagen bok op m'n kont te krijgen.
Als ik zie dat de andere onvoldoende controle heeft om in te halen, rij ik al dan niet gezellig een eindje mee op en pas ik m'n route aan. Kleine moeite hier.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:59

Die van mij stapt echt heel langzaam dan kom ik er gewoon niet eens langs...
Eigenlijk vind ik dat je na aanroepen in draf moet kunnen passeren.
Als dat echt niet kan en je moet wel in stap moet de ander maar stil gaan staan of even wachten op een zij paadje..

Ik vind dat eigenlijk heel asociaal als je niet zou mogen inhalen...
Als je de weg op wilt met je paard zorg je toch dat hij daar aan went?

Nyma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 21:05

Ben ik met je eens Sonja, ik pas me ook graag aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:06

kim345 schreef:

Tuurlijk, maar dat BEGINT ook ergens he... We weten toch allemaal hoe het is om een jong ding mee te hebben, misschien wel de eerste keer dat 'ie alleen mee is. Of een net nieuwe combi etc.

Kleine moeite om even rekening met elkaar te houden.
(hoewel 'nee' en ook weigeren even een zijpaadje te pakken om te laten passeren bij mij ook verkeerd zou vallen hoor, zeker als ik een groep bij me heb en dus aan rijtijden vast zit. Ik denk dat ik dan ietwat directiever aanwijzingen zal gaan geven :D )

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:11

Als mensen bij mij en mijn jonge paard wilden inhalen, zei ik altijd; liever niet in draf, en ging ik opzij als het pad het toeliet en stond ik stil. Nooit verkeerd opgevat. Dit moest wel zo, anders ging ze er achteraan. Heeft ze afgeleerd hoor, maar het moet ergens mee beginnen.

Zelf inhalen vraag ik altijd of het kan, meestal zetten ze vanzelf hun paard wel stil.

Maar met een kar er alsnog voorbij gaan terwijl de amazone zegt van niet vind ik zelf niet kunnen. Ik ken het gevoel van die spanning, en ja dat voelt je paard ook. En die spanning kan je niet even aan de kant leggen. Zelf zou ik dan aan de kant gaan staan. Want als er een kar langs kan is het pad ook wel breed genoeg om je paard even stil te zetten en gerust te stellen.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:15

Sonja schreef:
kim345 schreef:

Tuurlijk, maar dat BEGINT ook ergens he... We weten toch allemaal hoe het is om een jong ding mee te hebben, misschien wel de eerste keer dat 'ie alleen mee is. Of een net nieuwe combi etc.

Ik bedoel dan ook echt de mensen die zeggen dat je er helemaal niet voorbij kan.
Ook met een kar moet je er gewoon langs kunnen, die van mij was ook panisch voor karren maar goed dan ga je toch desnoods in de bosjes staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:22

Ik weet ook niet beter dan "alles en iedereen" in stap te passeren (ook tegemoetkomend verkeer). Dus niet alleen andere paarden, maar ook wandelaars, fietsers en al dat andere spul dat je te pas en te onpas onderweg tegenkomt. Ponylief is daar ook zeer goed op getraind, die houdt vanzelf al in als hij in de verte wat spot :Y)

Maarja, blijkbaar leert niet iedereen dat standaard .. hebben we hier af en toe ook voorbeelden van:
Afbeelding

Plaats of niet .. het hoort niet .. Nu maakt het mijn pony weinig uit, maar stalgenootjes in mijn nek geniet ook niet mijn voorkeur ;)

Maar daarnaast is het gewoon een kwestie van communiceren denk ik, laatst ook 2 aanspanningen die zich ineens achter mij bevonden (had ze wel horen aankomen, wist alleen niet dat ze mijn pad zouden indraaien :P ), het was te smal om te passeren dus die zijn netjes gaan stappen en zodra ik aan de kant kon heb ik dit gedaan, hebben ze mij bedankt (gezegd dat ik een geweldige pony heb :D ) en zijn ze in een rustig drafje verder gereden. Iedereen blij :Y)

Nyma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 21:30

Bedoel je dat wandelaars en fietsers op hetzelfde pad als de Ruiters komen Sabine? :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:32

Dat kan wel gebeuren ja .. Als in "het bos is van iedereen?" .. Hier vinden we dat niet zo raar in ieder geval, ik rij ook wel eens een stuk over een fietspad, of een weg, of een bospad dat geen officieel ruiterpad is ..

Nyma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 21:35

Apart, in mijn gebied mag dat helemaal niet. Maar goed whatever. :7

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:57

JuliaKamm schreef:
Als mensen bij mij en mijn jonge paard wilden inhalen, zei ik altijd; liever niet in draf, en ging ik opzij als het pad het toeliet en stond ik stil. Nooit verkeerd opgevat. Dit moest wel zo, anders ging ze er achteraan. Heeft ze afgeleerd hoor, maar het moet ergens mee beginnen.

Zelf inhalen vraag ik altijd of het kan, meestal zetten ze vanzelf hun paard wel stil.

Maar met een kar er alsnog voorbij gaan terwijl de amazone zegt van niet vind ik zelf niet kunnen. Ik ken het gevoel van die spanning, en ja dat voelt je paard ook. En die spanning kan je niet even aan de kant leggen. Zelf zou ik dan aan de kant gaan staan. Want als er een kar langs kan is het pad ook wel breed genoeg om je paard even stil te zetten en gerust te stellen.

Even duidelijk stellen, het pad was heeeel breed en amazone was niet van plan om af te stappen of uberhaupt iets te ondernemen. En ja sorry, dan kies ik voor passeren.. Stukje inzicht van "amazone" denk ik