Allereerst, er wordt met losse flodders geschoten op het oefenterrein. Alleen achter het hoge prikkldraadhek op de militaire basis mogen ze met echte kogels schieten, dus het is niet zo dat je neergeschoten kunt worden tijdens je wandelingetje

Vervolgens, officieel mag je er niet met je paard komen. Door de weeks kan het zijn dat je weggestuurd wordt door de terreinopzichter, in het weekend patrouilleert deze echter niet en dus kun je er in het weekend gewoon rijden. Als hij dan toevallig toch eens rijdt in het weekend zwaait hij meestal vriendelijk naar mij en laat hij je gewoon doorrijden. Je kunt verder ook via Darp over een zandpad langs het oefenterrein naar Havelte, dan ben je zo in het bos zonder over het oefenterrein te moeten en zonder langs de weg te moeten.
Verder, kwa geluidsoverlast is het niet zo heftig. Eens in de zoveel maanden hebben de militairen eens een weekje meer oefeningen en dan hoor je ze wel idd. Maar dat is eigenlijk altijd overdag en in huis hoor je er al bijna niks meer van. Wij ervaren het eigenlijk niet echt als overlast. Normaliter hoor je ze af en toe eens een kwartiertje per dag en dan is het al weer klaar. Het is ook lang niet altijd zo dat ze schieten, vaak rijden ze ook alleen maar met voertuigen en dat klinkt echt niet anders dan een voorbijgaande trekker. Wij wonen in een oudere opgenkapte boerderij dus nog best gehorig maar wij ervaren het geluid van de militairen echt niet als overlast! De paarden zijn er ook helemaal aan gewend, die kan ik gewoon lekker rijden als de militairen weer eens oorlogje aan het spelen zijn haha.
Als je verder nog vragen hebt mag je ze gerust stellen. Ik hoop je iets te hebben geïnformeerd en dat je straks een keuze kan maken!
Ik ben echt enorm blij om hier te wonen