Nut ruiterbewijs?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doezel2

Re: Nut ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:50

Das toch hetblauwe boekje??

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:52

Shar_Angel schreef:
het heeft toch ook te maken met de verzekering? als je niet op je eigen paard rijd en je maakt een ongeluk dan komen de kosten op de eigenaar, als je het ruiterbewijs hebt dan word het ten alle tijden vergoed dacht ik ??

Nee.
De kosten blijven altijd voor de eigenaar; dat is wettelijk zo geregeld.
Tenzij de ruiter een overduidelijke (bewuste) fout heeft gemaakt, maar dat is meestal niet het geval.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 14:27

Shar_Angel schreef:
het heeft toch ook te maken met de verzekering? als je niet op je eigen paard rijd en je maakt een ongeluk dan komen de kosten op de eigenaar, als je het ruiterbewijs hebt dan word het ten alle tijden vergoed dacht ik ??

Maar die verzekering gaat eraf ;)

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:35

Hier is het zo dat als wij bijv. zelfstandig een duinrit zouden willen maken (dus zonder begeleiding) we paarden van de manege mogen "huren", omdat we ons ruiterbewijs hebben. Zonder ruiterbewijs mag je niet zonder begeleiding met de paarden van de manege op pad.

Verder zit er weinig nuttigs bij idd :') En dat stukje paarden huren is voor mij ook niet meer echt aan de orde met een eigen paard inmiddels :+

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 14:40

Maar met het huren van een paard is me er nog nooit naar gevraagd?

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:41

Ik heb besloten mijn denktrant om te draaien: ik ben lid van de KNHS en krijg als dank gratis mijn ruiterbewijs :')
Heb dat ding gehaald toen ik 13 was ofzo, dus zo'n 23 jaar geleden. En heb hem werkelijk waar nog NOOIT nodig gehad. En iedere paar jaar (als de factuur weer op de mat valt) ben ik in dubio of ik zal betalen of niet. Tot nog toe maar wel gedaan, want hé, het zal ooit in de toekomst misschien wél landelijk verplicht worden :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:44

Shanna_ schreef:
Hier is het zo dat als wij bijv. zelfstandig een duinrit zouden willen maken (dus zonder begeleiding) we paarden van de manege mogen "huren", omdat we ons ruiterbewijs hebben. Zonder ruiterbewijs mag je niet zonder begeleiding met de paarden van de manege op pad.

Verder zit er weinig nuttigs bij idd :') En dat stukje paarden huren is voor mij ook niet meer echt aan de orde met een eigen paard inmiddels :+

Die stalhouder is vrij om die eis te stellen, zolang ie maar niet denkt dat ie er ook maar enig recht aan kan ontlenen.

Roadracer schreef:
Ik heb besloten mijn denktrant om te draaien: ik ben lid van de KNHS en krijg als dank gratis mijn ruiterbewijs :')
Heb dat ding gehaald toen ik 13 was ofzo, dus zo'n 23 jaar geleden. En heb hem werkelijk waar nog NOOIT nodig gehad. En iedere paar jaar (als de factuur weer op de mat valt) ben ik in dubio of ik zal betalen of niet. Tot nog toe maar wel gedaan, want hé, het zal ooit in de toekomst misschien wél landelijk verplicht worden :')

Vind ik een leuke denkwijze :j

Verplicht zal het niet worden in de vorm zoals het er nu is.
als er een wettelijke verplichting zou komen, betekend dat ook dat ik als bezitter daar rechten aan kan ontlenen. De verplichting is niet zo moeilijk te verwoorden, maar die rechten, daar gaan ze mee onderuit.

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:45

Ik zei ook niet dat dat bij alle stallen zo is :) Bij de manege waar ik reed wel

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:51

Ik heb hem moeten halen omdat ik rij in het Goois natuur reservaat.
Om daar te mogen rijden heb je een boskaart/pas nodig die je alleen krijgt op vertoon van je ruiterbewijs.
Dus ik moest wel.
Dure grap, en de boskaart moet je ook kopen, dubbele kosten dus.
Als het in jou omgeving niet verplicht is heeft het geen toegevoegde waarde.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 00:00

Ik heb hem 21 jaar en nog nooit nodig gehad. Mijn koetsiersbewijs had ik ook, maar doe heb ik laten verlopen. 1x per 2 jaar knhs sponsoren vond ik genoeg.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 00:16

Tinkerloos schreef:
Ik heb hem moeten halen omdat ik rij in het Goois natuur reservaat.
Om daar te mogen rijden heb je een boskaart/pas nodig die je alleen krijgt op vertoon van je ruiterbewijs.
Dus ik moest wel.
Dure grap, en de boskaart moet je ook kopen, dubbele kosten dus.
Als het in jou omgeving niet verplicht is heeft het geen toegevoegde waarde.

maar als je controle krijgt op ruiterbewijs dan spoor je het paard toch aan, gilt hysterisch waarbij je met wapperende teugels maait en over je schouder roept.. IK KEN M NIE HOUWEEEEEEEEEE SORRRRRYYyyyyyyyyyyy

of moet je het pasje voor een draaihekje houden waar je dan met paard en al doorheen draait om het terrein op te komen (slagboom niet effectief daar springt de halve pennybevolking aldus hun eigen woorden gewoon overheen).

ik vraag mij wel eens af wat nu de daadwerkelijke pakkans is zonder ruiterbewijs? te paard zie je alles redelijk goed aankomen en zolang de controleur niet op een crossmotor zit, denk ik toch dat je redelijk makkelijk kunt ontglippen.

overigens rijd ik niet in ruiterbewijs gebied..
maar we hadden het er laatst op stal over, omdat je officieel verplicht bent om paard en veel te groot paspoort geval altijd bij elkaar te hebben. Onze oplossing was doodleuk verklaren dat we ons paard niet konden houden en m peren. die boetes zijn van de zotte, maar het meenemen van je paspoort op buitenrit ook (ook al controleren ze alleen stallen.. ze zullen het uit geldgebrek maar eens in het hoofd halen om een controle punt in een bos te zetten)

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 07:49

Bij mij op de hei rijden de boswachters soms gewoon te paard om te controleren.
Of ze staan bij de hekken bij de ingang van het gebied.
(er lopen van die wilde koeien dus er staan hekken omheen)

Ik ben in 10 jaar 3 keer gecontroleerd dus het valt idd mee.
Maar ik rij toch rustiger als ik weet dat ik legaal rij. :j

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 08:32

Ik ben nu dit jaar 3 keer in het duin geweest. En ben daarvan al2 keer gecontroleerd. Bij de ingang en andere punten waarvan je het fietspad (waar de auto's rijden) ziet.
Dus je wordt best vaak gecontroleerd.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 09:20

best sneu eigenlijk..

er wordt dus blijkbaar best veel betaald aan mensen om andere mensen te controleren of ze wel een godsvermogen hebben uitgegeven aan een nutteloos papiertje :')

dan zie ik eigenlijk liever gewoon een button of een plaatje dat je een bedrag hebt betaald om toegang te krijgen voor een specfiek gebied om daar te mogen rijden dat jaar (relatief klein bedrag.. bijvoorbeeld 22.50 voor een jaar toegang tot zo'n gebied). Soort tack aan het zadel klaar.

Afbeelding
Vind ik een mooi voorbeeld, heb die nog ergens rondslingeren toen ik in Bunaken national park ging duiken.. bezoeker aan dat gebied betaalde omgerekend 5 euro (voor daar behoorlijk prijzig), je knoopt die tag ergens aan en het bedrag werd geïnvesteerd in het beheer van dat gebied.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 09:27

elenaMM77 schreef:
best sneu eigenlijk..

er wordt dus blijkbaar best veel betaald aan mensen om andere mensen te controleren of ze wel een godsvermogen hebben uitgegeven aan een nutteloos papiertje :')

dan zie ik eigenlijk liever gewoon een button of een plaatje dat je een bedrag hebt betaald om toegang te krijgen voor een specfiek gebied om daar te mogen rijden dat jaar (relatief klein bedrag.. bijvoorbeeld 22.50 voor een jaar toegang tot zo'n gebied). Soort tack aan het zadel klaar.

Als er dan betaald moet worden, laat ze het dan universeel doen. Eenmaal per jaar een bedrag betalen en overal mogen rijden. EN laat die inkomsten dan ook ten goede komen aan de beheersorganisaties!

Bedenk ook dat alle gebieden waar het verplicht is, privé-bezit zijn. Als private organisatie ben je vrij om dergelijke eisen te stellen en er al dan niet op te controleren. Geld zien ze niet van de SRR........

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 13:35

Ik heb de mijne in eerste instantie gehaald zodat ik buitenritten kon begeleiden.
In dit geval vind ik het eigenlijk wel noodzakelijk, tijdens de cursus kwamen niet alleen de verkeersregels aan bod maar ook bepaalde situaties die je bij een buitenrit kunt tegen komen en hoe je dan moet handelen.
Nu gebruik ik hem eigenlijk nooit maar ben toch blij dat ik hem heb i.v.m. de verzekering.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 13:40

Hier (Gooisch natuurreservaat) is een boskaart verplicht en die kan je alleen halen met het ruiterbewijs dus daarom ben ik nu bezig met hem te halen. Volgens mij is het maar in een paar gebieden dus voor de meeste is het ook niet nuttig. Er zit een verzekering aan maar volgens TS is die er dus af.
Het is inderdaad heel duur maar beter dan een boete van in de 200 euro :=.

anniekow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 13:41

In bepaalde gebieden is het verplicht. Maarja, als je nooit buiten rijdt en het is niet verplicht in de bossen dichtbij... zou je het net zo goed op kunnen zeggen.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 13:45

Hier moet je een penning hebben voor het bos en die kun je alleen aanvragen met een ruiterbewijs...

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 13:55

Als het goed is, kun je hem zo weer opnieuw aanvragen als je hem toch wel weer nodig hebt, nadat je hem hebt opgezegd.

Ik had ook een ruiterbewijs, maar na mijn verhuizing is mijn adreswijziging bij de KNHS niet goed gewijzigd, dus de rekeningen gingen naar het verkeerde adres, daar kwam ik 2 jaar nadat dat ding was verlopen achter :=

Na even contact gehad te hebben met de KNHS, is hij weer opnieuw geactiveerd nadat ik gewoon voor dit jaar betaald had, ivm deelnemen aan impuls rubrieken op wedstrijden had ik hem toch wel nodig..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 14:05

_Tristan schreef:
Ik heb de mijne in eerste instantie gehaald zodat ik buitenritten kon begeleiden.
In dit geval vind ik het eigenlijk wel noodzakelijk, tijdens de cursus kwamen niet alleen de verkeersregels aan bod maar ook bepaalde situaties die je bij een buitenrit kunt tegen komen en hoe je dan moet handelen.
Nu gebruik ik hem eigenlijk nooit maar ben toch blij dat ik hem heb i.v.m. de verzekering.

Was dat een eis van de toko waar je werkte?

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:16

@ikke

Ja, was een vereiste.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:40

_Tristan schreef:
@ikke

Ja, was een vereiste.

OK, dat mag die toko doen.

Punt is alleen dat het juridisch gezien nutteloos is, in de zin dat je er geen rechten aan kunt ontlenen. Jij niet maar de stalhouder evenmin.

Dat is een puntje want er wordt meer dan eens beweerd dat het wel zo zou zijn (alleen kan niemand vervolgens aangeven waar die info staat).

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:48

Destination schreef:
Shar_Angel schreef:

Maar die verzekering gaat eraf ;)

Daar heb ik nog niemand over gehoord ik heb het nog nagevraagd bij het KNHS daar is niks gezegd hoor :)

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:56

Maar die verzekering gaat eraf ;)[/quote]

Daar heb ik nog niemand over gehoord ik heb het nog nagevraagd bij het KNHS daar is niks gezegd hoor :)[/quote]

Toch is het wel zo.