Buitenrijden zonder ruiterpad: lotgenoten/tips gezocht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 10:24

RusselNuwell schreef:
Lotgenoot hier! Ik rijd over het algemeen gewoon een groot rondje, en dan zie ik wel waar ik langs rijd. Het enige bos hier in de omgeving mag je te paard niet komen. Een enkel zandpaadje en daar houd het wel mee op. Nu is paardlief door de jaren heen goed verkeersmak geworden, dus ik heb er niet zo heel veel moeite mee. Als hij lekker op conditie is dan trekken we er wel een eind op uit naar de mooiere gebieden.

En kijk je dan ook ter plekke waar de berm/weg goed genoeg is voor draf/galop? of blijf je dan stappen?

Ipsilonka

Re: Buitenrijden zonder ruiterpad: lotgenoten/tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 10:34

Ik woon in een buiten gebied in het noorden van de randstad. Ik ga wel met paard en wagen op pad. En heb de luxe van een grasdijk een paar kilometer verderop. Dan ga ik even 1000m galoperen. Hier veel bestemmingsverkeer, wat dus buren zijn en daar geen last van. Tuurlijk ga ik niet buitenrijden als er mest gereden/gehooid oid wordt. Verder rijd ik met aanspanning dus daar kunnen ze niet zomaar omheen :P

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 10:43

Wat heb je een dom antwoord gekregen zeg! Raar dat het KNHS erin mee gaat.Ik was een lotgenoot; heb nu de beschikking over een aantal paden waarvan een dat dood loopt, maar ik loop gewoon verder ( over een fietspad langs een golfveld). Zo kunnen we toch nog een rondje maken. Ja Harmelen is een lastig gebied. Mag je niet op de Kaai lopen?

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 10:53

Sandrina schreef:
Wat heb je een dom antwoord gekregen zeg! Raar dat het KNHS erin mee gaat.Ik was een lotgenoot; heb nu de beschikking over een aantal paden waarvan een dat dood loopt, maar ik loop gewoon verder ( over een fietspad langs een golfveld). Zo kunnen we toch nog een rondje maken. Ja Harmelen is een lastig gebied. Mag je niet op de Kaai lopen?

Waar ligt de kaai precies, kan het niet vinden op google maps. Harmelen is voor mij 10 km weg, woon zelf dichter bij Wilnis. Maar ik het het in de openingstopic gezet omdat ik weet dat het een probleem is in heel de gemeente stichtse vecht/ronde venen.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 14:47

De kaai is een natuurpad dat loopt van het sluisje naar de snelweg, achter de nieuwe wijk bij het Nassaupark. ik woonde op het Nassaupark en liep met de hond die wandeling, toen de huizen er nog niet stonden. In die tijd van net het land verkocht voor de huizenbouw. Ik woon er al 2000 niet meer.
Maar 10 km is erg ver om ergens te gaan rijden.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 15:20

Sandrina schreef:
De kaai is een natuurpad dat loopt van het sluisje naar de snelweg, achter de nieuwe wijk bij het Nassaupark. ik woonde op het Nassaupark en liep met de hond die wandeling, toen de huizen er nog niet stonden. In die tijd van net het land verkocht voor de huizenbouw. Ik woon er al 2000 niet meer.
Maar 10 km is erg ver om ergens te gaan rijden.

Kan het zijn dat het nu de Hollandse kade heet? Heb even met street view gekeken en ziet er prima uit. Wil graag met mijn lieve meisje gaan trainen voor endurance, dus dit zijn mooie tips (ze heeft nu 0 conditie, dus het gaat wel even duren)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:34

Ikzelf woon niet in Utrecht, maar mijn oudste verzorgpaard staat naast drievliet. Het dichtstbijzijnde bos, is het Delfse Hout. Dit is voor ons (MINSTENS) een half uur stappen over het harde (fietspad), en vervolgens langs de snelweg. Met lekker weer zijn de fietspaden hier drukbevolkt. Veel groepen wielrenners, allemaal klagen ze over het feit dat een paard niet op het fietspad hoort. Met mijn scooter hoor ik op de weg, auto's halen mij met mijn scooter waarmee ik 50 rijd, zo ontzettend gevaarlijk in, dat ik er niet aan denk om met mijn paard op de weg te gaan stappen. Een half uur stappen voor een bos met ruiterpad is nu echt teveel geworden. Hij heeft artrose en inmiddels stappen we alleen nog maar aan de hand, maar naar het bos kunnen we niet meer. We stappen nu dus op de drukke fietspaden, om naar een rustige wijk te stappen zodat we toch even lekker naar buiten kunnen.

jazza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:48

Wij hebben sinds een jaar de bossen verlaten voor de polder. Gelukkig een huurhuis, want buitenrij-technisch is dit wel heel veel stappen terug. Op zoek dus naar een huisje in onze oude omgeving..

Buitenrijden kan en wil ik niet missen. Gelukkig heb ik een verkeers-proof paard (dat doodsbang is voor koeien.. dat dan weer wel :( ) en ik rijd versierd als kerstboom midden op de weg om verkeer van beide kanten af te remmen voordat ze kunnen passeren. Het vergt best wel wat zelfvertrouwen, want ik heb al menig boze, herrie makende bestuurder achter/voor me gehad (en dat begrijp ik dan ook wel weer). Er is geen alternatief helaas, dus iedere buitenrit gaat gepaard met enige spanning, maar de meeste tijd genieten paard en ruiter.
Heb 'm wel vierkant op ijzers moeten zetten door al dat asvalt.

ps wel elk weekend op de wagen om een serieuze bosrit te maken en echt alleen maar te genieten!

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 20:05

xxVon schreef:
RusselNuwell schreef:
Lotgenoot hier! Ik rijd over het algemeen gewoon een groot rondje, en dan zie ik wel waar ik langs rijd. Het enige bos hier in de omgeving mag je te paard niet komen. Een enkel zandpaadje en daar houd het wel mee op. Nu is paardlief door de jaren heen goed verkeersmak geworden, dus ik heb er niet zo heel veel moeite mee. Als hij lekker op conditie is dan trekken we er wel een eind op uit naar de mooiere gebieden.

En kijk je dan ook ter plekke waar de berm/weg goed genoeg is voor draf/galop? of blijf je dan stappen?

Mijn ritten plan ik bijna nooit van te voren. De omgeving hier ken ik voor het grootste deel ook wel. En op nagenoeg alle plekken is de berm wel breed genoeg. Als ik ergens uitkom waar dat toevallig niet zo is, dan blijf ik even stappen op de weg.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:27

Buh, herkenbaar. Ik woon in de buurt van Amersfoort, maar in de wijde omgeving geen ruiterpaden. Fietspaden mag wel, maar daar rijden hier van die bananen en wielrenners op, in dusdanige vaart dat ze bijna tegen mijn paard aan rijden. Of gaan inhalen terwijl er een tegenligger aankomt e.d. Zelfs een x zo erg geweest dat ze tegen mijn paard aangefietst zijn en míj de schuld gaven -O- .
En dat terwijl meneer, zelfs toen ze tegen hem aanfietsten, braaf bleef staan.

Oplossing: None. ;(
De trailer die we konden lenen is kapot en wij hebben geen plek/geld voor aanschaf van een nieuwe.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 22:05

miramii schreef:
Buh, herkenbaar. Ik woon in de buurt van Amersfoort, maar in de wijde omgeving geen ruiterpaden. Fietspaden mag wel, maar daar rijden hier van die bananen en wielrenners op, in dusdanige vaart dat ze bijna tegen mijn paard aan rijden. Of gaan inhalen terwijl er een tegenligger aankomt e.d. Zelfs een x zo erg geweest dat ze tegen mijn paard aangefietst zijn en míj de schuld gaven -O- .
En dat terwijl meneer, zelfs toen ze tegen hem aanfietsten, braaf bleef staan.

Oplossing: None. ;(
De trailer die we konden lenen is kapot en wij hebben geen plek/geld voor aanschaf van een nieuwe.

Ja wielrenners komen hier ook in grote groepen voorbij helaas, meestal hoor ik ze van een afstand al schreeuwen.

Is het voor jouw ver naar het dichtstbijzijnde ruiterpad? Ik kijk vaak op ruiterenenmennen.nl en ook afstandmeten.nl laat fietspaden/wandelpaden zien (geen ruiterpaden).

Ik heb van de week de tip van iemand gekregen om naar het lint in Utrecht te rijden ga dit zondag eens proberen op te bouwen, is een rit van 25+ km vanaf m'n huis (heen en terug) dus ga het in stukjes doen

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:12

Hier geen polder, maar ook geen ruiterpaden vlak bij stal. Dus ik rijd ook op de openbare (land)wegen.
Ik kies wel uit wanneer geschikte en minst drukke momenten zijn, zoals vroeg in de ochtend in het weekend en door de week om een uur of half 9 's avonds.
Verder houd ik het verkeer goed in de gaten (al is dat nu met het hoge mais lastiger) zodat ik van tevoren al een oprit kan zoeken om even te wachten en als het groot verkeer is van de weg af te kunnen.
Verder zijn mijn paarden verkeersmak voor auto's, trailers, fietsers en hardlopers, dat is echt wel een vereiste.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:16

Ook een lotgenoot hier. Bij ons zijn er geen ruiterpaden of echte uitrijmogelijkheden in de verste verte.
Alleen wegen, gelukkig is het een vrij rustig dorp maar toch, de jeugd scheurt er aardig door heen op hun scooters en brommers wat paardlief niet echt fijn vind.
Helaas ook geen trailer waarmee we naar een bos kunnen rijden.

Wij vermijden gewoon de loonwerk periode, die idioten letter nergens op met die tractors rijden je zo van de sokken.
Tis voor mij geen reden om meteen te verhuizen maar mocht het er dan toch eens van komen dan hou ik het me zeker in mijn achterhoofd.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:22

Ik heb ook zo'n probleem. Nergens leuke paden. Alleen maar 60 wegen. En de bermen zijn ook slecht. Nu kijkt m'n pony bijna nergens van op. (Behalve paarden, koeien en ezels.. Want daar kan je mee flirten. :') ) dus heb ik wel een makkie als ik de weg op ga. Maar ik ben degene die het eng blijf vinden. Mensen zijn echt rare wezens op de weg. Het lijkt soms wel of ze verwachten dat een paard een voertuig is. Erg jammer..

Ik heb wel een trailer en een auto die ik mag lenen. Maar heb de ballen niet om in m'n uppie ergens in een vreemde omgeving te gaan rijden. Bv strand zie ik ons ook niet rijden. Want pony is dan wel weer als de dood voor water.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:41

Nog een lotgenoot!

Mijn bijrijdpaard staat in het midden van de provincie utrecht en eigenlijk net te ver van de heuvelrug af om er ohz 'even' naar toe te gaan. Nu zijn er wel rondjes die je kan maken, door het dorp, langs een landgoed ect, maar die routes ken je na 2 x ook wel. We hebben wel de mogelijkheid voor een trailer maar dat gaat zonder rijbewijs ook niet :+

Gelukkig staan er heel veel paarden in de omgeving en is iedereen ook paard vriendelijk ingesteld, zo ben ik al een paar keer landbouwvoertuigen tegengekomen die hun tractor op een inrit stil zetten of heel erg vaart minderen, mensen die roepen of ze mogen passeren, stoppende auto's en nog wel meer van dat soort dingen. Het dorp zelf is ook echt een ons-kent-ons dorp dus die halen het niet in hun hoofd :+
Maar echt een lekker sprintje trekken gaat helaas niet echt.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 11:19

Ik heb contact gehad met ruiterenenmennen.nl en ze hebben nu het ruiterpad over het lint (Maximapark Vleuten) ook ingetekend:

http://www.ruiterenenmennen.nl/stap4.ph ... =682#stap4

Nu moeten we er met zn alle veel gebruik van gaan maken, begin van de zomer was er namelijk geopperd om het ruiterpad een mountainbike pad te maken. En dat wil ik niet laten gebeuren -O-

Helaas is het voor mij wel 9 km over het asfalt naar dit dichtstbijzijnde ruiterpad. Maar ik moet het maar in het licht zien van hoef en conditie training.

Ben zoiezo een keer van plan om naar Maarseveenseplassen te rijden en daar de ruiteroute op te gaan die helemaal naar de Loosdrechtse heide loopt.. enige probleem: ik moet daarvoor recht door het centrum van Breukelen rijden :=